Kuisma Lappalainen

Lentokonekaappaus: UA 93 11.9.2001 KEWR-KSFO

26 viestiä aiheessa

Kävinpä tänään Helsingin World Trade Centerissä katsomassa elokuvan, jonka aiheeseen läheisesti liittyi samannimisen rakennuksen tuhoutuminen viisi vuotta sitten New Yorkissa. Samana päivänä kaapattiin yhteensä neljä amerikkalaista Bojonkki 767:ää. Kaksi näistä kaapatuista koneista törmäsi New Yorkissa World Trade Centerin torneihin, toinen toiseen ja toinen toiseen. Kolmas kaapattu kone puolestaan vaurioitti Washington DC:ssä USA:n puolustusministeriötä. Tämä elokuva ei kuitenkaan kertonut juurikaan näistä kolmesta lennosta muuta kuin sen mitä lennonjohto oli havainnut ja mitä uutisissa kerrottiin World Trade Centerin tuhoista ja puolustusministeriön talon vaurioitumisesta.

 

UA 93 oli se neljäs kone, joka putosi pellolle Pennsylvanian Shanksvillessä noin parikymmentä minuuttia ennen kuin sen oli määrä tuhota Yhdysvaltain kongressin palatsi. Vai oliko se presidentin virka-asunto, mene ja tiedä, joku tärkeä hallintorakennus kumminkin. Senkään kyydissä olleista ei jäänyt henkiin kukaan. Mutta nyt on saatu tieto siitä, mitä noissa koneissa erityisesti lennolla UA 93 tapahtui koneen sisällä, ja miksi UA 93 ei saavuttanut sitä kohdetta, jonka tuhoaminen sen kaapanneilla terroristeilla oli tehtävänä.

 

Kaapparit olivat kaikissa neljässä tapauksessa saaneet koneiden ohjaimet haltuunsa puukottamalla kuoliaaksi koneiden lailliset kapteenit ja perämiehet. Miten lienevät kyenneet viemään puukot matkustamoon turvatarkastusten ja metallinilmaisinten läpi, mene ja tiedä. UA 93:n matkustajien joukossa oli kuitenkin myös yksi sellainen jenkki, joka ei ollut terroristi, ja jolla oli lentolupakirja. Ja hän ideoi koneen takaisinhaltuunoton. Lentoemännät ohjasivat kaikki matkustajat koneen takaosaan valmistelemaan hyökkäystä ja hakivat takakeittiöstä haarukoita, veitsiä, kuumaa vettä ja tarjoiluvaunun. Sen jälkeen kaikki lähtivät rynnäköimään kohti ohjaamoa. Kaapparit saivat asiasta kuitenkin vihiä ja perämiehen paikalla istunut kaappari ryhtyi hyvin voimakkaisiin ohjausliikkeisiin tarkoituksena kaataa ohjaamoon pyrkimistä yrittäneet matkustajat kaatumaan koneen lattialle toistensa päälle. Ylös, alas, vasemmalle, oikealle, ylös, alas, vasemmalle, oikealle, ja niin edelleen, mahdollisimman jyrkästi.

 

Kun lopulta kaappareille saatiin tehtyä se mitä he olivat tehneet koneen lailliselle miehistölle eli puukotettua heidät niin, että hekään eivät enää kyenneet konetta ohjaamaan, ja tuo matkustajien joukosta löytynyt jenkkilentäjä oli juuri tarttumaisillaan koneen ohjaimiin, oli kuitenkin jo liian myöhäistä oikaista hyvin pahaan syöksykierteeseen joutunutta konetta. Ja niin kone putosi Shanksvillessä pellolle.

 

Toivokaamme että tällaista ei enää koskaan pääsisi tapahtumaan missään.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mietin tuossa liittyen tähän leffaan, että paljonkohan tuosta tapauksesta on sellaista mitä ei viranomaiset ole julkisuuteen edes kertoneet. Eli leffasta saattaa puuttua paljonkin tietoa, mitä tapahtui tuolla kyseisellä lennolla tai muillakin lennoilla... No voisi tuon leffan joskus kyllä käydä vilkasee... Ehkä se on ihan asiallinen leffa eikä perus hollywood pläjäystä... (Toki varmaan pitää olla jotain ylimäärästä toimintaa esiintyä, vaikka moista ei ikinä ois ollutkaan jotta saadaan vähän enemmän kiinnostusta. Lue: Lipputuloja)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Offtopic: Olin tällä viikolla katsomassa Miami Vicea ja ennen leffaa tuli ensin mainos tästä UA93-leffasta ja sen perään mainos jostain leffasta, jossa käärmeet valtaavat lentokoneen. Seuraava mainos olikin sitten Finnairin pandamainos... Mahtoiko olla vain sattumaa, vai tahtooko Finnair mainostaa noiden trailerien yhteydessä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Offtopic: Olin tällä viikolla katsomassa Miami Vicea ja ennen leffaa tuli ensin mainos tästä UA93-leffasta ja sen perään mainos jostain leffasta, jossa käärmeet valtaavat lentokoneen. Seuraava mainos olikin sitten Finnairin pandamainos... Mahtoiko olla vain sattumaa, vai tahtooko Finnair mainostaa noiden trailerien yhteydessä?

 

Veikkaisin täysin sattumaa. En usko, että mikään lentoyhtiö tahtoo mainostaa tuolla lailla. Varsinkaan WTC:n yhteydessä... Ei voi olla hyvää mainosta antaa asiakkaille moista lentomatkustuksen pelkoa.

 

Edit: Ois kiva tietää mitä Finnair ajattelee asiasta, jos saavat tietää kyseisestä mainoksesta... :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ehkä se on ihan asiallinen leffa eikä perus hollywood pläjäystä...

Kyllä juuri näin. Edes valot ei vilku jokapuolella toimintakohtauksissa epärealistisesti kuten 99% hollywood-toimintaleffoissa :)  Lennon tapahtumathan leffassa on kuitenkin vain yksi teoria, mutta ehkäpä se meni oikeestikin jotenkin tonne päin. Miksei niitä CVR:iä voi julkaista kuten muissakin onnettomuuksissa vai onko ne tapahtumat liian järkyttävää kuunneltavaa tavallisille kansalaisille? Vai voiko niistä saada jotain vinkkejä ja siksi jätetty julkaisematta?

Matkustajillehan koneissa (kai) uskoteltiin että palataan takaisin kentälle mikä varmaan vähensi vastarinnan muodostumista. Tämmöinen "joo me palataan kentälle" -väite ei varmaan tulevaisuudessa mene enää ihan sukkana läpi.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juu, kävinpä itsekin tuossa muutama tunti sitten kyseisen pätkän katsomassa. Pakko kyllä myöntää että kuumottelemaan elokuvan tapahtumat jäivät ja paljon heräsi ajatuksia aiheesta. Ei voi muuta kuin tuomita jyrkästi kaikki tuon päivän tapahtumat.

 

Elokuva oli kyllä hyvin tehty, ei mitään turhaa jenkkiactionmeininkiä, vaan tuntui siltä että olisi itse ollut "kärpäsenä katossa" seuraamassa tapahtumia tuona päivänä. Pienenä miinuksena mainitsen elokuvan lopussa kameran heilumisen ja nopean, toisen kameran kuvasta toiseen vaihtelun. Ymmärrän kyllä miksi näin, mutta itseäni moinen häiritsi.

 

Ps. Itselleni ensimmäinen elokuva joka on hyvin tehty, mutta josta ei voi sanoa pitäneensä eikä sitä voi kehua kaverille aiheen luonteen vuoksi. Pistää miettimään.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miksei niitä CVR:iä voi julkaista kuten muissakin onnettomuuksissa vai onko ne tapahtumat liian järkyttävää kuunneltavaa tavallisille kansalaisille?

Tarkoittanet tätä: http://www.vaed.uscourts.gov/notablecases/moussaoui/exhibits/prosecution/P200056T.pdf

 

[Zacarias Moussaouin oikeudenkäynnin todistusaineistoa, eli julkista tietoa. Lisää löytyy täältä: http://www.vaed.uscourts.gov/notablecases/moussaoui/exhibits/prosecution.html - En suosittele perheen pienimmille tai muuten heikkohermoisille. Kuten sielläkin todetaan: "Viewer discretion is advised"!]

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

koneet olivat 2x757 ja 2x767

 

United Air Lines

Boeing B-767-222

N612UA

 

American Airlines

Boeing 767-223ER

N334AA

 

American Airlines

Boeing B-757-223

N644AA

 

United Air Lines

Boeing B-757-222

N591UA

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ohjaaja Paul Greengrass tuo esiin syyskuun 11. 2001 aamupäivän tapahtumat konstailemattomasti ja dokumentaarisella otteella. Katvealueita on vaikea löytää, niin uskottavasta tarinasta on kysymys. Ikään kuin United 93 -lennolta joku olisi sittenkin selvinnyt videokameroineen kertomaan totuuden. Kärpäsenä katossa katsoja pääsee tutustumaan oikeassa elämässä suljettuun, hektisesti toimivaan ilmailukoneistoon, joka jauhaa rutiinilla tuhansien lentojen virtaa. Rutiininomaisuutta jatkuu aina siihen saakka, kunnes karmea totuus paljastuu TV-kanavien välittäessä suorana lähetyksenä United Airlinesin lennon 175 osuman eteläiseen WTC torniin.

 

Aavistuksen ajan näyttää siltä, että järjestelmä halvaantuu täysin, ihmiset ikään kuin kääntäisivät kylkeä jääden odottamaan herätyskellon soimista, kutsua aamukahville. Siviilipuolen ja sotilassektorin yhteistyö käynnistyy onnahdellen, päätöksentekijöitä yritetään saada kuumeisesti langan päähän. Pohjoisen tornin, varttia ennen UA 175:n törmäystä, tuhonnut American Airlinesin lento 11 hiipii asemiinsa kiitäen lujaa ja matalalla, osin tutkien ulottumattomissa, läpi vilkkaan lentoliikenteen. Elokuvassa kuvataan lennonjohdon tutkalta yksi täpärästi vältetty ilma-alusten yhteentörmäys. Ensimmäinen torniin törmäys uutisoitiin aluksi tapahtuneeksi pienkoneen toimesta, ja vei melkoisen tovin ennen kuin AA 11:n aikeet selvisivät, mutta silloin oli jo myöhäistä.

 

Miljardiluokan päätös pysäyttää koko USA:n ilmailuliikenne kuvataan koruttomasti ilman turhia juhlallisuuksia. Kipakan sananvaihdon jälkeen päätös syntyy kaiken hälinän keskellä. Klo 09:37 AA:n lento 77 rusikoi Pentagonia, ja juuri samoihin aikoihin United 93:n seesteinen matkanteko kohti San Franciscoa häiriintyy dramaattisesti.

 

Ilmailusta kiinnostuneet saattavat kokea elokuvan vielä rankemmin kuin lentokoneista viis veisaavat katsojat. United 93 tempaisee mukaansa lujasti ensi sekunneista lähtien. Ahdistavaa ja surullista mielialaa ei yritetä millään muotoa piristää keinotekoisesti - hyvä niin. ”Pitkäsääri” 757-200 on juuri niin kaunis tai ruma kuin kukin sen silmissään näkee. Ohjaamokuvauksia on selvästi tehty paljon myös aidossa ympäristössä. Miehistön ja matkustajien eleet ja puheet ovat kuin suoraan dokumentista. Elokuvassa ei ole mukana ainuttakaan laajasti tunnettua näyttelijäkasvoa ja lennonjohdoissa esiintyy myös niitä, jotka todellisuudessa olivat tilanteessa mukana.

 

Lennon United 93 lopullinen tuho on seurausta hallitsemattomasta kaaoksesta koneen sisällä. Tuho olisi ollut väistämätön myös siinä tapauksessa, että kuvatun kaltaista matkustajien peliin puuttumista ei olisi tapahtunut. Joka tapauksessa kaapparit eivät saaneet suoritetuksi United 93:n avulla julmaa tehtäväänsä.

 

Jukka T Lahtinen

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juuri leffasta kotiutuneena voin kyllä suositella pätkän katsomista ilmailualasta kiinnostuneille. Kommunikaatio-ongelmat eri yksiköiden välillä (poikkeamatilnteiden tavallisin pullonkaula myös harjoituksissa ja simulaatioissa) näyttelevät suurta roolia tapahtumien kehittymisessä ja etenemisessä.

 

Alalla työskentelevän silmiin tilanne näyttää alkuun melko normaalilta ja hallitulta. Mitä sitten mahtaa ajatella asiasta mitään tietämätön? Vilkkaan tutkayksikön toiminta vaikuttaa todennäköisesti kaoottiselta ja sekavalta alusta pitäen. Siinä mielessä ihmetyttää että elokuva on saanut "tavallisilta" kriitikoilta niinkin hyvät arviot, vaikka noin puolet esitetystä informaatiosta on täyttä hepreaa.

 

Annetaan nyt sitten vaikka viisi tähteä, koska harvoin törmää ilmailua koskevaan elokuvaa, jossa on muutakin kuin asiavirheitä. Jopa suomentajalle voisi antaa pienet kiitokset, vaikka hän ei täysin puhtain paperein selviäkään.

 

:thmbup: :thmbup: :thmbup: :thmbup: :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Täytyy myös liittyä suosittelijoiden joukkoon, erittäin hyvin tehty elokuva ilman turhia Hollywood lisäkkeitä.

 

En muista mikä oli ikärajana, mutta aihe ja toteutus tekevät tästä aika rankkaa katsottavaa koska kaikki on tehty niin realistisesti tuntemattomine näyttelijöineen ja kuvaustyyli ikäänkuin laittaa katsojan koneeseen mukaan (ainakin teatterissa).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kävin muutama päivä sitten katsomassa kyseisen leffan.  Leffassa parasta oli se että asiaa seurattiin monesta näkökulmasta sen verran realisistisesti että tuntu ku ois ite ollu koneessa.

 

Suosittelen :thmbup: :thmbup: :thmbup:

 

Leffasta jäi kuitenkin mietityttämään se, kun siinä ihmiset viimehetkillään soittelivat normaali kännyköillä koneesta kun se lensi matalalla. Ihan mielenkiinnosta oli mukava tietää toimiiko kännykät oikeasti ilmassa??  Ei ole nimittäin itse tullu testattua, kun se ei ole sallittua ainakaan matkustajakoneessa..

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Miten lienevät kyenneet viemään puukot matkustamoon turvatarkastusten ja metallinilmaisinten läpi, mene ja tiedä.

 

En muista olenko edes koskaa lukenut mitään siitä miten nuo puukot koneisiin kuskattiin, mutta tuon tapahtuman aikaan totesin etten pitänyt sitä minään ihmeenä.  Olin tulossa 2001 kesäkuussa Bostonista New Yorkin kautta himaan.  Yritin päästä aiemmalle lennolle, mutta ei valitettavasti onnistunut.  Oli sitten aikaa notkua siinä kentällä.  Ja seurata kentän touhuja.  Erityisesti ihmetytti jossain vaiheessa se turvatarkastuksen touhu.  Kun välillä turvatarkastus ruuhkautui, niin jengiä meni sieltä täältä ohi.  Jossain vaiheessa se oli kokonaan kiinni (iski kahvitauko?).  Asiaa tietysti silloin seurasi lähinnä huvittuneena ja ihmetellen että miksi tuossa edes on mitään turvatarkastusta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olin tulossa 2001 kesäkuussa Bostonista New Yorkin kautta himaan.

 

Ai jaa, joku toinenkin on matkannut Bostonista New Yorkin kautta Helsinkiin. Minä palasin samaa tietä heinäkuussa 2000. Tosin siinä ainoa lento oli AA 6182 alias AY 006 (eli Finskin koneella OH-LGB ja Americanin lento tämäkin), KJFK-EFHK. Välin Bostonista New Yorkiin JFK:n kentälle ajoin Hertzin autolla Cape Codin kautta.

 

(edit: olin laittanut ensin AA 6181 mutta tuo lento olikin AA 6182 ja AA 6181 oli saman matkan yhteydessä toisin päin eli menolento)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tosin siinä ainoa lento oli AA 6181 alias AY 006 (eli Finskin koneella OH-LGB ja Americanin lento tämäkin), KJFK-EFHK.

 

Edelleenkin tuo on Finnairin lento, joka lennetään AA:n kanssa code sharena. Eli

 

Ei AA sitä vuokrannut ollut, vaan kyseesä on ihan Finnairin reitti, jolla on code-share AA:n (ja BA:n) kanssa, eli AA ja BA voivat myydä koneeseen lippuja omilla reittinumeroillaan sovituin ehdoin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Edelleenkin tuo on Finnairin lento, joka lennetään AA:n kanssa code sharena.

 

 

Niinpä. Kyseessä oli kaksi eri Finskin alias Finnairin koneilla hoidettua AA:n codeshare-lentoa. Eli AA 6182 on sama kuin AY 006 ja AA 6178 sama kuin AY 832 tai BA 6032. Meni hieman numerot sekaisin, AA 6181 oli saman matkan toisensuuntainen eli AY 005 EFHK-KJFK, ja vastaavasti seuraavalla matkalla EFHK-EGLL oli AA 6177 eli AY 831 eli BA 6031. Kaikki nämä Finskin koneilla.

 

Ne lentoni, joilla on AA:n lentonumero, siis olivat:

1.7.2000 AA 6181 / AY 005 (OH-LGA, MD-11, EFHK-KJFK)

15.7.2000-16.7.2000 yö AA 6182 / AY 006 (OH-LGB, MD-11, KJFK-EFHK)

4.8.2001 AA 6177 / AY 831 / BA 6031 (OH-LZC, 321-bussi, EFHK-EGLL)

11.8.2001 AA 6178 / AY 832 / BA 6032 (OH-LZA, 321-bussi, EGLL-EFHK)

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Miten lienevät kyenneet viemään puukot matkustamoon turvatarkastusten ja metallinilmaisinten läpi, mene ja tiedä.

 

Joidenkin tietojen mukaan puukot olivat "box-cutter"-tyyppisiä eli onko nuo nyt sitten mattopuukkoja.

http://en.wikipedia.org/wiki/Utility_knife

 

Olisiko tuollaiset sitten ollut helpompi kuljettaa koneeseen?

 

  Make

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lennettiin jenkeissä yhdellä kesälomalla 80 - luvulla aika pitkät välit EFHK - EGLL - KJFK - KORD - KIND - KATL - KLAX - KSFO - KJFK - EFHK

Mukana oli koko ajan käsimatkatavaroissa piknik veitsi jonka terällä oli pituutta noin 10cm. Vasta San Franciscossa American Airlines securityssä veitseen kiinnitettiin huomiota ja se pakatiin isoon boxiin jossa oli " security-checked " tarrat ja laitettiin ruumaan. Kaikilla muilla legeillä lentoyhtiöinä mm. Delta, American Airlines, United Airlines ja Pan Am vietsi pääsi läpi tarkastuksen ja matkustamoon asti käsipakaasissa. Nykyisin ei varmasti menisi läpi. Tämä siis oli muistaakseni 1989 tai 1990.

 

Juuri katsoin tuon United 93 leffan ja ihan ok se oli. Discoveryltähän on joskus tullut vastaavasta lennosta dokumentti elokuva.

 

Jani

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuli katsottua.

 

Antoi aika synkän realistisen kuvan ilmavoimien mahdollisuuksista. Eihän semmoista valmiutta voi ylläpitää, että pystyisi edes Washingtonia suojelemaan oikein jääräpäiseltä terroristilta. Eikä ampumalupaa ihan helpolla heru.

 

Filmissä oli kyllä humoristisetkin piirteensä. Alkoi oikein säälittää se intellektuelli arabi, joka yritti lentää Boeingia samaan aikaan kun uskonveli vieressä mölisee rukousta. Mahtaa keskittyminen kärsiä.

 

Kaima kysyi että toimiiko kännykkä ilmassa. Toimii ainakin GSM, matalalla. Kilometrin korkeudessa ei edes tekstiviesti lähde, puhelin on ihan sekaisin. Mutta eihän GSM:ää saa käyttää. Jenkeillä on sitten toisia teknologioita, kai nekin matalalla toimivat.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moi!

 

Laitan saman myös omalle palstalleen,mutta myös tähän,jos joku ei sitä ilmailuohjelmista huomaa. Eli tänään vajaan tunnin kuluttua,klo 11.30 nelosella Discovery:Lento 93

 

-Jukka 8)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nou hätä,

 

Itsellä meni ohi tuo ensimmäinen osa.Harmi.

 

-Jukka :D

 

 

Ps.Ja joku Janne nimimerkillä vielä kehtasi purnata IS:n yleisönosastossa turvatarkastusten mielekkyyttä.

 

Kyllä se vaan on niin ettei entiseen taida olla paluuta.Valitettavasti!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään