Ilkka Mäkelä

Terroristien/kaappareiden/pommien paljastusmenetelmiä

20 viestiä aiheessa

Surffatessa netissä eksyy ties minne. Parilla klikkauksella päädyin otsikkoaiheeseen.

 

Miten paljastaa esim. tuhansien lentomatkustajien joukosta yksi, jolla on pahat mielessä?

 

Low Tech-ratkaisun malliesimerkki lienee El Al-yhtiön harrastama lennolle pyrkivien matkustajien haastattelu, jossa koulutettu turvavirkailija katsoo syvälle silmiin ja esittää tiukkoja kysymyksiä. Siis ennakkoprofilointia.

 

Jenkkilän TSA harrastaa hieman vastaavaa, näköjään. Siellähän pidetään lyhenteistä, joten ohjelman nimi on SPOT (Screening Passengers by Observation Technique). Koulutetut tarkkailijat liikuskelevat kenttäalueilla esim. check-in-jonoissa ilmeisesti siviiliasussa ja tarkkailevat poikkeavaa käyttäytymistä, hermostuneisuutta jne 30-kohtaisen listan mukaan ja epäilyttävät henkilöt vedetään syrjään ja pannaan erityissyyniin.

 

High Tech-osastossakin alkaa löytyä lisää tyrkyllä olevaa tavaraa ja laitteistoa. Yhdestä jäljempänä löytyvästä linkistä löytyi lausunto, jonka mukaan laserteknologialla toimiva laite (valmistuu ehkä vuoden kuluttua) etätarkkailee matkustajien jonossa olevien henkilöiden korkeata verenpainetta ja/tai korkeaa pulssia, jotka ovat indikaattori mahdollisista terroristeista, jotka ovat epävarmoja siitä, pääsevätkö sisään koneeseen mm. metallinpaljastimien läpi. Keskiarvon ylittävät henkilöt otettaisiin erityissyyniin.

 

No, sitten löytyi israelilaisen miehen perustama yritys nimeltään Suspect Detection Systems Ltd. Tämä firma on kehittänyt metallisen profilointikopin, jossa tiukkoja kysymyksiä esittääkin tietokone. Laitetta on jo testattu mm. USA:ssa esim. Boston/Loganilla.

 

Kopin nimi on "Cogito 1002". Astutaan sisään, istutaan pallille, vedetään luurit korville, passi asetetaan lukulaitteeseen joka vertaa passia tietokantoihin ja softa valitsee oikeanlaiset kysymykset. Toinen käsi laitetaan tunnistimeen, joka mittaa suurinpiirtein samoja asioita kuin valheenpaljastin. Itse voi valita kielen, jolla kysymykset esitetään, ja vastaukset annetaan touch screen-ruudulle näpyttämällä. Screenaus vie 5 minuuttia. Valmistaja väittää, että yli 90 % "pahantekijöistä" on kokeissa paljastunut.

 

Haittapuolena lienee hinta, 200000 USD per koppi, ja se, että jonotusaika kentällä väkisinkin pitenee, eikä laite ole hullunvarma... Kuva laitteesta:

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Firman nettisivuilta löytyy myös artikkeleita, joissa laitetta arvioidaan. Viimeisin Wall Street Journalin artikkeli, johon siis alunperin törmäsin, löytyy helpoimiin kun hakee googlella "Suspect Detection Systems Ltd" jolloin WSJ:n artikkeli pomppaa esiin toisena. Linkki on niin pitkä, etten jaksanut kopioida sitä, sorry...

 

Tässä ne nettisivut kuitenkin: http://www.suspectdetection.com/

 

Hieman "huvittavampia" laitteita löytyi noilta sivuilta myös:

 

"Dog Translator"  ;) Laite kuuntelee esim. vahtikoiran haukuntaa ja päräyttää hälytyksen silloin, kun koiran haukunta tarkoittaa "vaaraa", eikä hälytä jos koira vain "moikkaa" toista koiraa. Hintaluokka 10000 USD.

 

"The Invisible Fence". Hintahaitari 20000 - 300000 USD. Valvontakamerajärjestelmä, jonka "tekoäly" tunnistaa liikkuvan ihmishahmon, mutta ei hälytä muista liikkuvista hahmoista. Kuulemma oli käytössä Ateenan olympialaisissa ja myös Afghanistanissa, pienikokoiset versiot UAV-laitteissa ja ilmapalloissa.

 

"Bomb Jammer". Estää pommien lähi- tai kaukolaukaisun tukkimalla seuraavista jaksot: langattomat puhelimet, kännykät, satellittipuhelimet, VHF, UHF ja GPS-laitteet - paitsi sotilasjaksot. Hintaa alkaen 1500 USD.

 

No, tässä siis muutamia esimerkkejä laitteista ja menetelmistä...koko ajan pyritään kehittämään terrorisminvastaisia systeemejä, mutta uudenlaisia uhkia tuppaa silti pomppaamaan esiin, eikä vanhoistakaan ole vielä selvitty. Ja kaikki maksaa. Ja vie aikaa.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Koulutetut tarkkailijat liikuskelevat kenttäalueilla esim. check-in-jonoissa ilmeisesti siviiliasussa ja tarkkailevat poikkeavaa käyttäytymistä, hermostuneisuutta jne 30-kohtaisen listan mukaan ja epäilyttävät henkilöt vedetään syrjään ja pannaan erityissyyniin.

 

Ja kun katselee jenkeissä kentillä niitä checkauksen jonoja niin erityissyynissä voi olla moni, sillä tavallisen tuskaiset ja pitkät jonot hermostuttavat hiljaisemmankin kaverin. :D

 

Onneksi Ameriikan ihmemaassa on ymmärretty asiakaspalvelun hienous ja lentoyhtiöiden metallikorttilaisille löytyy ruuhkien ohituskaistoja päin vastoin kun Helsinki-Vantaalla jossa Finavia valtion laitoksena toteuttaa perinteistä suomalaista (sosiaali)demokratiaa eli kaikki jonottavat tasapuolisesti.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onneksi Ameriikan ihmemaassa on ymmärretty asiakaspalvelun hienous ja lentoyhtiöiden metallikorttilaisille löytyy ruuhkien ohituskaistoja päin vastoin kun Helsinki-Vantaalla jossa Finavia valtion laitoksena toteuttaa perinteistä suomalaista (sosiaali)demokratiaa eli kaikki jonottavat tasapuolisesti.

Eiköhän se Amerikassakin ole niin, että ne on nuo lentoyhtiöt jotka on järjestäneet ohituskaistoja omille metallikorttilaisilleen. Siellä kun terminaalit on usein lentoyhtiökohtaisia tai ainakin allianssikohtaisia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä.

Helsinki-Vantaalla asiaa tiedusteltiin erään lentoyhtiön tasolta, että josko heidän tasoasiakkaille löytyisi oma kaista mutta Finavian kanta on ei.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eiköhän tarpeeksi isolla rahalla sellainenkin onnistuisi. Jos ei miljoonalla, niin sitten kymmenellä miljoonalla tai sadalla miljoonalla tai miljardilla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuntuu heti turvallisemmalta kun tietää että vuoden päästä laservalo skannailee ihmisten verenpainetta ja käräyttää jokaisen luonnollisesti korkeaa verenpainetta kantavan ihmisen. Onhan se tietty hyvä että turvallisuutta parannetaan kun nykymaailma on mitä on mutta mielestäni tehokkaampi keino saattaisi olla tarkemmat turvatarkastukset. Pari vuotta sitten turvatarkastuksessa kun metallivyö alkoi piippaamaan niin tarkastaja tulee sen kapulansa kanssa ja toteaa sen piippaavan esineen olevan vyö. Tosin Helsinkivantaalla ei enää sama ole minulta ainakaan onnistunut ja nyt mennään sitten portin läpi housut lahkeissa  ;D

Luulisi kuitenkin että jos kehitetään ties mitä lasertutkia ja miljoonan euron robottivartijoita niin voitaisiin myös kehittää parempia laitteita joilla voidaan metallinpaljastimen tavoin havaita ihmisestä muitakin asioita kuin metallia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jenkeissähän on varsin laajassa käytössä valheenpaljastuskoe, joko polygraph test joka mittaa henkilön hengitystiheyden, verenpaineen, sykkeen tai hikoilun muutoksia sen jälkeen kun kokeen suorittaja on esittänyt kysymyksen - tai sitten voice stress analyzer, joita mainostettiin jo 70-luvulla.

 

Voice stress analyzer-valmistajat väittivät, että kun ihminen valehtelee, äänihuulet kiristyvät tiedostamattomasti ja se näkyy kojeen näyttöruudussa.

 

No, useat organisaatiot ovat sitä mieltä, että polygraph-valheenpaljastustekniikka on silkkaa huijausta ja lukuisat saitit myyvät opaskirjoja, joissa neuvotaan, miten esim. hengitystä pidättämällä tai kieltä puremalla vältetään paljastavat reaktiot ja läpäistään koe.

 

Yksi linkki, joka käsittelee nimenomaan mainitsemaani "Cogito"-testauskoppia, väittää, että nappaamalla rauhoittavan eli Diapamin ennen koetta reaktiot vaimenevat ja kokeesta pääsee läpi. Sitäpaitsi tosi kriminaali tai fanaatikko ei edes tajua valehtelevansa, eikä koe siis välttämättä pure tällaisiin henkilöihin, joita nimenomaan pitäisi saada kiinni....

 

http://antipolygraph.org/blog/?p=60

 

Ruotsalainen lehtijuttu puhuu taas niistä uusista turvaporteista, jotka näkevät vaatteiden sisään ja läpi. "Terahertz scannerit" vain näkevät matkustajat liian hyvin  ;) eli toisinsanoen alasti kaikkine perhekalleuksineen...

 

Lisää mielenkiintoista: Rottia on koulutettu nuuskimaan huumeita ja räjähteitä, mutta ideaa tuskin nähdään lentokentillä...

eivätkä kaikki muoviräjähteet itse asiassa käytännössä haise lainkaan.

 

http://sydsvenskan.se/sverige/article179264.ece

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eihän tuollaisen profilointikopin hinta sitten kovin kamala olekaan. Vaihtoehtonahan on laittaa juuri se Igor tai John juttelemaan matkustajien kanssa henkilökohtaisesti. Igor varmaan tyytyy hieman pienempään liksaan kuin John, mutta molemmista pitää maksaa työnantajavelvoitteet.

 

Tarkkaa lukua en uskalla edes veikkailla, mutta kuluvan vuoden muutokset matkustajien turvatarkastuksissa ovat lisänneet kyseisen alan työntekijoiden määrää kotimaisilla lentoasemilla ainakin kymmenillä henkilöillä. Määrä saattaa olla jopa satoja. Ihan ilmaista ei sekään ole.

 

Lentoasemaympäristön valvominen on kokonaisuutena kaikkea muuta kuin yksinkertainen juttu. Matkustajat tulevat ja menevät suunnilleen saman alueen kautta, mutta miten kunnossapitotyöt, catering, huollot koneille ja laitteille, kuormaus, matkustajien kuljetus kenttäalueella, pelastustoimi ja monet muut. Sisältä päin tuleviin riskeihin on panostettu aloittamalla henkilöstön turvatarkastukset... lisää väkeä tarkastamaan (pienillä kentillä työkaverit tarkastavat toisensa ja sitten vasta voidaan mennä takaisin jatkamaan töitä turvavalvotulle alueelle).

 

Taustana on kansainvälinen lainsäädäntö, joka edellyttää toimenpiteitä, joista osa vaikuttaa Suomen kohdalla melko yliampuvalta. Tämä vaan on tätä päivää. Purnata voi, mutta pienimmän riesan tie on vaan koittaa sopeutua.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tervehdys

 

Itse jouduin muutama vuosi sitten Denverissä mielenkiintoiseen tsekkiin. Käytävällä oli tarkistuspiste johon minut kutsuttiin. Vaateistani otettiin "näyte" pumpuli tukolla. Ko näyte pantiin jonkinlaiseen analysaattoriin. Näytteen tutkiminen oli varsin näen näistä. Mutta se minkä panin merkille, että minua tuijotti pari kaveri TOSI tarkkaan ja lisäksi videokamera oli suunnattu juuri minuun. Taisi olla very Low Tech and low cost systeemi, mutta todennäköisesti ajoi asiansa. Ehkä se sai jonkun edellisenä iltana pyssynsä putsanneen matkustajan tai h-hörhön hikoilemaan :D

HS

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tervehdys

 

Itse jouduin muutama vuosi sitten Denverissä mielenkiintoiseen tsekkiin. Käytävällä oli tarkistuspiste johon minut kutsuttiin. Vaateistani otettiin "näyte" pumpuli tukolla. Ko näyte pantiin jonkinlaiseen analysaattoriin. Näytteen tutkiminen oli varsin näen näistä. Mutta se minkä panin merkille, että minua tuijotti pari kaveri TOSI tarkkaan ja lisäksi videokamera oli suunnattu juuri minuun. Taisi olla very Low Tech and low cost systeemi, mutta todennäköisesti ajoi asiansa. Ehkä se sai jonkun edellisenä iltana pyssynsä putsanneen matkustajan tai h-hörhön hikoilemaan :D

HS

 

Itse olin reilu vuosi sitten lähes vastaavassa tilanteessa. Check-In:ssä "big boy" kyttäsi liikkeitä kun "Big mama" otti jonkun paperin ja veteli sillä laukkujen sisäpuolet ja pisti sen sitten johonkin analysaattoriin. Kyselin että mitä tutkitte? Vastasi että analyse. En jäänyt tenttaamaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itse olin reilu vuosi sitten lähes vastaavassa tilanteessa. Check-In:ssä "big boy" kyttäsi liikkeitä kun "Big mama" otti jonkun paperin ja veteli sillä laukkujen sisäpuolet ja pisti sen sitten johonkin analysaattoriin. Kyselin että mitä tutkitte? Vastasi että analyse. En jäänyt tenttaamaan.

 

Tuohan on lähes rutiinitoimenpide, jos on läppärin kanssa liikkeellä Saksassa. Nimim. kokemusta on.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuohan on lähes rutiinitoimenpide, jos on läppärin kanssa liikkeellä Saksassa. Nimim. kokemusta on.

 

Itsellä ei ole muualla tapahtunut tuota kuin tuolla Virginiassa siis myös ruumaan menevät laukutkin joutuivat tutkintaan. Melkein piti vyötäkin jo löysätä.  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tiukin tilanne itellä turvatarkastuksessa tuli Australiassa, kun ilmiotin tulevani Uudesta Seelannista ja käyneeni siellä maaseudulla. Sitten syynättiinkin koko rinkka läpi, ettei vaan löydy vääränlaisten kasvien siemeniä kengänpohjista.. Uhkia on monenlaisia.  :D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ruotsalainen lehtijuttu puhuu taas niistä uusista turvaporteista, jotka näkevät vaatteiden sisään ja läpi. "Terahertz scannerit" vain näkevät matkustajat liian hyvin  ;) eli toisinsanoen alasti kaikkine perhekalleuksineen...

 

Näin kerran jossakin kuvan tuollaisesta ja siitä tuli kylläkin sellainen käsitys, ettei siinä

kukaan näy varsinaisesti alasti, vaan ainoastaan vartalon muodot. Tuo saadaan

ymmärtääkseni aikaiseksi sopivilla säädöillä. Eihän tuon käyttötarkoituskaan vaadi ihmisten

näkemistä alasti vaan ainoastaan, mitä heillä on mukanaan oman nahkansa lisäksi.

 

Minusta nuo "terahertsiskännerit" vaikuttavat ihan varteenotettavalta keksinnöltä, koska

niitten avulla pystyttäisiin näkemään kaikki muoviräjähteet tms. kamat, joita metallinpaljastin

ei paljasta.

 

- Ville -

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tähän jatkoksi kai käy pilakuva turvatarkastuksen viimeisestä etapista:

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kaivetaan tällainen vanha ketju esiin, kun on niin samaan aiheeseen liittyvää:

 

Israel ryhtyy ensi vuodesta alkaen vaatimaan ilmatilaansa saapuvia lentäjiä tunnistautumaan lentokoneisiin asennettavilla näppäimistöillä.

 

http://www.digitoday.fi/tietoturva/2007/11/22/Israel+pakottaa+lent%E4j%E4t+tunnistautumaan/200729706/66

 

Ensimmäiset uutiset tästä "Code Positive"-järjestelmästä tulivat mediaan jo tammikuussa, ellei aikaisemminkin. Varsin todennäköisesti kyseessä on jonkinlainen luottokortinlukija, mihin täytyy ilmatilan rajalla näppäillä PIN-koodi.

 

http://www.ishitech.co.il/1107ar3.htm

 

Herää kysymys siitä, olisiko tästä järjestelmästä ylipäänsä pitänyt kertoa yleisölle ollenkaan. Ehkä sillä nyt sitten on jonkinlainen ennaltaehkäisevä vaikutus, jolla saadaan kaapparikandidaatit menemään mieluummin kaappaamaan sellaisia koneita, jotka lentävät jonnekin muualle kuin Israeliin?

 

Systeemi on siinä mielessä järkevä, että laite ei anna mitään ohjaamossa havaittavaa hälytystä, mikäli uhattu pilotti syöttää laitteeseen tahallaan väärän koodin. Tieto väärästä koodista ja hälytys näkyy vain viranomaisille Israelin maaperällä.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Israelilaisten "code positive"-tunnistusjärjestelmää, jonka pitäisi paljastaa kaappaustilanteet, on kokeiltu käytännössä, ja tunnistuksen onnistumisprosentti on ollut noin 90 %. Delta, Air Canada ja Ethiopian alkavat käyttää piloteille jaettuja koodeja piakkoin Israelin lennoillaan. Kokeiluun on osallistunut kuusi yhtiötä (edellämainittujen lisäksi myös El Al, BA ja AF).

 

Kuitenkin sitä jää hieman ihmettelemään, miksi 10 % tunnistuksista epäonnistui...

 

http://www.haaretz.com/hasen/spages/1024889.html

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tiukin tilanne itellä turvatarkastuksessa tuli Australiassa, kun ilmiotin tulevani Uudesta Seelannista ja käyneeni siellä maaseudulla. Sitten syynättiinkin koko rinkka läpi, ettei vaan löydy vääränlaisten kasvien siemeniä kengänpohjista.. Uhkia on monenlaisia.  :D

 

NZ ja AUS ovat tarkkoja. Passi-, tulli- ja maahanmuuttoviranomaisista vielä selviää, mutta auta armias jos on rasti väärässä ruudussa tai vastaat väärin näihin terveys- ja/tai maatalousasioihin, niin sitten tulee tiukat paikat.

 

Maatiloilla tai teurastamoilla jne. käyneiden kengät mikrotaan. Lennolla saamasi appelsiinin voit syödä, mutta kuoret ja siemenet menevät krematorioon. Ostamani machete odotti lentoasemalla maahan saapumisestani sieltä lähtöön pakkasessa, koska puisessa kahvassa saattoi piillä jotakin, joka vain odotti päästäkseen hyökkäämään paikallisen sadon tai elukoiden kimppuun. Singaporesta tullessa (kauan sitten tosin) ei koneesta päässyt ulos, ennen kuin koko kabiini oli ruiskutettu jollain pahuksen myrkyllä aerosolipulloista, jotka olivat pienen vaahtosammuttimen kokoisia jne.

 

Molemmat maat ovat NIIN riippuvaisia maataloudestaan, että mitään riskejä ei sen suhteen oteta - eikä varmaan kannatakaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään