Olli Vainio

Mitä RAW-konvertteria käytät?

39 viestiä aiheessa

Digi Kamera.net sivuilta löysin RawTherapee editorin (open source). Sivuilla kehuvat sitä tällä hetkellä parhaaksi ilmaiseksi softaksi. Pitääpä kokeilla.

http://rawtherapee.com/

http://www.digicamera.net/keskus/viewtopic.php?t=12661189

Edit: Nyt on tullut vähän testailtua ja on hyvä. Aikaisemmin en ole tallettanut kameraan kuin j-pegginä mutta tästä lähtien tallentuu myös RAW muodossa. Muokkaus edellytykset huomattavasti paremmat.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ehkä yritän vain miettiä asiaa liian monimutkaisesti, mutta voiko erillisellä kameralla kuvattujen raw-tiedostojen käsittely olla kovin näppärää millään tabletilla? Tai no, ehkä Android-tabletilla voi ollakin helpompaa kuin suljetulla iPadilla.. Millä kuvat siirtää kamerasta tablettiin? Onko Android-tableteissa muistikortinlukija?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Samsungin galaxy tab 2:ssa on ainoastaan micro sd- paikka eikä taida missään olla sd- korttipaikkaa, mutta lukijoita on saatavana hyvinkin edullisesti niihin.

Itse ostin tämän ja toimii hienosti:

http://dx.com/p/otg-connection-kit-ms-sd-sdhc-mmc-mmc2-tf-card-reader-for-galaxy-tab-black-175496.

Mutta ilman tuota homma menisi niin, että laitetaan micro sd adapteriin, laitetaan se kameraan, otetaan jpg- kuvia jotka saadaan tablettiin ja sitä kautta jakoon.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Capture 1 7.14 ollut käytössä noin kuukauden, tuli hankittua mokoma uuden koneen hankinnan yhteydessä. Laadukas konvertteri, looginen, monipuolinen ja helppokäyttöinen, kuvanlaatu varsinkin värien ja sävyjen osalta erinomainen, kuvat tulee käsiteltyä melko valmiiksi konvertoinnin yhteydessä. Homman tekee vaikeaksi kuitenkin catalogien ja sessioiden aivan turha väkisin ymppääminen muuten selkeään työskentelyyn. Meikäläisen käsityskyvylle niiden käyttö on täysin ylivoimaista ja totaalisen ärsyttävää. Sama ongelma kuin lightroomissa, josta moinen ominaisuus on selvästi apinoitu C1:seen. 

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Pitäisi varmaan mielenkiinnosta tehdä uusi äänestys siitä, kuinka kukin säilöö/järjestelee kuvansa. Minulle Lightroom oli aikanaan löytyessään juuri sitä mitä kaipasinkin, mutta monille sen kataloogitoiminto tuntuu olevan varsinainen kirous. Onko softien omille kataloogeille muita vaihtoehtoja kuin simppeli kansiojärjestys esim. vuosittain ja päivämäärittäin?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Pitäisi varmaan mielenkiinnosta tehdä uusi äänestys siitä, kuinka kukin säilöö/järjestelee kuvansa. Minulle Lightroom oli aikanaan löytyessään juuri sitä mitä kaipasinkin, mutta monille sen kataloogitoiminto tuntuu olevan varsinainen kirous. Onko softien omille kataloogeille muita vaihtoehtoja kuin simppeli kansiojärjestys esim. vuosittain ja päivämäärittäin?

Itsellä on kuvat omaisa kansioissaan päivämäärän ja kohteen mukaan tallennettuna, ihan manuaalisesti ne sinne kopioin kortilta - eli on tarkalleen siinä järjestyksessä ja kansiossa miten itse haluaa. Siitä sitten importtaa lightroomiin ja tekee tarvittavat muokkaukset (ja poistaa turhat kuvat heti). Sellaiset kuvat mistä en ole nähnyt tarvetta säästää RAW:iin tehtyjä muutoksia muuta kuin exportattuna JPG:nä tai vastaavana, niin poistan LR:n katalogista saman tien kun kuvat on editoitu ja exportattu. RAW:it toki jää kovalevylle talteen jos myöhemmin tuntuu että jotain tarttisi tehdä.

Ei tuossa katalogissa ole mielestäni mitään huonoa, päinvastoin, mutta jos sitä yrittäisi käyttää windowsin kanssa "automaattisena" pakettina niin siitä ei seuraisi kuin vitutusta ja kuvien epämääräinen sekamelska kovalevyllä..

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Itse teen samoin. Kuvat kopion kortilta koneelle kansiorakenteeseen esim. \ilmailukuvat\2013\2013-10-01_eftp\

Importoin kaiken Lightroomiin, teen ekan raakkauksen ja poistan huonot ja turhat levyltä, teen säädöt ja lisään parhaat kataloogiin. Säilytän hyvät ruudut, olivat ne raweja tai jpg:jä ja huonot poistan. Silti vain parhaat lisään kataloogiin, muut makaavat vain levyllä.

Kaikki kuvani ja muut tiedostot ovat eri levyllä kuin käyttis ja softat. Sekä käyttislevystä että tästä varastolevystä on omat backuppinsa. Lightroom kataloogeineen on suhteellisen helppo siirtää toiseen koneeseen jos tarvitsee.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Hyvin samanlaista täälläkin eli vuosi/kk/päivä kansiorakenteella mennään. Itsellä on ei niin hyvät versiot myös katalogissa mutta hyvissä on merkit. Huonot taas lähtee bitti-taivaaseen.

RAW-> DNG konversio on tekemistä vaille valmis.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mä oon tuossa viimeaikoina tutustunut tuohon RawTherapieen... Ihan pätevä ilmainen softa joka tukee moniydin prossuja ja on 64bittinen.  :thmbup:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään