Pasi Kajo

Purjelentoa EFRO

18 viestiä aiheessa

Hop!

 

Purjelentokelit Rovaniemellä  eikun jatkuu.. tässä viime viikonlopun satoa. Tänä viikonlopuna oli myös lähes saman tasoista keliä aina iltaan asti. Ei meinaa syksy alkaa millään, toki ei se purjelentäjää harmita!

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kolmanneksi viimeisessä kuvassa on kolme samantyyppistä mittaria keskellä ylhäällä, keskellä alhaalla ja oikeassa alakulmassa, joka lienee varsinainen variometri. Mitäs nämä kaksi muuta m/s-mittaria mittaavat?  :-[

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lainaan Kahjo sun triidiä. Taitaapa olla samalta päivältä..

 

Hetki ennen starttia

 

[ attachment removed / expired ]

 

Hinauskone Deltta Ekko oottelee seuraavaa keikkaa..

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kolmanneksi viimeisessä kuvassa on kolme samantyyppistä mittaria keskellä ylhäällä, keskellä alhaalla ja oikeassa alakulmassa, joka lienee varsinainen variometri. Mitäs nämä kaksi muuta m/s-mittaria mittaavat?  :-[

 

Nyt en ihan varmaksi vastausta mene väittämään kun en oo Astirilla lentänyt, mutta kylläpä ne kaikki variometrejä on. Jotta kone saadaan pilvilento katsastettua siinä täytyy olla vähintään kaksi (?) variometriä, joista toisen täytyy näyttää vähintään +-20 metriä / sekunnissa..Tosin Pasi varmaan korjaa jos olen ihan hakoteillä. Tuo kolmas vario lienee brassailua. Kiva ku on kato kojetaulussa tavaraa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt en ihan varmaksi vastausta mene väittämään kun en oo Astirilla lentänyt, mutta kylläpä ne kaikki variometrejä on. Jotta kone saadaan pilvilento katsastettua siinä täytyy olla vähintään kaksi (?) variometriä, joista toisen täytyy näyttää vähintään +-20 metriä / sekunnissa..Tosin Pasi varmaan korjaa jos olen ihan hakoteillä. Tuo kolmas vario lienee brassailua. Kiva ku on kato kojetaulussa tavaraa.

 

Sinnepäin, juu. Joskus muinoin muistan nähneeni jossain, että pilvilennossa piti olla laajaskaalainen variometri. Tosin nyt OPS M8-6 sanoo, että purjekoneessa yleensä ei tarvitse olla variometriä, mutta pilvilennossa pitää (?!).

 

Koneissa on yleensä kaksi variometriä. Toinen on sähköinen, toinen mekaaninen. Astirin sähköinen ei vaan näköjään toimi. Sähköisessä on mukana kaikenlaista laskintoimintaa, nykyään myös gps ja saattaapa olla nostokeskitinkin; se kertoo missä päin on paras nosto. Sähkövariometrin näyttö muuttuu nopeuskäskimeksi kun lähdetään liukuun. Kun viisari sojottaa alaspäin, pitäisi lisätä nopeutta. Sähköisessä on mukana myös audio, joka piipittää noston voimakkuuden mukaan.

 

Purjekoneen variometrien pitää olla nopeuskompensoituja. Toisin sanoen, variometri ei saa näyttää sauvatinttiä. Usein kahdessa variometrissä kompensoinnit menevät vähän eri tahtia; kun koneella on lentänyt jonkin aikaa, oppii arvioimaan kahden variometrin yhteisnäyttämää ja tulkitsemaan sitä - se ei ole ihan suoraviivaista.

 

Alla olevassa kuvassa on vasemmalla ylhäällä mekaaninen variometri Bohl, sen alla oleva vihreä on Zander-laskimen näyttö (eli variometri) ja keskellä laskimen keskusyksikkö.

 

Ihan pikku arvuuttelu vielä koskien Pasin ensimmäistä kuvaa: jos joku lentäisi tuolla Astirilla 250 kmh, mitä nopeusmittari näyttäisi?

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Purjekoneen variometrien pitää olla nopeuskompensoituja. Toisin sanoen, variometri ei saa näyttää sauvatinttiä...

 

Hmmm... sauvatinttiä?  ??? Mikäs lintu tämä on?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hmmm... sauvatinttiä?  ??? Mikäs lintu tämä on?

 

Tintti on termiikki. Oikeastaan pieni nykäys ylöspäin.

 

Variometri näyttää nousu/laskunopeutta. Purjelentäjä haluaa tietää, mihin suuntaan se ilma liikkuu, jossa hän lentää. Kun sauvasta vetää, kone nousee; tavallinen variometri näyttää nostavaa. Se vain häiritsee.

 

Kompensointi puhdistaa variometrin näytöstä nopeuden muutoksen vaikutuksen.

 

Ja se vastaus: sauvatintti tarkoittaa, että kone nousee pikkuisen kun sauvasta vetää; sitä voi luulla nostoksi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tulee mieleen noista purjelentokoneista että kun aurinko paistaa niin onko siellä "kopissa" kuuma?

 

No jos lasket, että lämpötila laskee 6,5 astetta kilometriä kohden ja nouset 2km ylöspäin niin ei siellä hirveän kuuma ole.

 

Edit: faktoja korjattu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hop! Noista varoista, on tarkempaa ja karkeampaa, eli se +/- 20m/s mittari pitää juuri olla pilvilentoa varten, sitten "normaali" ja se kolmas liittyy tuon sähköisen "äänivariometriin", itse en sitä ole käyttänyt, ei oikein ole vakuuttanut se toiminta. Hankala saada vireeseen, ja sitten se hyöty normilennolla..? No, sitten jatkossa!

 

Astirissa (ja varmaan  muissakin) on tässä tapauksessa tuo nopeusmittari "spiraalimallia" eli jos paukuttaa 250km/h, niin mittarissa on myös luettavissa nopeudeksi n.97km/h... ja jos ei perstuntuma sano kumpaa mennään niin vaikeuksissa ollaan, mahdollisesti! Toki lennon vaiheesta riippuen...

 

Itse en koe kopia kovin kuumaksi, itse asiassa en edes "tinttihattua" ruukaa pidellä, rajoittaa näkymiä jne. Lisäksi tuolla yli 1km korkeudella alkaa olla jo huomattavasti viileämpää kuin pinnoissa, sekin jeesaa. Tuossa pari viikkoa sittem mentiin Roviskolla 1800+ ja nollaraja oli alle 3000m, niin meinasi alkaa sortseissa tulla kylmä. 

 

ps: nimenomaan Nikke, kerkesitkin jo vastaamaan tässä kirjoituksen aikaan :)

 

pss: siellä on muten yhdessä kuvassa L13 Blanik myöskin menossa mukana..!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tulee mieleen noista purjelentokoneista että kun aurinko paistaa niin onko siellä "kopissa" kuuma?

 

No, yleensähän tuppaa tulemaan hiki, kun oikein hauskaa on.

 

Ylhäällä ja varsinkin pilven alla on viileää. Alhaalla on kuuma. Tänä kesänä heinäkuun alusta lähtien on pärjännyt T-paidalla, yleensä pitää kesäisinkin olla lämpimämpi pusero. Jaloilla on usein kylmä. Pitää olla pitkälahkeiset housut. Olen yleensä käyttänyt talvilenkkareita lentäessä, tänä kesänä ei ole tarvinnut.

 

Kylmin mitä koneen mittari on minulle näyttänyt, oli -55 astetta C. Ja aurinko paistoi. Mutta se oli aika ylhäällä, huhtikuussa.

 

... sähköisen "äänivariometriin", itse en sitä ole käyttänyt, ei oikein ole vakuuttanut se toiminta. Hankala saada vireeseen, ja sitten se hyöty normilennolla..? No, sitten jatkossa!

 

Astirissa (ja varmaan  muissakin) on tässä tapauksessa tuo nopeusmittari "spiraalimallia" eli jos paukuttaa 250km/h, niin mittarissa on myös luettavissa nopeudeksi n.97km/h... ja jos ei perstuntuma sano kumpaa mennään niin vaikeuksissa ollaan, mahdollisesti! Toki lennon vaiheesta riippuen...

 

Se vanha Atew ei varmaan enää ole oikein trimmissä, se on aika yleistä harjoituskoneissa. Kyllä audiosta ja hyvin toimivasta variosta on hyötyä normilennolla.

 

Kysyin sitä nopeutta sillä, kun eikös tuo OH-540 ole nimenomaan se Astir, jolla joku melko vähän lentänyt kaveri tuli laskuun 250kmh, luuli tulevansa yhdeksääkymppiä? Sehän meni se Astir sitten selälleen ja luisteli hetken aikaa pitkin kenttää ylösalaisin. Vauhdikasta touhua. Pilotillehan ei käynyt kuinkaan. Vai muistanko väärin? (Niille jotka eivät tunne purjelentoa: Ei, tämä ei ole mitenkään tavallista.)

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Kysyin sitä nopeutta sillä, kun eikös tuo OH-540 ole nimenomaan se Astir, jolla joku melko vähän lentänyt kaveri tuli laskuun 250kmh, luuli tulevansa yhdeksääkymppiä? Sehän meni se Astir sitten selälleen ja luisteli hetken aikaa pitkin kenttää ylösalaisin. Vauhdikasta touhua. Pilotillehan ei käynyt kuinkaan. Vai muistanko väärin? (Niille jotka eivät tunne purjelentoa: Ei, tämä ei ole mitenkään tavallista.)

 

 

Joo, kyllä tämmöinen tapaus on päässyt käymään. Tuo Astir oli kuulemma juuri silloin hankittu kerholle (80-luvun alkupuoli) ja kyseessä oli kaverin tyyppilento Astiriin. Pikku lukuvirhe paholainen nopeusmittarista ja erilainen kuomun reunan asento horisontissa verrattuna aiempaan konetyyppiin niin lopputuloksena oli Astir katollaan. Pilotille ei kait käyny sen kummempia, henkisiä hiertymiä (olikohan peräti niin pahat ettei sitten jatkanut lentoharrastustaan). Mutta aika veijari on ollut. Mitä oon Astir pilotteja jututtanut niin suhinat alkaa olemaan melko kovat jo 170 km / h vauhdissa ettei tee kyllä mieli tulla laskuun. Siihen vielä lähes satku lisää niin huhuhuh..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Variometreistä vielä: voimassaoleva OPS M8-6 edellyttää pilvilennossa variometriä, mutta asteikkovaatimusta ei ole. Vaatimus poistui ko. määräys uudistettaessa v. 2001. Aikaisemmin piti pilvilentoon olla ns. karkea variometri.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla