Jussi Rantala

Camarillo Air Show 2006 (Experimentaalia ja kangaspuita - paljon kuvia)

17 viestiä aiheessa

Tässä hieman erilaista kalustoa. Nimittäin viikonloppuna oli Camarillossa vuosittainen EAA 723:n järjestämä näytös helteisessä +30 C kelissä. Camarillo on ehkä etelä-Kalifornian paras GA aiheinen näytös, koskapa CMA:ssa pitää majaansa sekä EAA chapter 723 että CAF. San Diegolaisena ongelmana on CMA:n sijainti LA:n luoteispuolella ja paikalle ei ole oikein muuta reittiä kun ajaa LA:n läpi, joka ajomatkana on todella tympeä ja aikaa vievä (en ole vielä tähän mennessä onnstunut kertaakaan ajamaan Losin läpi joutumatta jonkinlaiseen ruuhkaan).

 

Mutta pitemmittä puheitta itse kuviin. Käytössä oli ensimmäistä kertaa Canon 30D. Jostakin syystä sensorille on päässyt pölyhiukkasia, jotka näkyvät joissakin kuvissa (sensorin putsaus operaatio onkin seuraavana vuorossa):

 

 

Aviadesign A-16

[ attachment removed ]

 

 

Beech A-35

[ attachment removed ]

 

 

Beech K-35

[ attachment removed ]

 

 

Beech T-34

[ attachment removed ]

 

 

Kumpi väistää Cessna vai Piper? Cessna T210 taitaa tällä kertaa viedä voiton pikkuveljen katsellessa Piperin takaa.

[ attachment removed ]

 

 

Cirrus VK-30:

[ attachment removed ]

 

 

Klassinen Ercoupe 415C:

[ attachment removed ]

 

 

Extra 300L:

[ attachment removed ]

 

 

Glasair:

[ attachment removed ]

 

 

Bearcat:

[ attachment removed ]

 

 

John Collver SNJ-5:een on tuttu näky etelä-Kalifornian näytöksissä:

[ attachment removed ]

 

 

John ilmassa:

[ attachment removed ]

 

 

Maata hipoen:

[ attachment removed ]

 

 

Kangaspuuosastoa:

[ attachment removed ]

 

 

Lisää kangaspuita:

[ attachment removed ]

 

 

Tämän sohlon nimi on Dominator:

[ attachment removed ]

 

 

Lentävät luupäät:

[ attachment removed ]

 

 

L-17 maassa:

[ attachment removed ]

 

 

Ja puljaa taivaalla:

[ attachment removed ]

 

 

L-29:

[ attachment removed ]

 

 

Lancair 320:

[ attachment removed ]

 

 

Mooney M-18:

[ attachment removed ]

 

 

Moth:

[ attachment removed ]

 

 

Neuvostoliiton lahja maailman ilmailulle. Yak-52:

[ attachment removed ]

 

Ja jakin kiinalainen kopio Nanchang CJ-6A:

[ attachment removed ]

 

Lisää Nanchangia:

[ attachment removed ]

 

 

Vielä kolmaskin:

[ attachment removed / expired ]

 

 

Nanchang pulja:

[ attachment removed / expired ]

 

 

Taildraggerin tiedänkin. Onko tämä sitten nosedragger?

[ attachment removed / expired ]

 

 

No löytyyhän se nokkatelinekin:

[ attachment removed / expired ]

 

 

Alueella tepasteli myös Luftwaffen yliluutnantti:

[ attachment removed / expired ]

 

 

Miten minulla tulee tästä mieleen mursu. Piaggio P180:

[ attachment removed / expired ]

 

 

Lisää Piaggiota:

[ attachment removed / expired ]

 

 

Ei näytöstä ilman Pittsiä:

[ attachment removed / expired ]

 

 

Ja tässä taivaalla:

[ attachment removed / expired ]

 

 

PT-22:

[ attachment removed / expired ]

 

 

Toinenkin:

[ attachment removed / expired ]

 

Ja rullaati rullaa:

[ attachment removed / expired ]

 

 

Puolalainen PZL TS-11 Iskra:

[ attachment removed / expired ]

 

 

RC suihkari veti hienon shown:

[ attachment removed / expired ]

 

 

Zlin esitystä:

[ attachment removed / expired ]

 

 

RV-3:

[ attachment removed / expired ]

 

 

RV-6:

[ attachment removed / expired ]

 

 

Savun hälvettyä tarkistamme käykö kone:

[ attachment removed / expired ]

 

 

Sävy sävyyn.

[ attachment removed / expired ]

 

 

Ilmojen Corvette taivaalla:

[ attachment removed / expired ]

 

 

Seriffi heittää vettä:

[ attachment removed / expired ]

 

 

Stearman - ready to taxi:

[ attachment removed / expired ]

 

 

T-28 pilottia janottaa:

[ attachment removed / expired ]

 

 

Tumppi:

[ attachment removed / expired ]

 

 

T-28:t rullaa:

[ attachment removed / expired ]

 

 

Tyyppi hukassa?

[ attachment removed / expired ]

 

 

RV-8:

[ attachment removed / expired ]

 

 

Waco UPF-7:

[ attachment removed / expired ]

 

 

Wannabe mustang?

[ attachment removed / expired ]

 

 

Wannabe taivaalla:

[ attachment removed / expired ]

 

 

Yak-50:

[ attachment removed / expired ]

 

 

What are you looking at?

[ attachment removed / expired ]

 

 

Muistaakseni joskus oli ilmailukeskusteluissa aihe jossa puhuttiin että voiko helikopterilla tehdä silmukan tjsp. No tässä näytöksessä omin silmin todistin moista ihmettä kun huey pilotti kieputti kopteriaan.

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo, kiitokset jälleen näistä kuvista. Näitä katselee mielellään!!

 

Nuo Jenkkilät lentonäytökset sattais olla  ainoa syy muuttaa ko. maahan...  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Ja jakin kiinalainen kopio Nanchang CJ-6A:

 

Eipä muuten ole Jak-52:sen kopio, vaan Jak 18:sen.

 

Tuo "Tumppi" on muuten Questair Venture.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eipä muuten ole Jak-52:sen kopio, vaan Jak 18:sen.

 

Näin on. Jak 52 muistuttaa tosin ulkomuodoltaan 18:sta, vaikka onkin tuoreempaa sukupolvea.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hienosti uudelleen maalattu "sävy sävyyn" tuo keltainen Grey/Sherick Grey Special Turbine Legend...

 

(Tulikohan koneen tyyppi nyt tarpeesti tarkasti mainituksi?)

 

Jotenkin muistelisin, että tuon turbiinipelin huippunopeudella (~280 KTS) ei edes saisi Suomessa lentää VFR:ää.

 

Vaikka olenkin vanhan ajan piirrettyjen pätkien ystävä, niin ehkä tämä valmistajan sivuilta pöllitty samantyyppisen koneen RoadRunner-maalaus on hieman mauttomampi:

 

[ attachment removed ]

 

Mitähän muuten lukee Corvetten rekisterikyltissä? ...FLYLO jotakin?

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitähän muuten lukee Corvetten rekisterikyltissä? ...FLYLO jotakin?

 

JET YLO

[ attachment removed / expired ]

 

Ja sama edestä:

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

OK, arvasin siis Corvetten rekkarin väärin, mutta liittyy se lentämiseen kuitenkin.

 

JET YLO... siitä sitten vielä miettimään, onko YLO joku lyhenne...

 

Why low?

 

While owe  ;) eli jettiä tankkiin vaikka velaksi  ;D

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tyhmä kysyy, miksi tuossa "Neuvostoliiton lahja maailman ilmailulle. Yak-52":ssa lukee experimental? Onko siihen vaihdettu esim. tyyppihyväksymätön moottori tms.?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tähän vastaaminen vaati hieman nettisivujen kaivelua, eikä vastaus ole välttämättä oikea.

 

Kuitenkin löytyy jenkkilän ilmailuviranomaisen sivuja kaivamalla "experimental"- kategoria, joka pitää nykyisellään sisällään 7-8 eri alaluokkaa,

 

ja FAR Title 14 Code Federal Regulations Part 45 Sec. 45.23:ssa sanotaan, että jos kone on hyväksytty ja lentokelpoisuustodistus annettu erikoisluokkiin ja koneella on vain N-rekisteritunnus (Suomessahan koneilla on esim. OH-X alkuinen tunnus), niin ohjaamon lähistölle ulkopuolelle on laitettava tietyn minimin ja maksimin kokoinen teksti "limited", "restricted", "light-sport", "experimental" tai "provisional" ilmoitukseksi siitä, että kone ei kuulu normaali-, utility-, aerobatic- tai commuter-kategoriaan.

 

Ja experimental-luokan lentokelpoisuustodistus voidaan pääperiaatteena antaa koneelle, jolla ei ole hyväksyttyä tyyppikelpuutusta USA:ssa, tai koneelle, joka on tyyppikelpuutuksesta poikkeava, mutta se on kuitenkin todettu turvalliseksi lentää.

 

Siitä, maksaako experimental-luokan lentokelpoisuustodistus enemmän vai vähemmän kuin esim. tyyppihyväksytyn normaalikategorian koneen lentokelpoisuustodistus, en löytänyt ainakaan kättelyssä tietoa.

 

Täältä voi penkoa asiaa, alkaen pääsivulta ja kilkkaamalla alhaalta eteenpäin alimpana olevasta linkistä "special airworthiness, jne" tuonne Part 45:een ja Section 45.23:een, jos nyt kiinnostaa:

 

http://www.faa.gov/aircraft/air_cert/airworthiness_certification/sp_awcert/experiment/

 

Ilmeisesti tuo Jak-52-yksilö on siis tahallaan rekisteröity experimentaliksi (tarkistin, että rekisteröity on v. 2000) ja siksi myös vaadittu teksti kyljessä. Syytä on vaikea arvata. Ehkä kaikki moottorista mittareiden kautta hallintalaitteisiin on venäläistä tai romanialaista alkuperää tms, eli esim. mittareita ei ole vaihdettu länsimaisiin - tai sitten kone on vain näytöskone jolla voidaan lentää rajoitetusti näytöksissä, tai sitten moottori on vaihdettu vaikkapa tehokkaampaan.... Kuvasta katsoen se kyllä näyttää tavanomaiselta päällepäin, mutta eihän konepellin alle näe.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kivat kuvat :) ja tutun näköset maisemat ;) Camarillossa tuli kesällä kuukausi vietettyä  8) Harmi vaan ku ei ollu aika mennä sinne museoon, joka ainaki käsittääkseni on siinä joissain kentän lähettyvillä (??), vaikka siitä puhetta olikin..  ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tyhmä kysyy, miksi tuossa "Neuvostoliiton lahja maailman ilmailulle. Yak-52":ssa lukee experimental? Onko siihen vaihdettu esim. tyyppihyväksymätön moottori tms.?

 

niinkuin Ilkan vastauksesta voi päätellä, syy lienee se ettei ko. konetyypille ole olemassa FAA:n tyyppihyväksyntää. Eikä sitä ole millään järjellisellä hintaa saatavissa CCCP-valmisteiselle lentolaitteelle, jota ei enää valmisteta. Ainoa mahdollisuus on rekisteröidä se experimentaliksi määrityksellä: "on kuitenkin todettu turvalliseksi lentää"

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Ja jakin kiinalainen kopio Nanchang CJ-6A:

 

KORJAUS

 

Nanchang CJ-5 oli lisenssillä valmistettu Jak-18, konehan on metalliputkirunkoinen. Nanchang CJ-6 taasen on sen jälkeen ihan erikseen suunniteltu, ja  täysalumiinikoneena ei voisi muutenkaan olla Jak-18:n kopio.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla