Guest JH2005

Budapest

47 viestiä aiheessa

Koskisen Harri onkin aiemmin tehnyt kattavan raportin kentästä, joten tässä katsellaan vaan kuvia 17 ja 18.8 päiviltä.

 

ATA ajeli Tristarilla ja parilla 757-300.lla Tässä Tristar

[ attachment removed / expired ]

 

 

Kentän yli pyyhkäisi käsittääkseni maailman ainoa lentävä Lisunov Li-2

[ attachment removed / expired ]

 

 

Caspian lentää Budaan Tupolevilla

[ attachment removed / expired ]

 

 

Pikkurahtarit ovat sielläkin Lettejä

[ attachment removed / expired ]

 

 

Tosin siellä on myös isompia syöttöliikenteessä, kuten An-12

[ attachment removed / expired ]

 

 

Ja An-26

[ attachment removed / expired ]

 

 

Hainan lentää myös Budaan

[ attachment removed / expired ]

 

Siinäpä retken herkut.

Kuvausta jonkin verran haittasi erilaiset lentävät luontokappaleet, tosin niitä oli hauska seurailla hiljaisina hetkinä.

[ attachment removed / expired ]

 

 

Lisätään vielä, että kun radat oli näinpäin käytössä, niin ainoa kiinnostava kone joka meni toiselle radalle, ja näin ollen jäi kuvaamatta, oli tämä World Focuksen MD-80

[ attachment removed / expired ]

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hienot kuvat hienoista koneista. Toi Lisunov on siisti peli  :thmbup:.

 

Kelit ovat olleet näköjään hyvät. Tyyntä ennen myrskyä....

 

Kiitos kuvista! Lisääkin saa laittaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hienoja kohteita, erinomaisia kuvia. Oliko Budapestissä muka noin mielenkiintoisia koneita? Itse muistan nähneeni siellä (terminaalin ikkunasta vain) käytännössä samaa tavaraa kuin HK:lla, jotain Malevin 767:aa lukuun ottamatta.

Mutta pitääkö rajauksen olla noin ankara? Nokan edessä ainakin saisi olla vähän enemmän ilmaa. Kasvokuvissakin katseelle pitää jättää tilaa, jottei tule tunne, että kohde on pantu ahtaalle.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nokan edessä ainakin saisi olla vähän enemmän ilmaa. Kasvokuvissakin katseelle pitää jättää tilaa, jottei tule tunne, että kohde on pantu ahtaalle.

 

Hyvin pitkälti tämän sivuston kuvien säännöt  on syyllinen noihin tiukkoihin rajauksiin..

 

http://www.airliners.net

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juu, airliners.net pehmittää ihmisten pään kun liian moni tuore kuvaaja ottaa esimerkkiä sieltä.

 

Tuo "kohde keskelle" nyt on muutenkin niin väärin kuin vain voi olla, toimii ainoastaan noissa suoraan sivulta otetuissa "konepotrettikuvissa", mutta muutenhan se on tosi hölmön näköistä.

 

Ongelman ydinhän tässä on se, että nuo "kriteerit" millä sinne airliners.net:iin kuvia hyväksytään on selkeästi tehty nimenomaan noiden perinteisten "slideshot"-spottauskuvien pohjalta - kohde kuvataan sivulta, hyvässä valossa ja täyttäen koko dian kuva-alan jotta maksimoidaan yksityiskohtien näkyvä määrä. Erinomainen metodi dokumentoida esim. konetyyppejä ja niiden värityksiä. Historioitsija tykkää myöhemmin. Ongelmaksihan tuo muodostui siinä vaiheessa kun nuo säännöt annettiin "screenerien" käsiin jotka määrittelevät mitkä kuvat sinne otetaan ja mitkä ei. Ja koska kaikki eivät kuvaakaan sivulta dokumenttikuvia, aika mielenkiintoisia brain fart:eja tulee väistämättä eteen. Tuloksena on että ihmiset alkavat rajata kuviaan ihan oudosti - koska muuten kuvia ei vain saa läpi..

 

Esimerkki: http://www.airliners.net/open.file/1093602/M/ - ei näin!  :'(

 

"koneen ääriviivojen ja kuvan reunan välissä on 3 pikseliä" ---- CHECK.

 

Ja joku sitten kuvittelee vielä että tuo on jotenkin tavoiteltava osaamisen taso.. huoh.

 

Koneen "visuaalinen paino" on usein ihan eri asia, varsinkin suihkukoneissa, joissa siivet ovat pitkät ja kapeat. Sehän näyttää oikeasti ihan järkyttävältä, mutta "täyttää speksit" ja menee airlinersnettiin kuin häkä koska screeneriksi ei selvästikään pääse jos tajuaa yhtään sommittelusta tai rajaamisesta.. Tai ehkä tähän sopii mukailtuna se sota-ajan tokaisu: "ne on eri miehiä jotka ruumiita tekee kuin ne jotka niitä pesee" (taisi olla Jaskalta jossain toisessa ketjussa)

 

//Tuomas

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ymmärrän dokumentoinnin ja yksityiskohtien (ennen kaikkea rekisteritunnuksen) merkityksen, mutta löysät pois -ideologia sopii paremmin sivulta otettuihin plattakuviin, kun kohde on konkreettisestikin pysäytetty paikalleen. Ilmakuvissa pikselintarkka rajaus tappaa vauhdin ja tekee kuvasta pahimmillaan pelkän dokumentin tietyn yksilön noususta/laskeutumisesta radalle se ja se silloin ja silloin. Dynaaminen vaikutelma on kuitenkin se, mitä itse tavoittelen (haluaisin tavoitella) lentävien koneiden kuvaamisessa. Sommittelulle soisi annettavan enemmän arvoa. Vai pitäisikö antaa pisteitä niin kuin jäätanssissa: tekninen osaaminen ja taiteellinen vaikutelma erikseen?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Dynaaminen vaikutelma on kuitenkin se, mitä itse tavoittelen (haluaisin tavoitella) lentävien koneiden kuvaamisessa. Sommittelulle soisi annettavan enemmän arvoa. Vai pitäisikö antaa pisteitä niin kuin jäätanssissa: tekninen osaaminen ja taiteellinen vaikutelma erikseen?

 

Kyllä sitä sopii täällä tavoitellakin. Ongelmaksi muodostuu vain tuon airliners.net:in iso vaikutus koko "kuvaajamäärään" - sieltä haetaan paljon vaikutteita ja uusia kuvia seurataan, väkisinkin tuo aina "tarttuu" ja tuntuu välillä siltä että taistelee tuulimyllyjä vastaan.. Mutta tervetuloa mukaan! :)

 

Tuo pisteytysidea on hyvä mutta siinä on se iso ongelma: Mistä löydät ne lahjakkaat vapaaehtoiset hyvän taiteellisen silmän omaavat tuomarit jotka viitsivät istua koneella tuntikausia arpomassa onko joka hemmetin airbussikuva hylsy vai hyväksytty... osaavilla on muutakin tekemistä yleensä.. :P Jos me nähdään vain "parhaat" tarjonnasta, se screenerin arki voi olla melkoista.. :)

 

Tuollaisten kriteerien määrittäminen "(x) Täyttää ehdot ( ) Ei täytä ehtoja" -tyyliin taas on ihan mahdottomuus.

 

//Tuomas

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Esimerkki: http://www.airliners.net/open.file/1093602/M/ - ei näin!  :'(

 

"koneen ääriviivojen ja kuvan reunan välissä on 3 pikseliä" ---- CHECK.

 

On todellakin melko humoristisen näköinen leikkaus ja myös liian tiukka tosiaan. Kyllä minä nyt ennemmin veikkaan että screenirillä on ollut joku ihme ajatus päässä, tuohon on selvä not centered. Ehdottomasti tuossa tapauksessa korkeusvakaajan takaa tai jopa vielä lähempänä peräsintä poikki.

 

On se a.net joo pehmittänyt kuvaajien päitä tai no ennemminkin veikkaan että ei. Melkein väittäisin jokainen kuvaaja oli aloitteleva tai ei niin hakee aina erilaisia rajauksia, mutta valitettavasti ne versiot jäävät vain omalle koneelle. Se a.net kun on pehmittänyt niiden ei kuvaajien ja arvostelijoiden päätä ennemmin. Kun hakee jotain erilaista ja enemmän taiteellista ja tuo ei ole ihan 100% onnistunut, niin tulos on "no comments" tai 100kg:tä pa**aa niskaan.

 

Sitten osana voidaan syyttää vielä ihan tätä nykypäivää. Ei ole kauheasti niitä kuvauspaikkoja, jos kuvaa säännöllisesti samalla kentällä, niin ei ne kuvat voi näyttää kovin erilaisilta, kun on periaatteessa seistävä samoissa jalanjäljissä koko ajan. Jos on pääsy niiden verkkojen sisäpuolelle niin sitä sommittelua voi edes yrittää jotenkin ja leikkiä valon suunnan kanssa.

 

Sää on toki aina se asia, jolla sitä taiteellisuutta voi hakea, mutta kun niitä taiteellisia päiviä vain ei kovin monia ole.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Kentän yli pyyhkäisi käsittääkseni maailman ainoa lentävä Lisunov Li-2

[ attachment removed / expired ]

 

 

Hyvin on naamioitu DC-3:n näköiseksi??? ???

 

 

Ja An-26

[ attachment removed / expired ]

 

 

Tuosta pyrstöstä näkee, että naapurissa pellit vielä taotaan käsin.  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Poittisi on ilmeisesti, että matkustamon ovi on koneissa eri puolilla, mutta alkuperäisessä kolmosessa se oli aluksi oikealla kuten on Li-2:ssa. Minulle on kerrottu, että esimerkiksi Vantaan museolla oleva Karhumäen OH-VKB oli alunperin ovi oikealla -kone.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kolmosten kohdalla voi olla kyseessä Wm2:n aikaisesta "avusta" jenkeiltä neikuille kun taistelivat pahaa Saksaa vastaan. Silloinhan meni lännestä ties mitä apua itään.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hienoja ja tunnelmallisia kuvia!  :thmbup:

 

Et sattunut näkemään yhtään IL-76:sta, kun niitä siellä Unkarin suunnalla aina välillä vierailee?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No just  :-\

 

Venäläisillä on muutamia ihan ihmeellisiä kopioita länsimaisista koneista, miksiköhän? Mielikuvitus loppunut kesken?

 

Samaa voisi kysyä autotehtailta  ;) ei tuo niin kummallista ole ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Venäläisillä on muutamia ihan ihmeellisiä kopioita länsimaisista koneista, miksiköhän? Mielikuvitus loppunut kesken?

 

Olikos se Tu-144 vai mikä, kun oli ihan Concorden näköinen?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olikos se Tu-144 vai mikä, kun oli ihan Concorden näköinen?

Ei ne kyllä näytä juuri yhtään samalta ja Tu-144 lensi muuten ennen Concordea...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei ne kyllä näytä juuri yhtään samalta ja Tu-144 lensi muuten ennen Concordea...

Totta, kahta kuukautta ennemmin. Hyvät kuvat kyllä Jukalta ja komea tuo Tristar :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No noista rajauksista sen verran että, mä olen kyllä aina rajannut lentokoneet keskelle ja niin isoksi kun mahdollista. Siis parikymmentä vuotta ennenkun a.net keksittiin. Tällä ei ole mitään tekemistä taiteellisuuden kanssa, vaan on koneiden  ja niiden väritysten taltiointia. Toki jos olen nähnyt taustalla tai etualalla tai yleensä jossain kohtaa jotain, mikä tekee kuvaan jotain mielenkiintoa, en ole jättänyt tilannetta käyttämättä.

 

Muussa kuvauksessa, kuten perhonen tässä setissä, käytän omaa silmääni sommitteluun. Tämä perhoskuva oli perinteinen kolmasosa suuntaansa silmälle ja tilaa katseen suuntaan tällä kertaa.

 

Iljushineita ei näkynyt muuta kun koneet jotka siellä seisoo lentämättöminä, EU määräysten myötä siellä melukoneiden liikenne väheni.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

onko tuo li-2 mitään sukua dc-3:lle (tyyliin lainattu piirrustuksia/annettu neuvoja), kun aika paljon näyttävät kaksosilta (mun silmään ::))

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juu, airliners.net pehmittää ihmisten pään kun liian moni tuore kuvaaja ottaa esimerkkiä sieltä.

 

 

A.net ja A.net :P Miksi ihmeessä se pitää aina vetää siihen? Eiköhän noi sideshotit jne. ole keksitty jo paljon ennen kuin Internetistä tai tietokoneista oli kuultu mitään. Otetaan vaikkapa esimerkiksi nämä Sipilän Pertin tai vaikka Mäkelän Yrjön vanhat, tiukkaan rajatut kuvat ja sideshotit jne jne. Melko fakiireja on miehet olleet ennustamaan, mitä tulevaisuus tuo tullessaan ja millaisia kuvia vaaditaan, että saa niitä A.nettiin...

 

EDIT: Ahaa, Jukka olikin jo ehtinyt itse sanoa saman asian :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

onko tuo li-2 mitään sukua dc-3:lle (tyyliin lainattu piirrustuksia/annettu neuvoja), kun aika paljon näyttävät kaksosilta (mun silmään ::))

 

Li-2 on Neuvostoliitossa lisenssillä valmistettu DC-3.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla