Lasse Nygren

Venäläinen matkustajakone joutunut onnettomuuteen Ukrainassa.

88 viestiä aiheessa

Lentokone putosi Ukrainassa

 

Venäläinen matkustajakone, jossa on 160 matkustajaa, on syöksynyt maahan Ukrainassa, kertovat venäläiset uutistoimistot.

Julkaistu 22.8.2006 15:58:00

 

Lähde: Turun Sanomat.

 

 

Venäläinen matkustajakone joutunut onnettomuuteen Ukrainassa

 

Venäläinen matkustajakone on kadonnut tutkasta ja todennäköisesti joutunut onnettomuuteen Ukrainassa, kertovat venäläiset uutistoimistot. Ukrainan hätätilaministeriön mukaan kone on syöksynyt maahan ja se on tulessa.

 

Venäläisten uutistoimistojen mukaan koneessa on ainakin 160 matkustajaa. Kone oli matkalla Mustaltamereltä Pietariin.

 

Julkaistu: 15:56

REUTERS–AP

 

Lähde: Helsingin Sanomat

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Koneessa oli 160 ihmistä, joiden kohtalosta ei ole tietoa. Ukrainan hätätilaministeriön mukaan koneen hylky on tulessa.

Koneen putoamispaikka on noin 45 kilometriä pohjoiseen Donetskin kaupungista.

MTV3

Kone oli Tu-154 mallia

Se kuuluu Pulkovo Airlines:lle.

 

 

 

EDit: hitsi, taas jäin jalkoihin  :-\

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

BBC:n mukaan kone on kadonnut tutkasta ja onnettomuuden pelätään tapahtuneen.

 

Russian passenger plane disappears from radar screens, crash feared. More soon.

 

Entäs (siis toivottavasti) vain transponderi on sanonut sopimuksensa irti..?

 

EDIT: Eipäs ollutkaan transu simahtanut.  :(

 

 

-Sale

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kone oli tulossa Venäjällä Mustanmeren rannalla sijaitsevasta Anapan kaupungista ja menossa kohti Pietaria kertoo CNN

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

EuroNews raportoi, että koneessa olisi syttynyt tulipalo 10 kilometrin korkeudessa ja pilotit olivat lähettäneet hätäsanoman ja yrittäneet laskeutua.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mosnewsin nettisivuilla on kylläkin Pulkovon koneen kuva, mutta kuvan kone on Tu-134, vaikka itse juttu kertoo onnettomuuskoneen olevan Tu-154.

 

Tätä tapahtuu mediassa koko ajan, kun uutinen täytyy saada välittömästi palstalle, mutta olisi luullut, että Mosnews olisi löytänyt oikean konetyypin kuvan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Venäjän viranomaiset sanoivat, että koneessa oli 160 matkustajaa sekä kymmenen hengen miehistö, ukrainalaistietojen mukaan koneen kyydissä oli yhteensä 154 ihmistä.

 

Venäjän hätätilaministeriö kertoi koneen antaneen hätäkutsun kello 14.37. Paria minuuttia myöhemmin se katosi tutkasta

 

Iltalehti

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei kannata uskoa tässä vaiheessa mitään, mitä Venäjän tai Ukrainan viranomaiset sanovat onnettomuuden syystä. Miten ihmeessä terrorismi on voitu rajata pois onnettomuuden syynä? Tai mitä ihmeen väliä sillä on, tulevatko laskutelineet ulos vai eivät, kun jäki on kuvista päätellen sellaista, että alas on syöksytty, ja lujaa. Eikä minkään valtakunnan turbulenssi heitä konetta matkalentokorkeudesta maahan tosta noin vaan.

 

Hitto, kun pistää vihaksi ihmisten arvostelukyvyn aliarvioiminen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tupakointi ja lentokoneen vessa on helevetin huono yhdistelmä. Vaikka venäjällä kaikki lennot nykyisin onkin savuttomia, niin ainakin heinäkuussa kaikilla lennoilla (DME-OVB OVB-TAS TAS-ALA ALA-KUF ja KUF SVO) jengi kävi röökillä vessassa hyvinkin avoimesti henkilökunnan puuttumatta asiaan lainkaan.

 

Paha kuitenkaan mennä sanomaan mitään ennenkuin jotain virallisempaa tietoa tulee jonkun viikon kuluttua.

 

Edit: Tämän Air Canadan vessapalo onnettomuuden jälkeen taisi savuhälyttimet vessoissa tulla pakolliseksi lännessä http://aviation-safety.net/database/record.php?id=19830602-1

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Viranomaiset ovat kertoneet, että kone oli kohdannut kovaa turbulenssia ja siihen oli mahdollisesti iskenyt salama.

 

EuroNewsillä silminnäkijän kertomus jotenkin tyyliin ".....it came down like a leaf...." tuntuu jotenkin että loppuvaihessa kone ei edes enään lentänyt vaan sananmukaisesti "putosi". ??? Eli täysin "out of control"... :-\

 

Tuntuu, että nämä lennossa sattuvat tulipalot tekevät tosi pahaa vahinkoa (Esim. SWR111). Onko nykykoneiden avioniikkaosastoissa palonsammutusjärjestelmää? 767:ssa on "Equimpent Cooling" mutta se vaan ymmärtääkseni jäähdyttää osastoa tuulettimien avulla eikä ole minkäänlainen tulenehkäisyjärjestelmä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuosta jälkimmäisestä, aiemmin mainitusta kuvalinkistä voi hieman erottaa tuota tunnusta.

Niinpä. Kuvassa näkyvä numero ei vain tunnu täsmäävän, ja ihmettelen, kun peräsimessä näyttäisi olevan ympyrän muotoinen logo. Mutta ilmeisesti vain tulkitsin kuvaa väärin. Suomen TV:ssä kuitenkin selvästi "RA-85185" ---

 

joka muuten kuukausi sitten kiilasi hauskasti bussin eteen Düsseldorfissa:

http://www.planepictures.net/netshow.php?id=512022

 

EDIT:

En tulkinnut kuvaa väärin. Kyseessä onkin monta vuotta vanha kuva ihan eri koneesta ja eri onnettomuudesta. >:(:thmbdn: Näillä sivuilla esiintyy sama koneyksilö:

http://www.vz.ru/society/2006/8/22/46194.html

http://aviation-safety.net/photos/displayphoto.php?id=20020701-0&vnr=2&kind=PC

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Tuntuu, että nämä lennossa sattuvat tulipalot tekevät tosi pahaa vahinkoa (Esim. SWR111). Onko nykykoneiden avioniikkaosastoissa palonsammutusjärjestelmää? 767:ssa on "Equimpent Cooling" mutta se vaan ymmärtääkseni jäähdyttää osastoa tuulettimien avulla eikä ole minkäänlainen tulenehkäisyjärjestelmä?

 

Eipä tietoa ole, mutta ainoa käytettävissä oleva systeemi taitaa olla halonsammuttimet. Kaikki muut aineet taitavat tehdä enemmän tuhoa kuin ovat hyödyksi. Jos oikein muistan, niin joissain rahtikoneissa on sammutusjärjestelmä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eipä tietoa ole, mutta ainoa käytettävissä oleva systeemi taitaa olla halonsammuttimet. Kaikki muut aineet taitavat tehdä enemmän tuhoa kuin ovat hyödyksi. Jos oikein muistan, niin joissain rahtikoneissa on sammutusjärjestelmä.

 

Ymmärtääkseni halon "vie" ilmasta kaiken hapen, näinollen sammuttaen palon? Ja sai muistaakseni nykypäivinä käyttää vain erikoiskohteissa? (Otsonikerros ei tykännyt?) Esim. 767:ssa on kanssa rahtitilassa (FWD ja AFT compartments) kolme "fire bottlesia" ja ne voi laukaista ohjaamosta.

 

Kysymys kuuluukin miksi sitten esim. lentokoneiden sähkölaitekeskuksissa ole tälläsiä? Swissin MD11:ssa oli Halifaxin jälkeen ties mitä infrapunakameraa ja savuntunnistusjärjestelmää, mutta ei itse sammutusjärjestelmää, vai puhunko nyt puuta heinää?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös salamaniskut ole suht. tavallisia tapahtumia, eli niitä tapahtuu vuosittain N määrä, joista harvoin seuraa mitään onnettomuuksia...?

 

CVR olisi jännää kamaa kuultavaksi, samoin FDR.

 

 

 

-Sale

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään