Lasse Nygren

Venäläinen matkustajakone joutunut onnettomuuteen Ukrainassa.

88 viestiä aiheessa

Ei se Tupolev sieltä kymmenestä kilometrista ihan kymmenessä sekunnissa alas tule. Vauhti olisi siten luokkaa 3600 km/h, eli jonkun verran yli Vne:n..

 

Ei varmaan onnettomuuden kunnioita Vne:tä... Kyllähän yleisilmailukoneellakin voi kohtuullisen helposti ylilttää Vne:n jos vain on riittävän reikäpäinen.

 

En sano, että kone noin nopeasti sieltä alas on tullut, kunhan kommentoin Vne:tä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kaikista lukemistani asiaan liittyvistä uutisista jäin siihen käsitykseen, että kone olisi ilmoittanut ongelmista ensimmäisen kerran korkeudessa FL 360, ja vielä uudelleen korkeudessa FL 100, ja kone katosi tutkasta noin 2 minuuttia ensimmäisen hätäilmoituksen jälkeen.

 

Se, voidaanko tästä päätellä koneen menettäneen korkeutta 26000 jalkaa 2 minuutin aikana eli 13000 ft/min menee pahasti spekulaation puolelle.

 

Ja silminnäkijät näkivät koneen vasta sen tullessa pilvien alapuolelle varsin matalalla, mistä maahan iskeytyminen tapahtui sitten hyvin nopeasti.

 

Uutisten mukaan "mustat laatikot" on löydetty ja lähetetty Moskovaan tietojen purkua varten.

 

Enempi spekulaatio lienee turhaa. Tutkijat tutkivat ja selitys tulee aikanaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Uutisessa sanottiin Suomen kansalainen mikä ei välttämättä tarkoita suomenkielistä nimeä. Hollantilaiselta kuulostavan nimen löysin itsekin.

 

 

Ukrainassa tiistaina pudonneen lentokoneen matkustajaluettelossa oli Suomen ja Venäjän kaksoiskansalainen, vahvistaa Suomen ulkoministeriö.

 

hesari

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

On väitetty, että

- lentäjä lähetti neljä hätäviestiä yrittäessään nousta myrskyn yläpuolelle, sitten vähensi korkeutta poikkeuksellisen alas 3000 metriin

- koneessa syttyi tulipalo 1000 metrin korkeudessa ja miehistö päätti yrittää hätälaskua

- kone näytti ehjältä osuessaan maahan

 

Lähde: CBC

http://www.cbc.ca/cp/world/060822/w082284.html

 

 

Lista onnettomuuksista, joissa salamanisku on ollut vähintäänkin myötävaikuttava tekijä esim. lamaannuttamalla koneen sähköjärjestelmän, täällä:

 

http://aviation-safety.net/database/dblist.php?Event=WXL

Tuo tuskin on tyhjentävä lista. Onnettomuustietokannan annotointi on paikoin selvästi puutteellinen. Esimerkiksi tailscrape-tapauksia etsimällä löytyy 3 onnettomuutta, mutta todellisuudessa niitä on tietokannassa paljon paljon enemmän.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämän päivän Ilta-Sanomien nettiversion uutisessa on muuten Tolvasen Lassin ottama Pulkovon 154:n kuva.

 

Ei se muuten paljastunut kuvan alapuolella tai yläpuolella olevasta tekstistä, vaan tuli näkyviin, kun kursorin vei kuvan päälle..

 

Ehkä tämä on vanhaakin vanhempi juttu, mutta itselleni asia pomppasi vastaan nyt ensimmäisen kerran.

 

Ja kaipa se täyttää ne "eettiset" ehdot, että kuvaajan nimi tulee uutiskuvassa mainita, vai miten ne pykälät nyt menevätkään?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Paperiversiossa ei ole Lassin kuvaa. Mutta on hienoa aina huomata tasaisin väliajoin, että Lassi on mukanamme yhä. Muutenkin kuin muistoissa.  :)

 

Paperiversiossa on otsikkona, että "Ukrainan onnettomuskoneen omisti Finnairin kumppani" Ja tuo Finnairin kumppani hyppää oikein silmille, kun sivun avaa. On vielä tuossa räjähdyskuvan päällä painettuna.

Jos tämä ei ole tarkoitushakuista uutisointia, niin mikä sitten...  :thmbdn:

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Paperiversiossa ei ole Lassin kuvaa.

 

Mutta on otsikkona että "Ukrainan onnettomuskoneen omisti Finnairin kumppani" Ja tuo Finnairin kumppani hyppää oikein silmille, kun sivun avaa.

Jos tämä ei ole tarkoitushakuista uutisointia, niin mikä sitten...  :thmbdn:

Miksei IL viisi vuotta sitten mainostanut, että yksi Finnairin kumppanin kone lennettiin päin WTC:tä ja toinen päin Pentagonia? :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Mutta on otsikkona että "Ukrainan onnettomuskoneen omisti Finnairin kumppani" Ja tuo Finnairin kumppani hyppää oikein silmille, kun sivun avaa.

Jos tämä ei ole tarkoitushakuista uutisointia, niin mikä sitten...  :thmbdn:

 

 

No, tuo ei ole mitään uutta..... :thmbdn: Onhan tuossa nyt sentään edes siteeksi totta,  ovathan Finnair ja Pulkova codeshare-kumppaneita HEL-LED reitillä. Tavalliselle kaduntallaajalle otsikko voi olla suorastaan pelottava.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kaippa se niin menee, että lentokoneissa on niitä ukkosenjohdattimia ja niitten kautta sitten se salama, joka kiertää runkoa pääsee purkautumaan ulos. Oman käsitykseni mukaan onton johteen sisällä ei tapahdu sähköilmiötä?! Uskoisin kuitenkin, että koneet tarkastetaan aina salamaniskun jälkeen. Että semmosta. Surullinen tapaus kyllä olipa syy sitten mikä tahansa  :thmbdn:

 

Jani

 

Ei niissä mitään ukkosenjohdattimia ole, kyse on Faradayn häkistä. Eli "sähkö" ei mene johteesta valmistetun häkin (tai tuubin) sisälle.

Ja kyllä, koneet tarkastetaan aina salamaniskun jälkeen, niinkuin tällekin olisi käynyt, jos olisi kentälle ehtinyt.

Mutta verrattuna siihen, kuinka paljon salamoita koneisiin iskee, niitä joutuu tosi vähän onnettomuuteen. Siksi on (oma henkkoht mielipide) varmaan jokin toinenkin (ja kolmas...?) syy, joka on enemmän suoraan "vastuussa".

 

Anyways, surullista, RIP ja onpa aika musta vuosi Venäjän/Ukrainan ilmailulle. :(

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oli. Tuo oli se ilta, kun kuuntelin korvat punaisina Laten ja Huppusen juttuja heidän nuoruusvuosien spottausreissuilta. ;D Ketähän muita siinä oli silloin illalla? Ettei olis ollut Mörskyn Vesa ja Juutilaisen Jukka?

 

Olis ollut varmasti mukavaa kuunneltavaa.

 

Sitten seuraa ihmettelyä: Mihin iltasanomissa olevasta kuvasta ympärillä olevat "rojut" on kadonnu? :-\

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sitten seuraa ihmettelyä: Mihin iltasanomissa olevasta kuvasta ympärillä olevat "rojut" on kadonnu? :-\

 

Olisiko se Laten kuva otettu sitten joko ennen, tai jälkeen niiden rojujen?

 

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

 

Tai sitten se ei ole tuolta illalta ja tuosta paikasta alkuunkaan? Onko se missä se kuva?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olisiko se Laten kuva otettu sitten joko ennen, tai jälkeen niiden rojujen?

 

Tai sitten se ei ole tuolta illalta ja tuosta paikasta alkuunkaan? Onko se missä se kuva?

 

Voihan se olla että on eriltä illalta. Näyttäis tuo poikittainen tien pätkä olevan erissä paikassa.

 

Täältä löytyy kuva mihin vertailin.

 

http://kuvat2.iltasanomat.fi/iltasanomat/iDoc/1223959-pulkovotu468.jpg

 

koko uutinen http://www.iltasanomat.fi/uutiset/kotimaa/uutinen.asp?id=1223959&bcsi_scan_03B39DF2A8E3BDD6=0&bcsi_scan_filename=uutinen.asp

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finnairin tiedottaja Usko Määttä vakuutti ensin että Pulkovon

koneilla ei ole lennetty lainkaan Finnairin lentoja vaan kaikki

code sharet on olleet Finnarin koneilla mutta sitten korjasi että

Pulkovon Boeingeilla ainoastaan on lennetty.

Mutta eikös tälläkin paltalla ollut kesällä juttua miten Pulkovo

lensi kesällä Topolevilla Hesaan ja miten Finnairin lipulla saattoikin

päästä Tupolevin kyytiin??

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voihan se olla että on eriltä illalta. Näyttäis tuo poikittainen tien pätkä olevan erissä paikassa.

 

Täältä löytyy kuva mihin vertailin.

 

http://kuvat2.iltasanomat.fi/iltasanomat/iDoc/1223959-pulkovotu468.jpg

 

Juu, selkeästi eri illalta. Tuossa Laten kuvassahan ei paista aurinko...

 

Ja se on myös se kone selvästi pidemmällä siinä kuvassa. Tässä yksi kuva tuolta illalta, jossa kone on about identtisessä paikassa --> thus no rojuja...

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finnairin tiedottaja Usko Määttä vakuutti ensin että Pulkovon

koneilla ei ole lennetty lainkaan Finnairin lentoja vaan kaikki

code sharet on olleet Finnarin koneilla mutta sitten korjasi että

Pulkovon Boeingeilla ainoastaan on lennetty.

Mutta eikös tälläkin paltalla ollut kesällä juttua miten Pulkovo

lensi kesällä Topolevilla Hesaan ja miten Finnairin lipulla saattoikin

päästä Tupolevin kyytiin??

 

 

Eikös siinä jutussa ollut kuitenki kyse Aeroflotin Tupolevista, muistaakseni oli jopa kuva tiilikasalta Aeroflotin Tu-154:stä uusissa Aeroflopin väreissä...?

 

Vähän ironista sinänsä, mutta vanhassa Neuvostoliitossahan on ollut sanonta, "Nopeasti ja turvallisesti, ilman huolta, sinutkin hautaa Aeroflot...!"

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Selailin arkistoja ja sattuihan se kone munkin kameran kennolle.

 

2005 Huhtikuun 12.pvän vierailun päätteeksi kyseinen kone lähti aika kivalla nousukulmalla.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vasta tänä kesänä on Pulkovon 737 alkanut lentää säännöllisesti Helsinkiin, aiemmin lennot lennettiin aina Tu-154:llä. Asun 04L:n finaalilinjasta hieman sivuun, mutta kyllä tuon Tupolevin äänet erotti muista aina!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vasta tänä kesänä on Pulkovon 737 alkanut lentää säännöllisesti Helsinkiin, aiemmin lennot lennettiin aina Tu-154:llä.

 

Kyllä nuo Pulkovon Boeing 737 -lennot Helsinkiin alkoivat jo heinäkuun alussa 2005, ja jo viime vuoden kesänä yhtiö lensi 737:llä ainakin noin puolet lennoistaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä nuo Pulkovon Boeing 737 -lennot Helsinkiin alkoivat jo heinäkuun alussa 2005, ja jo viime vuoden kesänä yhtiö lensi 737:llä ainakin noin puolet lennoistaan.

Ok, sitten vain sattui omalle kohdalle aina Tupolev.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eräällä venäläisellä saitillä pyörivä lentäjä heitti tälläistä teoriaa kehiin:

 

Hänen teorian mukaan kone olisi yrittänyt päästä toppiin ennen ukkosmyrskyä mutta kone oli täydessä lastissa ja ulkolämpötila korkea joten kone kiipesi todella hitaasti täydellä teholla, mikä olisi johtanut kakkosmoottorin flameouttiin ja siitä flatspinniin..mistä Tu-154:ta ei millään ilveellä saa pois.

 

 

St.Petersburg Times kertoo 24.8 ilmestyneessä numerossa:

 

Interfax, citing a source close to the Russian Emergency Situation Ministry, said the crash might have been caused by the pilot exceeding the critical altitude of 11,500 meters. At that altitude, the Tu-154 could have stalled and gone into a tailspin.

 

Tästä suoraan artikkeliin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hieman ohi aiheen, mutta kyllä eilen tuli tämä onnettomuus väkisinkin mieleen,

kun lähdimme yöllä lentämään Haniasta kohti Suomea ja kapteeni (taisi olla Seppo

Kolehmainen) kertoi että Ukrainan kohdalla on paha ukkosmyrsky mutta että pystymme

varmaankin lentämään sen yli.

 

Olin jostain lukenut että salamaniskua epäillään onnettomuuden syyksi.

 

Itse nukahdin heti syömisen jälkeen, mutta kaveri kertoi että olimme Ukrainan yllä

olleetkin lähes 13000m:ssä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

St.Petersburg Times kertoo 24.8 ilmestyneessä numerossa:

 

Tästä suoraan artikkeliin.

 

Joskus aiemmin tällä palstalla otaksuin, että kone on tullut kenttään lattana, koska rojuja oli niin pienellä alueella. Voisiko tuo tailspin olla sellainen olotila, että mainitsemani lattana tantereeseen olisi mahdollista?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hieman ohi aiheen, mutta kyllä eilen tuli tämä onnettomuus väkisinkin mieleen,

kun lähdimme yöllä lentämään Haniasta kohti Suomea ja kapteeni (taisi olla Seppo

Kolehmainen) kertoi että Ukrainan kohdalla on paha ukkosmyrsky mutta että pystymme

varmaankin lentämään sen yli.

 

Olin jostain lukenut että salamaniskua epäillään onnettomuuden syyksi.

 

Itse nukahdin heti syömisen jälkeen, mutta kaveri kertoi että olimme Ukrainan yllä

olleetkin lähes 13000m:ssä.

 

Elokuun alussa lensin Preveza-Helsinki välin ja tilanne oli vastaava. Ukkosmyrskyä ylitettiin ja lentokorkeus oli 13000+ Ihmettelin kun tiesin 757:n max:n olevan kutakuinkin n.12500m.

 

Ilmeisesti ko. toiminta on yleistä ??

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään