Antti Tuomela

Kukas se matkustaja taas olikaan

7 viestiä aiheessa

Rouva NN lähti tänä aamuna Rovaniemeltä Helsinkiin (sillä inhimillisemmällä aamukoneella).

Rouva ilmoittautui säntillisesti ajoissa tiskillä. Rouva antoi SAS:n

virkailijalle sekä SASin bonuskortin että ajokorttinsa.

Mainitsi vielä samalla, että ilmeisesti bonukset on kirjattu jo matkatoimiston

toimesta, virkailija sanoi että ei ollut ja veti kortin. Samalla

ystävällisesti

kertoen, että kannattaa aina varmistaa tässä tilanne näidne bonusten osalta.

Samalla tämä ystävällinen virkailija kysyi, että kun rouva on tulossa jo

samana päivänä takaisin, haluaisiko hän nyt tulostettavaksi jo

paluulipunkin.

Sitten ei tarvitse enää Helsingissä jonottaa ilmoittautumiseen. Rouva otti

ilahtuneena vastaan tämän tarjouksen. Ja kahdella tarkastuskortilla

varustettuna matka alkoi.

Rouva meni lähtötiskille, jossa esitti tarkastuskortin ja ajokorttinsa. Ja

matka jatkui koneeseen.

 

Siinä matkan alkamista odottaessa hän tuli vilkaisseeksi siihen

paluulippuun/tarkastuskorttiin ja huomasi että siinä matkustajaksi oli

merkitty mr. ja etunimeksi Pekka, sukunimi oli tosin oikein! Kädet vavisten hään

tarkasti myös sen lipun kannan, jolla oli siirtynyt koneeseen. Siinäkin oli mr

ja Pekka! Nyt vain sitten odottelemaan koska kuulutetaan... Samalla "putki"

lähti vetäytymään ja koneen ovi laitettiin kiinni. Siinä sitten pikaisesti

teksiviestillä miehelle ilmoitus, että olen kyllä koneessa vaikkakin Pekkana,

jos jotain sattuu...

 

Helsingissä lähtöselvityksessä sitten kävin kertomassa tästä ongelmasta

ja liput korjattiin oikealle nimelle. Varaus oikealla nimellä löytyi. Sitä en

tullut tarkastaneeksi, oliko myös Pekalla varaus lennoille! Mitenköhän hän

on päässyt koneeseen...

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aika paha.. ;)

 

Tuli mieleen kaverini tilanne muutamia viikkoja sitten. Hän seurusteli puolalaisen tytön kanssa ja he varasivat matkat Puolaan, heidän häihinsä. Finnairin tahmeus kuitenkin iski vastaan, eikä tyttö voinut varata kuin menolipun. Syynä oli se, että meno-paluu -lippu pitää olla molempiin suuntiin samalla nimellä. Ei auttanut mikään selitys ja virkailija, jolta asiaa tiedusteltiin kysyi kuulemma vielä esimieheltään, joka myös totesi asian olevan mahdoton. Oli pakko siis maksaa hieman enemmän ja ostaa kaksi erillistä yhden suunnan lippua.

 

Kysymys kuuluu: miksi näin?

 

 

-Sale

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo edellinen esimerkki menee kyllä yli hilseen. Olenko ihan väärässä jos oletan (väitän) että tuo esimerkin tyttö olisi voinut varata meno-paluun ihan sillä omalla "vanhalla" nimellään huolimatta siitä että tuolla matkan varrella nimi nyt sattuu muuttumaan avioliiton seurauksena. Tarviiko sitä kaikkia onnellisiakaan perhetapahtumia lipunmyyjille kertoa...  :-\

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Matkalippu varataan sillä nimellä, minkä nimisellä asiakirjalla matkustetaan. Esim. juuri naimisiin menneelle pariskunnalle kun varataan häämatkaa, niin useimmiten rouvan vanha tyttönimi on kuitenkin vielä käytössä sinä nimenä, millä matkustetaan, koska jos matkalle lähdetään kohtuu pian häiden jälkeen, niin uutta passia ei ole ehtinyt vielä tulla uudella nimellä. Eli Finnairin virkailija teki aivan oikein. Tulisi nimittäin iso ongelma, jos puolalaistyttö matkustaa eri nimellä kuin hänen passissaan lukee...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä lienee käynyt niin, että lennolle on ollut varaus kahdelle eri henkilölle, jolla on sama sukunimi. Lähtöselvityksessä virkailija on katsonut matkustajan henkkarista tai FF-kortista matkustajan nimen ja hakenut sukunimellä järjestelmästä. Samalla sukunimellä on löytynyt kaksi matkustajaa, mutta jostain syystä virkailija on vahingossa checkannut juuri sen väärän ja tarkastuskortit on täten printtaantuneet väärällä nimellä. Portilla sitten sama juttu, eli virkailija on katsonut boardarista vain sukunimen, joten matkustaja on päässyt koneeseen "vääränä henkilönä". Oikea herra Pekka XXX onkin sitten jättänyt tulematta lennolle, joten virhettä ei ole huomattu kuin vasta matkustajan toimesta.

 

Voin checkarina sanoa, että kyllä tätä "väärin identifiointia" tapahtuu aina silloin tällöin. Erityisesti jos on vähän kiire ja samannimisiä ihmisiä on paljon. Yleensä ne vain huomataan aiemmin.

 

Esimerkiksi erästä Helsinkiin joka toinen sunnuntai lentävää espanjalaista jumboa checkatessa näitä on sattunut, kun Espanjassa sukunimikirjo ei ole kovin laaja. Hakiessa checkausjärjestelmästä matkustajaa sukunimen kolmella ensimmäisellä kirjaimella kuten yleensä tapana, esimerkiksi "ROB" niin löytyy 50 nimeä. Rajaat vähän valikoimaa hakemalla "ROBLES" niin nimiä on enää se 20, joista pitäisi löytää Maria eikö sekottaa sitä Marioon. :P Kreikkalaisten nimien kanssa on usein vähän sama ongelma.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minulle on useampaan kertaan sekä Karairin (Helsinki-Eilat-Helsinki) että AUA:n (Helsinki-Wien-Helsinki) lennoilla (Helsinki-Eilat KR 3159, Eilat-Helsinki KR 3160, Helsinki-Wien OS 684 ja Wien-Helsinki OS 683) käynyt niin että huolimatta siitä että olen mies ja Kuisma on tosin suhteellisen harvinainen miehen etunimi (nimipäiväluettelossa miehennimeksi mainittu) ja että miehen lyhenne lentolipussa on MR, onkin nimeni, joka on tosin kirjoitettu lentolippuun oikein, varustettu naisen vastaavalla lyhenteellä MS. Eli sukupuoleni on kirjattu matkustajaluetteloon väärin. Ja niille jotka eivät tiedä missä maassa Eilat on niin se on Israelissa. Ja vaikka Eilatin keskustassakin lentokenttä on, niin tuo lento ei käyttänyt sitä vaan noin 70 km pohjoisempana sijaitsevaa pidempikiitorataista Ovdaa, koska hullukoira ei pysty Eilatin keskustan lentokentän lyhyeltä kiitotieltä nousemaan niin suuri petrolimäärä siivissään että ilman Kairon välilaskua päästäisiin Vantaalle asti. Ja Karairin lento operoitiin Finnairin koneella ja oli Karairin numerolla vain siksi, että Finnairin reittilentokohteisiin kuului myös jordanialainen Amman ja silloin Israelin ja sen itänaapurin Jordanian välit olivat niin kireät että sama lentoyhtiö ei saanut lentää molempiin, jolloin Finnair kiersi asiaa numeroimalla Israeliin suuntautuvat tilauslentonsa tytäryhtiönsä Karairin numeroilla. AUA:n lento oli puolestaan AUA:n koneella operoitu Finnairin AY 765 (=OS 684) ja AY 766 (=OS 683) - siihen aikaan AUA operoi kaikki Finnairin Wienin lennot.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään