Guest Jufernaut

Copterline on myynyt ainoan matkustajahelikopterinsa

15 viestiä aiheessa

Oli valinta sitten mikä tahansa, niin se on kyllä suuri parannus matkustusmukavuudelle.

 

Sikorskyn kyydissä tuli käytyä sen esittäytyessä Helsingissä ja se osoittautui oikein miellyttäväksi kulkupeliksi. Tunnelma on kabiinin seisomakorkeuden ja kunnon penkkien ansiosta huomattavasti lähempänä "oikeaa" lentokonetta kuin Copterlinen entisissä peleissä. Ja kyllä se isokin kopteri tuntui liikehtivän vatsaa vääntävän vauhdikkaasti, jos pilotilla vain rohkeutta riittää.

 

Sikorskyn (mainos)miehet muistaakseni kritisoivat EH:ta siitä, että siinä on ahtaampi matkustamo ja komposiittirakenteiden korjaaminen vauriotilanteessa on hankalampaa kuin Sikorskyn perinteisten peltien paikkaaminen. Missähän pääsisi koematkustamaan EH:lla  :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Milloinkohan Copterline taas aloittaa liikennöintinsä? Uutisissa sanottiin pari päivää sitten, että yhtiö antaa arvion syyskuussa. Olisikos kenelläkään tarkempaa tietoa :-\?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Copterlinellähän on pitkään ollut aiesopimus Sikorsky S-92 -koptereista.

 

Sikorskyn Suomen edustajahan kumosi tämän tiedon Ylen A-Studiossa joku kuukausi takaperin. Tässä samassa ohjelmassa myös kerrottiin kopterin myynnistä. (linkki)

 

-Tero-

 

edit: lisätty linkki ohjelmasta kertovaan viestiin

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Alunperinhän Copterline etsi tilalle toista täsmälleen vastaavaa S-76+ mallin kopteria samalla varustuksella, mutta jo silloin todettiin, että koska käytetyistäkin on kova kysyntä, niin sellaista ei löydy.

 

Sikorskyn sivujen mukaan yhtiön toimittamaton tilauskanta (order backlog) on vain noussut viime vuodesta, ja on tällä hetkellä noin 8 miljardin dollarin suuruinen. Siis 8 miljardin. (Tosin tässä on sotilasversiot mukana)

 

Kun jonossa on noin paljon asiakkaita eikä valmistuskapasiteettia pystytä nostamaan kysyntää vastaavasti, niin kahden samanlaisen kopteriyksilön saaminen ei liene ihan helppoa pienelle asiakkaalle (Sikorskyn mittakaavassa).

 

Toisaalta, S-92:een mahtuisi 19 matkustajaa eli 7 enemmän kuin S-76:een...

 

Ja EH-101:een 30 matkustajaa. En vain löytänyt netistä yhtään siviilifirmaa, jolla olisi EH-101 reittiliikennekäytössä. Eikä niitä ole S-76:llakaan montaakaan. Connecticutista Manhattan Helipadille ja sieltä JFK:lle tai muille Nykin alueen kentille lentää yksi S-76-yhtiö. Muita en löytänyt, vaikka saattaahan niitä olla?

 

Tuossa uutisessa puhuttiin mahdollisesta kopterireittilennosta Pietariin. S-92:n matkavauhdilla noin tunti ja risat per suunta. Venäjän viranomaiset tuntien ja viisumitarpeen huomioiden ei varmaankaan ihan helppoa toteuttaa, mutta mielenkiintoinen idea?

 

Päteekö muuten sellainen sääntö, että jos koneessa on yli 19 paikkaa, niin pitää olla "lentoemäntä" mukana? Vai muistanko tuon säännön nyt täysin väärin?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja EH-101:een 30 matkustajaa. En vain löytänyt netistä yhtään siviilifirmaa, jolla olisi EH-101 reittiliikennekäytössä. Eikä niitä ole S-76:llakaan montaakaan. Connecticutista Manhattan Helipadille ja sieltä JFK:lle tai muille Nykin alueen kentille lentää yksi S-76-yhtiö. Muita en löytänyt, vaikka saattaahan niitä olla?

 

Ainakin kaksi muutakin S-76:lla reittilentoja lentävää yhtiötä on:

 

- kanadalainen Helijet http://www.helijet.com/ lentää Vancouverista Victoriaan

- hongkonglainen Heliexpress http://www.helihongkong.com/?structure=002 lentää Hong Kongista Macaoon (jokunen vuosi sitten kävin itsekin lentämässä tuon reitin) sekä Macaosta Shenzheniin

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sikorskyn Suomen edustajahan kumosi tämän tiedon Ylen A-Studiossa joku kuukausi takaperin.

 

Tuota ohjelmaa en nähnyt, joten en tiedä mikä tieto kumottiin. Aiesopimus on S-92-koptereista on ollut olemassa monta vuotta. Jo tuolloin oli esillä Pietarin liikenne.

 

Siitä löytyy maininta esim. täällä

 

"Copterline's company's fleet includes 14 helicopters, and the company employs 80. Copterline Oy also has previously signed a Letter of Intent (LOI) to acquire two Sikorsky S-92 aircraft for commercial passenger service in the 2003-04 timeframe."

 

Samoin täällä:

 

http://www.aerospace-technology.com/projects/s92/

 

ja täällä.

 

"Letters of intent have been signed by Helijet of British Columbia and Copterline of Finland."

 

http://www.ainonline.com/Publications/HAI/HAI_2002/HAI_02d1_collinsavionicpg1.html

 

 

edit typo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuota ohjelmaa en nähnyt, joten en tiedä mikä tieto kumottiin. Aiesopimus on S-92-koptereista on ollut olemassa monta vuotta. Jo tuolloin oli esillä Pietarin liikenne.

 

Muistikuva ei luonnollisesti itselläkään ole ihan täydellinen enää reilun kuukauden takaisesta ohjelmasta, mutta muistelisin Sikorskyn edustajan kumonneen nimenomaan sen tiedon, että Copterlinellä olisi tilaus (tai tilausvaraus) sisällä.

 

Olisiko tuo aiesopimus rauennut, kun tuossa puhuttiin kuitenkin pari vuotta sitten ohitetusta ajankohdasta?

 

-Tero-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

On jäänyt huomaamatta, että Copterlinen nettisivuilla on 14.09. päivätty ilmoitus, jossa sanotaan Copterlinen käyvän neuvotteluja Sikorskyn kanssa reittiliikenteen jatkamiseksi (kahdella kopterilla). Olisiko siis kyse kahdesta S-92-kopterista?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Helikopteripalvelu Oy, Suomen historian legendaarisin ja hienoin helikopteriyhtiö.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään