Marko Einamo

Kiinnostaako PPL lupakirja ensi kesäksi?

95 viestiä aiheessa

MIK PPL teporiakurssilta jäi tänävuonna niin moni ulkopuolelle, että olemme järkäneet uutta kurssia Malmilaisten lentokoulujen kanssa.

 

Nyt on löytynyt halukas vetäjä kurssille joka aloittaa Helmikuun alussa.

 

Järjestelyistä vastaa BF-lento Oy ja ilmoittautumisia otetaan vastaan.

 

Lisää asiasta www.mik.fi sivustolta jonne lisätään uutisia sitä mukaan kun uutisoitavaa ilmaantuu.

 

Eli taas on aika toimia jos keväällä aikoo lennellä  ;)

 

t:marko

 

 

 

 

 

Paljonkos tuo kurssi tulee maksamaan tuolla BF-lennolla? Meinaan niiden omilla sivuilla PPL olisi yli 10000€.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Paljonkos tuo kurssi tulee maksamaan tuolla BF-lennolla? Meinaan niiden omilla sivuilla PPL olisi yli 10000€.

 

 

Kurssista saa lisätietoja esim. sähköpostilla: bf-lento (at) kolumbus.fi tai puhelimitse 09-387 6170 BF-Lento Oy.

 

ja Jaskaa lainaten

 

"Kannattaa kysellä myös SKYMEN Oy:n koulutuksesta". :)

 

t:marko

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eipä niistä ALV-vähennyksistä ilman liikevaihtoa ole mitään iloa.

t.Pietu

 

ALV-vähennykset voi erillisestä hakemuksesta myös saada rahana, jos alvillista myyntiä ei ole.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin, osaako kukaan sanoa mitä tuo MIKin PPL/A kurssi tulisi maksamaan kokonaisuudessaan kurssimateriaaleineen ja kaikkineen? Onko hinta sama kuin BF-lennon järjestämät muutkin PPL-kurssit vai halvempi?

 

Miten kauan tuo teoriakurssi kestää ja kuinka pitkälle ajalle koko hoidon lentovaiheineen voi venyttää, jos ja kun likviditeetti alkaa huveta  :-[

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sen voin ainakin sanoa helmitaulumatematiikan perusteella, että jos oma tilanne/vaimo/mies/etc.. lupakirjan suorittamisen nyt sallii - se kannattaa suorittaa mahdollisimman pikaisesti. Meinaan hinnat ei ole kuin matkalla ylös. Kallistuu joka vuosi ihan silmissä tuo lupakirjan suorittaminen.

Hell. Tänään kymppitonni, ensivuonna 12 jne. ei se siitä empimällä halpene.  :-\

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin, osaako kukaan sanoa mitä tuo MIKin PPL/A kurssi tulisi maksamaan kokonaisuudessaan kurssimateriaaleineen ja kaikkineen? Onko hinta sama kuin BF-lennon järjestämät muutkin PPL-kurssit vai halvempi?

 

Miten kauan tuo teoriakurssi kestää ja kuinka pitkälle ajalle koko hoidon lentovaiheineen voi venyttää, jos ja kun likviditeetti alkaa huveta  :-[

 

Teoriakurssi kestää noin satatuntia. Tyypilisesti homma järjestetään siten, että kokoonnutaan  3 kertaa viikossa 4 tuntia kerrallaan -> homma kestää noin 10 viikkoa eli hieman yli 2 kuukautta.

 

Lentovaihe kestää sitten min 45 tuntia ja jos lentää 1-2 tuntia viikossa, joka on tiuha tahti menee lentovaiheeseen noin 1/2 vuotta. Se on kyllä tosi kiivas tahti. Tyypilisesti Lupakirja on lento-opilaan kädessä 1-1.5 vuoden sisällä koulutuksen aloittamisesta. Koulutusta katkovat juuri taloudelliset tai perhepoliittiset asiat kuten yhteinen kesäloma jota muu perhe ei halua viettää lentokentällä  ;D.

 

Lisäksi suomessa tyypillisesti joulu- ja tammikuun säät ovat kohtuu ongelmallisia lentämisen kannalta, esim MIK:ssä koneillemme kertyy vain noin 10-20 tuntia lentoaikaa/kone pimeimpien talvikuukausien aikana. Yritystä lentämään tuolloinkin on esim eilenkin päästiin lentämään tosin pilotille tuli kiire takaisin sään äkillisesti huonontuessa ja lento typistyi suunnitellusta 12 minuutin mittaiseksi :).

 

MIK:ssä on tällä hetkellä juuri (helmikuun alussa) valmistumassa noin 20 oppilaan teoriakurssi, joten opettaja ja kalustoresurssit tulevat kevällä olemaan ahkerassa käyttössä. Olen myös kuullut, että täyttä alkaa olemaan tuolla BF:n teoria kurssillakin joten kesällä on PPL oppilaita malmilla ja kierroksessa laskuja harjoittelemassa varmasti. (Tämä näin vinkkinä valokuvaus osastolle)

 

Yksi hyvä etenemis tapa on käydä ensin nuo teoriat alta pois ja katsoa sitten lentovaiheen kanssa missä ja miten sen suorittaa. Eli teoriaa ja lentämistä ei tarvitse suorittaa samassa paikassa.

 

Ota yhteyttä koulutus mik fi osoitteen kautta tai soita jos tarvitset lisäinformaatiota

 

http://www.mik.fi/lentaminen/koulutus/

http://www.mik.fi/lentaminen/kurssille/

http://www.mik.fi/yhdistys/jaseneksi/

http://www.mik.fi/yhdistys/maksut/

 

Marko

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kallistuu joka vuosi ihan silmissä tuo lupakirjan suorittaminen.

Hell. Tänään kymppitonni, ensivuonna 12 jne. ei se siitä empimällä halpene.  :-\

 

Ensi vuodeksi kaavailevat sitä haittaveroa lentokone polttoaineille joten taas kallistuu jos vero tulee... mutta ei se meitä pysäytä eihän.

 

t:marko

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Leikkaus Katin kysymyksestä, johon hän ei saanut vastausta tänne:

 

>Niin, osaako kukaan sanoa mitä tuo MIKin PPL/A kurssi tulisi maksamaan kokonaisuudessaan kurssimateriaaleineen ja kaikkineen?<

 

 

Miksi MIK ei voi julkaista kurssin hintaa täällä ihan julkisesti.

Tosin, eipäs tuo Esmokaan sitä julkisesti ilmoita.

Siis teoriat ja lentokoulutuksen hintaa.

 

Onkohan tuossa jotain salattavaa,  :o

 

BF on julkaissut sen julkisesti.

Skymenissä maksaa koko paketti tänään 9700 E, sis ALV . Ensi vuodesta en tiedä.

 

Reilu meininki olisi paras toimintamalli ilmailussa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miksi MIK ei voi julkaista kurssin hintaa täällä ihan julkisesti.

Tosin, eipäs tuo Esmokaan sitä julkisesti ilmoita.

Siis teoriat ja lentokoulutuksen hintaa.

 

Onkohan tuossa jotain salattavaa,  :o

 

BF on julkaissut sen julkisesti.

Skymenissä maksaa koko paketti tänään 9700 E, sis ALV . Ensi vuodesta en tiedä.

 

Ei siinä ole mitään salattavaa. Ei vaan ole "pakettia" vaan koululento maksaa saman kuin muutkin lennot kerhon koneilla - hinastosta tuntihinta x 45. Plus siihen päälle opettajat laskuttavat kukin oman toiminimensä tms kautta lento-opetuksesta suoraan oppilaalta, olen käsittänyt että noin kolme- neljäkymppiä tunnista, mutta en tiedä tarkkaan "päivän hintoja" - riippunee opettajastakin.

 

Eli tähän ei liity mitään mystiikkaa, vaan meillä ei ole mitään könttähintaa minkä voisi mainita

 

//Tuomas

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä siihen , hyvä hieno veli, tuntuu kuuluvan mystiikkaa. Koska selvää vastausta ei saada julkisesti, paitsi nyt sinulta suuntaa antavaa tietoa.

 

Onkos oppilas sitten tilapäinen työnantaja?

 

>Lainaus: hinastosta tuntihinta x 45. Plus siihen päälle opettajat laskuttavat kukin oman toiminimensä tms kautta lento-opetuksesta suoraan oppilaalta.<

 

Kannattaa myös muistaa verottajan suhtautuminen esim. hartiapankki yms "kerho"-hommiin.

Siksikö on vaikeata antaa julkista hintaa.

 

Olisi hauska nähdä yhdenkin siellä ennakkoperintärekisteriin rekisteröityneen opettajan paperit,

 

Taitavat yritykset olla tuossakin suhteessa alakynnessä, verrattuna kerho opettajiin.

 

Firmat ilmoittavat rehellisesti alvillisen kokonaishinnan.

Kerhot ilmoittavat salaisen hys hys hinnan, jonkin salasanaluukun kautta.

 

Olen ymmärtänyt, että kerhohintojen edullisuus perustuu jäsenen kerhossa suorittaman työpanoksen mukaisesti. Näin ainakin toimitaan Räyskälässä, ehkä Janne on opettanut.

 

Nykyisin muutamat kerhot leikkivät olevansa yrityksiä, jotka toimivat kerhohinnoilla. Raha ja sen helppo haaliminen on sokaissut muutamien kerhojen toiminnan, unohtaen verolain määreet.

 

 

Tämä on suoraan sanottu, mutta olen seurannut tuota "kerhotoimintaa" ihan riittämiin ja joskus se menee kuppi nurin hiljaisemmaltakin ukolta.

 

Kestän kyllä vastineet, olenhan yrittäjä  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olen ymmärtänyt, että kerhohintojen edullisuus perustuu jäsenen kerhossa suorittaman työpanoksen mukaisesti. Näin ainakin toimitaan Räyskälässä, ehkä Janne on opettanut.

 

Jep. Tällaistahan on perinteisesti ollut, varsinkin purjelentotoiminnassa, jossa toki kerhotyön määrä onkin suurempi, kukaan ei pysty oikein harrastamaan yksin, koska koneen saaminen taivaalle vaatii apua..

 

MIKissä ei ole mitään kerhohyvityksiä vaan idea on yrittää tarjota mahdollisuus moottorilentämiseen hyvällä kalustolla niin kohtuulliseen hintaan kuin se nyt vain on mahdollista nykyään. Kaikki "hyvityksethän" olisivat kuitenkin yhteisestä pussista pois, ja siitä pussista pitää yrittää maksaa lentämisen kulut. Eli se johtaisi vain kerhon sisällä kahteen erilaiseen hintaan, mitä on pyritty välttämään. (Ja kaikki tuollainen joillekin henkilöille tuleva hintahyöty olisi myös verotettavaa tuloa).

 

Oma lennonopettajani antoi aikanaan ihan oman toiminimensä nimissä kirjoitetun laskun ja kuitin opetuksesta. Sen enempää en osaa tuosta lennonopetuksen maksamisesta sanoa.

 

Uskoisin silti että aktiivinen harrasteilmailutoiminta hyödyttää myös kentän kaupallisia yrityksiä ja päin vastoin, koska Malmi on tärkeä yleisilmailun keskittymä. Varsinkin kun teillä sekä Skymen:issä että BF:llä on ihan kohtuulliset hinnat. Aina löytyy niitä jotka haluavat saada sen kurssinsa sopimaan paremmin omiin aikatauluihinsa  ja olla maksavia asiakkaita.

 

//T

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos Tuomas.

Puhut kauniisti, koska olet hieno ihminen.

 

Asian ytimeen et silti osunut.

 

Olen ollut Malmilla koko ikäni ja seuraillut noita jutskia.

 

Viime vuodet ovat olleet "willejä" vuosia, nuo kerhohommat ovat vain nyt menneet överiksi koulutuspuolen toteutuksen osalta .

 

MIK:n kerhotoiminta ja sen yhteishenki on 10+, se on todella esimerkillisesti hoidettu.

 

lisäänpäs hieman;

 

Kerho kouluttaa satamäärin jäseniä, jotka luulevat saavansa lentokoulutuksen halavalla kerhossaan.

Karsee pettymys teorioitten jälkeen, kun huomaavat, että  kerholla on yksi kone ja kaksi opettajaa sadan oppilaan käytössä.

 

Onneksi on ihan oikeita lentokouluja, jotka voivat auttaa "pulassa" olevia.

 

Nuo lentokoulut ovat vain jo katsoneet tarpeeksi kauan tuota "Kerho" pelleilyä.

 

Ihmettelen vain oppilaiden = asiakkaiden kärsivällisyyttä.

 

Tuossa yhtälössä mättää jokin.  ;D

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kerho kouluttaa satamäärin jäseniä, jotka luulevat saavansa lentokoulutuksen halavalla kerhossaan.

Karsee pettymys teorioitten jälkeen, kun huomaavat, että  kerholla on yksi kone ja kaksi opettajaa sadan oppilaan käytössä.

 

Nyt kyllä liioittelet kumpaankin suuntaan - ei niitä nyt satamäärin ole. Ja on meillä kolme konetta käytettävissä.  ;)

 

Mutta tuo teoriakurssi on itse asiassa esim. MIKille aika uusi juttu, meillähän on perinteisesti homma pyörinyt enemmänkin oppilas + opettaja -tiiminä "yksityisopetuksena" aina kun kiinnostuneita on ollut - kurssimuotoinen juttu on ollut pari talvea Finnairin lentokerhon kanssa yhteistyössä. Olen itse vähän sitä mieltä että tuo pienryhmä- tai yksityisopetus toimii tuossa mielessä paremmin. Toisaalta, nythän tuosta "laumasta" on myös lentokouluihin riittänyt väkeä? Eiköhän tässä enemmänkin kannattaisi miettiä jonkun sortin yhteistyötä? Kyllä Skymeniä suosittelee ihan mielellään vaihtoehtona, nimenomaankin niin että sillä pienellä lisähinnalla saa enemmän "palvelutuotteen" joka ehkä joustaa paremmin aikataulujen ym. mukaan..? Toiselle sopii yksi, toiselle toinen.

 

Toisaalta tuossa kurssissa on se kiva puoli että ihmiset oppivat samalla tuntemaan muita asiasta kiinnostuneita, mikä on sille kerhohengelle hyvä juttu. Että kinkkinen valinta kyllä sen suhteen.

 

Itseäni kiinnostaa tässä touhussa kaksi asiaa: Ensin se, että koneet lentävät riittävästi, jotta kiinteät kulut per lentotunti pysyvät aisoissa ja että koneita on sen verran että sellaisen saa suht hyvin varattua käyttöönsä. Toiseksi se, että ilmailu on myös hyvä harrastusmuoto, ei pelkästään yksi askel lentokapteenin ammattiin johtavilla portailla. Monesti se tuntuu unohtuvan kun simulaattoreilla lennellään finnairin vuoroja ja opetellaan jettien järjestelmiä kotitietokoneella..

 

Onneksi on ihan oikeita lentokouluja, jotka voivat auttaa "pulassa" olevia.

 

No hei, niinhän mekin ajattelemme, siksi pyysimmekin sinne teoriakurssille sekä sut että BF:n kertomaan myös tästä vaihtoehdosta..

 

//Tuomas

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

MIK:n kerhotoiminta ja sen yhteishenki on 10+, se on todella esimerkillisesti hoidettu.

 

lisäänpäs hieman;

 

Kerho kouluttaa satamäärin jäseniä, jotka luulevat saavansa lentokoulutuksen halavalla kerhossaan.

Karsee pettymys teorioitten jälkeen, kun huomaavat, että  kerholla on yksi kone ja kaksi opettajaa sadan oppilaan käytössä.

 

Onneksi on ihan oikeita lentokouluja, jotka voivat auttaa "pulassa" olevia.

 

Nuo lentokoulut ovat vain jo katsoneet tarpeeksi kauan tuota "Kerho" pelleilyä.

 

Ihmettelen vain oppilaiden = asiakkaiden kärsivällisyyttä.

 

Tuossa yhtälössä mättää jokin.  ;D

 

Ei välttämättä mätä mikään paitsi jos joku ATPL-pilotiksi haluava lähtee pelleilemään kerhokoulutuksen kanssa säästääkseen muutaman hikisen tonnin siitä 80keuron summasta.

 

Kerhokoulutus tarjoaa monessakin muodossa hyvän tahdin tavalliselle duunarille saada PPL. Mulla ei ainakaan ole heittää kymppitonnia taka taskusta tiskiin tosta noin vaan parin kuukauden varoitusajalla, enkä viitsi sen takia alkaa lainaa ottamaan vaan voin pikku hiljaa maksella koulutusta pois sen edetessä.

 

Ei kaikki halua sitä PPL:ää nyt ja heti eikä edes välttämättä siviilityö anna periksi vaikka haluaisikin, jolloin kerhokoulutus tarjoaa mahdollisuuden opiskella siviilityön ohessa vapaa-aikana. Miten sulla onnistuu ilta- ja viikonlopputunnit?

 

Kuten todettua oikea koulu tarjoaa erilaiset mahdollisuudet kouluttautua kuin kerho tarjoama.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sami & kumppanit.

Olen nähnyt Malmilla monien poikien viitsivän sijoittaa koulutukseensa, ihan itse, tarpeellisa summia.

 

Kun on jokin päämäärä, niin siihen pyritään.

 

Nykyisin rahoituslaitokset tarjoavat jopa 10 vuoden maksuaikoja aika pienellä korolla.

 

Eipäs Sami tuo vastineesikaan vastannut tippaakaan kysymykseeni.

 

Selittelette vain kaikenlaista, asiaa ei näköjään irtoa.

 

Kyllä nuo muutamat lentopojat, jotka nyt ajavat liikelentoja ja  liikennekoneita kippareina, ovat uhranneet kaikkensa uransa eteen.

 

Yksi hyvä malliesimerkki on Virtasen Jore.

Hän ei ole saanut tippaakaan mitään (kerho)avustuksia.

Pojasta kasvoi kapteeni silti. :thmbup:

 

Siinä teille esimerkkiä riittämiin.

 

Nykyiset lupakirjakoulutukseen hakijat ovat ihan ymmällään, missä? miten? millä hinnalla?

Porukka on ostamassa alennusprosentteja kaupallisilta kouluilta, jostain hinnasta, mitä eivät tiedä.

anna mun nauraa ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olen nähnyt Malmilla monien poikien viitsivän sijoittaa koulutukseensa, ihan itse, tarpeellisa summia.

Yksi hyvä malliesimerkki on Virtasen Jore.

Hän ei ole saanut tippaakaan mitään (kerho)avustuksia.

Pojasta kasvoi kapteeni silti. :thmbup:

Siinä teille esimerkkiä riittämiin, ette pysty samaan.

 

Jaska, mielestäni kommenttisi osoittavat jo melkein avointa halveksuntaa potentiaalisia asiakkaitasi kohtaan. Minä en tunne Virtasen Jorea enkä hänen saavutuksiaan, joten en tiedä pystyisinkö samaan kuin Jore. Ehkä en edes haluaisi yrittää. Mutta kuinka sinä tiedät - meitä potentiaalisia asiakkaitasi edes tapaamatta - etten minä tai Sami tai kumppanit pystyisi samaan kuin Jore? Ehkä minä en todella pystyisi, sillä olenhan jo tehnyt virheen ja olen lentokerhon jäsen.

 

Tarkoittaako lentokerhon jäsenyyteni automaattisesti sitä, että minun (aiemmin ja tulevaisuudessa) tarvitsemat lento-opetukset ovat sinun bisneksestä pois? Ei mielestäni. Ehkä en lentäisi ollenkaan, jos en olisi pystynyt aloittamaan kerhossa "edullisesti". Kyse ei siis ollut siitä lennänkö kerhossa vai kaupallisella, vaan lennänkö oikeasti vai mielikuvituksessani. Ehkäpä asiaan vaikutti myös se, että tunsin jo valmiiksi ihmisiä kerhosta, joten touhuun oli helpompi mennä mukaan. Ehkä halusin kerhoon liittyessäni tutustua ryhmään samanhenkisiä ihmisiä.

 

Entäpä jatkokoulutukseni? Tarvitsenhan mm. kertauslentoja tai muuten vaan silloin tällöin opettajan viereen istumaan. Usko tai älä, mutten ole sulkenut kaupallisia vaihtoehtoja mitenkään pois, vaikka kerhoon kuulunkin. Voihan kerholla olla koneissa isompaa vikaa tai koneet ja opet muuten vaan varattuina suuren kurssin takia. Ehkä minun omatkin aikatauluni ovat nykyisin tiukemmat kuin joskus ennen. Kaupalliselta palveluntarjoajalta saisin -uskoakseni- yhdellä soitolla opettajan ja koneen sekä varmuuden siitä, että sovittuna aikana opettaja ja kone ovat myös käytettävissä... Kuulostaako mahdottomalta?  Mutta viitsinkö soittaa, jos minusta tuntuu, että puhelimeen vastaa minulle jo valmiiksi katkeroitunut opettaja, joka kirjoittaa julkisella foorumilla että kerholentäjät eivät koskaan pysty samaan kuin kunnon lentäjät?

 

Ehkä ylläolevassa asiaa on kärjistetty, mutta kyllä siinä varmasti on totuuden siemenkin.

 

Nykyiset lupakirjakoulutukseen hakijat ovat ihan ymmällään, missä? miten? millä hinnalla?

Porukka on ostamassa alennusprosentteja kaupallisilta kouluilta, jostain hinnasta, mitä eivät tiedä.

anna mun nauraa

 

Oletko sitä mieltä, ettei näitä asioita saisi kysyä? Kyllä näitä asioita on ennen vanhaankin varmasti kyselty, tosin eri paikassa, koskapa tätä foorumia -saati internettiä- ei ollut. Uskallan epäillä, ettei "lentopojatkaan" (kuka tai millainen henkilö ylipäänsä on "lentopoika"?) olleet saaneet synnyinlahjanaan tietoa koulutusvaihtoehdoista. Toinen vaihtoehtohan on tietenkin se, että "lentopojat" vain päättivät ryhtyä suuriksi lentäjiksi ja kävelivät ensimmäiseen vastaan tulleeseen lentokouluun sisään ja kirjautuivat kursseille yhtään kustannuksista välittämättä...  Jos näin on tosiaan ollut, niin ymmärrän kyllä miksi yrittäjä harmittelee nykyisten lupakirjakoulutukseen hakijoiden halukkuutta vertailla hintoja ja koulutusmahdollisuuksia...

 

Naura toki, mutta muista kenelle olet nauramassa...

 

MikkO

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Yksi hyvä malliesimerkki on Virtasen Jore.

Hän ei ole saanut tippaakaan mitään (kerho)avustuksia.

Pojasta kasvoi kapteeni silti. :thmbup:

 

Siinä teille esimerkkiä riittämiin, ette pysty samaan.

 

 

Kaikki kunnia Virtasen Jorelle (kuka lieneekään) mutta aika ilkeästi vertaat kerhoissa harrastuksekseen lentäviä johonkuhun uraa kapteenina tekevään. Ei kaikilla ole ambitioita ja mahdollisuuksia tehdä itsestään kippareita liikennekoneisiin. Voisikohan olla että nämä niin kovasti parjaamasi kerhot antavat joillekin sen ainoan mahdollisuuden harrastaa rakastamaansa lentämistä? Ei kaikilla ole sitä samaa mahdollisuutta kuin vaikkapa sinulla, eli saada palkkaa lentämisestä. Kuten kaima tuossa aiemmin sanoi, liikut vaarallisilla vesillä. Kuinkahan moni potentiaalisista asiakkaistasi harkitsee firmasi asiakkuutta luettuaan yo. kirjoituksesi?

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikko Kallas.

 

lainaus sanomastasi:

>Naura toki, mutta muista kenelle olet nauramassa...

 

MikkO<

 

 

 

Vastauksesi oli sellaista loukkaavaa sanalässyä , jota harvoin saa täällä lukea.

 

Vääristele vain sanomaani kuinka haluat, ei se kuitenkaan poista tuota ns, kerhotoiminnan  epäselvyyttä tulevien oppilaiden hintatiedustelun suhteen

 

Kerhotoiminta on ihan jotain muuta kuin hinnasta tinkiminen ja ruikuttaminen.

 

Olen nähnyt tuota lentotoimintaa vuodesta 1957 lähtien, tällaista kaltaistasi selitysruikutusta en ole aikaisemmin kokenut.

No ajat muuttuvat  ;D

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikko Salminen.

Arvostan kerhotoimintaa todella arvokkaaksi ja edulliseksi tavaksi ilmailla.

 

 

 

 

Kuten sanoin, en hyväksy tuota tapaa haalia oppilaita, joita ei voida kuitenkaan kouluttaa loppuun.

Oppilaille  jää paha maku suuhun.

Ovat lukeneet teoriat valmiiksi, mutta mistäs sitten lentokoulutus, halvalla.

Tuo paniikki on iskenyt nyt heille.

 

Siitä on paha repiä huumoria.

 

Hyppikää vain silmilleni, ne kestävät.

Kerholla on nyt pulma, ei mulla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hei Jaakko!

 

Lukaisin parit viime tekstisi vielä kerran läpi ja pointtisi aukeni. Kiinnitin ehkä liikaa huomiota vääriin seikkoihin. Ymmärrän mitä ajat takaa. Hyvät alkavat vuodet :)

 

Terveisin: Mikko

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jopas nyt ampiaispesää menin sohaisemaan kun erehdyin kysymään vain mitä lysti maksaa?  :-\

 

En tiedä olisiko viisainta olla sanomatta yhtään mitään, mutta uskallanpa nyt kuitenkin avata sanaisen arkkuni. Älköön kukaan pahastuko, sillä olen itse aivan pihalla skenestä ja mahdollisesti pinnan alla kytevistä vanhoista kaunoista tms...

 

Minua hieman ihmetytti se, että hintoja ei ole missään julkisesti esillä. Ymmärrän jos lopullisen hinnan muotoutumista on vaikea sanoa tarkkaan, mutta olisi mukava jos jossain kerrottaisiin mitä suunnilleen, mitä mikäkin maksaa ja mistä hinta muodostuu. Mitä maksaa teoriaosuus? Paljonko maksaa oppimateriaali? Olisi ehkä siten helpompi vain arvioida sitä mikä itselle olisi sopiva vaihtoehto?

 

On kai selvää, jos toinen tapa PPL suorittamiseen on halvempi kuin toinen; ei voi olettaa saavansa ihan samantasoista koulutusta kuin esimerkiksi yksityisopetuksena. Tietenkin resurssien rajallisuudesta olisi ihan kiva tietää etukäteen, ei siinä ole mielestäni mitään hävettäävää. Jos lähtee lentolupakirjaa suorittamaan kerhotoiminnan parissa on lähtökohta varmasti aivan eri kuin, jos aikoo ammattilentäjäksi ja haluaa valmistua mahdollisimman pikaisesti päästäkseen ansiotöihin. Mielestäni kerhomuotoinen koulutus ei kilpaile ammatillisen opetuksen kanssa.

 

Itselleni sopisi nimenomaan joku kerhomuotoinen opetus. Minulla ei ole kiire taivaalle. Voisin aivan hyvin opiskella teoriaa kaikessa rauhassa ja ottaa lentotunteja kun sattuu sellaiseen olemaan varaa. Yli 10000 euron kertasatsaus sen sijaan vaatisi selkeää tavoitetta, aikaa ja sitoutumista siihen. Siihen valitettavasti itselläni ei ole mahdollisuutta, eikä liioin tarvettakaan.

 

Ymmärrän maininiosti molempia näkökantoja, mutten lainkaan sitä miksi toinen täytyy nähdä jotenkin huonompana tai että sitä pitäisi jotenkin väheksyä. Toivon vaan että kaikenlainen kaunankantaminen jätettäisiin ja yritettäisiin ymmärtää ihmisten erilaisia lähtökohtia toiminnalleen.  :santa:

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässäpä hyvin mutupohjaista tietoa mistä kerhokurssin kustannukset kertyy. Hinnat enemmän tai vähemmän suuntaa-antavia

 

Teoriat 750 €

Teoriakoe 10 €

 

Lääkärintarkastus yli 50€?

Medikaalin lunastaminen ~55 €

Oppilaslupakirja 50 €

Konevuokra n. 43*100 = 4300 €

Lennonopen palkkio 45*30-40 = 1350-1800 €

Välitarkkari- ja tarkkaripalkkiot reipas 100€ ?

Lupakirjan lunastaminen reipas 50€?

 

Kerhon jäsenmaksu, vuosimaksu sekä mahdollisia kalustomaksuja. (Esim. MIK:llä näkyy tällä hetkellä olevan 120€ liittyminen, vuosimaksu 50€/vuosi ja kalusto 50€ per vuosi)

Suomen ilmailuliiton jäsenyys 60€ per vuosi

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hieman OT mutta pakko kommentoida kun lueskelin viime yön satoa, mielenkiintoista keskustelua ja pointteja suuntaan jos toiseen mutta erikoisena pidin vain sitä kun katselin kellonaikoja jolloin viestit on kirjoitettu. Vuosi aloitettiin kirjoittamalla osin pahansisuisiakin tekstejä, toivottavasti kuluva vuosi antaa myös aihetta toisenlaiisiinkin teksteihin. Noh pysyypähän pojat poissa pahan teosta kun juhlapäiväyöt vietetään tietokoneen ääressä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään