Marko Einamo

Kiinnostaako PPL lupakirja ensi kesäksi?

95 viestiä aiheessa

Olen myös kuullut, että täyttä alkaa olemaan tuolla BF:n teoria kurssillakin joten kesällä on PPL oppilaita malmilla ja kierroksessa laskuja harjoittelemassa varmasti. (Tämä näin vinkkinä valokuvaus osastolle)

Mitähäh? En minä ole kerennyt vielä edes mainostettuun infotilaisuuteen saatikka ilmoittautumaan kurssille(ei ole päivämääriä kumpaakaan tiedossa). Tarkoitus olisi...

 

Yksi hyvä etenemis tapa on käydä ensin nuo teoriat alta pois ja katsoa sitten lentovaiheen kanssa missä ja miten sen suorittaa. Eli teoriaa ja lentämistä ei tarvitse suorittaa samassa paikassa.
Noh, näin minä vähän ajattelin. Haluan käydä teoriat pois alta nytheti asap(enkä vasta seuraavalla kurssilla(syksy?)). Mutta lennot taasen voin aloittaa hieman myöhemmin(ja käydä niitä vaihtelevalla tahdilla) koska minun pitää päästä eroon nykyisistä luottamustehtävistä jos kerran lentäjäksi haluan. Ja se vie aikaa...

 

Ja joo, kerhon kautta liikkeelle lähteminen on houkuttelevaa tuon kevään/kesän aikatauluongelman lisäksi myös siksi, että ei ole aivan kymppitonnia hetijustnyt pistää PPL:een. Olkaat silti huoleti! Yritän kyllä siitä eteenpäin toki hieman ammattimaisemmin ;) Paitsi toki jos pääsen SIO:oon jolloin asiat menevät taas ylösalaisin!! Mutta lentämään pitää päästä joka tapauksessa, mitä pikemmin sen parempi.

 

Puusilmänä en huomannut mitä tämä skymenin ppl-kurssi maksaa? Entä onko mahdollista käydä vain teoriaa heillä ja jos on niin mitäs se maksaa? Entä voiko heillä käydä pelkästään lentoja? Jos niin mitäs se maksaa? Weppisivuja en itsekään löytänyt googlella.

 

Itseasiassa, voiko edellämainitsemallani tavalla suorittaa PPL:n muualla kuin kerhoissa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Skymenissä maksaa koko paketti tänään 9700 E, sis ALV . Ensi vuodesta en tiedä.

 

 

Pyyhin pois kekäleet ja kas, tuossahan se seisoo ;)

 

 

050-5181911 tuosta numerosta saat varmasti kaikki lisätiedot...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

joku kyseli hintoja; eri kerhojen sivuja kun kahlailee läpi niin niistä löytyy aika mukavasti tietoa; tässäkin yksi, tosin vuodessa on saattanut moni hinta muuttua :thmbdn: :Moottorilentokurssi PPL(A)     

26.02.2006 

Koulutuksen tavoitteena on antaa oppilaalle tarvittava ilmailun tietous ja lentotaito, jolla hän kykenee turvallisesti suoriutumaan yksityislentäjän lupakirjan oikeuttamista lentotehtävistä. Lisäksi päämääränä on luoda perusta mahdollisille jatko-opinnoille korkeampiasteisia lupakirjoja ja kelpuutuksia varten.

 

Yleistä

Koulutus jakautuu teoriakoulutukseen (145*45 min) ja lentokoulutukseen (noin 45 h). Teoriakoulutus alkaa yleensä lokakuun alussa jatkuen ainakin maaliskuulle asti. Lento-osuuden voi aloittaa heti teoriakurssin alkaessa ja sen voi suorittaa teoriakurssin rinnalla. Teoriakurssi järjestetään yleensä kahtena arki-iltana viikossa klo 17.00 alkaen (poikkeuksia kuitenkin voi ilmaantua). Kunakin päivänä oppitunteja pidetään noin klo 21.00 asti.. Läsnäolovelvoite vaatii kuuntelemaan 75 % pidettävistä oppitunneista kutakin ainetta kohti. Tämä tarkoittaa sitä, että yhdeltäkään illalta ei saisi olla poissa. Mahdolliset poissaolot voidaan korvata lisäoppitunneilla tai kotitehtävillä ko. opettajan päätöksen mukaan. Läsnäoloista pidetään päiväkirjaa. Kustakin aineesta järjestetään kokeet, joiden hyväksytty suorittaminen vaatii 75 % onnistumisen jokaisessa kokeessa. Hyväksytystä kurssin suorituksesta saa todistuksen.

 

Teoriakoulutusohjelma

Määrät oppitunteja, eli 45min

Ilmailun säädökset 21 h

Lentokoneen yleistuntemus 24 h

Suoritusarvot ja lennon suunnittelu 5 h

Ihmisen suorituskyky ja rajoitukset 9 h

Sääoppi 17 h

Lentosuunnistus 27 h

Lentotoiminta 13 h

Lennonteoria 9 h

Radiopuhelinliikenne 15 h

Perusmittarilennon teoria 5 h

Kurssiin kuuluu 145 kpl 45 minuutin oppituntia. Kustakin oppiaineesta järjestetään tentti ja kurssin lopuksi käydään Lentoturvallisuushallinnon järjestämässä tentissä.

 

Vaatimukset

Ennen lentokoulutuksen alkua sinulla on oltava lennonopettaja ja oppilaskortti. Oppilaskortin saaminen edellyttää kerhon jäsenyyttä, koulutuspäällikön tekemää oppilasilmoitusta Lentoturvallisuushallinnolle sekä ilmailulääkärin kirjoittamaa todistusta sopivuudestasi yksityislentäjäksi.

 

Ennen yksinlentoa on suoritettava hyväksytysti ilmailumääräysten ja lennonteorian kokeet sekä osoitettava lennonopettajalle tuntevansa ilma-aluksen lentokäsikirjan sisältö. Ennen yksinlentoa tulee lisäksi olla riittävät tiedot ohjausopista, käytettävän lentokoneen voimalaitteista, rakenteesta ja sen käytöstä sekä ilmailulainsäädännöstä. Lisäksi on kyettävä hoitamaan tarpeellinen radioliikenne. Ennen yksityislentoa on suoritettava hyväksytysti välitarkastuslento.

 

Ennen lupakirjan anomista sinulla tulee olla teoria-aineiden todistus, todistus lentokoulutuksesta, lennonopettajan lausunto, lennonopettajalle kulukorvaus suoritettu ja tarkastuslentolausunto.

 

Mitä lysti maksaa?

Esimerkkilaskelma (sitoumuksetta) moottorilentäjän lupakirjasta, huomioi kuitenkin, että mm. teoriamaksut ja lentomaksut riippuvat tekemistäsi kerhotyötunneista:

 

Lääkärintarkastus noin 80 €

Teoriakurssi 200-750 €

Lennonopettajan kulukorvaus 590 €

Lentomaksut 45 h (käytännössä 42-43h, vaihtelee polttoaineen hinnan mukaan) 2800-3800 €

Välitarkastuslento n. 30 €

Tarkastuslento 110 €

Plotteri ja kakkara n. 50 €

Lupakirja 81 €

Eli yhteensä 3950 - 5550 € riippuen työtunneista. Kurssin lentotuntien hinta riippuu myös siitä, lentääkö kurssin aikana muullakin kuin koulukoneella (Cessna 152) sekä jossain määrin myös lentobensiinin hinnanvaihteluista.

 

Lupakirjaa varten täytyy käydä ilmailulääkärillä, joka maksaa. Kuluja voi vähentää otattamalla osan testeistä ilmaiseksi YTHS:llä. Otaniemessä onnistuu ainakin verikoe, virtsanäyte, sydänkäyrä ja verenpaine. Saatuasi tulokset marssit jollekin valtuutetulle ilmailulääkärille, joka tekee loput.

 

Lupakirjaan kuuluu kaikenkaikkiaan 45 lentotuntia, mutta kustannusarvioon on otettu huomioon vain 42-43 tuntia, sillä lentopäiväkirjaasi kirjattava lentoaika lasketaan seuraavasti: nousu- ja laskuajan välinen ilma-aika johon lisätään maakäsittelyaikaa. Laskutus tapahtuu ainoastaan lähimpään 5 minuuttiin pyöristetyn ilma-ajan mukaan (eli se ei sisällä maakäsittelyaikaa, nk. rullausta). Lentäjän lentokokemukseen lasketaan kuitenkin mukaan maakäsittelyaika. 40 tunnissa maakäsittelyaikaa on noin 4 tuntia.

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tervehdys,

 

ajattelin osallistua vähän tähän keskusteluun, sillä olin viime vuoden PPL -kerhokurssilla, joka järjestettiin yhdessä FLK:n, MIK:n ja Esmon kanssa. Hintatietoja karkeasti:

 

PPL -teoriat                          750e (Tähän kuuluin kaikki materiaali + kakkara ja plotteri)

Lennonopettajan palkka    1300e

Välitarkkari                            30e

Tarkkari                                120e

Medikaali yht. n.                  100e

Oppilaslupakirja                    50e

Ilmailulaitoksen tentti            90e

Koneen vuokra n.              45x83e (FLK:n Tomahawkin vuokra)

Lupakirjamaksu                    100e

 

Eli karkeasti yhteensä 6320e. Tästä puuttuu vielä kerhon jäsenmaksu ja liittymismaksu, jotka taisivat olla yhteensä 150e:n paikkeilla. Plus sitten kaikki ilmailuaiheinen sälä, jota on tullut jonkinverran hankittua.. :)

 

Teoriaopetus alkoi marraskuun lopussa vuonna 2005. Opetusta oli parina iltana viikossa ja lauantaisin, yleensä aina 4h kerrallaan. Välillä opetuksessa oli jotain pieniä taukoja, ja loppujenlopuksi viimeiset teoriatunnit taisivat olla huhtikuun alun paikkeilla.

 

Lentotunnit aloitin toukokuun puolivälissä, ja lokakuun alussa lensin tarkkarin. Ilmailuhallinnosta lupakirja saapui lokakuun lopussa.

 

Suosittelen oman kokemukseni perusteella kerhokoulutusta. Minun kun piti myös lähteä vain kokeilemaan teorioita...  ::)

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tervehdys,

 

ajattelin osallistua vähän tähän keskusteluun, sillä olin viime vuoden PPL -kerhokurssilla, joka järjestettiin yhdessä FLK:n, MIK:n ja Esmon kanssa. Hintatietoja karkeasti:

 

PPL -teoriat 750e (Tähän kuuluin kaikki materiaali + kakkara ja plotteri)

Lennonopettajan palkka 1300e

Välitarkkari 30e

Tarkkari 120e

Medikaali yht. n. 100e

Oppilaslupakirja 50e

Ilmailulaitoksen tentti 90e

Koneen vuokra n. 45x83e (FLK:n Tomahawkin vuokra)

Lupakirjamaksu 100e

 

Eli karkeasti yhteensä 6320e. Tästä puuttuu vielä kerhon jäsenmaksu ja liittymismaksu, jotka taisivat olla yhteensä 150e:n paikkeilla. Plus sitten kaikki ilmailuaiheinen sälä, jota on tullut jonkinverran hankittua.. :)

 

Teoriaopetus alkoi marraskuun lopussa vuonna 2005. Opetusta oli parina iltana viikossa ja lauantaisin, yleensä aina 4h kerrallaan. Välillä opetuksessa oli jotain pieniä taukoja, ja loppujenlopuksi viimeiset teoriatunnit taisivat olla huhtikuun alun paikkeilla.

 

Lentotunnit aloitin toukokuun puolivälissä, ja lokakuun alussa lensin tarkkarin. Ilmailuhallinnosta lupakirja saapui lokakuun lopussa.

 

Suosittelen oman kokemukseni perusteella kerhokoulutusta. Minun kun piti myös lähteä vain kokeilemaan teorioita... ::)

 

Maiju puhuu ihan asiaa, itsellänikin ihan sama aikataulu tuon lentämisen suhteen, viime talvena teoriat ja lokakuulla sain lupakirjan. Lentokoulutukseni sain paikallisessa lentokerhossa josta ei mitään pahaa sanottavaa, päinvastoin, täytyy olla kiitollinen että kerhojen lennonopettajat viitsivät uhrata tämän Suomen niin lyhyen kesän  ja aurinkoiset päivät opettaakseen uusia oppilaita lentämisen saloihin.. Kiitos kaikille heille.. :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tiedoksi, että keskustelin eilen Malmilla BF_lennon edustajan kanssa heidän lurssistaan ja PPL teoriat alkaa helmikuussa 8 tai 10.2. Kurssilla on paljon osallistujia ilmoittaununeena mutta mukaan mahtuu vielä.

 

Mitään tiedoitustilaisuutta ei kurssista ole tarkoitus järjestää asiasta kiinnostuneiden kannattaa olla puhelimitse yhteydessä suoraan BF-lento Oy:hyn 09-387 6170 .

 

t:marko

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itse en voi kun kehua saamaani opetusta PPL:ään. Täällä Jyväskylässä ainakin opetuksen taso on ollut erinomaista, ja pienien ryhmäkokojen (meidän ryhmässämme taisi olla max. 4 henkilöä) takia saa myös yksilöllistä opetusta :thmbup:

 

Ja kurssillekin voi usein tulla keskenkaiken, sillä uusi oppilas aloittaa siitä missä muut ovat menossa ja käymättä jääneet aiheet käydään läpi kun se aika on. Myös teoriatuntien ajankohdan joustavuus on ollut positiivista!

 

Hatunnosto KAIKILLE niille opettajille jotka jaksavat kouluttaa uusia taivaan "punaisia paroneita" :)

 

Taitavat vaan nuo kerho-opettajat olla uhanalaista lajia opettajakoulutuksen hinnan takia.. :(

 

Ville

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tiedoksi, että keskustelin eilen Malmilla BF_lennon edustajan kanssa heidän lurssistaan ja PPL teoriat alkaa helmikuussa 8 tai 10.2. Kurssilla on paljon osallistujia ilmoittaununeena mutta mukaan mahtuu vielä.

 

Mitään tiedoitustilaisuutta ei kurssista ole tarkoitus järjestää asiasta kiinnostuneiden kannattaa olla puhelimitse yhteydessä suoraan BF-lento Oy:hyn 09-387 6170 .

 

t:marko

 

Kurssi alkaa 3.3. 10am Malmilla. Kurssilla on kuulemma vieläkin tilaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

jos täällä aletaan mainostaa, niin pistänpä minäkin.

 

SKYMEN Oy kouluttaa Malmilla yksityislentäjiä.

Koulutus tapahtuu kurssiohjelman mukaan ja ovat yksilöllisiä, opettaja/oppilas tapahtumia.

 

Meille mahtuu vielä muutama , 2 - 3 uutta oppilasta, kevään sesonkiin.

Teoriat ja lento-opetus annetaan yksilöllisesti, eikä maksa paljoakaan.

 

Soitelkaa 050-5181911 jaska

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jep. Jaskalle vaan, se on hyvä jätkä. Ja hinta on kohdallaan.

 

//T

 

 

Samoin. Suosittelen! Jaska joustaa meikäläisen kaltaisten hankalienkin tapausten kanssa :-)

 

jari

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Samoin. Suosittelen! Jaska joustaa meikäläisen kaltaisten hankalienkin tapausten kanssa :-)

 

jari

 

Kiitos Jari.

 

Tunnen vain itseni niin perin tyhmäksi kaltaistesi viisaampien ja tietävien seurassa.

Osaan toki antaa parastani ilmailun saralla, siitä huolimatta, ja nautin siitä, että oppi menee perille.

 

Nyt Jari Tattarisuon ympäriajoihin, ( laskukierrokseen) näyttämään muille kuinka laskut tehdään.

Hienoa nähdä, että oppi on mennyt perille.

 

Palauterikkainta on nähdä iloinen ilmeesi ja hikoilematon olemuksesi lennon jälkeen  :thmbup:

 

jk. tämänlaiset jutut antavat ehkä lukijalle lämpimämmän kuvan ja sisäpiirin aidot tunteet tuosta hienosta harrasteesta ja ihmisistä sen parissa. Siksi en laittanut tästä YV:tä Jarille

 

Kiitos myös Tuomakselle sanoistaan  :-[

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

On nuo hinnat vuosien varrella hinautuneet. :o

 

Vuonna 1971 yksityislentäjän lupakirja irtosi Kouvolassa/Utissa hintaan 3 200,- FIM.

 

Tilastokeskuksen mukaan vuoden 1971 markat saa nykyeuroiksi kertomalla ~1.18:lla, eli vastaisi siis nykyrahassa ~3 776,- euroa.

 

Jos vastaava hinta tänään on suuruusluokkaa 10 000 egee, taso on noussut yli 2.6-kertaiseksi. :'(

 

Se on raaka peli. Rahat pois rahvaalta ja kunnon ihmisten taskuun! ;):thmbup:;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aikoinaan sanottiin, ettei tarvita rahaa.

Pyyhkäse shekki.  ;D

 

Nykyisin se on helpompaa; pistää vain netin kautta tulemaan.  :thmbup:

 

jk.on tuo Tuomas kiltti, mä vaan soitan sille turpaani joka välissä ja aina se vain mua vielä kehuu. :-[

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

On nuo hinnat vuosien varrella hinautuneet. :o

 

Vuonna 1971 yksityislentäjän lupakirja irtosi Kouvolassa/Utissa hintaan 3 200,- FIM.

 

Tilastokeskuksen mukaan vuoden 1971 markat saa nykyeuroiksi kertomalla ~1.18:lla, eli vastaisi siis nykyrahassa ~3 776,- euroa.

 

Jos vastaava hinta tänään on suuruusluokkaa 10 000 egee, taso on noussut yli 2.6-kertaiseksi. :'(

 

Se on raaka peli. Rahat pois rahvaalta ja kunnon ihmisten taskuun! ;):thmbup:;D

 

Tuntivaatimus on kasvanut, lentojen osalta +15. Silloin oli 30 h, nyt on 45 h.

Silloin oli teoriatkin köykäsempiä, nykyisin lähes 150

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onkohan tässä syrjintä kyseessä...PIK:iin pääsee vain jos on kirjoilla TKK:ssa ?

 

Ei ole. Kerhot voivat valita jäsenensä. Vrt. Mensa.

 

PIKiin on muitakin teitä kuin TKK:n pääsykokeiden kautta, tosin teekkarihenki on aina pakollinen. Ja se "muu tie" voi olla muutenkin melko työläs.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei ole. Kerhot voivat valita jäsenensä. Vrt. Mensa.

 

PIKiin on muitakin teitä kuin TKK:n pääsykokeiden kautta, tosin teekkarihenki on aina pakollinen. Ja se "muu tie" voi olla muutenkin melko työläs.

 

Niin mutta tapa jolla sitä mainostetaan..haluatko sinne ja sinne ja sitten pienellä onkin kirjoitettu, että ensin pitää heivata ahterinsa espoo/stadi linjalle ja sitten pyrkiä Polille ja päästä sisään ja sitten vasta jos on vielä puhtia voi päästä PIK:iin jäseneksi.

 

Asuin aikoinaan 1000 m Talin kolopallokentästä..jouduin kuitenkin bussilla matkaamaan Rinkkuun ja Lakistoon pelaamaan, koska Talissa GF pelaaminen oli kallista ja jonotus jäseneksi olisi kestänyt 20 vuotta tms. Ymmärsin sen hyvin....mutta sitä ei mainostettukaan tuohon tyyliin.

 

Mensankin kriteerit ovat tunnettuja ja syystä. Mun mielestä PIK:n napanuora pitäisi katkaista TKK:hon ja sallia kaikki tekniikan alan ylioppilaat ( tai lahjakkaat ilmailijat ) sisään jos niin haluavat. Tämä on jälleen mun mielipide ja se saattaa jopa muuttua, jos tilanne sitä vaatii tai saan hyvää lisäinfoa aiheeseen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuntivaatimus on kasvanut, lentojen osalta +15. Silloin oli 30 h, nyt on 45 h.

Silloin oli teoriatkin köykäsempiä, nykyisin lähes 150

 

Oltiinkohan ennen fiksumpia kun opittiin vähemmällä? ::);D

 

No, totuuden nimissä on sanottava, että kyllä "vanhaan hyvään aikaankin" esiintyi "kevyttä korpikenttäkoulutusta" tyyliin - älkää menkö isoille kentille, niillä joudutte vaikeuksiin. Tämän koulutuksen hedelmät sitten saattoivat joutua opiskelemaan lisää ja jopa kirjaimellisesti kantapään kautta, kun vaikkapa AIP tai NOTAM eivät olleet ihan hanskassa.

 

Hyvänä esimerkkinä käyköön Helsingin Airosouvi 1972. Pieniä siviilikoneita oli pilvin pimein, eikä niitä minnekään platalle saanut pysäköidä, vaan jonnekin RWY22:n rullaustien varteen - 1½...2 kilsan päähän tornista. Ohjelman päätyttyä syntyi tietenkin ruuhkaa, koska halukkaita poislähtijöitä oli kirjaimellisesti jonoksi asti. Eikä siinä kaikki!

 

Asianmukaisesti oli ilmoitettu useampikin asia, kuten vaikkapa a) vain kirjalliset lentosuunnitelmat hyväksytään ja b) jokaisen on saatava rullaukselta starttilupa. Ihan tuttua kauraa ja jokapäiväistä hiemankin isommissa ympyröissä, mutta ei kaikille eikä joka paikassa.

 

Kun sitten joku "Sisä-Savon Hävityslentolaivueen" sankariässä huiska pyörien yritti ilmoittaa suoraan tornille (tiesi sentään taajuuden :thmbup:) lähtevänsä Huitsin Nevadaan ja kaipaavansa rullausvihjeitä, niin sai aika suorasukaisen kohtelun. Eikun moottori coupéz ja paas marssien pari kilsaa briefingiin täyttelemään lentosuunnitelmaa ja sitten takaisin koneelle anelemaan rullaukselta starttilupaa. Edestakaista ja "ylimääräistä" 3...4 kilsan matkaa taivaltaessa ehkä sieltä kantapään kautta oppi jotakin, kuten vaikkapa asianmukaista lennonvalmistelua. Tapa se on sekin. :) Huolellinen meikäpoika sentään pääsi kumpanakin päivänä takaisin taivaalle - kirjaimellisesti suunnitelman mukaan.

 

Tietoa ja taitoa tuskin koskaan on liikaa, mutta jos sitä on liian vähän, niin saattaa - pahimmoillaan - onnettomuuslautakunnalle tulla töitä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kun sitten joku "Sisä-Savon Hävityslentolaivueen" sankariässä huiska pyörien yritti ilmoittaa suoraan tornille (tiesi sentään taajuuden :thmbup:) lähtevänsä Huitsin Nevadaan ja kaipaavansa rullausvihjeitä, niin sai aika suorasukaisen kohtelun. Eikun moottori coupéz ja paas marssien pari kilsaa briefingiin täyttelemään lentosuunnitelmaa ja sitten takaisin koneelle anelemaan rullaukselta starttilupaa. Edestakaista ja "ylimääräistä" 3...4 kilsan matkaa taivaltaessa ehkä sieltä kantapään kautta oppi jotakin, kuten vaikkapa asianmukaista lennonvalmistelua. Tapa se on sekin. :) Huolellinen meikäpoika sentään pääsi kumpanakin päivänä takaisin taivaalle - kirjaimellisesti suunnitelman mukaan.

 

Tietoa ja taitoa tuskin koskaan on liikaa, mutta jos sitä on liian vähän, niin saattaa - pahimmoillaan - onnettomuuslautakunnalle tulla töitä.

 

Tämä oli mainio pala.

 

Mikäli ennätysilmailija Steve Fossett olisi tehnyt tuollaisen suunnitelman ( ja noudattanut sitä ) olisi Nevadassa voitu järjestää kunnon hautajaiset herralle ja olisi voitu säästyä kymmenien miljoonien etsinnöiltä. Vai pitäisikö Fossettin tapauksessa sanoa; " Tekevälle sattuu ?! "

 

Lentäminen ei ole hosumista, sitä pitää valmistella hyvin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

PIKiin on muitakin teitä kuin TKK:n pääsykokeiden kautta, tosin teekkarihenki on aina pakollinen. Ja se "muu tie" voi olla muutenkin melko työläs.

 

Pääseekö PIKiin, jos on ollut "sivuaineopinto-oikeus" TKK:lla?

 

Mika

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pääseekö PIKiin, jos on ollut "sivuaineopinto-oikeus" TKK:lla?

Mika

 

Minä en ole siinä asemassa PIKissä että pystyisin vastaamaan.

 

Tiedän kyllä ainakin yhden henkilön, jolla oli nimenomaan mainitsemasi status. Purjelennon opettaja. Palkittu purjelennon opettaja.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuntivaatimus on kasvanut, lentojen osalta +15. Silloin oli 30 h, nyt on 45 h.

Silloin oli teoriatkin köykäsempiä, nykyisin lähes 150

 

..eikä bensa maksanu yli kahta euroa litralta.

 

Kyllähän Jaskaa kestää kun välillä muistaa käydä morjestamassa  ;D Piirit on sen verta pienet ja elämä lyhyt että on aika turha pitää mitään isompaa kinaa toisten kanssa, eihän sitä muuta sit ehtiskään tehdä ku tapella kaikkien kanssa  :-[

 

- T

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kun tämä keskustelu nyt on herätetty henkiin, niin päivitetään vähän.

*******************************************************

 

Haluatko lentää PPL- tai GPL-lupakirjan eräässä Suomen vanhimmista ilmailukerhoista?

Hakuaika päättyy 24.4.2008 (arkkitehtiohjelmat) ja 12.5.2008 DI-ohjelmat. Pääsykokeet touko-kesäkuussa.

Seuraavat lupakirjakurssimme (PPL ja GPL) alkavat syksyllä 2008.

 

 

Miten PIK:n jäseneksi pääsee?

  • PIK:n jäseneksi voidaan hyväksyä vain TKK:n opiskelijoita (tai jatko-opiskelijoita).
  • Jäseneksi hyväksymisestä päätetään kerhon kokouksessa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään