Marco Matikainen

Koneiden laippa asetukset maassa

14 viestiä aiheessa

Olen tässä jo pidemmän aikaa miettinyt, että miksi esim. kasikymppisissä/yseissä on laipat alhaalla kun ne seisoo pidempään kentällä/hallissa? Olen verrannut ilmiötä mm. B-757:aan tai bussiin (A-320), mutta en ole havainnut samaa ilmiötä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Käsittääkseni joissakin koneissa hydraulipaineiden kadotessa laipat lurpahtavat ala-asentoon.

 

sasu

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

MD80:ssä ainakin rullauksen aikana pidetään flap15(vai oliko se 5?) päällä ettei pääse kaikenmaailmaan paskaa siitä rullaustieltä yms. motteihin. Voi olla että ne jätetään alas tuon verran sen takia että jos niitä pitää sitten "kylmänä" roudata pitkin kenttää niin ne toimii samalla tavalla roiskeläppinä...Tämä on vain sitten spekulointia enkä väitä tietäväni varmasti.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sasu, Kyllähän ne koneet seisoo esim. EFHK:lla yöparkissa, mutta laipat ylhäällä ja sama juttu portilla et musta ainakin toi kuulostaa vähän "oudolta" ;).

 

Odo, toi sun "arvaus" kyllä kuulostaa kyllä sinänsä järkevältä, että mitä oon kattonu noita kuvia ja koneita niin niillä on laipat alhaalla mutta "slätsit" ylhäällä.

 

EDIT: näähän on vain arvailuja, mutta jos jollakin (mm. Jan Erikillä) on tietoa enemmän tästä niin olis kiva kuulla ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

ATR:ssä laipat 15 ennen rullauksen aloittamista.. Ja ylös laskun jälkeen. Platalla parkissa ovat / pysyvät ylhäällä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

ATR:ssä laipat 15 ennen rullauksen aloittamista..

Löytyykö tuolle jotain järkiperäistä syytä vai meneekö se vaan noin jonkun sopimuksen mukaan?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Löytyykö tuolle jotain järkiperäistä syytä vai meneekö se vaan noin jonkun sopimuksen mukaan?

Taustalla on valmistajan suositus ja/tai yhtiön SOP (Standard Operating Procedure). Niiden taustalla olevat enimmäkseen järkiperäiset syyt on sitten eri asia. ;D

 

Olisikohan vain flaps 15 Finnairin SOP takeoffeille? Takeoff flaps asetetaan ennen rullauksen aloittamista tai heti sen alettua noin yleisesti ottaen. Laskeuduttua laipat nostetaan yleensä heti kiitotieltä poistuttua (paitsi esim. edellä mainituissa maddogeissa joissa ne pidetään alhaalla moottoreita suojaten).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Yseissä ja kasikymppisissä laippojen valuminen on tyyppiominaisuus. Painovoima toisi ne alas asti jos hydraulijärjestelmään (vaikka ei mitään pumppuja päällä) jäänyt paine ei liikettä vastustaisi. Näissä koneissa laippaventtiili on sen tyyppinen, että se laskee paineen pois pikkuhiljaa ajan myötä. Se kuinka nopeasti tämä tapahtuu, riippuu ainoastaa laippaventtiilien yksilöiden välisistä eroista. Jotkut kasikyppiset valuttavat laippoja vain muutaman asteen yöseisokin aikana, mutta viisikymppisissä saattoi laipat olla yöseisonnan jälkeen aivan ala-asennossa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olisikohan vain flaps 15 Finnairin SOP takeoffeille?

 

Niin jos tästä ropellikoneesta oli puhe, niin siinähän on (vain) kolme asentoa up-15-30, ja 15 on valittuna aina lentoonlähdössä (siis aina)..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tiistaina 7.2.2006 matkustin Finnairin aamulennolla AY643 Helsingistä Arlandaan. Laskeutumisen jälkeen seurasin koneen ikkunasta tilannetta ja ihmettelin kun laippoja ei vedetty ylös heti kiitoradalta poistuttaessa kuten yleensä tehdään.

 

Vielä enemmän ihmettelin sitä, kun laippoja ei vedetty ylös rullauksen aikana eikä edes portille saavuttaessa. Koneen moottorit oli sammutettu ja poistuin viimeisten matkustajien joukossa koneesta, eikä edes tuolloin laippoja oltu vedetty ylös. Laipat olivat siis koko ajan samassa asennossa, jossa ne olivat loppuliun aikana eli "fully extended"...

 

Tämä ei liene normaalia käytäntöä vaan joko on ohjaamossa käynyt kämmi check listojen läpikäynnissä tai sitten tekninen ongelma?

 

Nikke

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tiistaina 7.2.2006 matkustin Finnairin aamulennolla AY643 Helsingistä Arlandaan. Laskeutumisen jälkeen seurasin koneen ikkunasta tilannetta ja ihmettelin kun laippoja ei vedetty ylös heti kiitoradalta poistuttaessa kuten yleensä tehdään.

 

Vielä enemmän ihmettelin sitä, kun laippoja ei vedetty ylös rullauksen aikana eikä edes portille saavuttaessa. Koneen moottorit oli sammutettu ja poistuin viimeisten matkustajien joukossa koneesta, eikä edes tuolloin laippoja oltu vedetty ylös. Laipat olivat siis koko ajan samassa asennossa, jossa ne olivat loppuliun aikana eli "fully extended"...

 

Tämä ei liene normaalia käytäntöä vaan joko on ohjaamossa käynyt kämmi check listojen läpikäynnissä tai sitten tekninen ongelma?

 

Tämä on aivan normaali toimintatapa kun on jäätävä keli. Silloin laippoja / slatteja ei oteta ylös, jotta vältytään mahdollisilta vaurioilta esim. slat-mekanismin luukuissa ja kiskoissa kun ne otetaan ylös.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tiistaina 7.2.2006 matkustin Finnairin aamulennolla AY643 Helsingistä Arlandaan.

8<------------------

Vielä enemmän ihmettelin sitä, kun laippoja ei vedetty ylös rullauksen aikana eikä edes portille saavuttaessa.

8<------------------

 

Sama havainto SAS:n B737-kalustolla, kone jäi portille laipat ulkona, ja illalla takaisin tullessa sekin kone seisoi portilla laipat ulkona. No selityshän tuli jo.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään