Jukka Vuorio

Comairin CRJ pudonnut nousun jälkeen Lexingtonissa.

85 viestiä aiheessa

Yksi menehtyneistä on entinen baseball -pelaaja John Hooker , kertoo TV-kanava WKYT.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nojuu, kaikkihan saa spelukoida mitä tahansa, mutta kuitenkin jos kyseessä on (ja varmasti onkin) kenttä jossa on lennonjohto ja tapahtuma oli valoisan aikaan (aikaisin aamulla?), niin en oikein tuohon usko.

 

Onhan vastaavia sattunut aiemminkin. Takavuosina muuan Singapore AL Taipeissa, tosin silloin näkyvyys oli huono, ja kysymyksessä (muistaakseni) samansuuntainen, mutta remontissa oleva ja siten suljettu kiitotie. Kun ihmiset touhuu niin kaikenlaista sattuu... :-\

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Uskomattomalta vaikuttaa. Eikö nyt IFR-lennolle lähdettäessä aina tarkisteta mittareista rwy hdg? Ja eikö tornissa ole sen verran haukansilmää ja tottumusta katsoa noitten kahden radan välistä eroa? Noh, ei näköjään.

 

Erkki

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

RWY HDG:n tarkistaminen ennen T/O-päätöstä riippuu yhtiön proseduureista. Finnairilla on käytössä ainakin erään tältä palstalta linkitetyn MD-11-videon mukaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Iltasanomien www-sivujen (kuvan) mukaan kone on Deltan 727-200. En nyt halua kuulostaa nipottajalta mutta pientä tarkkuutta voisi olla myös näiden paska-aviisien jutuissa/kuvissa.

 

Comairin CRJ:t ovat Deltan väreissä (Delta connection) ja Comair lukee vain pienemmällä. Silti tuo mainitsemasi kuva vaikuttaa aika kaukaa haetulta, jos noin on.

 

N431CA

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

FAA on vissiin pitkään ollut huolissaan rullauksessa tapahtuvista erehdyksistä ja onnettomuuksien rajusta noususta. ASRS sanoi 1988-1999 että tapausten määrä nousi 177 prosenttia, ja piloteista johtuvat syyt ko. tapauksissa 277 prosenttia.

 

Olen maakrapuna antanut itseni ymmärtää, että ilma-aluksen kapteeni lukee *aina* rullausohjeet takaisin tornille, joten erehtymisen vaara pitäisi minimoida. Ehkä sitten kiitoratamerkinnät ovat olleet kehnot, ehkä maaliikennetutka oli rikki kuten Milanossa, ehkä torni oli kiinni. Ehkä ja ehkä, mene ja tiedä..?

 

Sligthly offtop. AOPAn runway safety -opetusflashin linkki saattaa olla hyödyllinen levitellä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Myös liiallinen rutinoituminen aiheuttaa onnettomuuksia. Uskaltaisin väittää, että nimenomaan oudolla kentällä katsotaan luontaisesti tarkemmin, että ollaanko nyt varmasti oikealla rullaustiellä tai oikean kiitotien päässä.

 

Välillä vivut heitetään TO/GA:lle jo Intersectionissa niin varhaisessa vaiheessa, että melkein hirvittää...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Koneen tyyppimerkinnöistä kun on ollut hieman epäselvyyttä, niin todettakoon, että olipa kerran v. 1944 perustettu lentokonevalmistaja Canadair, jonka Kanadan valtio osti v. 1976, ja jonka Bombardier osti v. 1986.

 

Canadair taisi ostaa aikoinaan LearStar 600-bisnesjetin oikeudet. Siitä tuli ensin CL-600 Challenger ja siitä kehittyi myöhemmin sekä Challenger 600-bisnesjettisarja että myös pidennetyt regional jet-versiot, joiden alkuperäinen tyyppimerkintä oli Canadair CL-600-100/200, tai vielä tarkemmin esim. Canadair CL-600-2B19.

 

Markkinointimielessä Bombardier käyttää regional jeteistä helpompaa tapaa CRJ100, CRJ200 ja uusimmasta versiosta (?) CRJ700, mutta CRJ lienee edelleen lyhennys tyypistä Canadair Regional Jet.

 

Siksi tuota pitempää tyyppimerkintää käyttää mm. Aviation Safety Network ja myös A.netin lentokonedatasivusto.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Mediasta esim. BBC ja Kentucky.com puhuvat edelleen CRJ-100:sta. Kentucky.com väittää, että tornissa oli vain yksi lennonjohtaja, joka antoi koneelle selvityksen ja siirtyi sitten hoitamaan muita tehtäviään. Kiitotievalojen suhteen ihmetellään vielä. Mahdollisesti jotkut lyhemmän kiitotien korjaukseen liittyvät valot hämäsivät pilotteja?

 

No, Kentucky.com kertoo, että NTSB:n virkailijat olisivat saaneet Flight Data Recorderista alustavan tiedon, jonka mukaan kone olisi lähtenyt väärältä kiitotieltä (26). Onko näin nopea tiedonpurku mahdollista?

 

Toisaalta taas Kentucky.com mainitsee Comairin onnettomuuden v. 1997, jossa onnettomuuskone oli "Embraer 120 Regional Jet".

Meikäläisen ymmärryksen mukaan Emppu 120 on turboprop eikä regional jet  ???

 

Eli, media jauhaa yhtä, valmistaja toista, eikä medialla ole homma hanskassa. Vaikka eipä se ole aina meikäläiselläkään.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ohjaamossa istui jumpperilla vapaana oleva lentäjä, ettei siinä vain keskittyminen herpaantunut ja

juteltu niitä näitä samalla kun valmistauduttiin nousuun.

 

The plane was carrying 47 passengers and three crew members. One of the passengers was an off-duty crew member sitting in the plane's jump seat, Blue Grass Airport Director Michael Gobb said

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Iltasanomien www-sivujen (kuvan) mukaan kone on Deltan 727-200. En nyt halua kuulostaa nipottajalta mutta pientä tarkkuutta voisi olla myös näiden paska-aviisien jutuissa/kuvissa.

Tuo nyt ei ole mitään uutta :thmbdn:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuvathan yleensä kertovat enemmän kuin tuhat sanaa. Tästä näkee selvästi, että kone oli osunut ainakin aitaan ja puihin. Yleiskuvaa alueesta. Ilkan laittaman kartan ja itse lisäämäni satelliittikuvan perusteella voipi tuon paikan selvästi hahmottaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ohjaamossa istui jumpperilla vapaana oleva lentäjä, ettei siinä vain keskittyminen herpaantunut ja

juteltu niitä näitä samalla kun valmistauduttiin nousuun.

 

Toisaalta: Miten neljä ihmistä ei voi havaita noin suurta virhettä, Kapteeni, perämies, jumpparilla oleva lentäjä (kuuli varmasti mihin tuli ohjeet rullata) ja lennonjohtaja? Onko ollut tosiaan todella pimeää, kiire, väsymys vaiko mitä. Tähän kuitenkin NTSB selvittää vastaukset aikanaan.

 

Onnettomuus iski kovasti Lexingtonin alueelle, suurin osa menehtyineistä on juuri em. alueelta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sinänsä mielenkiintoista, että lentoyhtiö itse, eli Comair, eilisessä tiedotteessaan väittää konetyypin olleen Bombardier regional jet CRJ100 Model CL-600-2B19.

 

Eikö siis yhtiön johto tiedä, millä konetyypillä lentää? Vai pannanko tunnetusti vaikean tyyppimerkinnän/erehdyksen piikkiin?

 

Vaikka ihan sama, mikä versio kone oli, onnettomuuden lopputulosta se ei muuta mihinkään.

 

http://www.comair.com/news/index.html?id=317

 

Paikallista spekulaatiota tietysti löytyy. Farmarin lausunto, NTSB ja FAA (paljastavat mahdollisimman vähän), lentokentän päällikkö, lakimies/pilotti, yliopiston proffa, lento-oppilas... "asiantuntijaa" löytyy joka lähtöön:

 

http://www.kentucky.com/mld/kentucky/15378428.htm

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jossain mediassa mainittiin CRJ-200n kiitotievaatimukseksi täydessä lastissa 2800 metriä, tuo lyhyempi kiitorata oli n. 2100 1000 metriä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lyhyempi kiitotie oli 3500 jalkaa, eli reilun kilometrin mittainen.

 

Hersman said yesterday that information obtained by the NTSB indicated that the pilot was cleared to take off on Runway 22, which is 7,000 feet long and designed for passenger jets. Runway 26 is only 3,500 feet long

 

http://www.kentucky.com/mld/kentucky/15378428.htm

 

 

-Sale

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Huomasin muuten juuri, että Juhan aikaisempi Bombardier-linkki on muuttunut siten, että sielläkin sanotaan nyt, että kone oli CRJ-100.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Huomasin muuten juuri, että Juhan aikaisempi Bombardier-linkki on muuttunut siten, että sielläkin sanotaan nyt, että kone oli CRJ-100.

Todella mielenkiintoista, kun koneen valmistajakaan ei tiedä mikä tuli ketoon ...

 

EDIT : tässä koneen tiedot:

Aircraft Type: 50-seat Bombardier CRJ100 regional jet (Model: CL600-2B19)

Tail number 7472

Registration number N431CA

Manufactured in: January 2001

Delivered to Comair: January 30, 2001

Airframe Cycles (total number of landings): 12,048

Airframe Hours (flight time): 14,536.2

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

BBC:n mukaan NTSB:n tutkija on paljastanut onnettomuudesta seuraavaa:

 

Työvuorossa oli sunnuntaiaamuna kuuden aikaan vain yksi lennonjohtaja, joka selvitti Comairin CRJ:n lähtöön kiitotieltä 22 ja siirtyi senjälkeen tekemään muita tehtäviä, tässä tapauksessa "traffic count" eli liikennelaskentaa (?), eikä enää tarkkaillut koneen liikkeitä. On mahdollista, että lennonjohdon yövuoroon lisätään varmuuden vuoksi jatkossa toinen lennonjohtaja. Hieman epäselvää on se, olisiko FAA:n sääntöjen mukaan itse asiassa pitänyt olla tapahtumahetkelläkin 2 lennonjohtajaa.

 

Lentoonlähdössä ohjaimissa oli hengissä pysynyt copilot. Kuitenkin rullauksen oli tehnyt koneen vasemmalla penkillä istunut kippari. Tämä johtunee oman mielipiteeni mukaan siitä, että rullauksen aikana piti tehdä jyrkkiä käännöksiä, ja nokkapyöräohjauksen erillinen säätöpyörä/vipu (tiller) sijaitsee vain kipparin puolella vasemmassa ikkunapanelissa.

 

Tämä selvinnee esim. CRJ-ohjaamokuvasta, vaikka kyseessä on hieman eri CRJ-malli:

 

http://www.airliners.net/open.file/0974208/L/ jossa tiller-vipuväännin on vain kipparin puolen panelissa.

 

Asiaa valaisee myös simupätkä a.netin keskustelupalstan ketjussa 3 tai 4, jossa joku oli tehnyt YouTubeen MS FlightSimulator-filmipätkän omasta samoissa olosuhteissa tehdystä simurekonstruktiolentoonlähdöstä Delta Connection/Comairin väreissä olevalla CRJ-simukoneella onnettomuuskentän kiitotieltä 26 ja juuri ja juuri selvisi lentoon puiden ylitse. Siinäkin näkyy selvästi, että simuohjelmassakin kipparin puolella oleva tiller pyörii rullatessa jyrkkien käännösten aikana. Sinänsä hyvin todentuntuisesti mallinnettu simuCRJ...

 

Toisaalta löytyy myös Comairin CRJ:n ohjaamokuva, josta selviää yhtä jos toistakin. Kipparin puolella on kaksi näyttöruutua, joissa molemmissa näkyy kompassisuunta. Sehän ei selviä, oliko myös copilotin puolelle mahdollisesti lentoonlähtöä varten näyttöruutuihin valittu keinohorisontti/kompassinäyttö..Todennäköisesti oli. Mistäs muusta copilot osaisi vetää koneen taivaalle oikeassa kulmassa?

 

Ammattipilotit tai jopa CRJ-simuilijat tietänevät paremmin.

 

Kuitenkin tässä kuvassa on paljon yksityiskohtaista tietoa. Kuten se, että kiitotievalinta siinä kuvassa on 13, ja molempiin kipparin kompassi/lentosuuntanäyttöihin on ilmestynyt purppura/magenta (?) bugi noin kompassisuuntaan 134.

 

Tästä voisi päätellä, että jos onnettomuuskoneen FMC:hen oli syötetty kiitotie 22:n tiedot, mikä tilanne kaiken järjen mukaan olisi pitänyt olla, niin onnettomuuslennon kipparin näytöissä olisi pitänyt olla selvästi joku bugi noin 220 asteen kohdalla, eikä siis kippari eikä copilot huomannut sitä, että lähdettiinkin väärään suuntaan noin 260 astetta...No, toisaalta taas, minähän en tiedä, kuinka tarkasti nuo suuntanäytöt pysyvät mukana rullauskäännöksissä, eli ovatko ne jotenkin jäljessä niinkuin magneettinen kompassi olisi.

 

Anyway, tässä se toinen kuva:

 

http://www.airliners.net/open.file/0429820/L/

 

jossa näkyy myös esim. V-nopeudet laipoilla 20 kun TOW on 40000 lbs, ja muutakin mielenkiintoista.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Special software särähti korvaan kyllä aika mukavasti, ja eihän CNN käyttäny sitä vaan tutkija.

no eipähän tarvittu graafikoita sun muita virittään esitystä tuosta vaan homma hoidettiin pel.. simulaattorilla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

ja eihän CNN käyttäny sitä vaan tutkija.

 

Eiköhän tuo pätkä nyt oltu aika lailla tehty CNN varten, jos se tulisi muulta taholta niin sitä näyttäisivät kaikki kanavat.

 

Kyllä kai se tavalliselle ihmiselle auttaa asian hahmottamisessa -> pimeä, rullausteitä ja kiitoteitä on vaikeampi nähdä jne. mutta eipä taida FS2004 paljon mahdollistaa itse onnettomuuden tutkimista sen kummemmin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hmm...oma koneeni ei suortu pelittämään tuota CNN:n videota, mutta A.netissä väitetään, että CNN on käyttänyt väärää konetyyppiä, elikkä default 737-400:aa...

 

Tässä YouTuben versio, jossa on sentään CRJ200:aa käytetty:

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään