Jukka Vuorio

Comairin CRJ pudonnut nousun jälkeen Lexingtonissa.

85 viestiä aiheessa

Moe...

 

Aika surullista luettavaa.Oikeasti kaverit ei todellakaan keskittyneet siihen hommaansa,ollenkaan...Jonkun toisen työhuolet yms olivat tärkeämpiä,kuin tuon omana lennon valmistelut!

 

Mm.sellainen jäi mieleen noiden edellisten lisäksi,jossa 1st officer sanoi rwy24 ja kippari korjasi,että se on 22.   

Sekä toinen vastaava jossa försti sanoi take-off brief,vaikka se oli juuri tehty.

 

Ja sehän nyt olikin jo ollut tiedossa että lennonjohtaja oli muita hommia tekemässä,eikä oikeasti valvonut tämän koneen lähtöä tornista.Eli vielä jäi se viimeinen linkki,joka olisi voinut asian huomattuaan tehdä jotain,mutta ei...

 

-Jukka :(

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Paikallisen median juttu keskittyykin juuri tähän, eli haastateltu ilmailuasiantuntija on nimenomaan sitä mieltä, että pilotit eivät keskittyneet työntekoon.

 

FAA:lla on kylläkin "sterile cockpit"-sääntö, jonka mukaan kriittisten vaiheiden (mm. rullauksen) aikana muista asioista kuin lentotehtävästä keskusteleminen on kiellettyä, mutta sitä ei taidettu tällä kertaa noudattaa.

 

Tältä sivulta löytyy myös lisää linkkejä NTSB:n julkistamiin pdf-faileihin, mm. Flight Data Recorder-analyysiin, lennonjohtajan haastatteluun/kuulusteluun, Comairin check-listaan, todistajien FBI-kuulusteluihin jne... jos joku jaksaa/haluaa lukea.

 

Tämän onnettomuuden jälkeenhän on myös annettu turvallisuussuosituksia esim. kiitotien suunnan varmistamisesta.

 

http://www.kentucky.com/mld/kentucky/need_to_map/16482769.htm

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onnettomuudesta on tullut julkisuuteen hieman lisätietoa ennen NTSB:n virallista selvitystä, joka on määrä tapahtua tämän viikon torstaina:

 

CNN:n uutinen.

 

Uutinen keskittyy siihen, että onnettomuuskoneen lentäjät eivät olleet saaneet tiedotteita suljetuista rullausteistä ja muista lentokentän muutostöistä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

NTSB:n lautakunnan tämänpäiväinen kokous (Board Meeting), jossa asialistalla on pelkästään Comairin onnettomuus, näyttää olevan niinkin julkinen, että se lähetetään netissä webcast-lähetyksenä tänään alkaen klo 16:30 Suomen aikaa (09:30 a.m. in Washington, D.C.)

 

Linkit lähetykseen pitäisi ilmestyä ennen kokouksen alkamista huomautussarakkeeseen NTSB:n seuraavalle Board Meeting-nettisivulle:

 

http://www.ntsb.gov/events/boardmeeting.htm

 

Ei ole tullut noita aikaisemmin katsotuksi, joten enpä tiedä, toimiiko se ja kuinka hyvin. Kirjallinen tiedote pitäisi kuitenkin ilmestyä sivuille pian kokouksen jälkeen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

NTSB:n pitkässä kokouksessa tultiin lähinnä siihen tulokseen, että pilottien olisi pitänyt keskittyä paremmin tehtäviinsä ja huomata selkeistä merkeistä, että olivat rullanneet väärälle kiitotielle, vaikka rullaustiekyltit ja -valot jatkuivat eteenpäin sille kiitotielle (22), jolle selvitys oli annettu. Tämän lisäksi pilotit eivät varmistaneet kiitotien suuntaa ennen lentoonlähtöä eivätkä muutenkaan olleet valppaina.

 

Lennonjohtajan toiminnassa ei lautakunnan mielestä ollut vikaa. Kone oli teknisesti kunnossa. Toisinsanoen, pääsyy onnettomuuteen oli "pilot error".

 

http://www.alertnet.org/thenews/newsdesk/N26381372.htm

 

NTSB:n tiedote: "This accident was caused by poor human performance". Nippu turvallisuussuosituksia esitetään. Muunmuassa toivotaan "moving map display"-laitteita rullauksen avuksi.

 

http://www.ntsb.gov/Pressrel/2007/072607.htm

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eloonjääneen Comairin pilotin lääkärikulut ovat nousseet jo yli 1,1 miljoonaan dollariin tähän mennessä. Melko kallista?

 

Laskut maksanut vakuutusyhtiö on nostanut kanteen, jossa se vaatii näitä rahoja takaisin Comairilta siinä tapauksessa, että Comair onnistuu saamaan korvausta niistä vastakanteista, joita Comair on nostanut kanteita nostaneita tahoja vastaan, ja niin edelleen.

 

Uhrien omaisten nostamia oikeusjuttuja aletaan käsitellä ilmeisesti vasta ensi vuoden joulukuussa.

 

http://www.chron.com/disp/story.mpl/ap/fn/5409105.html

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään