Markku Kanninen

Lentonäytös Oulunsalossa 28.08.1960 osa 1.

7 viestiä aiheessa

Huomenna tulee kuluneeksi 46 vuotta Oulun lentoasemalla pidetystä lentonäytöksestä jota Raimo Sallanko aikanaan ansiokkaasti tallensi filmille (6x6) ja lainasi minulle vedostettavaksi. Ilmailulehdessä 11/1960 oli vielä yhden sivun juttu näytöksestä josta tekstit mukailtu:

 

OULUSSA tempaistiin…

Asiantuntijoiden mukaan maamme tähän asti suurin lentonäytös pidettiin Oulussa Oulunsalon lentoasemalla 28.8.1960. Ei ainoastaan yleisömäärä, n. 15000 katsojaa, vaan myös esittävien koneiden laatu, runsaus ja ohjelma olivat meidän oloissamme ennennäkemättömät.   

Näytöksen olivat järjestäneet yhteisvoimin Ilmavoimien Upseeriyhdistys, Oulun Ilmailukerho, Lentoaseman kerho ja Sotainvalidien Veljesliiton Oulunsalon alaosasto.

[ attachment removed / expired ]

Varsinainen näytös alkoi vasta klo 15.00 mutta jo aamupäivällä saapunut Caravelle oli kerännyt runsaan joukon katselijoita.

[ attachment removed / expired ]

Klo 13.00 lähtien koneet olivat esiteltävänä seisontapaikoillaan. 27 moottorikonetta, 3 purjekonetta, 5 siimaohjattua lennokkia, ja vintturi olivat mannekiineina.

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Kovaäänisten kaiuttaessa mittoja.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Markku

 

Jatkuu...

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Upeita kuvia :thmbup:, ja harvinainen kuva Suomen Ilmavoimien B17:stakin  ;D joukossa. Nämä kun muistaakseni "kaikkien onneksi kaputeerattiin" hyvin nopeasti poistokuntoon...

 

 

Janne

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nämä kun muistaakseni "kaikkien onneksi kaputeerattiin" hyvin nopeasti poistokuntoon...

 

Edeltäjätkin Fokker CX:t harmillisesti rikkoivat. Saabit kestivät vain 1959-1961 eli kaksi vuotta. Ehkä olivat jo innoissaan kun seuraavaksi saisivat IL-28:t  :D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuvan SAAB 17A  on SH-1 joka vaurioitui startissa 30.5.-61. SH-2 oli tehnyt pakkolaskun Pyhäjärvellä 8.8.-60 eli n. kolme viikkoa ennen tuota näytöstä. Koneet olivat muuten keltaisia perintönä Ruotsista.

Markku

ps. Viimeinen Frans-Kalle FK-111 tuhoutui 25.1.-58 ja lähti muuten Oulusta kohtalokkaalle lennolleen.

sama

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vaan olinpas siellä minäkin paikalla kymmenvuotiaana nassikkana! Ja oli jännää, olin juuri saanut ilmailukärpäsen pistoksen: ensimmäiset muovimallit oli jo rakenneltu ja Vaalan kirjaston kaikki ilmailua (ja avaruutta) sivuavat kirjat tankattu läpi, niitä ei muuten montaa ollut. Muistan noista koneista erityisesti Caravellen ja Gnatin, joka muistaakseni syöksyssä kävi puhkomassa äänivallin. Oli hieman pilvistä, joten konetta ei tämän tempun aikana näkynyt, mutta pamaus kuului kumminkin.

 

Nostalgisia kuvia...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kylla nämä itsellekkin ovat yhtä nostalkisia. Minäkin olin tuolla (12v.) Sama historia: Brittonit oli luettu, ensimmäiset muovimallit väsätty, "Ilmalu" lehdet ja Karhusen kirjat käyty kuolaamassa kirjastossa. Olin saada sydärin kun pengoin näitä negoja Raimon negakokoelmasta.

Markku

(ja lisää on tulossa) 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pannaanpa osasuurennos tuosta SH-1:tä

Alunalkaen värkki oli suunniteltu syöksypommittajaksi jossa tuo laskutelinesysteemi toimi myös syöksyjarruna. Tais noin sisäänvedettynäkin jarruttaa menoa jonkun verran.

[ attachment removed / expired ]

Markku

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla