Ilkka Kangastalo

Tunnistustehtävä osa 37

14 viestiä aiheessa

Kuvassa näyttäisi olevan kupariputkea. Mutta millä tavalla tämä liittyy ilmailuun?

 

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Toi on helppo. Kuva on Pariisin ilmailumuseon jostain ihme "lentoveneestä" ja sen moottorin jäähdytysjärjestelmästä. Näköjään näkömuistini toimii vielä.....

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Toi on helppo. Kuva on Pariisin ilmailumuseon jostain ihme "lentoveneestä" ja sen moottorin jäähdytysjärjestelmästä. Näköjään näkömuistini toimii vielä.....

 

 

 

Pitää paikkansa, mutta sulla oli kyllä sisäpiiritietoa!

 

Kone on Levavasseur Antoinette vuoden 1910 tienoilta. Sillä tehtiin mm. sen ajan korkeusennätys 1000 metriä.

 

Moottori on kaiketi nestejäähdytteinen ja kuparihärdelli on jäähdytin. Samanlainen löytyy myös koneen oikealta puolelta.

Messingillä päällystetty moottori on minusta aika hieno. Ja puutyökin on siistiä, muistuttaa enemmän venettä kuin lentokonetta.

 

 

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

Ja sama ylempää:

 

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muutama kuva Vigna di Vallen museosta Italiasta. Nopeuskoneissa siivet ja rungotkin oli aikoinaan päällystetty jäähdytinkennoilla kellukkeista puhumattakaan.

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja kuvakin piti laittaa liitteenä...no tässä se.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Onko tietoa olisiko tuo mahdollisesti lentänytkin? :-[ Vaikuttaa lähinnä kanoottimelojan lemmenlaivalta johon on hupimielessä kyhätty siivet silmänlumeeksi. ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt meni vähän yli hilseen... Tuossa kun on veneen pohja mutta ilmakuvassa näkyy laskutelineet myös kiinni lennossa... Miten tuolla laskeuduttiin, veteen vai? Mutta eikös nuo fillarit/jalakset ole silloin vähän epäsuotuisat? Vedestähän tuo ei lähde, kun puolet potkurista kauhoisi ilmaa ja toinen lapa vettä...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt meni vähän yli hilseen... Tuossa kun on veneen pohja mutta ilmakuvassa näkyy laskutelineet myös kiinni lennossa... Miten tuolla laskeuduttiin, veteen vai? Mutta eikös nuo fillarit/jalakset ole silloin vähän epäsuotuisat? Vedestähän tuo ei lähde, kun puolet potkurista kauhoisi ilmaa ja toinen lapa vettä...

 

Samaa pohdin minä. Ja melko hurjia ohjastajia jos noilla jakkaroilla pysyy kyydissä kilometrin korkeudessa :D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muutama kuva Vigna di Vallen museosta Italiasta. Nopeuskoneissa siivet ja rungotkin oli aikoinaan päällystetty jäähdytinkennoilla kellukkeista puhumattakaan.

Tuo nopeuskone on Macchi MC-72 ja sillä mentiin ensikertaa yli 700km/h.

Muuten "kaksimoottorinen" vaikkei ensivilkaisulla uskoisi.

http://aeroweb.lucia.it/en/history/mc72.htm

Markku

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pannaanpa tähän kuvat parista moottoristakin, vaikka alkaa jo ryöstäytyä alkuperäisestä aiheesta. Ensimmäinen on W (kaksoisvee) ja toisessa on liitetty "seläkkäin" kaksi 12-sylinteristä V:tä. Näin saatiin syntymään hoikahko, tehokas moottori ja potkurien pyörimissuunnatkin vastakkaisiksi.

 

Macchi M.67 (1929). Isotta-Fraschini Asso, 18-sylinterinen kaksoisvee.

[ attachment removed / expired ]

 

Macchi MC72 (1931). Kaksi Fiat A.S.6 -moottoria yhteenliitettynä. Yhteensä 24 sylinteriä.

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla