Guest j.ovaska

Helikopteriammattilentäjäksi

30 viestiä aiheessa

Helikopterilentäjän ammatti kiinnostaisi, mutta millaiset ovat työmarkkinat alalla? Kuinka kerätä ensimmäisiä lentotunteja kasaan?

Kurssia varten pitäisi suurehko lainakin ottaa joten kaikki mahdollinen ja mahdoton aiheeseen liittyen olisi hyvä tietää. Millaista palkkaa eri työtehtävistä? Helitour lienee ainoa koulu suomessa. Kaikkea hekopilotin koulutukseen ja työhön liittyvää tietoa yritän keräillä..

 

Kiitän ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Netistä löytyy kyllä mukavasti ihan oikeaakin tietoa asioista lentäjien itsensä kertomana. Toki yhtään suomalaista nettisivua en tiedä joissa tämän tyyppisiä asioita olisi käsitelty, mutta eivät asiat loppujen lopuksi kauheasti muutu siitä missä maassa kirjoittaja on kokemuksensa hankkinut. Toki mittakaava on "suuressa maailmassa" toisenlainen. Pari linkkiä;

 

Ensimmäisen artikkelin kirjoittaja on Reynaldo Madrid, kokenut Aerial work pilotti joka on jo pitkään tehnyt uraa Alaskassa. Reyllä on myös laaja nettisivusto (mm. keskustelupalstoja ja artikkeleita) jotka toki käsittelevät hekohommia pääasiassa Pohjois-Amerikan näkökulmasta. Mutta kuten sanoin, eivät asiat loppujen lopuksi niin erilaisia ole, mittakaava vain on tyystin erilainen...

http://www.verticalreference.com/articles/publish/article_27.shtml

 

Tuolla uudella mantereella tuntuu olevan ihmisiä, joilla on tarve/ halu kertoa omasta työstään julkisesti. Seuraava kaveri lentelee Kanadassa ja näkee siellä asiat seuraavasti;

http://www.rotorboy.com/html/rotorboy/soyouwannabe.php

 

Jep, Helitour on ainoa, joka saa kouluttaa helikopteri ansiolentäjiä Suomessa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jep, Helitour on ainoa, joka saa kouluttaa helikopteri ansiolentäjiä Suomessa.

 

Hesarin koulutusliitteessä oli mainos PPL 35000€ ja CPL 75000€

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo Sami, Luin saman liitteen, Ei stna että on kallista helikopteri lentäjän työ, ja justiinsa puhuttiin kahvipöydässä siitä että kuinka suht vaikeeta suomessa on päästä lentämään helikopteria ammatiksi ..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niinpä...

 

Jos nyt vertaillaan hieman työllistymismahdollisuuksia, niin esim. jenkkilässä käytetään koptereita paljon esim:

 

Öljy-yhtiöiden porauslauttahenkilökuntakuljetuksissa

 

Isojen yritysten bisneslento-osastojen kalustoissa

 

TV-yhtiöiden uutiskoptereina

 

Lainvalvontatehtävissä

 

Elokuvien teon yhteydessä....

 

ja tässä siis vain raapaistaan pintaa, mutta Suomessa ei juuri ole mitään näistä työmahdollisuuksista.

 

Ja Suomen sotilaskopterien lukumääräkin on erittäin pieni verrattuna jenkkeihin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aivan, Copterline tilaa yhden kopterin, Eli niillä tarpeeksi lentäjiä.

Mediheli, Tulevaisuus vaakalaudalla ja muutenkin, niillä tarvittavat lentäjät jo.

No onhan näitä "Sightseing" firmoja ...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No onhan näitä "Sightseing" firmoja ...

 

Missä? :P Ei taida olla Suomessa yhtään sellaista firmaa, jotka jostain "sight seeingistä" leipänsä tienaisi...

 

Mutta unohdit tuosta listastasi sitten ne alueet, joilla Suomessa varmaan eniten käytetään koptereita. Eli valokuvauslennot, riistahommat (poronerottelussa käytetään paljon, hirven laskennassa varmaan jonkin verran), lannoitukset, sähkölinjojen tarkastukset ja raivaukset jne...

 

Ja pelastuskoptereita on muitakin, kuin Medihelit, ja toisaalta niidenkin (medihelit, Ilmari, Sepe, Pete) operaattori taitaa olla Copterline. Eli ei se Copterline ihan mikään yhden kopterin firma ole ;)

 

Ja ja, mitäs vielä piti sanomani... Niin, kyllähän kuitenkin kopterilentäjiäkin jää aina sillointällöin eläkkeelle jne. jolloin tarvitaan uusia lentäjiä tilalle...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niinpä...

 

Jos nyt vertaillaan hieman työllistymismahdollisuuksia, niin esim. jenkkilässä käytetään koptereita paljon esim:

 

Öljy-yhtiöiden porauslauttahenkilökuntakuljetuksissa

 

Isojen yritysten bisneslento-osastojen kalustoissa

 

TV-yhtiöiden uutiskoptereina

 

Lainvalvontatehtävissä

 

Elokuvien teon yhteydessä....

 

ja tässä siis vain raapaistaan pintaa, mutta Suomessa ei juuri ole mitään näistä työmahdollisuuksista.

 

Ja Suomen sotilaskopterien lukumääräkin on erittäin pieni verrattuna jenkkeihin.

Kannattaa kuitenkin vähän suhteuttaa asioita. Ei täällä 5 miljoonan maassa voi tietenkään olla sitä määrää hommia mitä vaikkapa Jenkeissä, mutta eipä ole työnhakijoitakaan samaa määrää.

 

Aivan, Copterline tilaa yhden kopterin, Eli niillä tarpeeksi lentäjiä.

Mediheli, Tulevaisuus vaakalaudalla ja muutenkin, niillä tarvittavat lentäjät jo.

No onhan näitä "Sightseing" firmoja ...

No suppeahko on sinullakin käsitys koptereiden käytöstä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Missä? :P Ei taida olla Suomessa yhtään sellaista firmaa, jotka jostain "sight seeingistä" leipänsä tienaisi...

 

Ei taida olla mutta hekokyytiin haluaville tiedoksi.

 

Helsinki-Malmi International - Euroopan rakennusperintöpäivien yleisötapahtuma 3.9.2006 klo 10-16

 

yleisölennätyksiä lentokoneilla (Finnairin lentokerho ry, BF-lento oy) ja helikopterilla (Helitour oy)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miten palkkaus?

Olen kuullut, että ei kovin kummoinen koulutukseen hintaan nähden?

 

Varmaan aluksi samanlainen siivoojan palkka kuin leko perämiehillä  :laugh:;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Offtopic:

 

Tapasin tuossa hekopataljoonan komentajan viikonloppuna, ihan mukava jannu. Kuulemma lentänyt mm. 10 vuotta MiGillä ja muutaman kerran Hornetilla.

Ei varmaan tarvitse siinäkään virassa nälkävirttä naukua.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miten palkkaus?

Olen kuullut, että ei kovin kummoinen koulutukseen hintaan nähden?

 

Olen jäänyt siihen käsitykseen, että Suomessa ei yleensä haluta palkoista julkisesti puhua (paitsi työmarkkinariitojen yhteydessä  ;) ), mutta kävipä silmiin Rotor & Wing-lehden elokuun numeron kannessa mainostettu helikopterialan 2006 Salary Survey, jossa on paljon palkkavertailutaulukoita ja juttua alan tulevaisuudennäkymistä.

 

Ja onpa niin hyvä tuuri, että artikkeli löytyy myös pdf:nä netistä.

 

Kyselyyn on vastannut nimettömästi noin 1400 helikopteritoiminnasta leipänsä ansaitsevaa henkilöä ympäri maailman, joskin kovasti painottuvat USA:n puolelle ne vastaukset... ja riippumattomaksi väitetty tutkimusfirma on hoitanut kyselyt.

 

Ja toinen seikka, mihin huomio kiinnittyy, on todella suuri hajonta palkkahaitarissa samanlaista työtä tekevien kesken tapauksesta riippuen.

 

Kyse numeroissa lienee vuosipalkasta, niinkuin USA:ssa useimmiten kai palkka määritellään. Siis olettaisin, että kk-palkka saadaan jakamalla 12:lla.

 

Taulukkoja tutkimaan vain, ja lukemaan läpi ajatuksen kanssa. Ehkä siitä saa jotain irti ja toivottavasti siitä on alalle haluaville ihmisille jotain hyötyäkin.

 

http://www.aviationtoday.com/include/catalog/pdf/editorial/RW_0806_EG_SalSurv_WEB.pdf

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No, googlen mukaan R44 on rekisteröity Kaliforniaan,

 

ja ovessa olevan pilotin nimi on googlauksen perusteella James "Jim" Cheatham, Korean ja Vietnamin veteraanikopteripilotti, ja Helicopter Association Internationalin ex-puheenjohtaja ja US Armyn kouluttaja jne, joka omistaa seuraavan firman, josta leipä tulee:

 

http://www.verticare.com/home.htm  joka siis on Robinson-myyntipiste ja koulutusfirma ja tekee kaikkea muutakin lentämiseen liittyvää. Tuotemerkkinä mm. The Showcopters.

 

Joten eipä kai palkka ihan pelkästä showsta tule  ;)

 

Toisaalta, en minä tuosta jaappanin kielestä ymmärrä kuka jenkkien pilotti oli, kunhan nyt ovesta nimen poimin. Voihan olla, että pilotti oli joku muukin. Ja kaljafirma varmaankin sponsoroi?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei löytynyt muualta forumilta vielä tällaista (?): SIO aloittaa nettisivujensa mukaan v. 2009 helikopterilentäjien peruskoulutuksen. Haku alkaa syksyllä 2008.

 

Onko kellään vielä tietoa mitä "peruskoulutus" tässä tapauksessa tarkoittaa? Ja mahtaakohan olla samalla tavalla sponsoroitua kuin kiinteäsiipisten puolella?..

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kanadan puolella kouluttautuminen olisi ehkä yksi mahdollinen vaihtoehto, jos kopterihomma kiinnostaa. Helikopteriyksityislentäjän lupakirja British Columbia Helicopters-lentokoulussa maksaa 23000 Kanadan taalaa eli 13350 euroa nykyisellä vaihtokurssilla. Kopteriansiolentäjän paperi maksaisi 48000 sikäläistä dollaria. Huomattavasti edullisempaa kuin Suomessa, mutta lupakirjan muuntaminen eurooppalaiseksi on taas ongelmana.

 

http://www.canada.com/abbotsfordtimes/news/community/story.html?id=162fc22f-b539-47d3-bd86-9a2545dce4cb

 

http://www.bchelicopters.com/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kanada on oikein hyvä ja laadukas paikka kouluttautua.

 

T. Matti

 

Mitä tarkoitat tällä? Onko sinulla esim. omia kokemuksia? En tiedä, onko oikein, mutta olen oppinut, että vastaus ilman perusteita on arvoton  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitä tarkoitat tällä? Onko sinulla esim. omia kokemuksia? En tiedä, onko oikein, mutta olen oppinut, että vastaus ilman perusteita on arvoton  ;)

Jos vastaukseni on sinun mielestäsi arvoton, niin sillepä minä en voi yhtään mitään. Eikä mielipiteesi siten minua paljon harmitakaan.  :santa:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos vastaukseni on sinun mielestäsi arvoton, niin sillepä minä en voi yhtään mitään. Eikä mielipiteesi siten minua paljon harmitakaan.  :santa:

 

Harva vähänkään palstaa seurannut asiantuntemustasi epäilee, mutta ei tuollaisen lausahduksen kaveriksi perusteetkaan oikeasti pahasta olisi. Seuraava kysymys ei ole epäilevän, vaan epätietoisen luonteiseksi tarkoitettu: Mikä tarkalleen kanadalaisesta koulutuksesta tekee hyvän ja laadukkaan?

 

Ps. nyt ei ole kyse hinta-laatu-suhteesta  :santa:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Senverran haluan kommentoida asiaa vierestä seuranneena että n. 15 vuotta taaksepäin eräs tuttava suoritti Kanadassa Canadian helicopters:n koulussa helikopteriansiolentäjän lupakirjan ja mutti sen aikanaan kotimaiseksi "ansiopahviksi". Mielestäni homma toimi hienosti, tosin ei se ilmaista ollut silloinkaan. Kaipa se on laadukasta ollut koska mies ja koneet ovat säilyneet ehjinä, työmaat kun eivät aina välttämättä ole olleet sieltä helpoimmasta päästä.

Sippo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Silmäilin äkkiä läpi tämän keskustelun kirjoituksia ja haluaisin tuoda vähän faktatietoa keskusteluun:

 

Suomessa on tällä hetkellä ja varsinkin tulevaisuudessa huutava pula heko lentäjistä. Lääkäri- ja pelastushelikopterit (Mediheli x2, Sepe, Ilmari, Pete, Aslak

sekä Ahvenanmaan ambulanssikopteri) työllistää tällä hetkellä yhteensä 45 lentäjää. Rajavartiolaitos sekä Maavoimat tulevat tulevaisuudessa tarvitsemaan

suuren määrän heko lentäjiä. Lisäksi ala tarvitsee lennonopettajia sekä työlentoja suorittavia heko lentäjiä. Karkea arvio tulevasta tarpeesta seuraavien vuosien

aikana on noin 7-8 heko lentäjää / vuosi seuraavan 10 vuoden jakson aikana. Eli vähintään 70 lentäjää 10 vuoden sisällä.

 

Koulutus kannattaa mielestäni suorittaa Suomessa tai jossain toisessa JAR maassa jolloin koulutus on JAR:n mukainen kuten myös lupakirja.

FAA (usa lupakira) on ainakin jossain vaiheessa ollut vaikea konvertoida suomalaiseksi, en tiedä miten asian laita on tällä hetkellä.

 

Että siitä vaan kouluttautumaan heko kuskiksi!

 

T, Kentsu

 

PS. Mediheliä muuten operoi Skärgårdshavets Helikoptertjänst Ab,  Turussa vuodesta 2000 sekä Vantaalla vuodesta 2001

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kanadassa et pelkällä CPL:llä pitkälle pötki. Oikeestaan et pääse sillä mihkään ainakaan siellä. Suomessakin joutuisit lentämään vielä monta monta tuntia ennen kuin olis tarpeeks vaadittavaan minimituntimäärään.

 

Muita "halpoja" koulutusmaita on ainakin Uusi-Seelanti ja Etelä-Afrikka.

 

Jenkkilään ei enää saa viisumia (tais olla mahdollista tän vuoden loppuun asti), jolla vois hoitaa koulutuksen ja sen jälkeen toimia lennonopettajana.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään