Guest j.ovaska

Helikopteriammattilentäjäksi

30 viestiä aiheessa

Silmäilin äkkiä läpi tämän keskustelun kirjoituksia ja haluaisin tuoda vähän faktatietoa keskusteluun:

 

Suomessa on tällä hetkellä ja varsinkin tulevaisuudessa huutava pula heko lentäjistä. Lääkäri- ja pelastushelikopterit (Mediheli x2, Sepe, Ilmari, Pete, Aslak

sekä Ahvenanmaan ambulanssikopteri) työllistää tällä hetkellä yhteensä 45 lentäjää. Rajavartiolaitos sekä Maavoimat tulevat tulevaisuudessa tarvitsemaan

suuren määrän heko lentäjiä. Lisäksi ala tarvitsee lennonopettajia sekä työlentoja suorittavia heko lentäjiä. Karkea arvio tulevasta tarpeesta seuraavien vuosien

aikana on noin 7-8 heko lentäjää / vuosi seuraavan 10 vuoden jakson aikana. Eli vähintään 70 lentäjää 10 vuoden sisällä.

 

Koulutus kannattaa mielestäni suorittaa Suomessa tai jossain toisessa JAR maassa jolloin koulutus on JAR:n mukainen kuten myös lupakirja.

FAA (usa lupakira) on ainakin jossain vaiheessa ollut vaikea konvertoida suomalaiseksi, en tiedä miten asian laita on tällä hetkellä.

 

Että siitä vaan kouluttautumaan heko kuskiksi!

 

T, Kentsu

 

PS. Mediheliä muuten operoi Skärgårdshavets Helikoptertjänst Ab,  Turussa vuodesta 2000 sekä Vantaalla vuodesta 2001

 

SIO kouluttaa noi 7-8 pilottia vuodessa eli senkin puolesta kantsii miettiä laittaako isot rahat peliin...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

SIO kouluttaa noi 7-8 pilottia vuodessa eli senkin puolesta kantsii miettiä laittaako isot rahat peliin...

 

En usko että SIO:n kouluttamat kuskit riittävät tuleviin tarpeisiiin.

 

Kentsu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En usko että SIO:n kouluttamat kuskit riittävät tuleviin tarpeisiiin.

 

Kentsu

 

Toivon, että näin käy... :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikä tarkalleen kanadalaisesta koulutuksesta tekee hyvän ja laadukkaan?

Hei,

 

Tähän voisin hiukan kommentoida.

 

Ensinnäkin näen Kanadalaisen "helikopterikulttuurin" erittäin korkeatasoisena johtuen mm. pitkästä historiasta ja helikoptereiden käytön monimuotoisuudesta maassa. Lisäksi olosuhteet luovat monin paikoin Kanadassa edellytykset varsin kattavalle käytännön koulutukselle. Tästä hyvänä esimerkkinä olkoon vuoristo-operointi, jota esim. Suomen tyyppisessä "tasavallassa" (Siis nimensä mukaisesti  ;D) ei voi opettaa kuin teorian tasolla. Ja epäilenpä, ettei siihenkään löydy kovin kattavaa asiantuntemusta. Toki ei tarvitsekkaan, jos jokainen kurssilainen aikoo lentää koko uransa Suomen rajojen sisällä, mutta kun ala on kuitenkin aika kansainvälinen... Ja vuoristossa operoidaan muualla maailmassa PALJON. Mutta tämä siis vain yhtenä esimerkkinä.

 

Yksi asia, mikä myös Kanadassa poikkeaa useasti esim. USA:sta, on kouluttajien kokemustaso, ja nyt puhun siis nimenomaan kouluttajien omasta käytännön työkokemuksesta, en niinkään siitä, että kuinka paljon sitä laskukierroskuviota on tullut pyörittyä. Kanadassa kun monet kokeneet lentäjät kouluttavat sydän-talven aikaan (low season) jolloin yleensä kurssitkin pyörivät. Sulan maan aikaan taas samat kaverit lentävät Big Ironia, "haulaavat" tukkeja, sammuttavat paloja yms.. On kuitenkin monasti eri asia saada koulutusta sellaiselta ihmiseltä, joka voi omalla kokemuksellaan opettaa välttämään niitä paskoja paikkoja ja taas toisaalta antaa ehkä tippejä siitä, miten joku asia käytännössä kannattaa / voi tehdä.

Kanadassa et pelkällä CPL:llä pitkälle pötki. Oikeestaan et pääse sillä mihkään ainakaan siellä.

Eikä pitkälle pötki mutullakaan.  ;) Kuten millä tahansa alalla, peruskoulutuksen jälkeen vaaditaan paljon viitseliäisyyttä ja työtä jotta se ensimmäinen työpaikka löytyy. Joskus on oltava valmis tekemään myös uhrauksia ja aina, kuten muillakin elämän osa-alueilla, tarvitaan myös ripaus hyvää tuuria. Se tuuri tulee kuitenkin varmasti aikanaan, kunhan on aktiivinen, tekee töitä eikä luovuta. Kukaan ei tule kotoa hakemaan.

 

CPL riittää oikein mainiosti, Kanadassa, Jenkeissä, Euroopassa.. Niin se riitti minullakin ja niin kovin monella muulla. Muistan varmasti ikuisesti, kun minullekin sanottiin moneen kertaan, että ei tuosta tule mitään... Nyt hymyilen niille samoille sanojille niin saatanan leveästi, nostan kollektiivia ja painun tekemään sitä, mikä joskus tuntui niin kovin, kovin kaukaiselta haaveelta. Kyllä se mediumBelli laulaa kauniisti...  :thmbup:

 

Mut niinkuin Kenneth Krogius jo mainitsikin, jos haluaa lentää JAR-maassa niin on syytä valita koulu, jolla on Jarrin mukaiset/ hyväksymät koulutusluvat. Tällaisia kouluja löytyy myös uuden mantereen puolelta. Konvertointi kun taitaa edelleen olla ainakin FAAn paperista raskaanpuoleista.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään