Guest Mikke

Ylinopeus

16 viestiä aiheessa

Eli mitä tuo ylinopeus lentokoneissa käytännössä tarkoittaa? Onko se jotenkin vaaraksi jos koneella ajetaan ylinopeutta?

 

Tyhmä kysymys varmaankin... :-[

 

 

-Mikke-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jokaisella koneella on tietty määritelty rakenteellinen maksiminopeus. Eli siis nopeus, jonka rakenteiden on laskettu/testattu kestävän. Ja sitten sen perusteella sitten määritellään koneelle suurin sallittu nopeus, mutta tämä tuskin on ihan yhtä kova, kuin mitä rakenteet oikeasti kestäisivät... Ja varmaan tässä hakemasi ylinopeus sitten on sen rajan yli menevä nopeus...

 

Mutta kuuluisiko tämä kenties tuonne simupuolelle?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos vastauksesta!  :thmbup:

 

voi olla että tämä kuuluu sittenkin sinne simupuolelle... :-[

 

 

-Mikke-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No jos haluaa että myös oikeat lentäjät vastaavat (sinänsä ei pelkästään simuihin liittyvään) kysymykseen, tämä on ihan oikea puoli. Harvempi kuitenkaan simupuolta lukee välttämättä.

 

//T

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tähän hätään muistelisin, että nopeusmittareissa on yleensä vihreä alue eli sallittu nopeusalue kelissä kuin kelissä, sitten keltainen alue jolla lentäminen on vielä sallitun rajoissa tyynellä kelillä, ja punainen viiva, joka varoittaa siitä, että nyt ollaan suurimman sallitun rakenteellisen nopeuden rajalla tai sen yli. Korjatkaa, jos muistan väärin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tähän hätään muistelisin, että nopeusmittareissa on yleensä vihreä alue eli sallittu nopeusalue kelissä kuin kelissä, sitten keltainen alue jolla lentäminen on vielä sallitun rajoissa tyynellä kelillä, ja punainen viiva, joka varoittaa siitä, että nyt ollaan suurimman sallitun rakenteellisen nopeuden rajalla tai sen yli. Korjatkaa, jos muistan väärin.

 

Joo... Vne:stä (pun.viiva) on 10% väljää Vd:n joka on suunnittelun syöksytysnopeus. Se on flight envelopen nopeusalueen ääripää. Siitä alaspäin on sitten se keltainen alue, jolla kannattaa ihan oikeasti lentää varovasti.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko se jotenkin vaaraksi jos koneella ajetaan ylinopeutta?

 

Tähän ei tainnut kukaan tarkemmin vastata. Ainakin vanhoissa puukoneissa vaarana on flutteri eli ylinopeudesta syntyvä värähdysliike, joka särkee siihen joutuvan osan, tavallisesti peräsimen, ns. päreiksi. Muistelen kuulleeni juttuja purjekonekisoissa tapahtuneista fluttereista, jonka seurauksena pilotti on joutunut hyppäämään pelastusvarjolla. Joku tietänee kertoa tosielämän tapauksista enemmän.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nykyajan lekot taitavat olla useimmiten sellaista tekoa, että flutter-ilmiö on erittäin harvinainen.

 

Lennokkipuolella sensijaan niitä vielä joskus ilmenee, itelläkin parissa pikkuliidokissa on moinen ilmiö havaittu, toistaiseksi ollaan selvitty jännillä äänillä, joita resonoivat siivekkeet (klappia servoasennuksessa, veltto ja ylipitkällä ylityksellä varustettu sarana, ym.) ovat tuottaneet...nimim. kyllä se lennu yhdelläkin siivekkeellä lentää, mikäli pilotti on edes jonkun verran siivekekonetta lennättänyt ;)

 

Paras muistikuva on muistaakseni Funtana-mallisesta taitolennokista, jonka olemus on ajaa kohtalaisen hitaasti, vääntää rajua temppua, leijutusta, ym. 3D-manoovereitä, joissa ilmanopeus on suht. pieni. Kaveri vedätti konetta täyskaasulla vaakalentoa ja siipi suorastaan räjähti kappaleiksi. Resonanssi-ilmiö oli karua katsottavaa, kun koko tapahtumaan ei mennyt kuin sekunnin murto-osa.

 

 

-Sale

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ylinopeutta on myös se, jos tilanteeseen nähden vauhti on liian kova. Esim. lähestymisnopeus. Lasku voi mennä pitkäksi.

...tai jos lennonjohto on asettanut nopeusrajoituksen....tai jos lennetään matalalla. Kaikissa tapauksissa voi mennä ylinopeuden puolelle, vaikka koneen rajat eivät vielä tulisi pitkään aikaan vastaan.

 

t. tero

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nykyajan lekot taitavat olla useimmiten sellaista tekoa, että flutter-ilmiö on erittäin harvinainen.

 

Oho, olenko varonut sitä punaista viivaa ihan suotta?? Hei, ei ne "nykyajan" (koska C172 on suunniteltu...) lekot sen kummoisempia ole.

 

Purjekonepuolella on ainakin pari tapausta. Matias Wiitanen alitti lähtölinjaa Vasamalla joskus kymmeniä vuosia sitten - 60-luvulla? - kun Vasama räjähti ja Matias istuikin melko yllättäen raittiissa ulkoilmassa. Siihen aikaan lähtölinjalla oli maksimikorkeus 1000 metriä. Koneet syöksyivät ylempää siihen, tempussa oli omat vaaransa.

 

LS-6 tai LS-8 on mennyt flutteriin maaliin tullessa, onneksi niin ylhäällä että oli vielä tilaa hypätä. Kone oli melkein tehdasuusi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oho, olenko varonut sitä punaista viivaa ihan suotta?? Hei, ei ne "nykyajan" (koska C172 on suunniteltu...) lekot sen kummoisempia ole.

 

Purjekonepuolella on ainakin pari tapausta. Matias Wiitanen alitti lähtölinjaa Vasamalla joskus kymmeniä vuosia sitten - 60-luvulla? - kun Vasama räjähti ja Matias istuikin melko yllättäen raittiissa ulkoilmassa. Siihen aikaan lähtölinjalla oli maksimikorkeus 1000 metriä. Koneet syöksyivät ylempää siihen, tempussa oli omat vaaransa.

 

LS-6 tai LS-8 on mennyt flutteriin maaliin tullessa, onneksi niin ylhäällä että oli vielä tilaa hypätä. Kone oli melkein tehdasuusi.

 

Se oli LS6, melkein tehdasuusi. Korkeutta oli hyppy(ulos paiskautumis)hetkellä alle 300m, nopeudesta ei tarkkaa tunnustettua tietoa, Vne lähellä mutta yli vai alle? Lisäksi painopistettä oli kikkailtu takarajalle. Koneessa oli tyyppivika, löysät siivet, muillakin yksilöillä oli vastaavia ongelmia. Ja korjaussarjaa.. Vika poistui b-mallissa jossa on täysin hiilestä tehdyt siivet.

 

Nykyään kyseinen yksilö voi erittäin hyvin ja kulkee kovaa, muuttunut korjauksen yhteydessä b-malliksi.

 

Onhan noissa joissakin Astireissakin ollut flutteriongelmia..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onhan noissa joissakin Astireissakin ollut flutteriongelmia..

 

Ja tiedän - lue EN OLLUT MINÄ! ;) -  Udunkin menneen flutteriin, tosin se pysyi kasassa, myöhemmin niihinkin tulivat lispäinot sivupreäsimeen pakollisiksi

 

hannu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään