Atte Tanskanen

Sivuperäsin ja autopilotti

4 viestiä aiheessa

Pienkoneista löytyvät kahden akselin autopilotit eivät taida ohjata sivuperäsintä??

 

Täytyykö autopilotin kanssa kaarrettaessa käyttää polkimia, jotta kaarre pysyisi koordinoituna? Tässä haen lähinnä tilannetta perus-Cessnan kanssa. Mielestäni ainakaan simussa autopilotin kanssa kaarteessa "kuula ei pysy keskellä". Saatan muistaa väärinkin :-\

 

Liittyykö isommista koneista löytyvä Yaw Damper tähän asiaan? Tiedän kyllä YD:n periatteen, mutta en löytänyt suoraa vastausta sen yhteydestä autopilottiin. Miten toimii kaarteiden koordinointi isoissa matkustajakoneissa autopilotin ollessa päällä?

 

-Atte

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pienkoneista löytyvät kahden akselin autopilotit eivät taida ohjata sivuperäsintä??

 

Täytyykö autopilotin kanssa kaarrettaessa käyttää polkimia, jotta kaarre pysyisi koordinoituna? Tässä haen lähinnä tilannetta perus-Cessnan kanssa. Mielestäni ainakaan simussa autopilotin kanssa kaarteessa "kuula ei pysy keskellä". Saatan muistaa väärinkin :-\

 

Joo, ne lentää hiukkasen kuula poskellaan kaartoja, mutta toisaalta kallistus on aika loiva tuollaisessa autopilotin ajamassa kaarrossa joten ei se hirveitä haittaa.

 

Voihan sitä polkimilla "avittaa" mutta ei se välttämätöntä ole.

 

//T

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

2-akselinen ei aja sivuperäsintä. Silloin joudut polkemaan, jos välttämättä haluat sen kuulan keskelle. Pikkukoneissa autopilotit ajaa sen kallistuksen jotain 25-30 astetta pokallaan, niin siinä ei niin sitä kuulaa tarvitse kytätä. Itseasiassa enpä tälleen äkkiseltään keksi muuta tilannetta missä kuulan pitäisi olla keskellä kuin lähellä sakkausta ja tarkastuslennoilla... Kolmiakseliset autopilotit ajavat jollain tavalla sivuperäsintä, mikä onkin sitten ihan tyyppikohtainen juttu (vrt. esim. kingin ja airbusin sivuperäsimen käytöt, niin saat näkemyksen kivikautisesta toteutuksesta ja nykypäivän viritelmistä). Niin ja Yaw Damper ei varsinaisesti koordinoi kaartoja vaan kenkii vasten dutch rolliin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

... Itseasiassa enpä tälleen äkkiseltään keksi muuta tilannetta missä kuulan pitäisi olla keskellä kuin lähellä sakkausta ja tarkastuslennoilla...

 

Purtsikalla hinauksessa ja termiikissä ainakin kannattais... ;) niin ja kyllä se liidossakin tärvääntyy hyvä korku turhaan joutuisasti, jos kuula koko ajan pyrkii pois putkesta  :P

 

-vm

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään