Pasi Ruuth

Tervetuloa Lemmi!

25 viestiä aiheessa

Tervicko!

 

Sateinen ylläri iski tänään taivaalta, OH-LEM! Kotona acars-pata ilmoitti koneen tulleen vieläpä AY8961 -tunnuksella eli tervetuloa uuteen kotimaahan !!!  :thmbup:

 

Sorgen taas, kun toi sää ei ikinä meikäläistä suosi!   :thmbdn:

 

Siinä se tuloo...

[ attachment removed / expired ]

 

ja menoo!

[ attachment removed / expired ]

 

Että näin!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä näyttää puhtaalta ja kiiltävältä. Saa nähdä, pääseekö koskaan lentämään Lappeenrantaan, siinähän on kentän länsipuolella LEMin kunta...  :laugh:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Just kun sain Lellikän metsästyksen suoritettua, niin tulee lisää hommia... tylsää.  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ihan kivat kuvat, tosin horisontit saisi suoristaa. Vesikelit ovat periaatteessa parhaista kuvauskelejä, etenkin jos aurinko paistaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Just kun sain Lellikän metsästyksen suoritettua, niin tulee lisää hommia... tylsää.  ;D

 

Muutaman kuukauden päästä TAAS lisää hommia... :D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt on asiallista meininkiä! Kuvat, varsinki eka oikein mainio, ja asiallisella meiningillä tarkoitin tätä, kun uusi kone tulee, niin heti laitetaan ilmoitus kuvan kera, tiedoksi vaan että "on saapunut" Jatkakaa samaan malliin.  :thmbup:

 

Tällä viittaan siihen, kun LeLli tuli, niin voi sitä pähkäilyä, että onko se, vai eikö ole... jo maassa ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Varmaan hieno lentää noita uusia emppuja brasiliasta saakka (eikös ne finnairin pilotit niitä hae?). Hyvä että joku viitsinyt tuonkin käydä bongaamassa tuollaisella kelillä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Varmaan hieno lentää noita uusia emppuja brasiliasta saakka (eikös ne finnairin pilotit niitä hae?). Hyvä että joku viitsinyt tuonkin käydä bongaamassa tuollaisella kelillä.

 

Eikös nuo ole Ranskan, Nizzan kautta heittäneet jonkun näköisen välilaskun?, Ja ei kai kelilä väliä, spotteri kuvaa kelillä kuin kelillä, käsittääkseni..?, no "Herraneiti hienohelmat" erikseen... >:(, joille varmaan kone tuodaan eteen ja räps, ja sitten kuvat nettiin...? >:(, niin ei tarvitse vaivautua rahvaan pokkarikansan sekaan tuonne Katriinantielle tai muualle...!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tervicko!

 

Juu, pikku ukkoskuuro ei menoa haittaa. Tuppaa vaan nuo kukkulat muuttumaan liejuksi. :(

 

Noh, kuitenkin... samaisen AY8961 -lentotiedon mukaan Emppu lähti viimeiseen hyppyyn Dublinista.

 

t.PR

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muutaman kuukauden päästä TAAS lisää hommia... :D

 

Itse asiassa kerran kuussa seuraavat 8 kuukautta - marraskuusta alkaen sitten niitä pidempiä :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Ja ei kai kelilä väliä, spotteri kuvaa kelillä kuin kelillä, käsittääkseni..?, no "Herraneiti hienohelmat" erikseen... >:(, joille varmaan kone tuodaan eteen ja räps, ja sitten kuvat nettiin...? >:(, niin ei tarvitse vaivautua rahvaan pokkarikansan sekaan tuonne Katriinantielle tai muualle...!

 

Ehh? :P Mä en oo ainakaan yhteen tälläseen spotteriin törmännyt. Miksi noin katkera äänensävy? :thmbdn:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ehh? :P Mä en oo ainakaan yhteen tälläseen spotteriin törmännyt. Miksi noin katkera äänensävy? :thmbdn:

 

No, tätä niillä kaikenmaailman teutoni- jne. peeloiluilla on saatu aikaan. Eli ihan taitaa olla "tilaustyötä" ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja ei kai kelilä väliä, spotteri kuvaa kelillä kuin kelillä, käsittääkseni

 

No ei nyt aivan. Itsekin olen tuon perussäännön karvaasti kokenut, että ihan millä tahansa kelillä ei kannata kentän varteen lähteä. Valokuva tarvitsee VALOA, varsinkin kun kuvataan tuollaisia liikkuvia kohteita. Kolmijalalla otetut pitkän valotuksen kuvat paikallaan olevista kohteista on sitten oma lukunsa...

 

Mutta nämä Emppu-kuvathan on otettu selvästikin riittävässä valossa....

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tervicko!

 

Se on ainakin meikäläisellä vähän niin, että kun vaimo kerran kuussa sanoo menevänsä pojan kanssa leikkipuistoon ja että voin "tehdä mitä haluan" niin siinä kumi ulvoo ja maisema vaihtuu kun olen jo kentän reunalla, satoi sitten mummoja tai vanhoja mopon runkoja. ;)

 

t.PR

 

PS. ISO 200 noissa Emppu-kuvissa + repeilevää valoa pilvien välistä.

 

nimim. aina yleensä ISO 100.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No ei nyt aivan. Itsekin olen tuon perussäännön karvaasti kokenut, että ihan millä tahansa kelillä ei kannata kentän varteen lähteä. Valokuva tarvitsee VALOA, varsinkin kun kuvataan tuollaisia liikkuvia kohteita. Kolmijalalla otetut pitkän valotuksen kuvat paikallaan olevista kohteista on sitten oma lukunsa...

 

HEHEHE, nyt en kyllä ymmärrä, mikä oli tuon pointti? Mikä on sitten se kipukynnys, milloin ei enää ole valoa? Kyllähän yleensä yölläkin on jonkinlaista valoa... Mutta sellaista keliä tuskin on, milloin ei voisi kuvata (jos kalusto vaan kestää) liikkuvaakin kohdetta. Itseasiassa monesti sateella ja illan hämärässä voi saada hienojakin kuvia, jotka erottuu edukseen siitä perinteisestä myvamassasta ;). Yksi iso tekijä siihen kuvaan huonolla ilmalla (pilvistä, sadetta jne) kuvatessa on taustojen valinta. Tummaa taustaa vasten (esim. metsä) saa koneistakin ihan kirkkaita helposti ja se saatavilla oleva valokin on silloin kaikkein tasaisinta.  Ja jalustallahan voi sitten jatkaa valotusaikoja myös liikkuvien kohteiden kanssa merkittävästikin...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

HEHEHE, nyt en kyllä ymmärrä, mikä oli tuon pointti? Mikä on sitten se kipukynnys, milloin ei enää ole valoa? Kyllähän yleensä yölläkin on jonkinlaista valoa...

 

Jotenkin mä arvasin, että joku tähän tarttuu....  :)

 

Valolla ja kelillä tarkoitin sitä, että kun nuo Emppukuvat on otettu vesisateella, siltä ainakin näyttää. Sateinen päivä = paljon pilviä/täys pilvikate = vähän valoa, noin yleensä ainakin. Eri juttu on sitten ne lyhyet kuurot, jonka jälkeen aurinko taas paistaa mutta kiitotie on edelleen märkä -> vaudin tuntua kuviin.

 

Tästä valojutusta on ennenkin puhuttu, ja eihän nyt täysin valottomassa paikassa kuvia koskaan otetakkaan, ainahan sitä jostain valoa tulee. Mutta onko sitten järkeä lähteä kentälle, jos vettä tulee kuin esterin takapuolesta ja aurinko ei paista kuin FL180:llä....?? Että ei nyt ihan kelillä kuin kelillä kuitenkaan, kun nyt tässä tätä pilkkuä väännetään ihan porukalla...  ;D

 

Kyllähän sinäkin Mikko tarvitset kirkkaan koneen kuvaan saamiseksi jonkinlaista paistetta siihen runkoon...tai sitten oot kyllä melko guru...  :P

 

[EDIT] Piru kun tulee työt ja sotkee tän surffailun...  ;D Sen verran vielä, että ihan samaa mieltä olen Mikon kanssa siitä, että huonohkollakin kelillä voi saada hyviä kuvia....

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllähän sinäkin Mikko tarvitset kirkkaan koneen kuvaan saamiseksi jonkinlaista paistetta siihen runkoon...tai sitten oot kyllä melko guru...  :P

 

Ei siihen mitään taikuuksia tarvita. Niinkuin äsken sanoin, ei siihen paljon muuta tarvita kuin oikea taustan valinta (ja sellaisen osaa jokainen etsiä):

 

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

 

Tuossa vain pari nopeaa ensimmäisenä vastaan tullutta esimerkkiä. Molemmat otettu täysin overcastina päivänä. Ei siihen mitään paistetta sen kummemmin tarvita. Finskiä on itseasiassa pitänyt vähän tummentaa, kun meinasi palaa puhki... Ja se mikä tuossa on hyvä juttu, valo on ainakin tasaisempi, kuin auringossa...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo, myönnettäköön, että olet saanut noi kyllä hyvin onnistumaan, jos on kerran overcast ollut.

 

Sanani painoksi voisin kuiten laittaa huomenna kun pääsen täältä töistä, niitä B757:n kuvia, jotka otin silloin joskus keväällä/kesällä. Se oli juuri semmoinen keli, että ei niistä olisi pirullakaan saanut onnistuneita otoksia, ilman reilua ylivaloitusta. Ja pitkät valoitusajat @ > 250mm ilman vakaajaa, ei ainakaan minulta onnistu. Ei ainakaan silloin. Edelleen olen sitä mieltä, että ihan millä tahansa kelillä kuvaaminen ei onnistu. Tai onnistuu siinä mielessä, että kyllähän se suljin räpsähtää, vaikka sataisi vaakasuoraan kiviä, mutta jääkö siitä sitten mitään käteen, on toinen juttu.

 

Kieltämättä tämä alkaa jo pahasti kiertää kehää ja vaikuttaa pilkun n****miselta...  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tero: laita yks raw kuva kun tekee mieli kokeillaan saako siitä mitään irti.

 

Sorry, oli tapana kuvata pelkkää JPEGiä silloin. Sittemmin on tavat muuttuneet. Mutta esimerkkinä samalta kerralta bussikuva:

 

Varoitus: KARMEETA KAKKAA!  ;D

 

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Ylivaloittamalla tuosta olisi jotain voinut saada, mutta ei normivaloituksella. Mutta kun ei 1/800s:kaan saanut tärähtämätöntä....  :-\ 

 

Enivei, minusta esimerkki kelistä, jolloin EI ole järkeä lähteä kentälle....

 

 

 

 

 

 

[EDIT] Itse itseni kanssa väitellen:

Nojoo, sain näköjään muutaman pitemmänkin valotuksen onnistumaan edes joten kuten tuona samana päivänä:

 

 

 

1/80s

[ attachment removed / expired ]

 

 

Vaikka eipähän tuostakaan jäänyt juuri jälkipolville kerrottavaa. Ei ainakaan minusta sellaista, jonka takia kannattaisi lähteä vesisateeseen seisomaan... :-\

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ylivaloittamalla tuosta olisi jotain voinut saada, mutta ei normivaloituksella. Mutta kun ei 1/800s:kaan saanut tärähtämätöntä....  :-\ 

 

Enivei, minusta esimerkki kelistä, jolloin EI ole järkeä lähteä kentälle....

 

Hmmm, olisi jännä tietää, mitä mittausmoodia tuota otettaessa on käytetty. EXIFeistä se pitäisi selvitä. Joka tapauksessa, toi mun bussikuva edellisellä sivulla on otettu ihan vastaavassa kelissä, joten ei se mitenkään toivotonta ole. Ja mittauksena mulla on käytetty matriisia, jolloin kamera arpoo valotukseen mukaan myös tummaa ympäristöä ja näin ollen valkoinen runko valottuu väkisellä kirkkaammaksi. Ylivalotettu sitä minun kuvaa ei ole yhtään (tosin varmaan raw:ta on jonkin verran kirkastettu). Ja sitä F-5:n kuvaa on itseasiassa alivalotettu 0.3 ev:n verran ja silti meinaa palaa puhki...

 

Tuo 1/800s valotusaika on auttamatta liian lyhyt tuohon keliin. Mutta toisaalta kyllä se, että tuolla ajalla kuva tärähtää, on sitten kiinni jostain ihan muusta, kuin kelistä. Eihän sillä kelillä ole vaikutusta kuvan tärähtämiseen (paitsi kunnon myrskytuulella, joka heiluttaa koko äijää). Toisin sanoen, jos et tuossa kelissä saanut tärähtämätöntä kuvaa 1/800s ajalla, et olisi sitä saanut  kirkkaalla auringonpaisteellakaan ;)

 

Tai sitten on pakko olla Canonissa vikaa ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

[EDIT] Itse itseni kanssa väitellen:

Nojoo, sain näköjään muutaman pitemmänkin valotuksen onnistumaan edes joten kuten tuona samana päivänä:

 

Vaikka eipähän tuostakaan jäänyt juuri jälkipolville kerrottavaa. Ei ainakaan minusta sellaista, jonka takia kannattaisi lähteä vesisateeseen seisomaan... :-\

 

Höpö höpö, toihan on hyvä kuva. Monessa suhteessa mielenkiintoisempikin, kuin moni tavanomainen auringonpaisteessa otettu myva-kuva...

 

Älä oo niin negatiivinen ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Tai sitten on pakko olla Canonissa vikaa ;D

 

 

Eijjeijeijei....ennemmin vaikka miehessä...  ;D

 

 

Mikko, mikä hitto on myva-kuva??????

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla