Kirjoitettu Elokuu 29, 2006 Tainnut olla jo hetken tiedossa, vai? http://www.finavia.fi/finavia_tiedote?id=65916 EDIT: Yle: http://www.yle.fi/uutiset/vasen/id41756.html Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 29, 2006 Ylen uutisesta: Laajennuksen myötä kentälle tulee kolme uutta laajarunkokoneille tarkoitettua matkustajasiltaa. Siis tulee mitä? Vain kolme uutta? Mikäs se piirustus oli jossa oli about kymmenen porttia lisää? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 29, 2006 Vain kolme uutta? Mikäs se piirustus oli jossa oli about kymmenen porttia lisää? Ei varmaan ole järkevää rakentaa niitä kaikkia kerralla. Sen sijaan tämä ihmetyttää: Hankkeen kokonaiskustannusarvio on 143 miljoonaa euroa, josta yli puolet investoidaan uuteen matkatavaran käsittelykeskukseen. Kyseessä on Ilmailulaitos Finavian kaikkien aikojen suurin investointi. Kuinka vähän koko kotimaanterminaalin rakentaminen sitten maksoi?? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 29, 2006 Kuinka vähän koko kotimaanterminaalin rakentaminen sitten maksoi?? Kuullostää äkkiseltään "pienelle" summalle, mutta kun laittaa eurolle markkakertoimet (= n. 850 miljoonaa "mummoa"), niin tuo alkaa ehkä olla helpommin ymmärrettävissä. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 29, 2006 Kuullostää äkkiseltään "pienelle" summalle, mutta kun laittaa eurolle markkakertoimet (= n. 850 miljoonaa "mummoa"), niin tuo alkaa ehkä olla helpommin ymmärrettävissä. En ajatellut niinkään rahaa, vaan porttien määrää. Lyhyt kolmen portin laajennus vs. koko terminaali. Luulisi jälkimmäisen olevan paljon kalliimpi. Edit: Tosin kartan perusteella näyttää siltä, että yksi vanhoista porteista poistuu, jolloin uusia portteja olisi yhteensä neljä. Ja sen lisäksi tietysti paljon väljemmin, kuin kotimaanpuolella, joten alkaa näyttää järkevämmältä. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 29, 2006 Paljonkohan mahtanee tulla kävelymatkaa kotimaanterminaalin viimeiseltä portilta tulevan terminaalin viimeiselle portille? Joko olisi aika harkita airside-kuljetuksia ? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 29, 2006 Paljonkohan mahtanee tulla kävelymatkaa kotimaanterminaalin viimeiseltä portilta tulevan terminaalin viimeiselle portille? Joko olisi aika harkita airside-kuljetuksia ? Ei muuta kuin oikaisutunneli teiden ja parkkihallien alitse. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 29, 2006 Paljonkohan mahtanee tulla kävelymatkaa kotimaanterminaalin viimeiseltä portilta tulevan terminaalin viimeiselle portille? Joko olisi aika harkita airside-kuljetuksia ? Mikäs se airside on? Bussi joka kulkee kentän toisesta päästä toiseen vai ihan juna? Kyllä se on yllättävän pitkä matka kun kävelee viimeiseltä Schengenin portilta aivan kotimaan terminaalin viimeisimpään porttiin. Minulta jo mehut vähän meni niin mummoilta tuokin on jo vaikea tehtävä puhumattakaan että vielä tulee monta sataa(?) metriä lisää! Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 29, 2006 Mikäs se airside on? Landsiden vastakohta, eli se puoli terminaalia, jonne pääsee vain lentolipun kanssa. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 29, 2006 Ja mikäs uus terroristihoukutin tuolla suunitelmassa komeilee nimellä WTC-tornit Onhan tuo aika kiva suunitelma, mutta tosiaan jotain uutta kuljetusta olisi hyvä saada tuonne toiseen päähän. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 29, 2006 Landsiden vastakohta, eli se puoli terminaalia, jonne pääsee vain lentolipun kanssa. Eli airside-kuljetukset voivat tarkoittaa bussia, metroa, junaa tai ihan mitä tahansa välinettä jolla matkustajia kuljetetaan terminaalin toisesta päästä toiseen tai terminaalista toiseen? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 29, 2006 Eli airside-kuljetukset voivat tarkoittaa bussia, metroa, junaa tai ihan mitä tahansa välinettä jolla matkustajia kuljetetaan terminaalin toisesta päästä toiseen tai terminaalista toiseen? Just noin ja vielä tarkemmin vain transfermatkustajia eli niitä jotka vaihtavat konetta. Yleensä vain terminaalista toiseen. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 29, 2006 Ehkä kannattaisi vain rakentaa sellaisia "rullamattoja" niinkuin useilla Keski-Euroopan kentillä. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 29, 2006 Paljonkohan mahtanee tulla kävelymatkaa kotimaanterminaalin viimeiseltä portilta tulevan terminaalin viimeiselle portille? Noin 1,3 km eli varttitunnin kävely. (Hyvä matkalaskuri: http://ptp.hel.fi/ulkoilukartta/ -> "mittaa matka") Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 29, 2006 Entäs parin kiukkuavan väsyneen lapsen kanssa.... Tuo Ilkan ehdottama tunneli voisi olla paras ratkaisu Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 29, 2006 Entäs parin kiukkuavan väsyneen lapsen kanssa.... Tuo Ilkan ehdottama tunneli voisi olla paras ratkaisu Ja mainostetulla 20-25 minuutin vaihtoajalla ja vielä passia vilauttaen (=jonottaen). Jos normaaliolosuhteissa menee 15 min, niin lisätään siihen nuo aiemmat ja ihmisruuhka, ja ne ylikokoiset käsimatkatavarat yms. Yeah Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 29, 2006 Ehkä kannattaisi vain rakentaa sellaisia "rullamattoja" niinkuin useilla Keski-Euroopan kentillä. Ei sinne sellaisia mitenkään mahdu, käytävät ovat aivan liian kapeita. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 29, 2006 Ei sinne sellaisia mitenkään mahdu, käytävät ovat aivan liian kapeita. Entäs sinne yhdystunneliin Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 29, 2006 Tunneli olis varmaan muuten hyvä ehdotus, mutta sitten sinne kai tarvitsisi erillisen passintarkastuksen, kun tunnelin päät olisivat Shengenin suhteen eri alueilla? Tämä siis jos tunneli rakennettaisiin ainoalla järkevällä tavalla, eli kotimaan portilta 1 viimeiselle eli portille 3X. Ja siis tämä tunneliratkaisu vaatisi sitten paljonkin matkustajamäärälaskentaa, jotta voidaan määrittää kannattaako ylipäätänsä sitä kaivaa (kallista), ja siihen päälle ne kulut jotka tulevat mm. rajavartijoiden määrän tuplaamisesta ylimääräistä passipistettä varten. Joku bussiratkaisu airsidena siten että pysäkit portilla 1, tornin alla (24) ja juuri ennen Schengen-rajaa (29) voisi olla ainakin ens hätään toimivin... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 29, 2006 Ei ole muuten olemassa porttia 1 (vielä) Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 29, 2006 Ei ole muuten olemassa porttia 1 (vielä) Mulle ne portit on jotenkin aina tyyliin A3 ja B2 jne... Ei jaksanu muistaa että ne portit 1-10 on vielä(kin) rakentamatta Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 30, 2006 Katselin karttoja uudestaan, ja vaikuttaa siltä että uusia portteja tulee paljon enemmän, kuin tekstissä annettiin ymmärtää. Jos ennen oli 5 laajarunkoporttia non-schengen-puolella, niin ne olivat 29-33. Uudessa kartassa sen sijaan näistä ainoastaan portille "32" on piirretty laajarunkokone. Oikealla puolella on vain pienempiä, ja vasemmalla alkaa jo uusi terminaali. Täten uusia portteja ylipäätänsä tulisi yhteensä 7, ja siitä isoimmasta piirroksesta jäätäisiin vain 2 porttia vajaaksi. Ei mikään pieni uudistus. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 22, 2008 Onkohan missään päivitettyjä (ilma)kuvia siitä, missä tässä laajennusprojektissa mennään? Tällainen visiointi löytyi wtcairport.fi -sivustoilta: http://www.wtcairport.fi/files/wtc/kuvituskuvat/WTC-ilmakuva-3.jpg Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 23, 2008 Tuossa visiossa on näköjään kotimaanterminaalissakin uusia putkipaikkoja... Onkohan tuo vain jokin taiteilijan näkemys? Make Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla