Markku Kanninen

Lentonäytös Oulunsalossa 28.08.1960 osa 3.

17 viestiä aiheessa

Sotilasohjelma lienee laajin mitä nykyisellä kalustolla on esitetty:

4 SF (Safir) –koneen osasto- ja taitolento 6.min

1.sf-puljastartti.jpg.9a2c5c92086357e0f4907f815f64b679.jpg

6, VA ja VT (Vampire ja Vampire Trainer ) koneen osastotaitolento 5-min.

Startti pareittain

[attachment]70064_3.va-6vt-8.jpg[/attachment]

4.vt-7startti.jpg.1743e04aa79f41db192bc9ac4981d9e9.jpg

4 FM – koneen osastotaitolento 6.min

p> 4xfouga.jpg.0790737c328b5c9dee9a2357f29cc178.jpg

1 BV (Beaver) koneen esittelylento

p> 4 GN (Gnat) koneen osastolento 8.min

9.gn-paristartti.jpg.f85aeac95d8259764e827cb144a23c35.jpg

1 GN koneen taitolento 5.min  ohjelmassa  yliäänisyöksy 12000m 6000m:n

91.gn-startti.jpg.c518fde1f15f080aa4bf43330e3742b3.jpg

Lasku jarruvarjo avattuna

p> Ikään kuin päätössanoiksi lähti Caravelle kohti Helsinkiä, pyyhki sirkuksen pölyt radalta ja jätti soimaan korvaan uuden aikakauden sävelen.

93.hoyryn_startti.jpg.85eee16d7893866cd3607540c2d8d925.jpg

Markku

 

 

 

>2xvtstart.jpg.257416a701a87d2070c8dc7700ff9676.jpg

3.va-6vt-8.jpg.806cae7290457f3f90afad104cc9dccd.jpg

p>4xfmstartti.jpg.032bc8f12e48fd8fa3477de474653619.jpg

p>8.bv-1.jpg.b61ded9a649fe1f0f8f3fdfb09e9d17d.jpg

p>

Siihen aikaan on "pikkuisen" lähempänä kiitotietä oltu kuvaamassa. Vaikka taitaa kuvien ottaja olla ollutkin työnsä puolesta paikalla? Kiitos muuten kaikista näistä kuvista, aivan loistavia pläjäyksiä...  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Beaver-kuvan oikeassa reunassa taitaa pilkistää Percival Pembroken nokka, jonka olen aikoinani nähnyt livenä. Eipä niitäkään montaa ollut.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siihen aikaan on "pikkuisen" lähempänä kiitotietä oltu kuvaamassa. Vaikka taitaa kuvien ottaja olla ollutkin työnsä puolesta paikalla? Kiitos muuten kaikista näistä kuvista, aivan loistavia pläjäyksiä...  :thmbup:

Joo niin on. Raimo kertoi menneensä radan reunaan kenenkään estelemättä eikä hän näköjään ollut ainoa:

 

[ attachment removed / expired ]

 

Tuossa VT-8.n nokan alla on radan toisellapuolen joku aivan selvästi samoissa puuhissa.

Markku

ps. kaikille Tikkakosken museossakäyneille tuttu:

http://fi.wikipedia.org/wiki/Kuva:Vampire.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Beaver-kuvan oikeassa reunassa taitaa pilkistää Percival n nokka, jonka olen aikoinani nähnyt livenä. Eipä niitäkään montaa ollut.

Tasan kaksi kappaletta. Tuosta jäsähtikin mieleen. ettei tuo BV-1 ole tuossa kuvattuna juuri lentonäytöksen aikana. Ainakaan Ilmailun jutussa ei puhuta  Pembroken esittelystä mitään. Ja yleiökin puuttuu kuvasta. Enivei kuitenkin lentonäytösesiintyjä oli nimenomaan BV-1.

Markku

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olisiko kenelläkään tietoa siitä, kummalta baanalta nuo lennot lennettiin noihin aikoihin? Milloin Oulunsaloon rakennettiin toinen kiitotie ja minä vuonna se, olikos se RWY24/06, tms. olikaan suljettiin?

 

 

 

-Sale

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olisiko kenelläkään tietoa siitä, kummalta baanalta nuo lennot lennettiin noihin aikoihin? Milloin Oulunsaloon rakennettiin toinen kiitotie ja minä vuonna se, olikos se RWY24/06, tms. olikaan suljettiin?

-Sale

Nuo kaikki näytöslennot lennettiin RWY12-30:lta joka tuolloin oli 2000m pitkä, 12:n kynnys oli nykyisen Miken/Bravon kohdalla. Armeijan asematasoa ei vielä ollut eikä päätien suuntaista rullaustietä. Oulun kenttä oli alunalkaen suunniteltu kahdelle kiitotielle ja RWY06/24 poistettiin kiitotiekäytöstä 90-luvulla lähinnä huonon päällysteen ja kantavuuden puutteen takia. Sivutie oli näytöksen ajan autojen parkkipaikkana.

Tässä masemia v.1964 eli tuota rakenteillaolevaa huoltorakennusta ei vielä v.1960 ollut. Päätielle meni nykyinen rullaustie Delta ja sivutielle Foxtrot joka sekin tänäkesänä poistettiin rullaustiekäytöstä.

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

Markku

p.s. huomatkaa tuo aitojen mataluus ja porttien puute ja jos portti on se on auki !

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

p.s. huomatkaa tuo aitojen mataluus ja porttien puute ja jos portti on se on auki !

 

Eikä ollut asemarakennuksessakaan turvatarkastajia eikä metallinpaljastimia  ???

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikä ollut asemarakennuksessakaan turvatarkastajia eikä metallinpaljastimia  ???

Ei niitä tarvittu kun ei ollut lentokentän ympärillä edes aitaa muutakuin tuossa ylemmässä kuvassa näkyvä pätkä Shellin kopilta tuohon parkkipaikan reunaan. Kiitoteiden päihin menevillä teilläkin oli vain "kielletty ajosuunta" liikennemerkkit.  Aita (hirvisellainen) rakennettiin talvella 1977-78  Lamminpartaan kaappauksen jälkeen...

Markku

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Tässä masemia v.1964 eli tuota rakenteillaolevaa huoltorakennusta ei vielä v.1960 ollut.

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

Eikä tuota asemarakennustakaan enään näkynyt, kun maanantaina kävin koneelta hakemassa työtiimin äijiä. Milloin se on purettu ?

 

Tuossa kuvassa näyttäisi olevan OH-VKM todella tuoreissa maaleissa.

 

Edit: eihän se rakenteilla oleva huoltorakennus tietenkään tuossa kuvassa näy, vaan siinä toisessa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikä tuota asemarakennustakaan enään näkynyt, kun maanantaina kävin koneelta hakemassa työtiimin äijiä. Milloin se on purettu ?

Taidettiin viime talvena/syksynä purkaa, en nyt muista :-\

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja nytten ovat jotain porttia siihen tornin juureen ruennut kyhäileemään...saas nähdä pääseekö edes kävellen kohta kuvaamaan tuonne missä wanha terminaali oli. :(

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näitä kuvia on tullut jo ihasteltua ihan "paperillakin", mutta sanottakoon vielä, että on tää vaan hieno kuva!  :o

-Kähmy

Se oli niin komea kuva että se kelpuutettiin  aikanaan "Ilmailu" lehden kanteen (10/1960)

Kun tuossa näkyy vain pyrtö tuosta OH-TZC:tä

 

[ attachment removed / expired ]

 

Tässä sen nokan alla OH-TZA

[ attachment removed / expired ]

Markku

(Kuvat edelleen Raimo Sallangon negoista)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla