Mikko Maliniemi

Lentävä lätsä...

8 viestiä aiheessa

Lauantaina koitti sitten se päivä, kun Petterin CAP lähti sitten takaisin Ranskaan viranomaisen määräämien muutostöiden tekoa varten. Koko kesä ollaan kytätty, että missä vaiheessa päästäisiin ottamaan muutaman kuvat koneesta ja nyt oli sitten pakko yrittää, vaikka aikataulu olikin tiukka. Muuten olisi jäänyt sitten ensi kesään...

 

CAPin mittaristo. Voisi sanoa, että taitolentokoneeksi yllättävästikin kaikkea...

[ attachment removed / expired ]

 

Bruno valmistautuu koelennolle...

[ attachment removed / expired ]

 

Ja sitten menoksi. Petteri itse lensi kuvauskonetta ja siinä sitten ajeltiin sitten pari kiekkaa kentän ympäri, kun Bruno suoritti koelentoa...

[ attachment removed / expired ]

 

Petterin konehan on Marokon ilmavoimien taitolentotiimin, La Marche Verten entinen. Nykyään tiimi lentää samanlaisessa värityksessä olevilla CAP-232:illa...

[ attachment removed / expired ]

 

Pikaposeeraus ensikesän tulevien EM-kisojen boxin paikan yläpuolella...

[ attachment removed / expired ]

 

Mukavia taustojakin sattui tuurilla kohdalleen, vaikka ei voitu sen kummemmin niitä etsimällä etsiäkkään...

[ attachment removed / expired ]

 

CAP ja tulevat kisamaisemat...

[ attachment removed / expired ]

 

Eipä ole ennen tullut mietittyä, että ihan kentän päälläkin voi saada mielenkiintoisia taustoja. Taustalla VOR JOSIE...

[ attachment removed / expired ]

 

Joensuun ruutukaava-aluetta  8)

[ attachment removed / expired ]

 

Me likes. Jotenkin epätodellisen oloinen kuva :)

[ attachment removed / expired ]

 

Mutta jälleen kerran kaikki hyvä loppui liian aikaisin...

[ attachment removed / expired ]

 

Brunolla alkoi olla jo kiire ehtiä edessä odottavalle siirtolennolle Dijoniin, Ranskaan. Vielä hyvästelyt ja hyvän matkan toivotukset...

[ attachment removed / expired ]

 

...ja ei kun baanalle. Edessä ensimmäinen etappi Turkuun, josta tankkauksen jälkeen edelleen Tukholmaan jne jne...

[ attachment removed / expired ]

 

Ensi kesänä sitten lisää! :)

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Komeita kuvia -taas kerran.

 

Kauankos tuolla matka Dijoniin oikein kestää? Lentäjä oli ilmeisesti tehtaan hemoja, vai?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kauankos tuolla matka Dijoniin oikein kestää? Lentäjä oli ilmeisesti tehtaan hemoja, vai?

 

Jotain kymmenen tunnin kieppeillä se lentoaika mun mielestä oli. Mutta kaveri oli tehnyt matkaa yhteensä neljättä vuorokautta, kun välillä oli ollut huonoa keliä...

 

Juu, tai ei. Mä käsitin sen homman niin, että toi Bruno ei varsinaisesti ole tehtaan kavereita, joskin tekee läheistä yhteistyötä heidän kanssaan. Hän on paikallisen "konekorhosen" omistaja ja tekee huollot jne. mm. kaikkiin Ranskan Mustangeihin ja Spitfireihin jne. Ja on myös entinen Ranskan taitolentomaajoukkueen lentäjä, joten ei vissiin mikään turha jannu :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No onhan minun pakko taas kysellä tyhmiä (?): mitkäs kepakot tuohon vasemman siiven päähän on viritetty? Kameralle teline? Aerobaatti-immeiselle tuki?  :laugh:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No onhan minun pakko taas kysellä tyhmiä (?): mitkäs kepakot tuohon vasemman siiven päähän on viritetty? Kameralle teline? Aerobaatti-immeiselle tuki?  :laugh:

 

Ne on "tähtäimet", eli niistä pällisitellään että kone lentää suorassa, ylös, alas, ja 45 asteen kulmat. Ilman tähtäimiä on vähän vaikeata nähdä että kone todella on suorassa, ja jos ei ole niin pisteet ropisee heti oikein urakalla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ne on "tähtäimet", eli niistä pällisitellään että kone lentää suorassa, ylös, alas, ja 45 asteen kulmat. Ilman tähtäimiä on vähän vaikeata nähdä että kone todella on suorassa, ja jos ei ole niin pisteet ropisee heti oikein urakalla.

 

Aha...? Niitä siis verrataan horisonttiin. Mittareistako ei sillä lailla ole apua?

 

EDIT: onko tuossa koneessa keinohorisonttiakaan?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aha...? Niitä siis verrataan horisonttiin. Mittareistako ei sillä lailla ole apua?

 

Juu, juuri niin. Ja mittareista ei ole apua, sillä tuossahan ei ole keinohorisonttia, kuten ei ole monessa muussakaan taitolentokoneessa (itseasiassa hyvin harvoissa on). Ja ei sen puoleen, ei se temppulentämisessä taitaisi edes toimiakkaan oikein se keinohorisontti. Ja vielä siihen se, että ei sitä ehtisi sen kummemmin katsoakkaan :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juu, juuri niin. Ja mittareista ei ole apua, sillä tuossahan ei ole keinohorisonttia, kuten ei ole monessa muussakaan taitolentokoneessa (itseasiassa hyvin harvoissa on). Ja ei sen puoleen, ei se temppulentämisessä taitaisi edes toimiakkaan oikein se keinohorisontti. Ja vielä siihen se, että ei sitä ehtisi sen kummemmin katsoakkaan :)

 

hmm.... joo, Extrassa taitaa olla jos se siihen erikseen tilaa, voipi olla että joissain "sunnuntailentomalleissa" on valmiina, mutta ihan ei muita nyt tule mieleen, siis kovista temppukoneista. Joo, ei sitä kerkee pällistelemään, ja koska se on kuitenkin hyrrä niin se vähän muljuu ja heiluu sellaisessa kyydissä. Vanhat hyrräthän vielä "kaatuivat", en tiedä onko uudet sellaiset että ne ei mene sekaisin. Ja joskushan hyrrät lukitaan just sen takia että ne ei menis ihan poskellen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla