Jens Åberg

Uutisankka: Finnair 757:kalla Tokioon

156 viestiä aiheessa

Ei voi, mutta tiukille menee  ;) Tokio on noin 7800 kilometrin päässä helsingistä ja 757-200 range on jotain luokkaa 7300km. Edes wingletit eivät tuo 500km lisärangea.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei voi, mutta tiukille menee  ;) Tokio on noin 7800 kilometrin päässä helsingistä ja 757-200 range on jotain luokkaa 7300km. Edes wingletit eivät tuo 500km lisärangea.

 

Boeingin internetsivujen mukaan http://www.boeing.com/commercial/airports/acaps/753sec3.pdf#search=%22757%20airplane%20performance%22  757:n range yltää kyllä n. 7800 kilometriin, kun Operational Empty Weight+Payload lasketaan noin 70 000 kiloon.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mutta sitten kun lasketaan vielä lisäksi että tuota ei voi lentää suoraan Helsingistä Tokioon suoraa viivaa pitkin, vaan pitää noudattaa lentoväyliä, niin matkaksi tulee hieman yli 8100km. Kuten mainitsit niin ne reservit vielä lisäksi.

 

Kyllä muutamassa artikkelissa mainitaan että wingleteillä olevalla 757:lla olisi yli 4000nm:n reitit mahdollisia. (4000nm=7408km). Tiedä sitten onko tuo 8100 mahdollinen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Taitaa olla mahdoton yhtälö ainakin täydellä kuormalla: 8100 kilsaa on n. 900 kilomeriä yli 757-200 max. lentomatkan. Tietysti täysin eri jutuu, jos jätetään kone vajaaksi.....

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei ole pahemin vielä tässä ketjussa ollut spekulointia siitä, että mistä tämä "Tokyoon lentävä 757-200"  tulee Finnairille. :) Ja jos siinä olisi vaikka lisätankit. :o

 

 

 

Henkilökohtaisena mielipiteenä; parhaat spekulaatiot tässä ankka-ketjussa ovat tähän saakka:

 

Kaikkiaan mielenkiintoinen uutinen. Jos tähän vielä lisätään se, että B757:lla ajetaan jatkossa Kööpenhaminaa ja Barcelonaa, tarkoittaakohan tämä samalla sitä, että Finnair on luopumassa hiljalleen lomalentotoiminnasta?

 

Minä alan muuten kohta uskoa, että reittiä todellakin aletaan lentää 757:llä joulukuussa, koska Amadeuksessa edelleenkin lukee niin ;). Ei muuta kuin yhteen koneeseen wingletit siipiin ja MD-11:n vanhat penkit kabiinin etuosaan :P.

 

 

[VilliArvaus]

Tulee kahdeksas Boeing 757. Välilaskupaikkaa ei ole vielä lopullisesti järjestetty. Niin kauan kuin välilaskupaikkaa ei ole rekisteröity tietokantaan, aikatauluun tulostuu "nonstop". Valitettavasti lentoaika pitenee selvästi. Sitäkään ei ole vielä korjattu, koska se riippuu välilaskupaikasta. Kahdeksannen 757:n sisustus eroaa Finnairin chartereista. Pitkäsiipinen Quattro ei mahtunutkaan MD-11:n tilalle Naritaan, mutta eiköhän sille löydy muutakin ohjelmaa.

[/VilliArvaus]

:(

 

 

Vielä on aikaa spekuloida mutta kohta pitää keksiä uusia spekuloinnin kohteita kun totuus ilmestyy aikatauluille.   ;)

Miten olisi uusi reitti ATR:llä Jekaterinburgiin Aeron tarjoilulla? ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

spekulointia peliin. Leko 2/3:n edustalla seisoi vielä aamulla 757 odottelemassa sisäänpääsyä. Varmaan menossa sinne penkkiremonttiin  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vielä on aikaa spekuloida mutta kohta pitää keksiä uusia spekuloinnin kohteita kun totuus ilmestyy aikatauluille.  ;)

Miten olisi uusi reitti ATR:llä Jekaterinburgiin Aeron tarjoilulla? ;D

 

Itse kannattaisin kyllä mieluummin uudeksi Embraer-reitiksi jompaa kumpaa AA:n hubeista eli Dallasia tai Chicagoa  :P.

 

--Timo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minkälaisella panoksella haluat Harri asiasta lyödä vetoa että onko 3.12.06 klo 17:20 AY073 752 vaiko 343? :D

 

Vielä on aikaa spekuloida mutta kohta pitää keksiä uusia spekuloinnin kohteita kun totuus ilmestyy aikatauluille.  ;)

 

Kannattaisikohan jo lyödä vetoa, että Tokioon lennetään joulukuusta alkaen vain A340:lla? :)

 

Kas kun Finnair on saanut kaksi lisävuoroa Naritaan joulukuun alusta, mutta ei suinkaan neljän kilometrin paanalle, vaan lyhyemmälle  2180 metrin kiitotielle, mikä on liian lyhyt MD11:lle, mutta riittävä A340:lle - lähestyminen tapahtuu siis ranskalaisittain arvokkaasti ja riittävän hitaasti...  Mutta Finnairilla ei taida olla vielä lupaa lentää Japaniin tällä kaunottarella, joten aikatauluihin on merkitty koneeksi B752, jotta lisävuorojen myynti on ylipäätään voitu aloittaa.

 

Kahdella eri konetyypillä ei puolestaan kannata lentää neljää edestakaista viikkovuoroa Tokioon, joten...  ;)

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kas kun Finnair on saanut kaksi lisävuoroa Naritaan joulukuun alusta, mutta ei suinkaan neljän kilometrin paanalle, vaan lyhyemmälle  2180 metrin kiitotielle, mikä on liian lyhyt MD11:lle, mutta riittävä A340:lle - lähestyminen tapahtuu siis ranskalaisittain arvokkaasti ja riittävän hitaasti... 

 

Miten A340:n lentoonlähtö tapahtuu 2180 metriä lyhyeltä kiitotieltä? :o

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miten A340:n lentoonlähtö tapahtuu 2180 metriä lyhyeltä kiitotieltä? :o

 

Ilmeisesti puhutaan laskusta. Nousut sieltä toiselta.

 

Mutta 3.12.06 on viimenen päivä MD-11:lle Naritalla näillä näkymin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos slotit ovat ratakohtaisia eikä Suomen ja Japanin välinen lentoliikennesopimus määrittele konetyyppejä tai -kokoja, niin miksi B752:lla pitää sitten kikkailla?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos slotit ovat ratakohtaisia eikä Suomen ja Japanin välinen lentoliikennesopimus määrittele konetyyppejä tai -kokoja, niin miksi B752:lla pitää sitten kikkailla?

 

Japanilaiset ovat paitsi kohteliaita, myös tavattoman muodollisia. Kyllä ne haluavat päättää, millä koneilla japanilaiskentille lennetään.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eli he ovat nyt päättäneet, että Finnair lentää neljästi viikossa B752:lla aivan kuten päättivät 1980-luvun alussa, että Finnair saa lentää Tokioon vain pohjoisnavan kautta...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei Harri, vaan lussubussilla. ;)

 

No jos ovat noin päättäneet, niin miksi aikatauluissa on jo lähes kuukauden ajan ollut "virhe"?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei sinne Tokyoon aikatauluilla lennetä vaan lussulla. :laugh:

 

Malttakaahan poijjaat ja tytöt, kyllä se oikenee sinne aikatauluunkin. Ja sitten lunastetaan vedonlyönnin voitot. :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No jos ovat noin päättäneet, niin miksi aikatauluissa on jo lähes kuukauden ajan ollut "virhe"?

 

Jos se kuuluisa pyöreä leima puuttuu paperista... :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miten A340:n lentoonlähtö tapahtuu 2180 metriä lyhyeltä kiitotieltä? :o

 

Hieman pinnistäen kyllä... kuten ennenkin todettu, niin China Airlinesin A340-300 nousi v. 2002 ilmaan rullaustieltä, jonka käytettävissä ollut pituus oli 2097 m. Kyydissä oli 252 henkilöä ja lennettävää matkaa väli ANC-TPE, eli isoympyräreittiä (lyhintä tietä) mitaten 7531 Km. Todellisuudessa matka toki oli vielä pitempi. Joten polttoainettakin taisi olla reilusti, plus reservit.

 

http://aviation-safety.net/database/record.php?id=20020125-0〈=en

 

Eli he ovat nyt päättäneet, että Finnair lentää neljästi viikossa B752:lla aivan kuten päättivät 1980-luvun alussa, että Finnair saa lentää Tokioon vain pohjoisnavan kautta...

 

Eikös tuo pohjoisnavan reitti johtunut siitä, että Neuvostoliitto ei antanut ylilentolupaa Siperian ylitse, joten oli pakko kiertää NL:n ilmatila pitemmän kautta?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hei, miksei kukaan ole vielä käyttänyt tätä valttikorttia: Kone tulee Air Finlandilta kun Finnair ostaa koko firman.

Samalla voi avata muita kaukoreittejä 752:lla kun tulee kolme konetta lisää laivastoon.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Leko 2/3:n edustalla seisoi vielä aamulla 757 odottelemassa sisäänpääsyä. Varmaan menossa sinne penkkiremonttiin  ;D

Mielenkiintoista. Kantoiko pitkäsääri sattumoisin vielä Air Finlandin värejä?

 

Vai miten olisi Salekhard

Ei. Peking on todennäköisempi kuin Salehard, koska Salehard on niin kaukana Tokiosta, että 757 ei voisi nousta Naritan lyhyeltä kiitotieltä.

:laugh:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään