Jani Nissi

Kitaraa hankkimassa. Hjelppiä tarvitaan.

17 viestiä aiheessa

Juu tuota. Minun on vähän vaikea sinulle kitaraa kaupata, koska se pitää itse testata. Esim. kitara, jonka kaulasta ei pidä, niin sellaista on tuskaa soittaa. Omasta kokemuksesta taitaa nuo Yamahan akustiset kitarat olla ainakin omaan mieleen, jos se ei kelpaa, niin sitten Ibanez.

Itse olen soitellut sähkökitaraa ja tuossa selkäni takana on Squierin Stratocaster ja siihen olen ollut muuten tyytyväinen, paitsi siinä on vain 21 nauhaa. Nyt olen aatellut hankkia Tokain Telecasterin, jota olen testannut useasti ja todennut, että se on juuri sopiva minulle.

Niin ja tervetuloa kitaristiksi. Toivottavasti me emme katoa MPA:n myötä. ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Juu, kokeile miltä tuntuu. Kaulan leveys etenkin on kiinni kitaristista, samoin kaulan kaarevuus, nauhojen syvyys, kaulan pinta yms. ovat makuasioita. Jos siitä kitarasta kaikilla kielillä kaikista kohdista lähtee ääni ilman isompaa runnomista, niin siitä on hyvä lähteä. Kannattaa katsella myös käytettyjä. Voi saada paljon enemmän vastinetta rahalleen niistä, mutta tietty kunto pitää kanssa tarkastaa huolellisesti. Eka kitaraksi ei tietty kannata mitään kauhean kallista katsoakaan, kun vasta kokemuksen myötä osaa tarkemmin sitten sanoa, millaisen haluaa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Eka kitaraksi ei tietty kannata mitään kauhean kallista katsoakaan, kun vasta kokemuksen myötä osaa tarkemmin sitten sanoa, millaisen haluaa.

Ei kannata yli kallista ostaa mutta kannattaa ostaa hyvä niin ei tarvi heti olla vonkumassa uutta. Itse en suosittele nailon kielisiä niissä on jotenkin tunkkainen ääni verrattuna teräskieliseen joka taas on paljon kirkkaampi. Myöskin kaula on teräskielisessä kapeampi joka itselle sopii paremmin. Toisaalta teräskielisellä saa opetellessa kivasti sormenpäät verille ja vaatii tarkempaa soittamista  :thmbup: Itse olen notskilla renkutellut viimeiset 4v Ibanezia.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Itse en suosittele nailon kielisiä niissä on jotenkin tunkkainen ääni verrattuna teräskieliseen joka taas on paljon kirkkaampi.

Tähän nyt ei ole noin yksiselitteistä vastausta. Jos ensimmäistä akustistaan on ostamassa niin nylonkielinen voi hyvinkin olla parempi. Nylonkielet ovat pehmeämmät joten voimaa tarvitaan vähemmän sormiin. Toisaalta teräskielisessä tosiaan on kirkkaampi ja voimakkaampi ääni, mutta teräskielisen kanssa joutuu myös pelaamaan kaularaudan kanssa, mikä ei ehkä ole mukavaa ihan aloittelijalle.

Osta minkä ostat, mutta älä osta postimyynnistä. Jokainen soitin on yksilö ja hyvilläkin merkeillä voi olla maanantaikappaleita.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Eli voinen siis päätellä, että tuo paketti on hyvä ja vielä sopivan hintainenkin? Käteen tuo epiphone sopii hyvin. (koulun paras akustinen on nääs tuollainen ja sillä on tullut rämpyteltyä :laugh: )

Osta minkä ostat, mutta älä osta postimyynnistä.

Jos meinaat, että vehje voi olla rikki, (maanataikipale) kun se tulloo postista, niin siitä ei ole haittaa, koska noilla on kuulemma hyvät takuut ja palautus/vaihtomahdollisuudet.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jos meinaat, että vehje voi olla rikki, (maanataikipale) kun se tulloo postista, niin siitä ei ole haittaa, koska noilla on kuulemma hyvät takuut ja palautus/vaihtomahdollisuudet.

Pistää se silti v***ttamaan jos joutuu lähettämään takasin. Suoraan kaupasta saat kerralla sellaisen joka sopii omaan käteen.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Pistää se silti v***ttamaan jos joutuu lähettämään takasin.

Ei mun pinna niin helposti pala. ;)

Suoraan kaupasta saat kerralla sellaisen joka sopii omaan käteen.

Käteen tuo epiphone sopii hyvin.
;)

Ja tässä lähistöllä nyt ei tule heti mieleen mitään musiikkiliikettä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ja tässä lähistöllä nyt ei tule heti mieleen mitään musiikkiliikettä.

http://www.saloguitars.com/ Tosin ihan 200eurolla et pääse  ;D

Puoli tuntia kellikseltä motaria pitkin helsinkiin niin alkaa löytymään valikoimaa. En väitä että tuo epiphone olisi huono vaan minusta on kiva käydä testailemassa.

Edit: Kitarahan ei ole mikään ratakisko vaan puusta tehty yksilö.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Puoli tuntia kellikseltä motaria pitkin helsinkiin niin alkaa löytymään valikoimaa. En väitä että tuo epiphone olisi huono vaan minusta on kiva käydä testailemassa.

No, ensi torstaina olisi Helsinkiin päin meno, niin silloin voisi käväistä jossain paikallisessa puljussa kokeilemassa eri vaihtoehtoja. :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mutta kun en meinannut tätä. Vaan sitä, koska kitarat tehdään puusta ja muutenkin käsityönä, niin yksilölliset vaihtelut saattaa olla suuriakin. Joten jos menet paikanpäälle kokeilemaan, saatat saada tietystäkin merkistä ja mallista juuri sen parhaan yksilön kun testailet ja kokeilet  :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mitäs raati sanoo 42-kielisestä kitarasta?-)

Aika hurja akustinen kitaran ja kanteleen sekasikiö. Cheap Trickin kitaristilla on 5-kaulainen sähkökitara-basso, joka ehkä vielä oudomman näköinen.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Joskus 80-luvun alussa sain lahjaksi eräältä tunnetulta suomalaiselta musiikkielämään sekaantuneelta henkilöltä Gibson Hummingbird (Cherry Sunburst) akustisen.

Sen parempaa ei paljon tarvita.

Niihin aikoihin Kitarapajassa vastaavan hinta oli ~ 2500 mk.

Mitä nyt netistä katsoin, niin nykyisin sen vuosikerran Hummingbirdin hinta on esim. 2300 USD. Eli, taitaa mennä pahasti yli budjetista.

Kyseisellä yksilöllä on kuitenkin soitettu akustisia raitoja sisään studioissa useille legendaarisille suomalaisille levyille, eli laadussa ei ole valittamista. Toisaalta, niin paljon rahaa pelkästä akustisesta ei taida kannattaa enää maksaa, vaikkakin ne kyllä säilyttävät arvonsa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Sattuisikohan joku tietämään hyvää kitarakirjaa, missä olisi kaikennäköistä juttua soittamisesta ja muuhun kitaraan liittyvästä? Olen kuullut että tuo -Suuri kitarakirja olisi hyvä, mutta huomasin tuossa juuri että se on loppuunmyyty ja sitä ei enää paineta (?)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Sattuisikohan joku tietämään hyvää kitarakirjaa, missä olisi kaikennäköistä juttua soittamisesta ja muuhun kitaraan liittyvästä? Olen kuullut että tuo -Suuri kitarakirja olisi hyvä, mutta huomasin tuossa juuri että se on loppuunmyyty ja sitä ei enää paineta (?)

Mää mielestäni bongasin sen ainakin Itäkeskuksen Akateemisessa joku kuukausi sitten. Kirjastoissa sitä on joka tapauksessa tyrkyllä. Se on ihan oiva perusteos aiheesta ja sen vierestä :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mää mielestäni bongasin sen ainakin Itäkeskuksen Akateemisessa joku kuukausi sitten. Kirjastoissa sitä on joka tapauksessa tyrkyllä. Se on ihan oiva perusteos aiheesta ja sen vierestä :)

Katos vaan...Löytyihän sitä vielä ainakin Suomalaisesta. Pitäkin huomenna käydä hakemassa veks.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään