Jari Tissari

Ongelmia tänään jollain 2 potkurisella koneella?

27 viestiä aiheessa

Olin tänään autolla itä-väylällä Itäkeskuksen kohdalla klo 11.10, kun ilmassa leijui rajavartiolaitoksen kopteri ja näytty aivan siltä kuin se olisi odottanut jotain. Hetken päästä tuli näkyviin 2 moottorinen potkurikone, jota kohti sitten rajavartiolaitoksen kopteri kääntyi ja seurasi tätä ensin rinnalla ja sit jättäytyi hiukan taakse, kun kone rupesi tekee laskua todennäköisesti Malmille, kun lensi noin matalalla tuossa vaiheessa. Onko kenelläkään tietoa, mistä mahtoi olla kyse?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voihan se tietysti olla niinkin. mutta en ole vielä törmännyt siihen että rajan kopteri olis ihan jotain vastassa  ???

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voihan se tietysti olla niinkin. mutta en ole vielä törmännyt siihen että rajan kopteri olis ihan jotain vastassa  ???

 

Niin siis jos se tilanne olis toi Tuomaksen ehdottama, niin eihän se silloin ketään vastassa olisikaan ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Otetaan selvää ja raportoidaan.

 

Jotain outoa tuossa on ollut :-\

 

Tämä oli ainut kaksimoottorikone eilen 10.00 ja 13.00 välillä kun tuli Malmille tankkaamaan ja miehistö syömään. Tällä ei ainakaan ollut mitään ongelmia.

Rajan kopteri kyllä ajeli ahkerasti omia kuvioitaan koko aamupäivän ja vielä iltapäivällakin. Sitä en huomannut tuliko raja tämän perässä laskuun.

Tässä muutamia muitakin tapahtumia ja toimintaa. Oli aika vipinä päivä malmilla.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Ilmavoimat viritteli omaa tukikohtaa,"more housea".

 

[ attachment removed / expired ]

 

Asfalttiporukka paikkkaili kiito ja rullausteitä

 

[ attachment removed / expired ]

 

Kävi siellä prankkarit kerran golfissa varmistamassa jonkin koneen laskua, palasivat sitten samantien asemalle. Tämä oli jo iltapäivän puolella.

Se geologien otteri oli jo lähtenyt että siitä ei ollut kysymys.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Otetaan selvää ja raportoidaan.

 

Jotain outoa tuossa on ollut :-\

 

Sain viralliselta taholta, epävirallisen tiedon.

Tuossa ei ollut mitään outoa.

Rajan kopteri harjoitteli kenttäalueella ja odotti kiitoradan vapautumista.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitäs vimpaimia nuo "geologisen otterin" siipien päissä olevat säiliöt sisältävät? Lienee liittyvät johonkin malminetsintään?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitäs vimpaimia nuo "geologisen otterin" siipien päissä olevat säiliöt sisältävät? Lienee liittyvät johonkin malminetsintään?

Pöntöt on pääosin tyhjää (600 litraa), mutta on siellä neljä kelaa, jotka liittyvät justiinsa malminetsintään.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pöntöt on pääosin tyhjää (600 litraa), mutta on siellä neljä kelaa, jotka liittyvät justiinsa malminetsintään.

 

No nyt justiinsa rupes kiinnostamaan. Mitä niillä keloilla tehdään? Ihan parin lauseen "essee" riittää hyvin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No nyt justiinsa rupes kiinnostamaan. Mitä niillä keloilla tehdään? Ihan parin lauseen "essee" riittää hyvin.

 

Keloilla mitataan magneettikenttiä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämä oli ainut kaksimoottorikone eilen 10.00 ja 13.00 välillä kun tuli Malmille tankkaamaan ja miehistö syömään. Tällä ei ainakaan ollut mitään ongelmia.

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

Huomaatteko tutun karhunpään moottorin kyljessä?

 

Kiva, että perinteitä kunnioitetaan.  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Huomaatteko tutun karhunpään moottorin kyljessä?

 

Kiva, että perinteitä kunnioitetaan.  :)

 

Selventäisitkö Erkki tuota kommenttiasi, mulle ei kyllä auennut mitä tuo tarkoittaa? :-[ Eikä tuosta kuvastakaan sitä pysty suurentamaan niin että tunnistaisi. Onko joku vanha rajan logo? :-\

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Selventäisitkö Erkki tuota kommenttiasi, mulle ei kyllä auennut mitä tuo tarkoittaa? :-[ Eikä tuosta kuvastakaan sitä pysty suurentamaan niin että tunnistaisi. Onko joku vanha rajan logo? :-\

 

Karhumäki Airin (Karair) logohan tuo karhu on. Karair lensi aikoinaan malmilentoja tuolla koneella. Tuossa kuvassa näkyy karhulogo paremmin. Ja onhan koneen peräsimessäkin Karairin värit edelleen.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Karhumäki Airin (Karair) logohan tuo karhu on. Karair lensi aikoinaan malmilentoja tuolla koneella. Tuossa kuvassa näkyy karhulogo paremmin. Ja onhan koneen peräsimessäkin Karairin värit edelleen.

 

 

Kiitos Juha selvennyksestä.

Oliskohan ollut jo peräti 60- luvulla kun asustelin Posiolla ja joku malminetsintäkone lenteli sielläpäin joskus aika tiuhaankin, olisiko ollut tuo samainen yksilö? Silloin en tiennyt konetyypeistä tai juuri muustakaan lentämisestä juuri mitään. Jotenkin muistin syövereistä pengottuna tuo saattaisi olla se kone joka siellä lenteli?  :-[

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Oliskohan ollut jo peräti 60- luvulla kun asustelin Posiolla ja joku malminetsintäkone lenteli sielläpäin joskus aika tiuhaankin, olisiko ollut tuo samainen yksilö?

 

Saattoi olla Lockheed L-18 Lodestar OH-VKU, on Suomen Ilmailumuseon kokoelmissa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eipä kai tuolle OH-VKU:lle ole juuri vaihtoehtoja jos tapahtuma-aika on 1960-luku. 70-luvullahan Karair lensi malminetsintälentoja myös DC-3:lla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niinkuin Tuomas Karhumäki tänään Malmilla muisteli, yhtiö aloitti malmilennot v. 1951 puurakenteisella Airspeed A.S.10 Oxford II:lla OH-VKR, joka ostettiin Ruotsista. Kone joutui moottorihäiriön takia laskeutumaan pellolle Pohjanmaalla (Oulaisissa) ja sen jälkeen vuodesta 1953 malmilentoja lennettiin Lockheed Lodestrarilla.

 

Malmilennoista on pitkät tarinat Ismo Tervosen kirjassa "Veljekset Karhumäki" sivuilla 184-192

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Usko tai älä, kone on Malmilento Oyn  ;D . On (muistaakseni) osa Finnair-konsernia. Geologian Tutlimuskeskus hoitaa etsintälaitteistoa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Usko tai älä, kone on Malmilento Oyn  ;D . On (muistaakseni) osa Finnair-konsernia. Geologian Tutlimuskeskus hoitaa etsintälaitteistoa.

 

Kun KOGin miehistön kanssa hetki sitten juttelin ymmärsin ettei kone enään ole Malmilento Oyn, vaan jonkun Irlantilaisen puljun.

 

Ilma-alusrekisteristä kun lunttaa omistajaksi tulee nykyään The Natural Environment Research Council / Polaris House ja operaattori on Suomen Ilmailuopisto Oy.

 

HY

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kun KOGin miehistön kanssa hetki sitten juttelin ymmärsin ettei kone enään ole Malmilento Oyn, vaan jonkun Irlantilaisen puljun.

 

Ilma-alusrekisteristä kun lunttaa omistajaksi tulee nykyään The Natural Environment Research Council / Polaris House ja operaattori on Suomen Ilmailuopisto Oy.

 

Netistä löytyy aika paljon tuosta NERC:in lentotoiminnasta

http://arsf.nerc.ac.uk/

 

Ja tietoa Suomen GTK:n ja heidän yhteisyrityksestään nimeltä JAC (=Joint Airborne-geoscience Capability)

http://www.gtk.fi/aerogeo/jac/index.htm

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Ilma-alusrekisteristä kun lunttaa omistajaksi tulee nykyään The Natural Environment Research Council / Polaris House ja operaattori on Suomen Ilmailuopisto Oy.

 

HY

Seison korjattuna. En tsekannut koneen faktoja ....

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään