Jari Tissari

Ongelmia tänään jollain 2 potkurisella koneella?

27 viestiä aiheessa

Seison korjattuna. En tsekannut faktoja ....

 

Faktaahan sinäkin kirjoitit, vaikka hieman vanhentunutta.  ;)

Silloin kun Karair lopetettiin ja fuusioitiin Finnairiin, siitä samalla erotettiin malmilentotoiminta erilliseksi pikkuyhtiöksi, jonka nimi ei enää millään lailla viitannut Karairiin vaikka henkilökunta oli sitä samaa Karairin henkilökuntaa kuin aiemminkin.

 

Malmilento Oy:stä puhutaan mm. Finnairin optiotiedotteessa http://www.finnairgroup.com/konserni/konserni_11_1_1.html?Id=hex_200009251315.html

 

Ja GTK:n tiedotteessa http://www.gtk.fi/domestic/lehtiin/2001/lt011116.htm

joka sanoo Finnairin Malmilennon toimineen 50 vuotta, mutta ei mainitse sanallakaan Karairia  :'(

 

Ohessa ote Finnairin vuosikertomuksesta 97-98 sivulta 31/48

http://www.finnairgroup.com/linked/fi/konserni/Vuosikertomus_1997-1998.pdf

------------------------

LENTOTOIMINTA

Konsernin lentotoiminta käsittää viime vuosina

suoritettujen toimialajärjestelyjen seurauksena

lähes pelkästään Emoyhtiö Finnair Oyj:n toiminnan.

Emoyhtiön lisäksi ainoastaan yksi konserniin

kuuluva muu yhtiö harjoittaa lentotoimintaa ja se

on malminetsintälentoihin erikoistunut Malmilento

Oy -niminen pienlentoyhtiö. Koko lentotoiminnan

liikevaihto oli päättyneenä tilikautena 7 030,3 Mmk,

mistä Malmilento Oy:n osuus oli 6,4 Mmk.

Finnairin harjoittama lentotoiminta on yleisesti

kansainvälisiin lentoyhtiöihin verrattuna monimuotoisempaa

siten, että yhtiö harjoittaa saman organisaation

puitteissa maantieteellisesti ja toiminnallisesti

laajamittaista kansainvälistä reittiliikennettä

ja tiheän reittiverkoston sekä suurehkon

matkustajamäärän omaavaa kotimaan reittiliikennettä

ja erikoistunutta tilauslentoliikennettä.

 

Siihen aikaan oli tärkeää, että Finnairilla ei saanut olla lentotoimintaa harjoittavia tytäryhtiöitä  :-\

Mutta sitten perustettiin Aero-niminen yhtiö  ::)

 

Edit täältä vielä lisätietoa Karairin viimeisistä vaiheista

-----------------

KARAIR OY

2. HISTORIA Per. 1956. Liiketoiminta siirretty 1990-luvun alussa Finnair Oy:lle, johon yhtiö fuusioitiin 22.10.1996. Pörssinot. Meklarilista: 21.5.1981–19.12.1985.

14. OMISTUSSUHTEET 1962 Finnair Oy osti Veljekset Karhumäki Oy:n (yhtiö fuusioitu 1964), joka omisti emoyhtiönä 27 % Karairin osakkeista ja 51 % äänistä. Effoa omisti (n. 1990) 18 %, Esso 8,7, Sampo 7,1, KOP 5,2, Yhtyneet Paperitehtaat 4,7. Yhteensä runsaat 1 000 osakasta. Osakekirja

– Finnair Oy:n ostotarjous 13.1.–7.2.1992: 1 Karairia vastaan 2 Finnair (yht. 82 300 kpl annettiin). Omistus nousi 95 %:iin.

– Finnair Oy:n lunastustarjous 18.6.1993: 180 mk osakkeelta. Omistus nousi 96,4 %:iin osak keista ja 97,6 %:iin äänistä.

– Finnair Oy:n lunastusvaatimus 25.8.–30.9.1993: 180 mk osakkeelta.

– Vaikki kaikki omistajat eivät hyväksyneet lunastushintaa Finnair katsoi tulleensa kaikkien osak keiden omistajaksi, mikä johti useisiin oikeudenkäynteihin. Syyskuussa 1996 välimiesoikeus otti yhden vähemmistöosakkaan vaatimuksesta lunastuksen käsiteltäväkseen. Lunastushinta välitystuomiossa 1.8.1997: 727 mk. (Koskee vain ao. osakasta.) Finnair valitti käräjäoikeuteen, mutta veti valituksensa pois kun KKO ei myöntänyt (10.7.2000) sille valituslupaa toisessa Karair-oikeudenkäynnissä.

– Uusi välimies on nimettiin 2.2.2001 käsittelemään kaikkien vähemmistöosakkeiden lunastushintaa. Lunastushinta välitystuomiossa 13.9.2001: 727 mk osakkeelta + v. 1994 osinko 29 mk + 8 % korkoa 31.3.1996 lukien = yhteensä n. 1 047 mk.

 

Ja sieltä löytyy myös kuvalinkki Karairin osakekirjaan, jossa myös esiintyy tuo nallekarhun pää.

(jostain syystä linkki toimii vain alkuperäisympäristössä  :-\ )

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

NERC on siis brittiläinen, ei irlantilainen organisaatio

 

Oisko pohjois-irlantilainen?

Sehän kuuluu UK:hon.

 

Edit: Kyllä se sittenkin on englantilainen

-------------------------

The Airborne Research & Survey Facility is based at Oxford Airport, Kidlington:

 

NERC ARSF

Hangar 2

Oxford Airport

Kidlington

Oxon

OX5 1RA

UK

Tel: +44 (0)1865 374391

Mobile: +44 (0)7765 221589

Fax: +44 (0)1865 840388

E-mail: arsf@nerc.ac.uk

-------------------------

Ja kyseinen kenttä on ihan kuin Malmi meillä

(eli sopii hyvin malmilennoille)  ;)

-------------------------

Oxford is the region’s primary general and business aviation airport and historically one of the busiest airfields in the United Kingdom.  Located in the heart of one of Europe’s most prosperous and fastest growing regions, Oxford lies just 40 miles to the west of the greater London area, half way to the country’s industrial heartland of Birmingham.

Oxford is the UK’s primary centre for pilot and engineer training services.  Other businesses residing at the airport offer ad-hoc charter, air-taxis, private hire, regular shuttles, lease or sales of aircraft and helicopters, their support, operation and maintenance.  Centered within the hub of the British motor racing industry, Oxford plays a key part in transport and logistics for teams and drivers alike.

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään