Markus Laitila

Litium-ioniakut lentokoneissa (NTSB tutkii)

3 viestiä aiheessa

Litium-ioniakut vaikuttavat yleisesti olevan turvallisia, en ainakaan itse ole kohdannut mitään ongelmia niden kanssa. Valmistusvirheet voivat kuitenkin tehdä niistä vaarallisia:

Esimerkki

 

Dell ja Apple joutuvat keräämään pois ilmeisesti n. 6 miljoonaa akkua. Ja nämä eivät olleet tuntemattoman valmistajan tavaraa, vaan kennojen valmistaja on Sony.

 

Viallisista akuista alkanut palo on ilmeisesti tuhonnut ainakin yhden koneen: UPS:n DC-8

 

NTSB piti viime kuussa tähän liittyen tilaisuuden, jossa puitiin mm. li-ioniakkujen turvallisuutta. Esim. vuoden 1991 jälkeen on FAA:n tiedossa yli 60 tapausta, jossa Li-ioniakku on syttynyt palamaan, alkanut savuta tai ylikuumentunut.

 

Mitähän vaatimuksia FAA voisi keksiä näille akuille? Onko akkuja turvallisinta pitää matkustamossa vai rahtitilassa? Ja jos määrätään, että akut pitää irrottaa laitteista lennon ajaksi, millä bisnesmiehet pelaavat pasianssia? Joutuvatko he turvautumaan vanhanaikaiseen analogiseen versioon? :)

 

  Make

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hmm... mielenkiintoista. Taitaa noita akkuja mennä kuriirien toimesta aika paljon maailmalle. Eikä sitä voi tietää, että missä paketissa niitä akkuja oikein on, kun voi olla jonkin laitteen sisälläkin. Esimerkiksi korjattava läppäri, jossa on akku paikallaan. Sinnehän se päätyy lentokoneeseen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itse olen jostain matkustajaohjeista joskus lukenut, että li-ion akut (taisi olla akut ylipäätään) pitäisi pitää siihen laitteeseen asennettuna, johon ne on suunniteltu. Ja laitteesta on tietty oltava virrat pois, tarkoittanee rahtitilaan menevää tavaraa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään