Kuisma Lappalainen

Lentokonekaappauksenestolaite suunnitteilla - ja syy siihen

18 viestiä aiheessa

Tämän päivän Tekniikka ja talous -lehdessä oli mielenkiintoinen artikkeli automaattisien lentokonekaappauksenestolaitteiden suunnittelusta. Laite tunnistaa koneen laillisen miehistön sormenjäljet ja estää konetta tottelemasta ketään muuta joka yrittää konetta ohjata. Laite myös kytkee automaattiohjauksen päälle tarvittaessa, jos kone poikkeaa suunnitellulta reitiltään eikä lentäjä anna pätevää vastausta koneen esittämään kysymykseen miksi kone poikkeaa suunnitellulta reitiltä.

 

Syynä tähän on eräs viiden vuoden takainen puhelinkeskustelu, jonka lentoemäntä Betty Ong soitti muutamaa minuuttia ennen kuolemaansa. Kyseinen American Airlinesin lentoemäntä kuoli 11.9.2001 New York Cityssä hänen työpaikkanaan toimineen lentokoneen kolaroitua World Trade Centerin pilvenpiirtäjän. Neljä minuuttia tästä puhelinkeskustelusta, jolla on kolme muuta osapuolta kyseisen lentoemäntävainaan lisäksi, on julkistettu, koska se on ollut todistusaineistona eräässä rikosoikeudenkäynnissä, jossa muuan Zacharias Moussaoui tuomittiin armottomaan elinkautiseen vankeuteen. Kyseinen puhelinkeskustelu on siis Yhdysvaltain oikeuslaitoksen nettisivuilta kenen tahansa koska tahansa imuroitavissa kuultavaksi näiden oikeudenkäynnissä todisteina käytettyjen neljän minuutin osalta.

 

Olen äskettäin kääntänyt tämän puhelinkeskustelun suomen kielelle ja alunperin ajattelin julkaista sen vasta kyseisen puhelinkeskustelun viidentenä vuosipäivänä, joka on ensi yönä alkavan kuukauden yhdestoista päivä, mutta edellä viittaamani lehtiartikkeli varhentaa aiottua käännöksen julkistamista, joten tuo käännös tulee tässä ja nyt.

 

Henkilöt:

Betty Ong, lentoemäntä

Winston Sadler, lentoyhtiön paikkavarausagentti

Vanessa Minter, lentoyhtiön paikkavarausagentti

Nydia Gonzalez, lentoyhtiön operaatioagentti

lisäksi taustalla kuuluu ajoittain muiden lentoemäntien puhetta epäselvemmin.

 

Betty Ong: Numero kolme takana, ohjaamo ei vastaa, jotakuta on puukotettu liikemiesluokassa, ja luullakseni siellä on kyynelkaasua, jota ei voi hengittää, en tiedä, mutta luulen, että konettamme kaapataan.

Winston Sadler: Millä lennolla olette?

Betty Ong: Lento numero kaksitoista.

Winston Sadler: Ja millä paikalla istutte? Rouva, oletteko siellä?

Betty Ong: Kyllä.

Winston Sadler: Millä paikalla istutte?

Vanessa Minter: Rouva, millä paikalla istutte?

Betty Ong: Olemme lennolla, lähdimme juuri Bostonista, olemme ilmassa, meidän on tarkoitus mennä LA:iin, ja ohjaamo ei vastaa puhelimeen.

Vanessa Minter: OK, mutta millä paikalla istutte, mikä on paikkanne numero?

Betty Ong: OK, olen nyt heittoistuimellani, paikka numero 3R.

Winston Sadler: OK, oletteko lentoemäntä? Anteeksi, sanoitteko olevanne lentoemäntä?

Betty Ong: Haloo?

Winston Sadler: Haloo, mikä nimenne on?

Betty Ong: Puhukaa kovempaa. En kuule.

Winston Sadler: Hyvä on. Mikä nimenne on?

Betty Ong: OK, nimeni on Betty Ong. Olen lennon numero yksitoista emäntä numero kolme.

Winston Sadler: OK.

Betty Ong: Ja ohjaamo ei vastaa puhelimeensa, ja jotakuta on puukotettu liikemiesluokassa. Ja... emme pysty hengittämään liikemiesluokassa. Jollain siellä on kyynelkaasua tai jotain.

Winston Sadler: Voitteko kuvata henkilöä, josta sanoitte, joku on mitä liikemiesluokassa?

Betty Ong: Istun koneen takaosassa, mutta joku on tulossa tänne liikemiesluokasta, hetkinen vain, he tulevat.

(muille lentoemännille:) He haluavat tietää kuka puukotti ketä. Tiedättekö?

(toinen lentoemäntä Betty Ongille:) En tiedä, mutta Karenia ja Bobbia on puukotettu.

Betty Ong: OK. Ykkösemäntäämme on puukotettu. Purseriamme on puukotettu. Kukaan ei tiedä kuka puukotti ketä. Emme pääse liikemiesluokkaan, koska siellä ei pysty hengittämään. Ykkös- ja viitosemäntiämme on puukotettu. Ensimmäisen luokan matkustajamme ovat ... lentoemäntä Galleytä ja purseriamme on puukotettu, emmekä pääse ohjaamoon, emme saa ovea auki. Haloo?

Winston Sadler: Kyllä, merkitsen kaikki tiedot muistiin, ja tietenkin myös nauhoitamme tämän. Tällä hetkellä...

Nydia Gonzalez: Täällä toimintakeskus. Mistä lentonumerosta on kyse?

Winston Sadler: Lento kaksitoista.

Nydia Gonzalez: Lento kaksitoista, OK, sain selvää.

Betty Ong: Ei, olemme nyt lennolla yksitoista, tämä on lento yksitoista.

Winston Sadler: Se on lento yksitoista, anteeksi, Nydia.

Betty Ong: Bostonista Los Angelesiin.

Winston Sadler: Kyllä.

Betty Ong: Ykkös- ja viitoslentoemäntiämme on puukotettu.

(muille lentoemännille:) Pääseekö kukaan ohjaamoon? Pääseekö kukaan ohjaamoon?

(taas puhelimeen:) Emme pääse ohjaamoonkaan. Emme tiedä kuka siellä on.

Winston Sadler: Jos he olisivat ovelia, he pitäisivät oven kiinni ja...

Betty Ong: Anteeksi?

Winston Sadler: Eivätkö he haluaisi pitää ohjaamoa puhtaana?

Betty Ong: Arvelen kaapparien olevan siellä. He lienevät menneet ja tukkineet tiensä sinne tai jotain sellaista, kukaan ei pysty soittamaan sinne eikä menemään sisään ohjaamoon. Onko kukaan vielä linjan toisessa päässä?

Winston Sadler: Kyllä, olemme vielä kuulolla.

Betty Ong: OK, niin minäkin.

Nydia Gonzalez: Hei! Kuka soittaa paikkavaraamoon, onko tämä joku lentoemäntä vai kuka? Kuka olette?

Winston Sadler: Hän sanoi nimekseen Betty Ong.

Nydia Gonzalez: Betty.

Betty Ong: Olen tämän lennon lentoemäntä numero kolme.

Nydia Gonzalez: Olette siis lentonne lentoemäntä numero kolme?

Betty Ong: Kyllä.

Nydia Gonzalez: Ja kyseessä on lento yksitoista? Mistä mihin? Oletteko soittaneet kellekään muulle?

Betty Ong: Ei. Joku soittaa lääkärille, emmekä pääse...

 

Ja tähän tuo nauhoitus sitten katkesi. Muutamaa minuuttia tämän jälkeen kone, jossa Betty Ong oli lentoemäntänä, törmäsi World Trade Centeriin.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mielenkiintoista tietoa! Todellakin. Olet nähnyt vaivaa. Toivotaan että jotain keksittäisiin lentokaappausten vähemeniseksi. Onneksi simulaattoreissa ei ole lentokonekaappauksia  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mielenkiintoista tietoa! Todellakin. Olet nähnyt vaivaa. Toivotaan että jotain keksittäisiin lentokaappausten vähemeniseksi. Onneksi simulaattoreissa ei ole lentokonekaappauksia  :thmbup:

 

Kyllä, toivotaan että tämä kaappaustenestolaiteidea toteutuu. Tekniikka ja talous -lehden mukaan ensimmäinen kaupalliseen käyttöön tuleva konetyyppi, jossa tämmöinen kaappaustenestolaite on saatavilla, on Airbus 380.

 

Minun täytyy kyllä todeta että onneksi tuo terroripäivä ei ollut 11.8. vaan 11.9. Nimittäin tasan kuukautta ennen noita iskuja, 11.8.2001, olen ollut eräällä nimenomaan American Airlinesin lennolla. Kyseinen lento oli numero AA 6178 ja reitti EGLL-EFHK. Tosin se operoitiin Finskin 321-bussilla OH-LZA, jonka American Airlines oli tuota lentoa varten miehistöineen vuokrannut Finnairilta.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hyvä että jotain mietitään mutta eikös tuo ole aika turha yritys? Voi olla että olen katsonut liikaa elokuvia mutta jos tunnistus on vain sormenjälkien mukaan niin kyllähän pilotin kädet voidaan ohjaimella pitää tavalla tai toisella.

 

Entä jos tulisi (äärimmäisen epätodennäköinen) tilanne että jonkun muun pitäisi hyväksyttävästi päästä puikkoihin? Jos sitä varten tehdään jokin takaportti, se olisi sitten muidenkin löydettävissä.

 

Nämä ihan ummikon näkökulmasta  ???

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Betty Ong: OK, olen nyt heittoistuimellani, paikka numero 3R.

 

Ihan offtopic:ina, "jumpseat" ja "heittoistuin" ovat kyllä vähän eri asia  ;)

 

//T

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo mieki aloin miettiin että heittoistuimella?.. matkustajakoneesta hypätä poies. :D no ei..helpostihan sen suomentaa juuri niinkuin se on. :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nimittäin tasan kuukautta ennen noita iskuja, 11.8.2001, olen ollut eräällä nimenomaan American Airlinesin lennolla. Kyseinen lento oli numero AA 6178 ja reitti EGLL-EFHK. Tosin se operoitiin Finskin 321-bussilla OH-LZA, jonka American Airlines oli tuota lentoa varten miehistöineen vuokrannut Finnairilta.

 

Ei AA sitä vuokrannut ollut, vaan kyseesä on ihan Finnairin reitti, jolla on code-share AA:n (ja BA:n) kanssa, eli AA ja BA voivat myydä koneeseen lippuja omilla reittinumeroillaan sovituin ehdoin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Laite myös kytkee automaattiohjauksen päälle tarvittaessa, jos kone poikkeaa suunnitellulta reitiltään eikä lentäjä anna pätevää vastausta koneen esittämään kysymykseen miksi kone poikkeaa suunnitellulta reitiltä.

 

Entäs jos kone joutuu ongelmiin? On siinä sitten hauska todellisen hätätilanteen sattuessa kun autopilotti ei anna ohjata konetta.. :P

 

Minusta paras turvatoimenpide on edelleenkin se lukittu ovi...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kun nyt siis on kyse kaappauksenestosta kaapparin päästyä jo koneeseen, niin mainitaan turvaovijärjestelmästä lisää:

 

Jenkeissä ollaan aikeissa tehdä pakolliseksi asentaa kaikkiin liikennekoneisiin ohjaajille tarkoitettu ovivalvontakamerajärjestelmä, ts. videokamera (tai kaksi) joka kuvaa näkymää matkustamon puolella ohjaamon ovella ja sen lähistöllä.

 

Videomonitorista sitten pilotit näkevät, ketä on pyrkimässä sisään, ja voinevat lukita oven sisältäpäin myös vaikka kaapparilla olisi veitsi lentoemännän kurkulla...

 

Raadollista peliä, mutta pakko mikä pakko.

 

Videonäyttö voidaan kytkeä myös suoraan mittaritaulun näyttöruutuihin, mikä ehkä helpottaa pilottien valvontatyötä, tai sitten erilliseen monitoriin.

 

No, varmaankin muutakin teknologiaa on otettu käyttöön, mutta siitä ei puhuta...

 

Voisi olla esim. kaikilla lentoemännillä ranneke, josta nappia painamalla ohjaamon ovi menee tilttiin, jos lentoemäntä näkee jonkun kaapparin lähestyvän ohjaamoa. Oma briljantti ideani tosin  :P

 

Ohjaamon ovisysteemejä valmistaa mm. Ad-Aerospace-niminen firma, ja niitä on asennettu useisiin satoihin koneisiin ympäri maailmaa:

 

http://www.ad-aero.com/news_nr_details.php?news_id=46

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämän päivän Tekniikka ja talous -lehdessä oli mielenkiintoinen artikkeli automaattisien lentokonekaappauksenestolaitteiden suunnittelusta. Laite tunnistaa koneen laillisen miehistön sormenjäljet ja estää konetta tottelemasta ketään muuta joka yrittää konetta ohjata. Laite myös kytkee automaattiohjauksen päälle tarvittaessa, jos kone poikkeaa suunnitellulta reitiltään eikä lentäjä anna pätevää vastausta koneen esittämään kysymykseen miksi kone poikkeaa suunnitellulta reitiltä.

 

En oikein pidä tällaisista ideoista. Mitä jos piloteille tapahtuu jotain? Kenelläkään ei silloin olisi enää minkäänlaista mahdollisuutta vaikuttaa koneen ja matkustajien kohtaloon. Eikä se haittaisi terroristia, jonka tarkoituksena on vähintäänkin tapattaa kaikki koneen matkustajat, mutta apua siitä ainakin olisi, kunhan pitää huolen että pilotit pysyvät poissa kuvioista.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ihan offtopic:ina, "jumpseat" ja "heittoistuin" ovat kyllä vähän eri asia  ;)

 

//T

 

Joo, ja tuskin kenenkään lentoemon sukunimi oli Galley  (=tarjoilutila) :laugh:

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo, ja tuskin kenenkään lentoemon sukunimi oli Galley  (=tarjoilutila) :laugh:

 

Järkeenkäypä selitys sille että kyseistä nimeä ei löydy miehistö- ja matkustajaluettelosta. Siis kyse lienee siitä, että puukotus on kohdistunut tarjoilutilaa hoitavaan lentoemäntään.

 

Mutta onpa niitä sellaisiakin lentoja joilla miehistön jäsenillä on hauskoja, jopa ammattiin liittyviä sukunimiä. Kerran Finnairin tilauslennolla Italian Trevisosta Helsinki-Vantaalle olleen Helsinki nimisen Super Caravellen kapteenin sukunimi oli Varis ja kerran Finnairin reittilennolla Vantaalta Arlandaan olleen DC-9:n kapteenin sukunimi oli Rautiainen. Nämä ovat molemmat lentokykyisiä lintulajeja. Ja olenpa ollut sellaisellakin lennolla, jolla purserin sukunimi oli Hiiri. Se oli aiemmin mainitsemani AA 6177 EFHK-EGLL.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mutta onpa niitä sellaisiakin lentoja joilla miehistön jäsenillä on hauskoja, jopa ammattiin liittyviä sukunimiä.

 

Niin ja onhan meillä meterologi Pekka Pouta!  ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

...

 

 

Saisiko lähteen. Ehkä olin vain puusilmä ja en huomannut sitä, mutta lukisin tämän mielelläni alkukielellä paremmalla ajalla uudestaan.

 

Edit. Jaah, T&T on lähde : )

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Saisiko lähteen. Ehkä olin vain puusilmä ja en huomannut sitä, mutta lukisin tämän mielelläni alkukielellä paremmalla ajalla uudestaan.

 

Edit. Jaah, T&T on lähde : )

 

Lähteitä on itse asiassa tuossa artikkelissani kaksi eri. Toinen lähteistä on sanomalehti nimeltä Tekniikka Ja Talous, tarkemmin sanottuna sen viime torstain numero. Sieltä ovat tietoni koskien konekaappaustentorjuntatekniikan suunnittelua mm. Airbus 380 konetyyppiin. Toinen lähde on Yhdysvaltain oikeuslaitoksen nettisivu. Sieltä on imuroitavissa lentoemäntä Betty Ongin ja American Airlinesin paikkavarauskeskuksen välinen puhelinkeskustelunauhoitus hetkeltä muutamia minuutteja ennen Betty Ongin kuolemaa. Lentoemäntä Betty Ong kuoli 11.9.2001 New Yorkissa ollessaan matkalla Bostonista Los Angelesiin lennon AA 11 kolmantena lentoemäntänä.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Videomonitorista sitten pilotit näkevät, ketä on pyrkimässä sisään, ja voinevat lukita oven sisältäpäin myös vaikka kaapparilla olisi veitsi lentoemännän kurkulla...

 

Britannian putesta tuollainen löytyi keskikonsolista radionamiskoiden takaata (joten varmaan niitä on siis useampaankin koneeseen asennettuna). Hyvä keino mielestäni on juuri tuo videokamera ja ovien lukitseminen. Toisaalta luulisi että ohjaamonkin ovesta voi päästä läpi esim. tarjoilukärryjen kera kun tulee vauhdilla, joten jotain varasysteemiä olisi hyvä saada ohjaamoon (esim. tuo kaappaudenesto järjestelmä).

 

Ps. Kiitos suomennoksesta, oli tavallaan aika ikävää luettavaa kun tietää miten siinä kävi. Ehkä tulkitsin väärin, ehkä en, mutta tuossa puhelussa tuli pieni sellainen tunne etteivät  nuo henkilöt maassa aluksi tahtoneet uskoa (joka on periaatteessa ihan ymmärrettävää kun ei suomen poliisikaan tahdo aina uskoa kun soittaa että Korsossa on keskellä päivää ammuttu mies  :S).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kaappaukset loppuvat heti, kun jokainen matkustaja suljetaan omaan alumiiniseen igluunsa ja kuljetetaan ruumassa perille. Kukaan kahjo ei halua räjäyttää vain itseään.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään