Mikko Maliniemi

Keskustelua Malmin vesikoneonnettomuudesta

155 viestiä aiheessa

Pikkulintu kertoi, että Malmilla olisi vesikone katollaan. Ja epäili myös, että olisi OH-CJJ. Pitääkö paikkansa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Satun oleen malmilla ja tältä näyttää. Rekkarista ei tietoa.

 

Toivottavasti kuski OK

 

[ attachment removed / expired ]

 

Tässä hetki sitten otettu kuva koneen käännöstä (n. 12:30)

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Pienkone pyörähti ympäri Malmin kentällä

 

Julkaistu: 10:28

 

Malmin lentokenttää lähestymässä ollut kaksipaikkainen vesitaso joutui onnettomuuteen noin kello yhdeksän torstaiaamuna.

 

Pelastuslaitoksen tietojen mukaan kone kosketti maan pintaa pari kolme metriä ennen kiitorataa, jolloin se keikahti nenälleen ja pyörähti kerran ympäri.

 

Koneessa oli kuljettajan lisäksi yksi matkustaja, mutta molemmat selvisivät turmasta vahingoitta. Poliisi on aloittanut tutkinnan onnettomuuden syystä.  -HS

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko tuossa koneessa pyöräkellukkeet vai onko sillä tarkoituksella laskeuduttu radan viereen nurmikolle?

 

Minusta ei näytä olevan renkaita. Oliskohan tarkoitus ollut laskeutua nurmikolle mutta ei ole huomannut laskuvarjoilijoiden pudotuspaikalle menevää tienpätkää ja olisi siitä vetänyt lipat??

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kai tuo on teoriassa mahdollista - tulla ponttooneilla nurmikolle, mutta ihmetyttää kuitenkin. "Alkoholilla osuutta asiaan"  :thmbdn:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä tuo CJJ:ltä näyttää - pikainen airliners.net haku - ja sitten tarkentaen, kaikki ko. tyypin koneet suomesta vertailun vuoksi. Eniten näyttää CJJ:tlä, joka ilma-alusrekisterin mukaan on myyty Ivalosta stadiin vähän aikaa sitten.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllähän vesikoneita on tuotu nurmikolle ihan tarkoituksella vaikkapa talviteloille tai versionvaihtoa varten.

 

Joo. Asfaltille sitä ei nimittäin kannata laskea.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eniten näyttää CJJ:tlä, joka ilma-alusrekisterin mukaan on myyty Ivalosta stadiin vähän aikaa sitten.

 

On se OH-CJJ. Mutta ihmeen huono säkä omistajalla. Ensin OH-CCY vaurioitui Saksassa ja nyt sitten tämä. Itseasiassa tämä taisi olla vasta kolmas täystuho.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onhan noita pyörättömillä ponttooneilla tehtyjä nurmikkolaskuja Malmille muutama nähty, nimenomaan 18:n länsipuolen nurmikolle, jonka kunto on kyllä vuosien varrella vaihdellut mm. tasaisuudeltaan huomattavasti.

 

Olettaisin, että varsinkin kostealle nurmikolle tehty lasku onnistuu ihan hyvin - siis kokeneelta pilotilta hitaimmalla mahdollisella nopeudella kaikki rojut ulkona, edellyttäen myös, että tasaista nurmikkoa on riittävän pituinen pätkä, ei liikaa sivutuulta jne.

 

Mutta jos vastaan tulee kesken laskukiidon kuoppa, kumpare, hiekkapätkä tai asfaltinpätkä, jonka kitka on ihan toista luokkaa kuin nurmikon, niin näinkin ikävästi voi käydä. Onneksi henkilövahingot jäivät lieviksi.

 

Tekiköhän pilotti tarkistuslennon nurmipätkän yläpuolelta ennen laskukohdan valintaa vai ei?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No jos Iltalehden jutussa on perää, niin "kuningas-A" lienee aiheuttanut ongelmia.

Korvaako vakuutus koneen vauriot, jos kuningas A on ollut osallisena?

 

Ja vielä toinen "tyhmä kysymys": onko lentokone pakko vakuuttaa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

On tietty määrä pakollisia vakuutuksia ainakin kaupalliseen käyttöön tarkoitetuissa vuokralle annettavissa koneissa, mutta ns. täyskasko on vapaaehtoinen.

 

90-luvulla muuankin lentokoulun omistaja laski, että täyskaskon hinnoilla hänellä on varaa rypyttää totaalisesti 1 kone vuodessa, ja tulee silti halvemmaksi kuin ottaa kaikille koneille täyskasko.

 

Lisätään vielä: 90-luvulla oli olemassa ainakin yksi englantilainen vakuutusyhtiö, joka myönsi täyskaskoa halvemmalla kuin suomalaiset yhtiöt. Yksi vesitaso, joka meni lunastukseen ohjaajan tai vielä tarkemmin sanottuna ilma-aluksen virallisen päällikön eli lennonopettajan virheestä, korvattiin täyskaskosta siitä huolimatta 500000 markalla.

 

Yleensähän homma kai menee niin, että jollei täyskaskoa ole ja kippari tekee virheen ja kone menee lunastukseen tai isoon korjaukseen, niin se on kippari joka joutuu maksamaan viulut. Nykyisestä vakuutusten määrästä ja hintatasosta ja korvausvelvollisuuskäytännöstä tietävät muut paremmin kuin minä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

On tietty määrä pakollisia vakuutuksia ainakin kaupalliseen käyttöön tarkoitetuissa vuokralle annettavissa koneissa, mutta ns. täyskasko on vapaaehtoinen.

 

 

Vettä on hieman virrannut noista ajoista Vantaanjoessa. Tällä hetkellä on pakollisia lentovastuuvakuutus (ts. kolmannen osapuolen vakuutus) ja mikäli koneessa on matkustajapaikkoja, myös ilmakuljetusvastuuvakuutus, jolla on tarkoitus kattaa matkustajille tulevien vammojen hoitoa. Lisäksi koulutuskäytössä on pakollinen istuinpaikkavakuutus. Sitävastoin kasko eli hull insurance on vapaaehtoinen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hesarin uutinen näyttää päivittyneen. Pari poimintaa:

 

Malmin poliisi puhallutti onnettomuuden jälkeen molemmat koneessa olleet miehet. Myös matkustajan todettiin nauttineen alkoholia.

 

”Ilmaliikennejuopumuksen lisäksi lentäjää epäillään liikenteen vaarantamisesta, ilmailurikkomuksesta sekä vamman ja vaaran tuottamisesta”, komisario Pekka Seppälä sanoi.

 

Molemmat miehet pääsivät tarkistuksen jälkeen sairaalasta, mutta joutuivat saman tien poliisiasemalle kuulusteluihin.

 

....

 

Kellukkein varustettu kuusipaikkainen Cessna 185 oli lähtenyt vähän ennen yhdeksää Porkkalasta Malmille moottorihuoltoon. Noin vartin lennon jälkeen se oli ottanut yhteyttä Malmin lennonjohtoon ja saanut luvan laskeutua kiitoradan viereiselle nurmikolle, kuten kellukekoneiden pitääkin.

 

”Metrin korkeudessa oli tapahtunut jotakin niin, että kellukkeen kärki tökkäsi nurmeen ja kone kellahti ympäri”, totesi johtava tutkija Esko Lähteenmäki.

 

Mitähän tuommoisesta törttöilystä on seurauksena?

 

-Tero-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo. Asfaltille sitä ei nimittäin kannata laskea.

 

  ;) Onkohan koskaan muuten käynyt niin, että pyöräkellukkeista olisi jäänyt tennarit sisään kovalle maalle laskeuduttaessa? Muistelisin, että jossain (ei välttämättä Suomessa) on joskus mennyt vesikone ympäri, että on ollut fillarit ulkona veteen tällätyssä laskussa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No onhan toki....ainakin amfibio Atol OH-XAT:in kohdalla molemmat kysymäsi haverit toteutuivat 90-luvulla itäisessä Suomessa.

 

Ensimmäisestä seurasi pohjan paikkauksia, jälkimmäisen tapauksen jälkeen koneen silloinen omistaja laittoi hieman enemmän vaurioituneen koneen myyntiin. Konekaupan ja korjausten jälkeen OH-XAT on ollut monet vuodet Räyskälän suunnalla.

 

Pete

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo mainitsemani vesikoneonnettomuus 90-luvulla (Sipoonlahdella) oli sellainen tapaus, että ukot lähtivät pyörät ulkona Malmilta harjoitusalueelle tekemään laskuja veteen.

 

Unohtivat kuitenkin vetää pyörät sisään, joten kone meni vesikosketuksessa välittömästi ympäri nokka edellä pinnan alapuolelle, ja jäi kellumaan ylösalaisin siten, että vain kellukkeet olivat vedenpinnan yläpuolella.

 

Opettaja ja oppilas selvisivät koneesta ulos, pienillä ruhjeilla, ja pelastettiin veneeseen.

 

Kone oli muistaakseni joku 180-sarjan Cessna ja vuosiluku 1993 +/- vuosi tai pari.

 

Kaskovakuutus korvasi koneen omistajalle vakuutusarvon 500000 mk. Meni niin pahasti pilalle, ettei enää korjattu.

 

Opettaja lopetti hommat käytännössä siihen eikä oppilastakaan tainnut näkyä Malmilla sen jälkeen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

 

Mitähän tuommoisesta törttöilystä on seurauksena?

 

-Tero-

 

Seurauksena on rahanmenoa, lento-oikeuden menetys, monta kuhmua päähän ja henkisiä hiertymiä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

ja henkisiä hiertymiä.

 

Veikkaan, että ei ihan hiertymillä selviä. Voi mennä avohaavojen puolelle. Se voi tuollainen jälkeenpäin oikeasti pistää tututtamaan... Mutta niin sietääkin  :thmbdn:

 

EDIT: siis siinä tapauksessa, että alkomaholilla tosiaan on osuutta asiaan...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään