Mikko Maliniemi

Keskustelua Malmin vesikoneonnettomuudesta

155 viestiä aiheessa

Siis meneekö tuossa kunnossa oleva kone jo "lunastukseen"? Minusta nuo ei näytä kuin peltivaurioilta tuossa, mutta voi tietysti olla että vain näyttää.

Siksi vain ihmettelen, että tuollaisen koneen hinta on käytettynäkin tosiaan varmaan muutama sata kiloeuroa.

 

- Ville -

 

Tässä taas itselleni tuttu satakasivitonen matkansa päässä. Vauriot siivissä olivat erittäin pienet päältäpäin, mutta siipien kiinnitys rungossa oli nitkahtanut niin pahasti, että Konekorhosella arvioitiin työn hinnaksi 100 k€. Toimivan, n. 5000 tuntia lentäneen koneen voi saada samaan hintaan niin että moottorissakin on vielä jaksoa jäljellä.

 

Itse epäilen, että CJJ voi päätyä samaan halliin kuin tämäkin.

 

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siis meneekö tuossa kunnossa oleva kone jo "lunastukseen"? Minusta nuo ei näytä kuin peltivaurioilta tuossa, mutta voi tietysti olla että vain näyttää.

Siksi vain ihmettelen, että tuollaisen koneen hinta on käytettynäkin tosiaan varmaan muutama sata kiloeuroa.

 

- Ville -

 

Ne suuret vahingot eivät välttämättä näy ulospäin. Esim. runko on todennäköisesti vääntynyt eikä sen suoristaminen ole halpaa lystiä. Mitä todennäköisimmin moottorikin on saanut kipeää ja voi mennä lähes kokonaan uusiksi. Voi olla, että molemmat siivet joudutaan uusimaan vaikkei ulospäin oikeassa siivessä mitään näykään. Tukivarret ovat todennäköisesti vääntyneet tai rikkoutuneet kiinnikekohdistaan, mikä ei näy ulospäin. Potkuri maksaa. Ohjauslaitteet, vaijerit, työntötangot jne menevät ehkä uusiksi. Kellukkeet ovat entiset?

 

Avioniikka tärähtänyt ja tarkistettava/uusittava?

 

Pinnalta päin katsottuna ei voi todellakaan sanoa juuri mitään. Kone on purettava kuoristaan osiin kaiken vahingon selville saamiseksi ja lisäksi tiedettävä koneen ja moottorin ja potkurin ja muiden aikarajoitettujen laitteiden käyttötunnit ja siis se, mitä olisi mahdollisesti pian joka tapauksessa uusittava.

 

Lentokuntoisia C-185 kellukekoneita on myynnissä kunnosta ja lentotunneista riippuen hintahaitarilla 140000 - 314000 USD Jenkkilässä. Sieltä jos ostaisi, niin sitten päälle rahti, maahantulotarkastus (jossa voi ilmetä vaikka mitä, korroosiosta alkaen), rekisteröinti jne. Siitä voi alkaa miettimään, mikä tuollaisen koneen arvo kotimaassa korjattuna on, kun korjaajan tuntipalkkakaan ei ole ihan pieni ja muu kuin valtuutettu mekaanikko/korjaamo ei saa tyyppihyväksyttyä konetta korjata.

 

Jaa, Jouni ehtikin jo vastata tähän väliin, mutta tässä nyt yksi vastaus kuitenkin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pinnalta päin katsottuna ei voi todellakaan sanoa juuri mitään. Kone on purettava kuoristaan osiin kaiken vahingon selville saamiseksi ja lisäksi tiedettävä koneen ja moottorin ja potkurin ja muiden aikarajoitettujen laitteiden käyttötunnit ja siis se, mitä olisi mahdollisesti pian joka tapauksessa uusittava.

 

Ilkan ja Jounin vastaukset olivat aika tyhjentäviä.

Se on kyllä ihan totta, että lentokoneen korjaus on ihan hiukka vaativampaa, kuin auton peltivaurioiden suoristaminen juuri

sen takia, että koneessa ei saa olla mitään riskiä jonkun osan pettämisestä - tarkoitan siis koneen ulkopuolisia

osia, kuten laipat, peräsin jne. Lisäksi vielä sekin, että koko muunkin tekniikan on parasta olla kunnossa, kun kone otetaan taas käyttöön.

 

Ei ole kyllä ihan halpaa eikä riskitöntä lystiä omistaa lentokone.  :-\

 

- Ville -

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos nyt yksi "hyvä" puoli tuossa onnettomuudessa oli, niin sehän meni nurin kuivalla maalla eikä vedessä, joten ainakaan korroosiota ei tullut lisää onnettomuuden takia.

 

Se vesikone, joka meni selälleen Sipoonlahdella ja joutui olemaan vedenpinnan alapuolella suolavedessä pari päivää, kärsi ainakin sen verran enemmän, että radiot menivät vedessä pilalle. Eikä suolavesi ole koneelle muutenkaan hyväksi.

 

Vaikka ei tuossa onnettomuudessa tietenkään mitään varsinaisesti "hyvää" ole, päinvastoin. Tuli vain mieleen mainita.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuvasta päätellen ei -CJJ:sta tule vielä elimenluovuttajaa. Veikkaukseni: Suomessa on aika harvassa korjausluvat C185:lle, joten KONEKORHONEN Oy ostanee sen muodolliseen hintaan joko omistajalta tai vakuutusyhtiöltä, hommailee hiljakseen siipeä ja muuta oikomatonta, nollailee moottorin ja korjailee sitä pikkuhiljaa kun hallissa on muutoin väljää. Keväällä 2007-2008 -CJJ ilmestynee markkinoille "kuin uutena", hintalappu ei alle 100K eur. Toivottavasti sen lifecycle jatkuu, on se hieno lintu.

Tuplakoukun korjaaminen tulee todella kalliiksi, vaikka siinä onkin hyvillä jaksoilla olevia komponentteja ja laitteita.Kyseisellä yksilöllä on suuri tunne-arvo meikäläiselle.Tulihan sillä rapiat 6000 starttia ja 2500 tuntia lennettyä ja pakkolaskuja 2 kpl:ä täällä lapissa, joista julle julle selvisi vaurioitta.Kummallakin kertaa päästiin vain konerikolla. Itselläni muistona tällä hetkellä kuitenkin puolimetrinen pienoismalli.Kyseisen pilotin tuntien,joka  JJ:n särki, saa katsoa peiliin ja pitkään. Toivonmukaan eivät anna kirjaa ikinä enään.  P.S. Sillä on hallussa nytten 185:n romuttamisen epävirallinen MM-ennätys. 3 konetta vuoden sisällä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Se on kyllä ihan totta, että lentokoneen korjaus on ihan hiukka vaativampaa, kuin auton peltivaurioiden suoristaminen juuri

sen takia, että koneessa ei saa olla mitään riskiä jonkun osan pettämisestä - tarkoitan siis koneen ulkopuolisia

osia, kuten laipat, peräsin jne.

 

 

Niin, paitsi että ne sisäiset jutut on monesti vielä tärkeämpiä, kuin ulkoiset. Tuostakin CJJ:stä näkee, että runko on saanut ihan kunnolla "siipeensä" ja sieltä menee takuulla yksi jos toinenkin runkokaari vaihtoon jne. Siivet menee todennäköisesti kokonaan uusiksi...

 

Hyvä esimerkki on keväällä pehmeään hankeen kellahtanut CVB. Päälisin puolin ainoat siivissä olleet vauriot näytti olevan siivenkärkien muoviosissa:

 

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

 

Sitten kun pikkuisen lähempää katsoi, näkyi mitättömän näköistä aaltoilua:

[ attachment removed / expired ]

 

Mutta ei ole vissiin koiraa karvoihin katsomista, tai lentokonetta pelteihin. Juttu kertoo, että sieltä sisästä ne oikeat vauriot ovat sitten löytyneet eikä varmaankaan tule vakuutusyhtiölle halvaksi korjaaminen...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyseinen kone osallistui Sunny Nights Rallyyn Pudasjärvellä lennättäen yleisöä. Omistaja ei kuitenkaan tuossa vaiheessa enää ollut Oulun Tilauslento Oy, vaan yksityishenkilö.

 

OH-CJJ Pudasjärvellä Havulan rannassa 9.7.2006

[ attachment removed / expired ]

 

Julle jullen omistaja on tietääkseni ollut viime syksystä lähtien tuntemani yksityinen henkilö etelä-suomesta.Ei siis Oulun Tilauslento enään tänä vuonna. Millähän toimiluvalla on yleisöä Pudasjärvellä lennättänyt, kun kyseisellä kipparilla/koneen omistajalla ei ole edes ansio-lentäjän lupakirjaa? Siinä sitä on viranomaisella puitavaa ja selvitettävää kerraksee. Ja, vakuutus EI korvaa mitään, jos alkon vaikutuksen alaisena on ollut. Hän kuuluu sarjaan: SUURESTA OMAISUUDESTA SAA PIENEN ILMAILUSSA VUODESSA ROMUTTAMALLA LENTOKONEITA. Luulis vakuutus yhtiönkin kiinnostuvan kyseisestä persoonasta, mikäli kaskoja koneissa on pitänyt.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Entäs JOS SE sokka ei irtoakaan? ;)

 

hannu

 

Sori vanhaan vastaus, mutta osui tää säie silmään vasta nyt...

 

Eihän sitä sokkaa millään sentin vaijerilla kiinnitettäisi, vaan vaikka sopivalla siimalla. Ja jos se sokka ei irtoaisi, niin siima heikoimpana antaisi periksi, ja kärry tuhoaisi valoja, minkä se olisi tehnyt ilman jarruviritystä kuitenkin...

 

 

Janne

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyseisen pilotin tuntien,joka  JJ:n särki, saa katsoa peiliin ja pitkään. Toivonmukaan eivät anna kirjaa ikinä enään.  P.S. Sillä on hallussa nytten 185:n romuttamisen epävirallinen MM-ennätys. 3 konetta vuoden sisällä.

 

Poltteleeko tämä maailmanennätysmies mahdollisesti pikkusikareita?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Tässä taas itselleni tuttu satakasivitonen matkansa päässä. Vauriot siivissä olivat erittäin pienet päältäpäin, mutta siipien kiinnitys rungossa oli nitkahtanut niin pahasti, että Konekorhosella arvioitiin työn hinnaksi 100 k€. Toimivan, n. 5000 tuntia lentäneen koneen voi saada samaan hintaan niin että moottorissakin on vielä jaksoa jäljellä.

 

Itse epäilen, että CJJ voi päätyä samaan halliin kuin tämäkin.

 

 

Kyseinen kone palveli aikoinaan Lapin käsivarressa puskakoneena ja ajettiin eräällä erämaajärvellä ympäri. Kone käännettiin paikanpäällä oikeinpäin, purettiin ja korjattiin myös erämaassa pienessä eräkämpässä. Hommassa mukana silloin ainakin Lähteenmäen "Eko". Niittipyssyt saivat paine-ilman sukellus pulloista. Jäitten tullessa lennettiin pois. Ennen sitä tehtiin, mutta nykyaikana kaiken mailman säädökset tekevät asioista miltei mahdottomia. Ilmeisesti tässä tapauksessa tultu laskuun jarrut päällä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Taisi olla syysmyrsky joka kaatoi tämän koneen :(

 

Vaurioilmoituksessa puhuttiin puuskasta. Pidän konettä vaativana, mutta en kyllä saa päähäni miten sen saa puuskassa kipattua etukautta. Kone toimi aivan loogisesti nopeusalueen alapäässä vaikka siinä olikin tuo pahamaineinen Robertson STOL-kitti. Konetyyppi tosin itsessään on kyllä sellainen, että jos nukahdat hetkeksi laskussa, niin kuskista tulee äkkiä matkustaja.

 

Vaikea mennä sanomaan... lensin tällä koneella vajaat 1000 laskuvarjokeikkaa, puuskaisessakin säässä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyseinen kone palveli aikoinaan Lapin käsivarressa puskakoneena ja ajettiin eräällä erämaajärvellä ympäri. Kone käännettiin paikanpäällä oikeinpäin, purettiin ja korjattiin myös erämaassa pienessä eräkämpässä. Hommassa mukana silloin ainakin Lähteenmäen "Eko". Niittipyssyt saivat paine-ilman sukellus pulloista. Jäitten tullessa lennettiin pois. Ennen sitä tehtiin, mutta nykyaikana kaiken mailman säädökset tekevät asioista miltei mahdottomia. Ilmeisesti tässä tapauksessa tultu laskuun jarrut päällä.

 

Ruosteisen Erkki vainaa oli myös mukana ja lensi koneen etelään. Eipä ollut toimiva mittarivarustus ko. lennolla liian runsas.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuvasta päätellen ei -CJJ:sta tule vielä elimenluovuttajaa. Veikkaukseni: Suomessa on aika harvassa korjausluvat C185:lle, joten KONEKORHONEN Oy ostanee sen muodolliseen hintaan joko omistajalta tai vakuutusyhtiöltä, hommailee hiljakseen siipeä ja muuta oikomatonta, nollailee moottorin ja korjailee sitä pikkuhiljaa kun hallissa on muutoin väljää. Keväällä 2007-2008 -CJJ ilmestynee markkinoille "kuin uutena", hintalappu ei alle 100K eur. Toivottavasti sen lifecycle jatkuu, on se hieno lintu.

Vaurioiden perusteella Julle Julle on tuotu alinopeudella ja sakkautettu, jonka seurauksena lähtenyt kaatumaan oikealle siivelle, pudottanut nokkaa alas, oikean kellukkeen kärki edellä tullut maahan ja siitä nokan kautta ympäri kiertoliikkeellä vasemman siiven kautta selälleen. Kellukkeiden korjaus suhteelisen helppo, koska kellukkeissa suorat pellit, jotka voidaan tehdä uudelleen suoraan peltilevystä. Tämä oli aikoinaan kriteeri, kun nuo kellukkeet ostin. (BeaKay 3900 C malliset.) Kyseisen koneen sakkausvaroitin toimii alipaineella ja on melko hiljainen, joten kyseinen pilotti ei välttämäti ole sitä kuullut laisinkaan. Lasku-asento nurmikolle ja nopeus olisi ollut helpompi pitää tehon avulla, jos olisi käytetty 30 asteen laippoja. Nimimerkillä "kasvoin" aikoinaan JJ:n kanssa melkein yhdeksi paketiksi ja tunsimme toisemme.!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

"Lentäjän virhe aiheutti Malmin lentokentällä sattuneen viikontakaisen lentovaurion.

 

Lentäjä veti laskeutumisessa koneen kaasuvivut tyhjäkäynnille, minkä jälkeen kone sakkasi ja keikahti ympäri."

 

Kertoo YLE

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

"Lentäjän virhe aiheutti Malmin lentokentällä sattuneen viikontakaisen lentovaurion.

 

Lentäjä veti laskeutumisessa koneen kaasuvivut tyhjäkäynnille, minkä jälkeen kone sakkasi ja keikahti ympäri."

 

Kertoo YLE

 

Mitä nyt tästäkään voi kansalainen muuta päätellä, että jos kaasuvivun vetää tyhjänkäynnille, niin kone sakkaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikähän tuon onnettomuuden opetus oli? ;)

Jos oppisimme toistemme virheistä niin tälläiset mällit olis jo aikaa sitten loppuneet tyystin...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos oppisimme toistemme virheistä niin tälläiset mällit olis jo aikaa sitten loppuneet tyystin...

 

Oppimisen aika jatkuu, yhä  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään