Kauko Lehtinen

Brysselin sotamuseon ilmailuosasto

19 viestiä aiheessa

Kävin 25.8.2006 työreissulla Brysselissä ja kun kokouksen jälkeen jäi aikaa ennen paluulennon lähtöä kävin kuluttamassa aikaani sotamuseon ilmailuosastolla. Tässäpä kuvia:

 

http://www.kolumbus.fi/kaukolehtinen/Web%20Bryssel/FrameSet.htm

 

Ilma-alusten nimiä askartelin tuonne yläbanneriin. Kolme viimeistä jäi kuitenkin tunnistamatta. Olen ylen iloinen, jos joku osaa auttaa niiden tunnistamisessa.

 

Museossa muuten kunnostettiin koneita yleisön nähden ja työmaita oli paitsi yhdessä hallin nurkassa myös näytteillä olevien koneiden ympärillä. Aika mukava idea. Varsinkin tolppien nokissa olleet koneet olivat yläpinnoiltaan aika törkyisiä. Hyvä esimerkki tuosta siivoamisen puutteesta näkyy Blennun kuvissa.

 

Tässä vielä linkki sivulle, josta näkyy vähän lisää tietoja museosta: http://www.targeta.pwp.blueyonder.co.uk/brussels_museum.htm

 

Kake

 

Edit: Ilkan vihjeen mukaisesti muutama houkutuskuva:

 

 

Airspeed Oxford I

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

Fouga Magister

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

Sopwith 1½ Strutter

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

Skandinavian Aero KV III

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

Percival Pembroke, C 47 ja muita

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hienoja kuvia paikasta jossa melkein kävin kolme vuotta sitten.

 

Laita ihmeessä maistiaisia muutaman kuvan verran artikkeliisi parhaista paloista!

 

Tuo "blennu" on muuten Bolingbroke. Tikkakoskella on se Ainoa Oikea Blenheim  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tikkakoskella on se Ainoa Oikea Blenheim  :)

 

Siis, joko se Blenheim on hallissa Tikkakoskella? Kävin kesällä, mutta oli vasta tekemässä tuloaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jaa että nykyisin saa ottaa kuvia. Vuonna 1994 ei lupaa lohjennut sitten millään. Upea tunnelma siellä museossa, kun itse rakennuksessakin on jo paljon patinaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Skandinavian Aero KV III

 

[ attachment removed / expired ]

 

Tarkempi tyyppi on Skandinavian Aero Industri eli S.A.I KZ III (kuvan nimi on oikein, että ilmeisesti tuo V oli typo).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tarkempi tyyppi on Skandinavian Aero Industri eli S.A.I KZ III (kuvan nimi on oikein, että ilmeisesti tuo V oli typo).

 

Jeps, pääsi lipsahtamaan kirijoitusvirhe. Kiitokset Aero Industri-tarkennuksesta .

 

Kake

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

:) kiva nähdä kuvia tuolta. Itse kävin paikassa kesäkuun alkupuolella. Vaikka museossa käynnille olikin aikaa vain 30 minuuttia niin juoksemalla siitäkin selvisi. Tosin ylläri että siitä 30 minuutista kului 24 ilmailupuolella ja lopusta 5 minuuttia kaupan puolella, sekin oli ihan kiva.

Museohallin laajuudesta antaa kyllä hyvän kuvan se Caravelle joka on sisälle tultaessa pään yläpuolella.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuinka ihmeessä koneella voi olla tyyppinumero 1½ ?  :laugh:

 

Varmaan ainoa moinen tyyppinumero. Olen tosin antanut itseni ymmärtää, että tässä viitataan koneen siipitukiin (struts), joita on "puolitoista" puolellaan, täydet siiven kärjen lähellä ja puolikkaat yläsiivestä runkoon. En tiedä, onko kyseessä kutsumanimi, joka on sitten vakiintunut käyttöön, vai ihan virallinen tyyppinimi. Joku varmaan tämänkin täällä tietää.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

MOI!

 

Kävin itsekin kesällä tuossa museossa joten pistän jossain vaiheessa omia kuvia. Mutta kävitkö museon kaupassa siellä huomasi että paikka pyöritetään vapaaehtois voimin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

MOI!

 

Kävin itsekin kesällä tuossa museossa joten pistän jossain vaiheessa omia kuvia. Mutta kävitkö museon kaupassa siellä huomasi että paikka pyöritetään vapaaehtois voimin.

 

Valitettavasti oli sen verran niukka aikataulu etten ehtinyt kauppaan. Pitääpä käydä siellä seuraavalla kerralla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuolla kotisivuilla olevissa kuvissa on otos kahdesta pyöreästä "polttoainesäiliöstä". Ne kuitenkaan eivät liene varsinaiset polttoainesäiliöt, vaan V-1:n paineilmasäiliöt.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuolla kotisivuilla olevissa kuvissa on otos kahdesta pyöreästä "polttoainesäiliöstä". Ne kuitenkaan eivät liene varsinaiset polttoainesäiliöt, vaan V-1:n paineilmasäiliöt.

 

Aina oppii jotain uutta. Kiitos tarkennuksesta. En huomannut niiden luona mitään kylttejä, joten päättelin itse - näemmä väärin

 

Kake

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

1988 kävin myös paikan päällä ja silloin oli myös kuvauskielto. Myivät tosin 10-kuviaan ja niitähän tuolla on vielä tallessa. Hieno homma jos nyt saa ottaa valokuvia myös itse. Muutama kone on tullut lisää sitten viime näkemästä. Kiitos kuvista ja linkistä! Täytyypä poiketa taas joku kerta.

 

Tsekkien museoissa Brnossa ja Vyskovissa ottivat kuvauksista 20 korunan ( 70 senttiä ) nimellisen maksun viime viikonloppuna. Pääsymaksut olivat muuten vain 50 korunaa  ( 1,8 euroa ) ja CIAF 2006 pääsylippu 300 paikallista ( 10,7 euroa ) ja ei ollut LIAS:n tyyliin aitoja edessä, vaikka USAF oli paikalla monen koneen kera ;).

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moro, tässä muutama otos samasta tallista aiheen jatkoksi. Museohan on käymisen arvoinen muutenkin; todella paljon sotaisaa nähtävää Pelekian ritari- ja siirtomaa-ajoista lähtien monessa hallissa...ja ei sisäänpääsymaksua (ainakaan huhtikuussa -06).

 

Masa

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla