Ilkka Mäkelä

Iranissa lento-onnettomuus

43 viestiä aiheessa

BBC:n "Breaking news" kertoo, että ehkä jopa 60 ihmistä on kuollut lento-onnettomuudessa Iranissa.

 

Ei vielä tarkempaa tietoa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

CNN kertoo että 80 ihmistä kuoli kun kone syttyi palamaan laskeutuessaan Mashhadiin koillis-Iranissa. Ilmeisesti rengas on ensin räjähtänyt ja kone syttynyt jälkitilanteessa. Kone oli CNN:n mukaan matkalla Bandar Abbasista etelä-Iranista. Surkeaa. Uutisessa ei ole tietoa mahdollisista henkiin jääneistä.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

CNN kertoo että 80 ihmistä kuoli kun kone syttyi palamaan laskeutuessaan Mashhadiin koillis-Iranissa. Ilmeisesti rengas on ensin räjähtänyt ja kone syttynyt jälkitilanteessa. Kone oli CNN:n mukaan matkalla Bandar Abbasista etelä-Iranista. Surkeaa. Uutisessa ei ole tietoa mahdollisista henkiin jääneistä.

 

 

Koneesta on pelastettu kymmeniä ihmisiä

MTV3

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Turma johtui renkaan rikkoutumisesta laskussa, tv kertoo.

 

Tupolev-154-tyyppinen kone oli tulossa Etelä-Iranista Bandar Abbasista koilliseen Mashhadiin.

 

Kaikkien miehistön jäsenten kerrotaan olevan pelastuneiden joukossa.      |YLE24| .

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Alkaa tuo Venäjäläisvalmisteiset koneet ihan urakalla putoilla. Viimeinen käyttöpäivä kenties mennyt umpeen?  :P

Minkäs yhtiön kone mahtanut olla kyseessä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Alkaa tuo Venäjäläisvalmisteiset koneet ihan urakalla putoilla. Viimeinen käyttöpäivä kenties mennyt umpeen?  :P

Minkäs yhtiön kone mahtanut olla kyseessä?

 

Öö...jos rengas hajoaa ei kai se nyt tarkoita että kone on paska?

 

Kyllähän 737:ojakin tippuu kun kärpäsiä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Hehheh...Tupolevit paukkuu ihan järjestelmällisesti.

 

Järjestelmällisesti kaiketi sikäli, että koneiden huoltamisen ja teknisten ongelmien välillä on selvä yhteys koneesta riippumatta.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos nyt katsoo tilastoja (vaikkapa Aviation Safety Networkistä), niin ihan kaikentyyppisille koneille on sattunut renkaiden puhkeamisia, telineiden pettämisiä, ajautumisia syrjään kiitotieltä, nousussa tai laskussa.

 

Ja usein on laskujen yhteydessä tapahtunut niin, että telineen tai siivenkärjen tai moottorin raapiessa kiitotien pintaa on syntynyt kipinäsuihku tms, minkä takia on syttynyt tulipalo, jossa taas on ihmishenkiä menetetty kun ei ole saatu evakuoitua ajoissa.

 

OK; Iran Airtour-yhtiölle on nyt sattunut 4 Tu-154-onnettomuutta. Mutta kun yhtiöllä ei sattuneesta syystä ole länsimaista kalustoa. Sellaisen ostaminen hieman vaikeutui ns. islamilaisen vallankumouksen ja kauppasaarron jälkeen.

 

Kuitenkin näistä onnettomuuksista yksi tapahtui koneen törmättyä ilmassa Sukhoi-hävittäjään. Tuskin konetyypin vika.

 

Ja toinen tapahtui tehtäessä laskua vuoristokentälle, jolle ei ollut tarkkuuslähestymismenetelmää. Tuskin konetyypin vika sekään.

 

Konetyypin piikkiin ei siis voi pistää ihan mitä tahansa, mitä mieleen tulee. Renkaita poksuu Cessnoissa ja Navajoissakin, mainitakseni ne tapaukset, mitkä olen itse nähnyt omin silmin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos nyt katsoo tilastoja (vaikkapa Aviation Safety Networkistä), niin ihan kaikentyyppisille koneille on sattunut renkaiden puhkeamisia

Mitä tästä opimme? - Ei pidä lentää sellaisella laitteella missä on renkaat :laugh:

 

Kyllähän 737:ojakin tippuu kun kärpäsiä.

Jeps, mutta ne tohtii tippua hallitusti sellaisille päällystetyille suorakaiteille. Tupolevit taas putoilevat hieman vähemmän hallitusti pikkuisen minne sattuu :(

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jeps, mutta ne tohtii tippua hallitusti sellaisille päällystetyille suorakaiteille. Tupolevit taas putoilevat hieman vähemmän hallitusti pikkuisen minne sattuu :(

 

hehe... :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitä tästä opimme? - Ei pidä lentää sellaisella laitteella missä on renkaat :laugh:

 

Siis ei myöskään S-76:lla tai S-92:lla?  ;)

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Enpä muista vähään aikaan mitään 737-onnettomuutta olleen. Koskas oli muuten viimeksi? ???

 

Tämä vuosi on mennyt paremmin, mutta 2005 oli 737:lle aika paha, 6 konetta menetettiin. Näin ainakin tämän mukaan:

 

http://aviation-safety.net/database/dblist.php?sorteer=datekey&cat=%1&field=typecode&var=103%〈=en&page=2

 

Tu154:lla on vielä matkaa tuollaisen vuosisaldoon  :'(

 

EDIT: Silmiinpistävää muuten, että noista 2005 menetyksistä kaikki paitsi yksi olivat iäkkäämpää 737-200 mallia. Samoin 2003, joka oli myös 737:lla huono vuosi, vain kaksi menetystä olivat -200-sarjaa nuorempia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hehheh...Tupolevit paukkuu ihan järjestelmällisesti.

 

Mikä h**evetin "Hehheh.!!

 

Turmassa kuoli kuitenkin ihmisiä, riipumatta konetyypistä.

 

En näe tapauksessa mitään hekotuksen aihetta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

US Air:in 737-koneesta meni laskussa kaksi rengasta, tulipalo syttyi laskutelinekuilussa

 

Tarkemmin katsoen, näytti tällaiselta tilanteelta:

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt, kun katsoin uudelleen BBC:n linkkiä, niin näyttää siltä, että ensin raportoidut tiedot olivat ilmeisesti uhrien määrän osalta - onneksi - liioiteltuja.

 

Siellä sanotaan nyt, että Iranin viranomaiset ovat ilmoittaneet kuolonuhrien määräksi vain 29, kahdeksankymmenen sijasta.

 

Myöskään ei ole 100 % varmaa, räjähtikö koneen rengas laskun yhteydessä vai joutuiko kone jostain muusta syystä kiitotien ulkopuoliselle alueelle.

 

http://news.bbc.co.uk/2/hi/middle_east/5305750.stm

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Osaako kukaan sanoa, miksi renkaita räjähtelee laskussa??

 

-Liian suurella vajoamisnopeudella tehty lasku.

-Huonokuntoinen kiitotie

-liian kulunut rengas

-sälää kiitotiellä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Putolev on aina Putolev, ei se siitä mihinkään muutu.  ;) Kovin paljon vaan (syystä tai toisesta) tuntuu näille naapurimaan leijoille sattuvan, tai sitten ovat vaan muita herkemmin otsikoissa - mene tiedä. Ei voi mitään, mutta kyllä tällaiset tapaukset muokkaavat ihmisten mielikuvia tiettyyn suuntaan, eikä niin herkästi kuunnella tilastonikkareita, joilla voi olla toisensuuntainen käsitys.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

-Liian suurella vajoamisnopeudella tehty lasku.

-Huonokuntoinen kiitotie

-liian kulunut rengas

-sälää kiitotiellä

 

-liian suuri rengaspaine jo valmiiksi + suuri vajoamisnopeus

 

EDIT: -pyöränlaakerin vaurio

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään