Jaakko Kuusisto

AVROjen lähestymiset

27 viestiä aiheessa

Ensiksi pyydän anteeksi hienoilta ystäviltäni, jotka lentävät Avroilla Blue-1:ssä.

 

Ihmettelen miten nuo  muiden yhtiöiden Avrot pystyvät tekemään Vantaalle lähestymisen, kuin sukkasillaan.

Kuuluu vain vieno suhina, kun  nelimoottorinen Avro menee asutusalueemme yli laskuun.

Avrohan on tunnettu meluttomuudestaan.

 

Kun Blue-1:n Avro tulee, repeää koko ilmatila karseeseen meluun.

Jossain on eroa.

 

Katselimme pihalla naapureiden kanssa tuota monena päivänä. Maallikkokin ihmetteli eroa.

Minulle tuo lentomelu on musiikkia korvilleni. Asukkaille ei.

 

Muutettu tuota "rahtia"

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitä mahdat "rahti-Avrolla" tarkoittaa? Käsittääkseni mikään HK:n vakituisista rahtiyhtiöistä (UPS, TNT ja DHL) eivät lennä tänne ainakaan säännöllisesti Avroilla. ???

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En tiedä minkä yhtiön koneita nuo ovat. Poistin nuo "rahti"-sanat .

Ei tuo heittosi poista pulmaa.

Täytyypäs seurata aikatauluja.

 

Ne mainitsemani Avrot ovat eri näköisiä kuin nuo Blue-1:n. Ovat kiitettävän hiljaisia.

 

Se riittää vertailuksi.

Olkoot vaikka muiden yhtiöiden ihmiskuljettimia, kiitettävän äänettömästi menevät laskuun

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olenko väärässä, että niistä olisi tullut jotenkin äänekkäämpiä? Tai eilen Vaasassa kävin kentällä katsomassa ilta-avrolähdön, joka tuntui pitävän paljon kovempaa melua mitä avroilta olen tottunut kuulemaan..Ai niin eilen Vaasassa oli 100:nen, kun normisti täällä näkee 85:ia.. Siinä varmaan ero...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itse luulen , en tiedä, että suurin melun syy on  lähestymisnopeus.

Puhuin tuossa lähestymisistä.

 

edit: sana "hurja" poistettu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Ne mainitsemani Avrot ovat eri näköisiä kuin nuo Blue-1:n.

 

 

Olisikohan SN Brussels Airlines (entinen Sabena)?  On ainakin ennen lentänyt Avroilla Brysselistä.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pari vuotta sitten kävin brysselissä RJ-100sella, sinänsä mukava pikku prutku ja kiva reissu. Muistaisin että matkustamossa tuo neljän moottorin vihellys kuuluu hyvinkin selvästi (joku china easternin silkkihansikkain lennetty A319 on ihan huopatossutehdas tuohon verrattuna), mutta yleisestä melutasosta tuo tokko mitään kertoo.. lieneekö vain liikaa tehoja melunrajoitusalueella?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Istuin aikoinani DC-9:n keulilla. Lähdimme illalla Kemistä etelään.

Sisälle ei kuulunut mitään, mutta koko kylä heräsi. ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Toiseen meluketjuun viitaten, tulisikohan tuo melu siitä että laskusiivekkeet ja/tai laskutelineet otetaan ulos juuri koneen lentäessä yli? Eri yhtiöillähän saattaa olla eri rutiinit näissä  ???

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itse luulen , en tiedä, että suurin melun syy on hurja lähestymisnopeus.

Puhuin tuossa lähestymisistä.

 

Kaverini lähtee pian Avro-koulutukseen Saab kakstonnisista. Hän kertoi, että lähestymiset lennetään "Arvoilla" hitaammin kuin esim. Saabeilla, joten tuo "hurja lähestymisnopeus" vähän kummastuttaa. Kertoo kerran joutuneen "jarruttelemaan" Saabia  Avron perässä pitkässä finaalissa koneiden tullessa peräkkäin laskuun, siitä huolimatta etäisyys hupeni ja hän joutui tekemään 360. Metelin syytä en kyllä minäkään tiedä, täytyy sitten kysellä kaverilta myöhemmin, kun pääsee sinuiksi koneen kanssa...

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vref on kohtuu pieni, mutta ihan samalla tavalla pysyy pyydettäessä esim. 160 lasissa neljän mailin finaaliin. Itse en ole kys. tyypillä kokenut hurjia lähestymisnopeuksia.. <FL80 on suurin sallittu nopeus 250 kts, mutta en ole kuullut kenenkään ajaneen Arvolla finaaliin tuolla nopeudella. Bussilla sitä vastoin on tultu  :)

 

Niin, täytyykin ruveta kuuntelemaan tuota melujuttua. Asun tässä 04L:n loppulähestymislinjan vieressa, n. 8NM kynnyksestä, enkä ole aiemmin kiinnittänyt huomiota siihen, että SN:n Avrot pitäisivät pienempää ääntä. Mutta jatkossa kuuntelen  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä Avron moottoreita kehutaan hiljaisiksi. Erikoista niissä on se, että niissä ei ole reverssejä. Avron suurilla laskusiivekkeillä ja ilmajarruilla saadaan nimittäin aikaan sellainen ilmanvastus, että laskukiito pysyy hyvinkin lyhyenä.

 

A.netissä olevien kuvien perusteella Blue1:n tapauksessa ei ole mitenkään harvinaista avata rungon takaosan ilmajarruja jo selvästi ennen kiitotien kynnystä.

 

Toisekseen reverssien puuttuessa laskusiivekkeidenkin osuus ilmajarruina korostuu. Ehkä siivekkeitä onkin tapana käyttää reilusti, vaikka lähestymisnopeus pyritään säilyttämään sellaisena, ettei muu liikenne hidastu. Tällöin siivekkeet tuottanevat paitsi tarpeettoman paljon nostetta myös ilmanvastusta ja ääntä.

 

Kaikki tämä ihan mutulla kirjoitettu. ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Laippoja otetaan nopeuksien mukaan, normaalilaskeutumisissa käytetään täysiä laippoja eli Flaps 33. Mitä aiemmin ilmajarru avataan, sitä helpompi kone on trimmata ja tuoda laskuun.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

OK. Siispä kyse lienee eri malleista

Ne mainitsemani Avrot ovat eri näköisiä kuin nuo Blue-1:n

tai sitten loppulähestymiseen liittyy tiettyä valinnan vapautta niin, että Blue1:n ja jonkin keskieurooppalaisen yhtiön käytännöt eroavat toisistaan siten, että vaikkapa SN Brussels on enemmän huolissaan lentomelusta -- joko muun liikenteen sujuvuuden tai

Mitä aiemmin ilmajarru avataan, sitä helpompi kone on trimmata ja tuoda laskuun.

lentoturvallisuuden kustannuksella. :o

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

tai lentoturvallisuuden kustannuksella.

Tuskinpa tässä tapauksessa nyt näin pitkälle menevistä jutuista on kyse. Avro istuu kiitotielle paremmin ilmajarru avattuna, ja mitä aiemmin kone on laskuasussa, sitä helpompaa on sen tuominen alas. Ilmajarrun (kuten laippojenkin) käyttö vaikuttaa koneen lentämiseen (esim. lisää laippoja -> nokka nousee -> nokkaa työnnettävä alaspäin ja kone trimmattava uudelleen). Mitä lähemmäksi loppuvetoa nämä operaatiot jätetään, sitä enemmän tekemistä tulee pienelle aikavälille. Muistaakseni ohjeistuksen mukaan ilmajarrua ulos 100 ft AAL, toiset lentäjät tykkäävät ottaa sen aikaisemmin auki, kuin toiset. Lisäksi on muistettava tilanteet, jolloin esim. nopeutta tai korkeutta on saatava pois jo aiemmassa vaiheessa, niin tällöin avautuu ilmajarrukin aikaisemmin.

 

Turvallisuuden suhteen en usko leikittävän missään lentoyhtiössä, etenkään eurooppalaisessa. Blue1:lla koneen lähestymisen on oltava stabilisoitunut 500 ft AAL, jos näin ei ole, kierretään pieni lenkki ja tullaan uuteen yritykseen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

jostain helskatin kummasta syystä nuo muut vain tulevat Avroillaan kuin sukkasillaan Vantaalle.

Vain hienoinen suhina kuuluu.

 

Blue-1:sen kyllä huomaa,  :thmbdn:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Viime keväänä Kittilästä lentelin alas ja vielä Mäntsälän yllä olimme tosi korkealla. Sama jatkui ja oikealla avautui koko Helsinki. Espoon Suvisaariston päällä alkoi kaarto ja laskeutuminen ja tuntui, että kone ei tule alas lainkaan. Avron kanssa lennetään varmaankin siten, että meluhaitat ova mitä vähäisimmät. Silti kenttään kosketus oli kuin konsanaan Finnarin kalustolla. Taidettiin tulla alas pelkällä säästöliekillä! Oli hieno Blue1 lento ja täyden koneen palveli nuorekas ja työhönsä ilmi selvästi tyytyväinen henkilöstö.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Epäilemättä upea Blue-1 lento.

Heillä on ammattitaitoinen ja upeakäytöksinen henkilökunta.

 

Silti ihmettelen noiden melua :o

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä se taitaa olla air brake joka meluaa, tästä himan yli menee useastikin koneet aikas matalalla. Kun jarru on kiinni, menee kuin sukkasillaan---jarru auki, aikamoinen kohina. 

 

Tiedä noista muiden virmojen systeemeistä, mutta muualla maailmassa ollaan kovinkin tarkkoja melun kanssa jo maassakin, ehkäpä ovat tottuneet hiipimään hiljaa. Härmän poijjaat tulee ryminällä...  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Menee snadisti off topiciksi, mutta asustelen itse Espoossa Leppävaaran kupeessa ja joku lähestymisreiteistä menee käytännössä suoraan talomme päältä. Ja ilmeisesti tässä kohtaa juuri laitetaan nuo laipat lasku asentoon siillä syntyvä ääni on melkoisen erikoinen.. Syntyvä ääni kuulostaa suunnilleen samalta kuin StarWars elokuvan äänet kun imperiumin alukset pöllähtävät hyperavaruudesta... Onneksi itseäni tuo lentomelu ei haittaa...

 

Nikke

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo kun Blue 1 tulee, niin sen kyllä Pähkinärinteessä erottaa kaukaa. Ihan kun tulisi jonkilainen ohjus alas, ulinaa ja ujellusta. Täytyykin ton Brysselin kohdalla alkaa kuuntelemaan jahka paikalle eksyn, että millanen metakka siitä lähtee. Oisko jotain moottorikohtasia eroja tai vaan puhtaasti airodynamiikka (anteeksi kirotusvihre) eroja vuosimallien kohdalla tai jotain tollasta? Varmaan aika kaukaa haettua.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Toiseen meluketjuun viitaten, tulisikohan tuo melu siitä että laskusiivekkeet ja/tai laskutelineet otetaan ulos juuri koneen lentäessä yli? Eri yhtiöillähän saattaa olla eri rutiinit näissä  ???

 

Entas ilmajarrut? Asun Myyrmaessa suoraan 04R:n jatkeen alla ja usein Avrot avaavat jarrut juuri ylapuolella, jolloin aani voimistuu huomattavasti...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kaverini lähtee pian Avro-koulutukseen Saab kakstonnisista. Hän kertoi, että lähestymiset lennetään "Arvoilla" hitaammin kuin esim. Saabeilla, joten tuo "hurja lähestymisnopeus" vähän kummastuttaa. Kertoo kerran joutuneen "jarruttelemaan" Saabia  Avron perässä pitkässä finaalissa koneiden tullessa peräkkäin laskuun, siitä huolimatta etäisyys hupeni ja hän joutui tekemään 360. Metelin syytä en kyllä minäkään tiedä, täytyy sitten kysellä kaverilta myöhemmin, kun pääsee sinuiksi koneen kanssa...

 

Jukka

 

[lievästiofftopic]Kakstonninen onkin hieno ja nopea kone. Mulla oli kerran kunnia todistaa tämmöistä lievämuotoista "kisaa" Savonlinna-Helsinki välillä E145:n nokalla. S2000 lähti muutaman minuutin edellä. Kirkkaana loppukesän yönä oli kiva seurata, kuinka perävalot alkoivat lähestyä jossain puolimatkan seutuvilla. Sitten alkoi laskun vääntö ja Saabilla kykeni lentämään semmoista profiilia, että Emppu, vaikka äärimmäisen hieno kone onkin, jäi taas kuin tikku p...aan. Loppupelissä lentoaika taisi olla aika lailla identtinen, vaikka olisi tyhmyykissään kuvitellut suihkarilla pääsevän tuolla vapaalla taivaalla niin paljon lujempaa, että ohi ois menty.[/lievästiofftopic]

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään