Christian Kurkio

Purjekoneen ja suihkukoneen törmäys Yhdysvalloissa

11 viestiä aiheessa

Aivan uskomatonta tuuria tuolla japanilaisella purjelentäjällä, kun selvisi. On ollut aika läjäys ja kone on varmaankin lähes räjähtänyt ympäriltä. ASG:n siipisalkokin jäi liikesuihkarin keulaan kiinni!

 

Vai oliko kone kuitenkin ASW-27?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

huh, tulipas aika jälkeä tuohon Hawkerin ohjaamoonkin asti ...  Tuuria matkassa ettei käynyt mitään, muuta kuin lenskareille .. joita saa rahalla uusia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aikasen korkealla tapahtunut, 16 000 jalkaa..... joko tuolla korkeudella tarvitaan happilaitetta?

 

Purtsikka on varmaan startannut Mindenistä. Siellä on kentän korkeus 4 700 jalkaa. Korkeimmat mäet siinä ympäristössä on yli 10 000 ft. Purjelennon yläraja on 18 000, jollei ole erikseen auki aaltoikkunaa. Luultavasti F-ilmatilaa. edit: eikun E.

 

Purjelentäjät käyttävät yleensä sieraimiin työnnettyä putkiloa, sieltä tulee jatkuvasti happea. Sairaalasarjoissa voi nähdä semmoisen.

 

Hyvä että kaveri piti laskuvarjoa. Laskuvarjosta joutuu maksamaan erillisvuokran, sitä ei ole pakko ottaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hyvä että kaveri piti laskuvarjoa. Laskuvarjosta joutuu maksamaan erillisvuokran, sitä ei ole pakko ottaa.

 

Onneksi näin, olisi ollut aika kiusallisen pitkä aika miettiä ilmassa, että tuliko säästettyä väärässä paikassa... :-[

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lainaanpa toisella palstalla olevasta viestistä: http://forum.condorsoaring.com/viewtopic.php?t=4423

 

The glider involved was the ASG 29 Rick Indrebo flew at the Worlds in Sweden earlier this year. The experienced (800h) pilot involved, Akihiro Hirao, had come over from Japan to enjoy the great soaring in Minden and had a half share in the glider. Supposedly it was his first flight in the new glider.

 

As a result of the impact the canopy partially opened, the pilot jettisoned the canopy, rolled out of the cockpit and jumped while the glider went into a flat spin all the way into the ground. He landed safely with his parachute and only received a scratch on his forearm from a bush while landing.

 

Elikkäs se oli ilmeisesti kaverin ensimmäinen puoliksi omistamassa koneessa. Elikkä ei joutunut maksamaan varjosta erikseen  ;D

 

Onko joku käynyt tuolla Mindenissä lentämässä purjekoneella?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Elikkäs se oli ilmeisesti kaverin ensimmäinen puoliksi omistamassa koneessa. Elikkä ei joutunut maksamaan varjosta erikseen  ;D

Onko joku käynyt tuolla Mindenissä lentämässä purjekoneella?

 

Oletin, että vuokrakone.

 

Olen käynyt, mutta siitä on pian kymmenen vuotta. Onhan siellä käynyt paljon suomalaisia, onpa pari ollut töissäkin purjelentoyrityksessä, Pulkkisen Pasi on kai muistetuin. Peltsi on ajanut timanttinousun aallossa. Minä toin sieltä määrämaali-timantin. Paikalliset mainostavat Mindeniä "timanttikaivoksena" - omituista, Nevadahan on "Silver State".

 

Minden on todella hieno paikka. Maisemia hallitsee aavikko, jolla on suolajärviä, toisaalta vuoristot. Lake Tahoe on ihan vieressä. Siellä on todella helppo päästä lentämään. FAA kirjoittaa oppilaslisenssin suomalaista lupakirjaa vastaan Carson Cityssa, sen jälkeen yrityksen tarkkari ja briefing, sitten voikin valita vuokrakoneen.

 

Purjelento on rajumpaa kuin Suomessa. Silloin kun kävin, nostot olivat kapeita mutta voimakkaita, yleensä yli 5m/s. Noston hakeminen oli vähän sattumanvaraista, pilvistä ei ollut paljon apua. Toisaalta, olihan sitä varaa hakea, kun ensin nousi 18 000 jalkaan. Noston välit ajettiin kahtasataa (siis kmh, mittarissa oli jotain hassuja lukemia).

 

Ilmatila Mindenin ja Carson Cityn ympäristössä on E:tä. Kaikki lentävät visuaalissa, mutta Renon lähestymislinja menee Mindenin päältä, suunnilleen 12 - 16 000 ft. Paikalliset suosittelevat, että lähestymislinjalla ei kannata lennellä. Liikennekoneet näkyvät kyllä hyvin, ja periaatteessa ne väistävät, mutta onhan ne aika nopeita.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään