Tero Lähdesmäki

Rautavaaralla lento-onnettomuus?

15 viestiä aiheessa

Mahtavaa luettavaa tuo "ei henkilövahinkoja". Kerrankin! :)

 

Alumiinia ja lasikuitua saa kaupasta, kavereita ei.

 

 

 

-Sale

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mahtavaa luettavaa tuo "ei henkilövahinkoja". Kerrankin! :)

 

Alumiinia ja lasikuitua saa kaupasta, kavereita ei.

 

 

 

-Sale

 

Ehdoton kieltoni puree , jossain määrin :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Rautavaaran onnettomuuskone voi olla kyseinen yksilö...100 varmaa ei ole....,mutta värityskuvailut ja kyseisen yksilön runsas liikehtiminen kyseisellä kentällä johtaa tälläisiin päätelmiin.

Jos olen väärässä...niin sitten olen.

 

Rissalassa 03.08.2006

 

[ attachment removed / expired ]

 

Rautavaaralla 19.08.2006

 

[ attachment removed / expired ]

 

Tahkolla 26.03.2006

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

joo tuo oli toi 465:nen heittänyt laskussa katolleen  :thmbdn:

 

Jani

 

Sittenhän se oli Lentovaurio, ei onnettomuus.

Hyvä, ettei kuski telonnut itseään :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vähän faktaa U465:n vauriosta:

Oppilaan ollessa ensimmäisellä yksinlennolla, ensimmäiset kolme laskua sujuivat hyvin. Neljäs lasku tuli 3-pisteelle ja kone pomppasi, toisessa pompassa nokka nousi normaalia korkeammalle ja oppilas työnsi sauvasta. Ensiksi rikkoutui nokkapyörä. Koneen rullattua n. 50 metriä päällysteellä nokkateline vääntyi sivuun ja nokkapyörä irtosi. Tämän jälkeen kone rullasi vielä suoja-alueelle, jossa laskukiidon lopussa nokkatelineen tynkä painui maahan ja kone pyörähti selälleen hitaasta nopeudesta. Loppusaldo: pilotille mustelma kyynärvarteen/henkisiä hiertymiä, itse kone korjauskelpoinen.

 

--matti

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vähän faktaa U465:n vauriosta:

Oppilaan ollessa ensimmäisellä yksinlennolla, ensimmäiset kolme laskua sujuivat hyvin. Neljäs lasku tuli 3-pisteelle ja kone pomppasi, toisessa pompassa nokka nousi normaalia korkeammalle ja oppilas työnsi sauvasta. Ensiksi rikkoutui nokkapyörä. Koneen rullattua n. 50 metriä päällysteellä nokkateline vääntyi sivuun ja nokkapyörä irtosi. Tämän jälkeen kone rullasi vielä suoja-alueelle, jossa laskukiidon lopussa nokkatelineen tynkä painui maahan ja kone pyörähti selälleen hitaasta nopeudesta. Loppusaldo: pilotille mustelma kyynärvarteen/henkisiä hiertymiä, itse kone korjauskelpoinen.

 

 

Mitään mistään tietämättömänä kysyn, olisiko tultu kenttään liian suurella vajoamalla ja loppuveto myöhästynyt?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siltä se vaikuttaa. Tosin, kevyt kone, mahdollisesti puuskittainen tuuli ja muut jännitykset voivat edesauttaa tilannetta suuresti.

 

Mahtanut olla melkoinen pomppu, kun tellari petti..

 

 

 

-Sale

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitään mistään tietämättömänä kysyn, olisiko tultu kenttään liian suurella vajoamalla ja loppuveto myöhästynyt?

 

Tässä tapauksessahan nokkateline rikkoutui vasta kolmannella kosketuksella. Eli ei pelkkä myöhästynyt loppuveto ole vaurion syy.

 

Pomppalaskussa käy helposti kokemattomalle niin, että korjausliike johtaakin päinvastaiseen tulokseen kuin oli tarkoitus. Eli korjausliike myöhästyy ja aiheuttaa voimistuvan heilurin tapaisen liikkeen.

* ensimmäinen kosketus nokkapyörälle, kone pomppaa uudelleen ilmaan

* myöhästynyt loppuveto nostaa nokkaa lisää

* nopeus hidastuu ja nokka alkaa laskea

* myöhästynyt (ja/tai liian voimakas) työntö saa nokan putoamaan liikaa

* toinen pomppa edellistä voimakkaampana

jne

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä tapauksessahan nokkateline rikkoutui vasta kolmannella kosketuksella. Eli ei pelkkä myöhästynyt loppuveto ole vaurion syy.

 

Joku tiesi kertoa, että tultiin alas kolmella pisteellä. Eikö se tarkoita juuri sitä, että loppuveto myöhästyi... kun olen ymmärtänyt, että tuollaisellakin menopelillä istutaan yleensä takatassuille ensin nenä hiukan ylhäällä?  :-\

 

Toki vaurio tuli monen asian yhteisvaikutuksesta käsittääkseni.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Toni ehtikin jo toteamaan, että päätelineille sitä tavataan nokkapyöräkoneetkin tuoda, ainakin näin olen asian käsittänyt näissä pikkukoneissa. Tyypillinen aloittelevan pilotin virhe on juurikin myöhästynyt loppuveto, jota ei hellitetä ensipompun jälkeen. Kuten Asikkalan Markku minullekin asian opetti, "älä vedä konetta hyllylle pompusta, se tulee vain kovempaa alas, kun sakkaa". Ekan pompun jälkeen tasoitellaan tilannetta, löysätään liikoja vetoa ja tarkkaillaan tilannetta. Konetta ei kuitenkaan pidä pakottaa tonttiin, kun se johtaa uuteen pomppuun ja noidankehä on valmis. Jokainen pomppu on yleensä pienempi tuosta eteenpäin, eli kyllä se ennenpitkää maahan jää.. ;)

 

Spekulaatiotahan tämä pitkälti on, luonnollisesti, mutta eiköhän tässä jonkinasteisella hehtaarilla edes olla.

 

 

 

-Sale

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

jos tota nyt spekulois,

niin olis kannattanut keskittää ohjaimet, tehdä reilu ylösveto ja uusi kauniimpi lasku seuraavalla kierroksella

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

jos tota nyt spekulois,

niin olis kannattanut keskittää ohjaimet, tehdä reilu ylösveto ja uusi kauniimpi lasku seuraavalla kierroksella

 

Tai jos baanaa riittää, niin kevyt ylösveto ja entistä kauniimpi lasku saman tien... :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään