Guest JMJ

747 ensimmäisen kerran EFHK:lla

37 viestiä aiheessa

Terve

 

Tuli tuossa työkaverin kanssa juttua, että milloinkohan mahtoi olla 747:n ensimmäinen vierailu Helsinki-Vantaalla.

Muisteli että silloin yleisö pääsi tutustumaan siihen sisälle. Tämä saattoi olla 70-luvulla.

Eli mikähän mahtoi kone olla tarkemmin ja koska tämä tapahtui. Joku varmaan muistaa...

Myös jos jollain olisi kuvia, niin niitäkin olisi mukava nähdä.  :thmbup:

 

JMJ

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itse näin ensikertaa Jumbon Helsinki Airshow:ssa 1972 (?) Tuolloin oli tosiaan mahdollisuus tutustua koneeseen sisältä. Lentoyhtiötäkään en varmasti muista, mutta mielestäni yhtiö oli Pan Am tai KLM

 

Tuo oli mielestäni Jumbon ensi vierailu Suomessa.

 

Korjatkaa jos muistan väärin !

 

terv. risto suomi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itse ainakin muistan varmuudella nähneeni pikkuskidinä joskus 80-luvulla (loppupuolella???) jonkin Aasia firman koneen Vantaalla. En nyt muista tarkkaan, mutta olis vissin ollut Thai:n kone? Ei aavistustakaan lensikö säännölliseen vai oliko divertannut jostain syystä.

 

Lisäksi Suomen ilma-alusrekisterissä oli aikoinaan jonkin aikaan yksi 747. En muista tunnusta, mutta täällä on varmasti joku joka muistaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itse näin ensikertaa Jumbon Helsinki Airshow:ssa 1972 (?) Tuolloin oli tosiaan mahdollisuus tutustua koneeseen sisältä. Lentoyhtiötäkään en varmasti muista, mutta mielestäni yhtiö oli Pan Am tai KLM

 

Tuo oli mielestäni Jumbon ensi vierailu Suomessa.

 

Muistikuvani mukaan tuo Helsinki Airshowssa esitelty jumbo oli SAS:n.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Saatat  Harri olla  oikeassa... Onhan tuosta jo vierähtänyt aikaa...

 

terv. risto Suomi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itse ainakin muistan varmuudella nähneeni pikkuskidinä joskus 80-luvulla (loppupuolella???) jonkin Aasia firman koneen Vantaalla. En nyt muista tarkkaan, mutta olis vissin ollut Thai:n kone? Ei aavistustakaan lensikö säännölliseen vai oliko divertannut jostain syystä.

 

Lisäksi Suomen ilma-alusrekisterissä oli aikoinaan jonkin aikaan yksi 747. En muista tunnusta, mutta täällä on varmasti joku joka muistaa.

 

Saattoi olla että Thai lensi myös jumbolla DC-10:n ohella Bangkokin lentoja.

 

Suomen rekisterissä ollut Vakuutusyhtiö Kansan 747 OH-KSA ei koskaan käynyt Suomessa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Löysin vanhan postikortin, jossa on SAS:in 747 ja teksti:

 

"JUMBOJET SUOMESSA ENSI KERTAA 25.8.1972

 

Boeing 747B esittäytyy HELSINKI AIRSHOW'ssa Helsingin Lentoasemalla

perjantaina,25.8. klo 18-20

 

Laskeutumisaika  16.30

Lähtöaika            20.30

 

TERVETULOA ! "

 

______________________________

 

 

 

t.risto suomi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Saattoi olla että Thai lensi myös jumbolla DC-10:n ohella Bangkokin lentoja.

 

Suomen rekisterissä ollut Vakuutusyhtiö Kansan 747 OH-KSA ei koskaan käynyt Suomessa.

 

Joo, muistan jostain lukeneeni, että ei ole poikennut Suomen maaperälle. Muistin koneen ja mainitsin vain siksi, että se oli ja on tietysti edelleen suurin Suomen ilmailualusrekisterissä ollut lentokone.

 

EDIT: Tai siis suomalaisella rekisterillä ei löydy kuvaa. Muuten kyllä tuosta 200-sarjan jumbosta kyllä löytyy. Koneen valmistusnumero oli 20117 ja kone on jo atomeina.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Löysin vanhan postikortin, jossa on SAS:in 747 ja teksti:

 

"JUMBOJET SUOMESSA ENSI KERTAA 25.8.1972

 

Boeing 747B esittäytyy HELSINKI AIRSHOW'ssa Helsingin Lentoasemalla

perjantaina,25.8. klo 18-20

 

Laskeutumisaika  16.30

Lähtöaika             20.30

 

TERVETULOA ! "

 

______________________________

 

 

 

t.risto suomi

 

 

Hienoa, juuri jotain tällaista kaveri tuossa muistelikin että olisi samaisen postikortin saanut!

Vielä kun saisit skannattua niin voitaisiin ihastella!

 

Kiitos Ristolle ja muille vastauksista; selvisi tämäkin asia!

 

JMJ

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muistan elävästi tuon tilaisuuden, kun pojankoltiaisena seisottiin toista tuntia todella pitkässä jonossa odottamassa koneeseen pääsyä. Koneyksilö oli SE-DDL "Huge Viking"  http://www.airliners.net/open.file/0513098/L/ . Seisoi nykyisen kotimaan terminaalin edustalla.

Koneeseen ei päästy, vaikka kone lähti myöhässä. Nousi 04:ltä, kävi kääntymässä ja tuli vielä matalalla hyvästelemään kentän yli.

Jostain kenkälaatikosta saattaisi löytyä pokkarikuvia  :-[

70-luvulla Pan Amin jumbo kävi myös Helsingissä, mutta ne olivat tilauslentoja. Yksi sunnuntai yritettiin bongata konetta, mutta oli juuttunut Frankfurtiin

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä kuvani 10 -vuotiaana ko. koneesta v. 1972. Sillon kameran virkaa toimitti Kodakin Instamatic 126 MV-filmillä ladattuna.

 

SE-DDL "Huge Viking" ja mikä jono ihmisiä.

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Taitavat vain olla "läpikulkumatkalla", kun menevät toisesta sisään ja toisesta ulos. :laugh:

 

Todennäköisesti näin. :)

 

Enpä muuten koskaan muista päässeeni mihinkään koneeseen oikealta puolelta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Noniin, hienoa että kuviakin alkaa löytyä.

 

Ja tosiaan läpikulkumatka on kyseessä, ja taisi olla vielä niin päin että perästä sisään ja keulilta ulos.  :D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä kuvani 10 -vuotiaana ko. koneesta v. 1972. Sillon kameran virkaa toimitti Kodakin Instamatic 126 MV-filmillä ladattuna.

 

SE-DDL "Huge Viking" ja mikä jono ihmisiä.

[ attachment removed / expired ]

 

 

Klasuun voi aina luottaa  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Todennäköisesti näin. :)

Enpä muuten koskaan muista päässeeni mihinkään koneeseen oikealta puolelta.

 

Hollannissa Lelystadin Aviadromen ilmailumuseossa näytillä olevaan KLM:n B747:ään mentiin yläkannen oikeasta ovesta sisään ja tultiin alakannen peräpään oikealta puolelta ulos. Mutta että yhä käytössä olevaan matkustajakoneeseen...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Saattoi olla että Thai lensi myös jumbolla DC-10:n ohella Bangkokin lentoja.

 

 

Kun Thai lensi reittiä, lennettiin ne kaikki DC-10:llä. Ja reittiä lennettiin muistaakseni vain n puoli vuotta

Tuossa kuva Hesasta:

http://www.airliners.net/open.file/0913222/L/

 

80-luvulla ainakin Iberia lennätti yhden talven jumbolla suomalaisia kana-saarille. Ja 80-luvun lopulla aloitti Tower Air talvittaiset charterit Miamiin, en vain muista, mikä oli ensimmäinen/viimeinen talvi... 88/89 ja 91/92 ??? Muistaisko joku? Tuorein kuva A.netissä näyttäis olevan talvikaudelta 91/92:

http://www.airliners.net/open.file/0448291/L/ 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Offtpic hieman mutta aiempaan viestiin pari kommenttia.

 

Thain kympissä oli mielenkiintoinen istumajärjestys (muistelen Thain aikataulukirjasta), business edessä, sitten First ja viimeisenä turisti. En osaa sanoa mistä johtui.

 

Ja sitten Tower Airiin...

 

Niissähän oli mukana suomalainen lento-opas, joka kuulutti ja auttoi turisteja, jotka olivat ummikko suomenkielisiä. Kerran sitten opas, joka oli jo hieman aikaerojen väsyttämä alkoi kuuluttaa Helsinkiin tullessa:

Arvoisat matkustajat, lähestymme Helsinkiä, sammuttakaa savukkeenne ja nostakaa siittimenne pystyasentoon...  ;D Niin siinä käy, kun sekoittaa englantia ja suomea keskenään...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

25 vuoden kuluttua varmaan muistellaan A380:sen ensimmäistä visiittiä Helsingissä  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

25 vuoden kuluttua varmaan muistellaan A380:sen ensimmäistä visiittiä Helsingissä  ;D

 

Ei, vaan odotellaan että koska se eksyisi tänne.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei, vaan odotellaan että koska se eksyisi tänne.

 

Jättöpyörre-, kaapelointi-, ja nyt vielä navigointilaitteiston ongelmatkin  :(

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Offtpic hieman mutta aiempaan viestiin pari kommenttia.

 

Thain kympissä oli mielenkiintoinen istumajärjestys (muistelen Thain aikataulukirjasta), business edessä, sitten First ja viimeisenä turisti. En osaa sanoa mistä johtui.

 

Itse asiassa mä olen monesti miettinyt, että miksi näin ei voisi olla useimminkin. Nythän kun ykkösluokka sijoitetaan heti ensimmäisen oven perään, se yltää harvoin ovelle 2 asti. Tällöin yleensä sitten business luokkaa on toisen oven molemmin puolin. Tuolla Thai tavallahan koko etuosa ovien väliltä saadaan ehjäksi business luokaksi ja sit se tyypillinen kahden rivin first voidaan sijoittaa heti toisen oven jälkeen, jolloin tila tulee omasta mielestäni järkevämmin käytettyä.

 

EDIT: Vaikka näin kuten fiksailemassani triplassa:

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kaivon vanhoja negakansioita ja löytyi pari otosta:

 

Tässä SAS:n jumbosta pari:

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Sekä tällainen pursikone HB-1109, tunnistaako joku tyypin ? Tämä vedettiin taivaalle MUHINULLA.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään