Tatu Kantomaa

Hong Kong Kai Tak


17 viestiä aiheessa

Hong Kong Kai Tak pulpahtaa vieläkin aina välillä jotenkin mieleen, simussa lentää IGS 13 lähestymisiä ja etsii netistä vanhoja Kai Tak videoita jne. Kun valokuvaus on selvästi lisääntynyt ja porukka on käynyt myös muualla kuvaamassa niin ajattelin kysäistä tällaista. Sinne Checker boardin viereen käsittääkseni pääsi kuvaamaan ja katselemaan.

 

Itse en ole käynyt Hong Kongissa mutta se kiehtoo kyllä. Ja myönnetään että Kai Tak IGS 13 lähestyminen olisi ollut mukava kokea matkustajana, mutta itse en nyt kuitenkaan millekään pelkälle koneiden kuvausreissulle lähtisi. Toisin sanoen vaihtoehto 3 voisi olla minulle sopiva.

 

Yritin keksiä noita vastausmahdollisuuksia, jotain unohtui varmasti ja jotain olisi ehkä voinut muotoilla eri tavalla, mutta koittakaa valita sydäntä lähinnä oleva vaihtoehto. Kysymys on tietysti myös siinä mielessä kummallinen että Hong Kong Kai Tak ei ole enää käytössä, mutta varmaan he joita asia kiinnostaa pystyvät kuvittelemaan miltä kuvaaminen Checker boardilla voisi tuntua. He jotka eivät tiedä mistä on kyse niin tuosta lähtee alkuun: http://en.wikipedia.org/wiki/Kai_Tak_Airport  Lyhyesti sanottuna IGS 13 lähestymisessä kone kääntyi finaalissa 47° oikealle n. 2 NM päässä kosketuskohdasta ja korkeutta alle 1000 jalkaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Matkan kalleus ei voisi olla syynä kun HKG pääsee 399 eurolla menopaluu sinivalkoisin siivin aina silloin tällöin.

 

Ja kyllä Hong Kongin nykyinenkin kenttä on kiinnostava joten jos kuvailua harrastaisin niin Hong Kong olisi nykyiselläänkin mielenkiintoinen paikka.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hong Kongin ihmistiheys aiheuttaisi minulle luultavasti välittömästi hermojärjestelmän ylikuormittumisesta johtuvan aivohalvauksen, joten jätän väliin ;D Enpä kyllä muutenkaan osaisi kuvitella matkustavani jonnekin vain lentokenttää kuvaamaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mulla taas tulee aivohalvaus jos ei tietyn väliajoin pääse Aasian kentille tai ihmisvilinään.

Nyt alkaa kohta olemaan jo halvauksen oireita eikä ole mitään matkaa pitkään aikaan tiedossa. ;D

 

Kamala reissukuume päällä. :'(

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

:thmbup: :thmbup: Kyllä Kai Tak oli kiva paikka!

Siellä kolme kertaa kerkesin käymään, ja joka kerta tuli aika pirun makeita kuvia, täysin erilaisia kuin muilta kentiltä. Tosin kertaakaan en ollut itse checkerboardilla. Jokaisella kolmella kerralla myös laskuun tultiin13:lle, ja se on aika villin tuntusta kun jumbo on aivan kantillaan tosi lähellä, tuntuu että wingletin vie talojen katoilla olevat pyykkinarut! :o 600 000 ihmistä (muistan lukeneeni...) asui finaalilinjan alla. Ja kyllähän siellä niitä havereitakin sattui....

Ehdottomasti menisin uudestaan!!!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

:thmbup: :thmbup: Kyllä Kai Tak oli kiva paikka!

Siellä kolme kertaa kerkesin käymään, ja joka kerta tuli aika pirun makeita kuvia, täysin erilaisia kuin muilta kentiltä.

Saiskos näitä tänne näytille? En ole ainakaan huomannut jos olet niitä jo postaillut, sori.

 

Ja kyllähän siellä niitä havereitakin sattui....

 

Tosin aika pieniä kun ajattelee sitä mitä olisi voinut sattua. Pikaisesti katsoessani näyttää siltä että onnettomuudet keskittyivät kiitotien toiseen päähän (31) eikä siis siihen 13 kynnykselle missä ne kerrostalot ovat. 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Osittain myös hyvä asia että Kai Takia ei enää ole...kuvia sieltä ei ole niin paljoa että ne kokisi inflaation kuten esim. St. Maarten... :) Mutta jos Kai Tak vielä olisi niin ei tarvis arpoa minne suunnittelis spottausmatkaa...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tosin aika pieniä kun ajattelee sitä mitä olisi voinut sattua. Pikaisesti katsoessani näyttää siltä että onnettomuudet keskittyivät kiitotien toiseen päähän (31) eikä siis siihen 13 kynnykselle missä ne kerrostalot ovat. 

 

Joo valtaosa onnettomuuksista oli niitä lipsahduksia sinne merenlahteen. Mm China Airlines yhden melkein uuden B747-400:n sinne ajoi. Ja sitten lukuisa määrä "near-missejä", moottorien osumisia kiitotiehen yms...

Kyllähän jälki ois ollu aika pirun pahaa, jos sinne toiseen päähän ois osunu....

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aviationshopista löytyy tupla-DVD kentästä:

 

THE BEST OF KAI TAK

kaksi parasta Hong Kong Kai Tak videota vuosilta 1994 ja 1998 yhdistetty tähän tupla DVD-pakettiin. 150 minuuttia.

-DVD Tilausnro: 12-811 Hinta 35,-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En lähtisi vartavasten Aasiaan Kai Takia katsomaan, mutta jos Hong Kongissa todella iskisi tekemisen puute niin voisin käydä katsomassa.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aviationshopista löytyy tupla-DVD kentästä:

 

THE BEST OF KAI TAK

kaksi parasta Hong Kong Kai Tak videota vuosilta 1994 ja 1998 yhdistetty tähän tupla DVD-pakettiin. 150 minuuttia.

-DVD Tilausnro: 12-811 Hinta 35,-

 

Erinomainen DVD!! Hyvin näkyy kaarrokset suurilla koneilla talojen takaa. Tuossa -98 puolella on vielä Virginin A340 lähestyminen kuvattu ohjaamosta käsin.

 

DVD kestää kauan, mutta aina jaksaa katsoa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Saiskos näitä tänne näytille? En ole ainakaan huomannut jos olet niitä jo postaillut, sori.

 

 

Ite pyysit, tässä näitä. Täytyy tosin pyytää anteeksi kuvien vaatimatonta laatua, diaskannerini on jo melkein yhtä aikansa elänyt kuin omistajansa... :-[ Kaikki on skannattu KR64-dioista.

 

 

B-194 tulee matalalla vuonna 1994.

[ attachment removed / expired ]

 

B-1802 huomattavasti korkeammalla linjalla, ja edelleen hiukan kaarto kesken, vaikka kynnys on jo melkein ylitetty. V1994

[ attachment removed / expired ]

 

RP-C3005 lähestyy. Kuvattuna ilmailukerholta v 1996.

[ attachment removed / expired ]

 

HS-TAF lähestymässä v 1994. Jo hiukan vastavalossa.

[ attachment removed / expired ]

 

 

HS-TJC V1996. Nämä olivat aika uudenkarheita tuolloin....

[ attachment removed / expired ]

 

VR-HND V1996. Myöhemmin kaikki Hong Kongin rekisterissä olleet saivat kiinalaisen B-alkuisen rekan.

[ attachment removed / expired ]

 

HL7457 V1996. Nämä ovat nykyään harvinaisempia....

[ attachment removed / expired ]

 

N4508H v1994. MD-11 edeltäjät. Lensivät johonkin päin Eurooppaakin näillä koneilla, joita Vinnairikin harkitsi Tokion reitille.

[ attachment removed / expired ]

 

 

 

Valitettavasti itse checkerboardilla en ikinä käynyt, kuvat sieltä olisivat varmasti hauskan näköisiä....

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hienoa kuvasarjaa! Onko tuo ANA:n jumbon rekisteri JA8157? Jos on, niin on tullut matkustettua kyseisellä yksilöllä. Konehan taitaa myös olla 747SR-sarjaa.

 

-Esa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jep, JA8157.  Taisi olla viimeinen ANAn SR mikä oli liikenteessä. Oliskohan poistunut tämän vuoden maaliskuussa tai jotain.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään