Juha Paulavuo

Heathrow turvallisuus kuin seula - rahdin puolelta

24 viestiä aiheessa

Vaikka brittiviranomaiset ovat kiristäneet lentomatkustajien turvatarkastuksia lähes äärimmilleen, Lontoon Heathrow´n lentokentältä löytyy yhä ammottavia turva-aukkoja. Eilen illalla Britanniassa esitetty dokumentti väittää, että kentälle pääsee tavaraterminaalien kautta ilman minkäänlaisia tarkastuksia tai lupia.

 

taloussanomat

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vaikka brittiviranomaiset ovat kiristäneet lentomatkustajien turvatarkastuksia lähes äärimmilleen, Lontoon Heathrow´n lentokentältä löytyy yhä ammottavia turva-aukkoja. Eilen illalla Britanniassa esitetty dokumentti väittää, että kentälle pääsee tavaraterminaalien kautta ilman minkäänlaisia tarkastuksia tai lupia.

 

Miten esimerkiksi rahtitavara tarkastetaan isoilla lentoasemilla? Joku "oikean näköinen firma" lähettää "oikean näköiselle vastaanottajalle" rahtitavaraa, ja sisällä onkin pommi...  :(

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No selvähän se on ettei jok'ikistä kohtaa voida perinpohjaisesti tutkia, sillä kentällehän saa kuka tahansa vaikka pommin milloin tahansa huoltoajoneuvon kautta ja ei ole kovin haastava juttu myöskään täräyttää rekalla portista läpi pommin kera ja ajaa keskelle kiitorataa.

 

Tuli muuten mieleen näin offtopiccina: miten toi lentokoneisiin menevä kerosiini hommataan kentälle? Ei kai sinne sentään säiliöautot tule rivissä aamulla öljytankkerilta kun sitä pensaa menee kuitenkin senverran paljon.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Helsinki-Vantaalle tulee säiliöautoilla.

 

Ja tuosta seulasta. Santorinin kentällä matkustajia ei tarkastettu käsin, vaikka portti piippasi. Kukaan ei varmistanut, että kaikki tavarat laitettiin taskuista hihnalle. Lisäksi ruumaan menevä matkatavara läpivalaistiin _ennen_ lähtöselvitystä, joten sen jälkeen olisi pystynyt siirtämään tavaraa taskuista ruumalaukkuun. Että näin EU:n alueella.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sama hiukan samalla tavalla aikoinaan isä-Bushin Irakin sodan aikaan Madeiralla.

 

Kamerasta käskettiin ottamaan patterit pois ja riitti, että ne laittoi taskuun. Ei liene vaikeaa arvata, että pistettiin nurkan takana takaisin patterit kameraan kiinni...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miten esimerkiksi rahtitavara tarkastetaan isoilla lentoasemilla? Joku "oikean näköinen firma" lähettää "oikean näköiselle vastaanottajalle" rahtitavaraa, ja sisällä onkin pommi...  :(

 

Kaikki rahti läpivalaistaan sataprosenttisesti, ja se vähä mitä ei pystytä esim. todella suuren koon takia, "haistellaan" analysaattorilla joka tunnistaa mm. räjähdysainejäämät. Kyllä sen pommin taitaisi helpommin saada matkatavarana menemään..

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kaikki rahti läpivalaistaan sataprosenttisesti, ja se vähä mitä ei pystytä esim. todella suuren koon takia, "haistellaan" analysaattorilla joka tunnistaa mm. räjähdysainejäämät. Kyllä sen pommin taitaisi helpommin saada matkatavarana menemään..

 

 

Itse asiassa kaikkea rahtia ei tarvitse läpivalaista, ei edes USA:han menevää, vaikka muuten sinne kovat turvatarkastukset onkin. Riittää että 30% kaikesta rahdista on läpivalaistu niin amerikkalaiset ovat tyytyväisiä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Helsinki-Vantaalle tulee säiliöautoilla.

 

Onko Helsinki-Vantaalla maanalaista bensanjakeluverkostoa, vai tuleeko kaikki bensa Autokyydillä? Isoilla kentillä ainakin on maanalainen bensajärjestelmä, miten bensa sinne tulee? :-\

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko Helsinki-Vantaalla maanalaista bensanjakeluverkostoa, vai tuleeko kaikki bensa Autokyydillä? Isoilla kentillä ainakin on maanalainen bensajärjestelmä, miten bensa sinne tulee? :-\

 

Itse muistan nähneeni (ainakin) porteilla tankkiletkujen liitoskohdan olevan platan pinnassa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Helsinki-Vantaalle tulee säiliöautoilla.

 

Ja tuosta seulasta. Santorinin kentällä matkustajia ei tarkastettu käsin, vaikka portti piippasi. Kukaan ei varmistanut, että kaikki tavarat laitettiin taskuista hihnalle. Lisäksi ruumaan menevä matkatavara läpivalaistiin _ennen_ lähtöselvitystä, joten sen jälkeen olisi pystynyt siirtämään tavaraa taskuista ruumalaukkuun. Että näin EU:n alueella.

Ruumaan menevän matkatavaran screenausta ennen lähtöselvitystä harrastetaan myös mm. jenkeissä. Kaikilla kentillä ei ole ollut tilaa sijoittaa läpivalaisulaitteita matkatavara-aulaan, joten tällaiseen ratkaisuun on tyydytty.

 

 

Onko Helsinki-Vantaalla maanalaista bensanjakeluverkostoa, vai tuleeko kaikki bensa Autokyydillä? Isoilla kentillä ainakin on maanalainen bensajärjestelmä, miten bensa sinne tulee? :-\

Ei ole maanalaista jakeluverkostoa, vaan tankkiautoilla tuodaan polttoaineet koneelle.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ruumaan menevän matkatavaran screenausta ennen lähtöselvitystä harrastetaan myös mm. jenkeissä. Kaikilla kentillä ei ole ollut tilaa sijoittaa läpivalaisulaitteita matkatavara-aulaan, joten tällaiseen ratkaisuun on tyydytty.

 

Ei ole maanalaista jakeluverkostoa, vaan tankkiautoilla tuodaan polttoaineet koneelle.

 

Missähän minä sitten näin letkujen tulevan "platasta"? ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Missähän minä sitten näin letkujen tulevan "platasta"? ::)

 

Muistaakseni ainakin LHRllä ja JFKlla on maanalaiset säiliöt ja tankkauksen hoitaa pelkkä pumppuauto.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muistaakseni ainakin LHRllä ja JFKlla on maanalaiset säiliöt ja tankkauksen hoitaa pelkkä pumppuauto.

 

Kummassakaan en ole käynyt :P Saatan toki muistaa väärinkin nuo letkut...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Missähän minä sitten näin letkujen tulevan "platasta"? ::)

Oliskohan mahdollista että olisit nähnyt lämppärin/air starterin letkun? Niissäkin tosin paineilma tulee erillisistä laitteista eikä platasta. EFHK:lla ei ainakaan varmana ole maanalaista bensanjakelujärjestelmää. Joillain ulkostandeilla tosin tulee muistaakseni maavirta "maan alta".

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oliskohan mahdollista että olisit nähnyt lämppärin/air starterin letkun? Niissäkin tosin paineilma tulee erillisistä laitteista eikä platasta. EFHK:lla ei ainakaan varmana ole maanalaista bensanjakelujärjestelmää. Joillain ulkostandeilla tosin tulee muistaakseni maavirta "maan alta".

 

Se voi olla hyvinkin mahdollista. :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muistaakseni ainakin LHRllä ja JFKlla on maanalaiset säiliöt ja tankkauksen hoitaa pelkkä pumppuauto.

 

Arlandassa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuli muuten mieleen näin offtopiccina: miten toi lentokoneisiin menevä kerosiini hommataan kentälle? Ei kai sinne sentään säiliöautot tule rivissä aamulla öljytankkerilta kun sitä pensaa menee kuitenkin senverran paljon.

 

Siinä liikelentoterminaalin vieressä koulua käyneenä ja bussia kerran jos toisenkin pysäkillä odottaneena voin sanoa, että niitä JET A1 -säiliöautoja suuntaa kentälle aika tiuhaan tahtiin :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko Helsinki-Vantaalla maanalaista bensanjakeluverkostoa, vai tuleeko kaikki bensa Autokyydillä? Isoilla kentillä ainakin on maanalainen bensajärjestelmä, miten bensa sinne tulee? :-\

 

Siinä liikelentoterminaalin vieressä koulua käyneenä ja bussia kerran jos toisenkin pysäkillä odottaneena voin sanoa, että niitä JET A1 -säiliöautoja suuntaa kentälle aika tiuhaan tahtiin :)

 

Siitä Tikkurilan Nesteeltä käyvät aina hakemassa muutaman kerran päivässä  ;D

 

Oikeasti, sitä löpöä menee kyllä tankkeihin sen verran reppavasti että aloinpa itsekkin oikein pohtimaan, mistä se tulee. Jos ja kun tuollainen autoasema saa bensaa pari-kolme autollista viikossa (?), niin voisin kuvitella saman määrän löppöstä menevän kentällä muutamassa tunnissa. Taitaapi olla oikea logistinen ongelma, jos ei mitään omaa jakeluverkostoa tms. ole ihan kentällä saatavilla.

 

Viisaammilta, (kentällä työskenteleviltä) vastausta odottaen.

 

-tuomo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oikeasti, sitä löpöä menee kyllä tankkeihin sen verran reppavasti että aloinpa itsekkin oikein pohtimaan, mistä se tulee. Jos ja kun tuollainen autoasema saa bensaa pari-kolme autollista viikossa (?), niin voisin kuvitella saman määrän löppöstä menevän kentällä muutamassa tunnissa. Taitaapi olla oikea logistinen ongelma, jos ei mitään omaa jakeluverkostoa tms. ole ihan kentällä saatavilla.

 

Se tulee Porvoon öljynjalostamolta ;). Jos olen oikein ymmärtänyt, niin siinä liikelentoterminaalin vieressä on kentän polttoainevarasto, jonne Jet-A1 tuodaan säiliöautoilla öljynjalostamolta. Varastosta se viedään toisilla säiliöautoilla koneille ja tankataan suoraan autoista.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Se tulee Porvoon öljynjalostamolta ;). Jos olen oikein ymmärtänyt, niin siinä liikelentoterminaalin vieressä on kentän polttoainevarasto, jonne Jet-A1 tuodaan säiliöautoilla öljynjalostamolta. Varastosta se viedään toisilla säiliöautoilla koneille ja tankataan suoraan autoista.

 

Niin - sieltä jalostamoltahan se kait ensimmäisen kuljetuksensa saa. Ilmeisesti löpö-rekka liikenne jalostamolta (?) kentälle on erittäin tiuhaa, mutta eipä se varmasti mikään ongelma ole.

 

Kiitos Harri valaisevasta vastauksesta.

 

Pitäisiköhän jutella taas LHR:stä ettei lähde ihan viimeisen päälle offtopic  ;D

 

-tuomo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos olen oikein ymmärtänyt, niin siinä liikelentoterminaalin vieressä on kentän polttoainevarasto...

 

Olisikohan tuo tuossa kuvassa, 33:sen päädyssä missä näkyy paljon valkeita säiliöitä?

 

[ attachment removed / expired ]

 

Google EarthTM

 

-tuomo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Heathrow-turvallisuus matkustajaterminaalin puolella koettuna oli eilen (6.9.) seuraava:

 

- Normaali turvatarkastus sillä lisäyksellä aiempaan, että nyt kengät piti heittää pois ja sipsutella portista - halutessaan jalkaan saa suojapussit.

 

- Lisäksi  portille mentäessä on toinen läpivalaisu mutta nyt kengät sai olla jalassa, tämä toinen tuntui olevan enemmän käsimatkatavaran sisältöön puuttuva.

 

Jonoja ei oikeastaan ollut mikä oli positiivinen poikkeus puhuttaessa Heathrowsta

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään