Guest juhake

Saab 340 ja niiden navigointivarustus

7 viestiä aiheessa

Terve!

 

Tuolla simulaattoripuolella tuli vähän väittelyä Saab 340:n varustelusta navigoinnin suhteen. Ymmärtääkseni esim. Golden Airin, Air Ålandin ja kaikkien muiden euroopplaisten operaattorien Saabit ovat B-RNAV varustettuja? Tilanne on ilmeisesti toinen Usassa, siellä kys. konetyyppiä lennetään VOR -majakoita apuna käyttäen? (siis koneet ovat vain VOR/DME varustettuja)

 

Oliko aivan alkuperäisissa, "suoraan tehtaalta" koneissa FMS:ää, vaiko onko se asennettu kaikkiin jälkikäteen? Kuinka suuri määrä nykyisestä 430:tä Saab 340 -koneesta lentää ilman FMS:ää?

 

Jos joku osaisi kertoa niin ennakkoon jo kiitokset. :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No eiks toi RNAV perustu VOR majakoihin?

 

Kyllä ja ei.. :P  Se RNAV-laite saa (mallista riippuen tietysti) paikkatiedon useammasta eri lähteestä. Saabin kokoluokan koneissa kysymykseen tulee lähinnä GPS ja DME/DME, joista rnav-kompuutteri paikantaa itsensä. Eli VOR-majakoita ei silloin tuossa tarvita. Jos näitä em.laitteita käyttämällä ei paikkatietoa saada (esim. gps rikki ja ei kahta tai useampaa DME:tä sopivalla etäisyydellä), niin järjestelmä yrittää sitten käyttää myös VOR/DME tai VOR/VOR dataa paikantamiseen (taaskin laitteesta riippuen hieman tuo.. osa ei kai vor/vor dataa hyväksy?), jotka ovat tarkkuudeltaan huonompia - mutta normaalitilanteessa tuo ei tule vastaan. Vähän isommissa koneissa paikkatietoa saadaan myös intertian kautta (INS/IRS).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja btw, yli FL95 ei AIP:n mukaan ole asiaa ilman toimintakuntoista B-RNAV -varustusta, eli myöskään FPL:ää ei saisi tällöin osoittaa yli FL95.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oliko aivan alkuperäisissa, "suoraan tehtaalta" koneissa FMS:ää, vaiko onko se asennettu kaikkiin jälkikäteen? Kuinka suuri määrä nykyisestä 430:tä Saab 340 -koneesta lentää ilman FMS:ää?

 

Jos joku osaisi kertoa niin ennakkoon jo kiitokset. :)

 

Finnaviationin alkuperäisissä SF340:ssä (OH-FAA...FAF) oli suoraan tehtaalla asennetut RNAVit (ensimmäisinä Suomen kotimaanliikenteessä) jotka toimivat DME/DME, OMEGA/VLF tai VOR/DME tai lyhytaikaisesti DR(=dead reckoning) moodilla. Siis tuossa järjestyksessä, riippuen mitä majakoita oli saatavilla. Omega/VLF majakoitahan ei enää ole ja tuon jälkeen on GPS keksitty. Onko noihin, joista siis Suomessa on jäljellä FAE ja FAF laitettu GPS vastaanotin Omega/VLF:n tilalle vai toimivatko DME/DME:nä, jolle Suomessa on hyvä peitto, vai korvattu kokonaan uusilla laitteilla, voi varmaan Goldenin porukat vastata samoin kuin Ruotsiin rekisteröityjen yksilöiden osalta. OH-FAHissa joka liisattiin myöhemmin, ei RNAVia ollut, sillä sitten piti harrastaa THLG(This Heading Looks Good)-suunnistusta, kun lennonjohtajat jakeli pitkiä suoria ilmaan piirrettyihin pisteisiin, kun olivat tottuneet, että "luupäät"(=bluebird, FA:n radiokutsu) niihin pystyy :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En tiiä varustuksista muuta kuin komeat karvaiset istuinsuojat kuljettajien istuimilla mutta syksyn ja sumujen valtaamassa Helsinki-Vantaan suossa Saabit on aina ne ensimmäiset jotka jäävät taivaalle odottelemaan kelin paranemista.

 

Jos THLG on U/S niin vaikea on suunnistaa.

 

;D -

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En tiiä varustuksista muuta kuin komeat karvaiset istuinsuojat kuljettajien istuimilla mutta syksyn ja sumujen valtaamassa Helsinki-Vantaan suossa Saabit on aina ne ensimmäiset jotka jäävät taivaalle odottelemaan kelin paranemista.

 

Tämä taas johtunee siitä, että vai FA:n entisissä on CAT2 varustus (=2 autopilottia, ainakin jossain SE-rekkarisessa, jonka ohjaamoon vilkaisin ei ollut kuin 1) eikä Golden liene siksi viitsinyt satsata miehistön CAT 2 kelpuutuksiin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään