Janne Mäntymäki

Yleisen asevelvollisuuden tarpeellisuus?

254 viestiä aiheessa

Tuo "armeija tekee miehen" -sanonta kuuluu kyllä auttamatta historian romukoppaan.

Armeijassa, ja senkin jälkeen näki kavereita jotka eivät ottaneet onkeensa tai heitä jotka eivät edes yrittäneet ottaa onkeensa, mieheksi kasvaminen lähtee lopulta ihan itsestään ja siitä millaisten ihmisten parissa sattuu/haluaa aikaansa viettää.

Armeijan eväät tuohon tarkoitukseen on syöty jo aikapäiviä sitten karsimalla esimiesten oikeuksia.

Itse sain armeijasta ihan hyvää oppia omien asioiden huolehtimisesta aina toimistokäyttäytymiseen saakka, mutta oliko tämä kaikki 285vrk:n arvoista onkin sitten eri asia.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Miksei niitä saisi leimata? Ihmisiä leimataan aina. Ja aivan turha vittuuntua? Et voi kuitenkaan muuttaa ihmisten käsityksiä hirveemmin, joten aivan turhaa pullistella suonia. Itse pidän silti sivareita hihhuleina. Aina ja ikuisesti, piste.

Juu, sen kyllä tiedän että härmän junttien käsityksiä on ihan turhaa yrittää muuttaa - siksi en sitä yritäkään. Ihmettelen vain. Punaniska on punaniska vaikka voissa paistaisi ja toisaalta, jos maailmankuva rajoittuu Suomeen, Tallinnaan ja Kanarian saariin niin mitä muuta näiltä tyypeiltä voi odottaa?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Miksi pitäisi pystyä muuttamaan? Etkö ole oppinut mitään ihmisen ajattelutavoista. Intissähän oppii elämään kaikenlaisten ihmisten kanssa.. ;) Itse suoraan sanoen inhoan asua täällä, mutta ei se vaikuta asepalvelusta koskevaan kantaani. Tarpeeksi on tullut kierrettyä maailmaakin..

Enkö juuri todennut että ihan turha muuttaa? Monet intin käyneet (suurin osa) pitää sivareita täysinä turhakkeina. Olisikin kiva tietää miksi näin? Monesti vaatii paljon enemmän kanttia mennä sivariin, juuri tämän julkisen mielipiteen vuoksi. Itselleni on ihan yksi vitun hailee valitseeko tyyppi intin vai sivarin - ei kiinnosta pätkääkään. Se taas kiinostaa kovastikin miksi sivareita tuomitaan ja pidetään luusereina. Itse en oikein koe olevani luuseri vaikka sivarin kävinkin mutta suuresti ihmettelen kaiken maailman nurmiporien jeesustelua valinnastani - ei kai se ole heiltä pois? Ja tiedän, ei pitäisi välittää mutta välintänpä nyt kuitenkin.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Epäile vain, elämänkokemus on vain aika jännä juttu. Enkä minä mitään luule, enkä sanonutkaan luulevani, vuosien varrella vaan oppii ymmärtämään asioita eri tavalla.

Niinpä. Kieltämättä samansuuntaisia ajatuksia tässä itsellänikin on ollut hiukan pikaisen "oho, 8 sivua 5:ssä päivässä" -vilkaisun jälkeen.

Joku joskus totesi fiksusti että "vain täydellinen tietämättömyys takaa ehdottoman varmuuden".

//T

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Suurin osa omista tutuistani on mennyt sinne armeijaan ihan sen takia, kun pois pääsee 6 kuukaudessa.

...

Kuka nyt jaksaa lusia 13kk? Ne jaksavat, joilla on vahva vakaumus?

...

Kyllä niitä lusmuja on joka poppoossa. Kun otetaan kadulta satunnaisotoksella 100 miestä, niin ei heistä voi päätellä kuka on kapteeni ja kuka sivari.

...

Euroopassa vain hyvin harva maa velvoittaa miehet aseisiin. Miten näissä järkevän politiikan maissa miehistä tehdään miehiä? Vai ovatko neitejä kaikki?

/Mikko

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Siis täällä on vissiin väärä käsitys nyt siitä mitä arvostetaan ja mitä..Tottakait jokaisen mielipidettä/valintaa pitää arvostaa..Oli se armeija tai sivari.. Sivarissa opitaan hyviä tai sitten ei niin hyviä siviilielämän tapoja... Armeijassa taas paneudutaan siihen pahimman mahdollisen tulemiseen elikkä sodan ajan valmisteluun..  Eikä palkka-armeija oliskaan huono idea.. mutta se ei tod näk pienennä kuluja yhtään. Siitähän tässä nyt on kyse.. Ei siitä että jotkut ei halua mennä armeijaan.Kaikki on lähtöisin siiitä että Puolustusvoimien menoja halutaan leikata.. Suomen Puolustusvoimien reservin vahvuus pitää olla luokkaa 200 tuhatta ja päälle.. Sekin alkaa olemaan jo liian pieni uskottavan maanpuolustuksen kannalta... 

Se on vain pakko sanoa että kaikki nämä säästötoimenpiteet sai lähtönsä vihreiden kansanpuolueesta. No voi jo heti todeta että siellä varmaan yli puolet ei ole käynyt armeijaa.. eikä siinä mitään. Kunnioitetaan sitä päätöstä.. Ja palkka-armeija ei ole ehkä se kaikkein paras vaihtoehto säästöllisesti.. Mutta kylläpä ne sielä eduskunnassa miettiin..

itselläkin tällä hetkellä suoraan sanottuna v****ttaa kun oman työpaikan (ilmavoimat) menoja aletaan karsimaan..  Se näkyy jokaisen palkkapussissa.. Parempi vaihtoehto mielestäni olisi se että lopetetaan se juoppojen sun muitten avustaminen. Itseppähän ovat elämänsä niin huonoon jamaan tehneet.. Tälläkin hetkellä jokainen kaupunki saa valtiolta rahaa siihen että saisivat juopoille asunnon ja toimeentulotukea.. Mutta työstä.. Sitä ei tietenkään löydy!!!

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Siis tämän kommentin perusteella teet johtopäätöksen että mulla ei ole kaikki kotona? Siis toisin sanoen olen hullu tms. Ja yksi huutomerkki on muuten ihan tarpeeksi.

Siis jos arvostelet muiden kirjottajien viestejä että " melekosta paskaa koko keskustelu".. Mielestäni tuollaisen kirjottaja ei voi olla mitenkään järjissään ainakaan kirjoitushetkellä..

Ei täällä kukaan mukaan arvostele sitä mitä kirjoitat vaan sitä asia sisältöä... Vapaa sana!

Ja et ole minun äidinkielen opettaja joten huutomerkkejä voineen laittaa niin paljon kuin lystää!!

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ja et ole minun äidinkielen opettaja joten huutomerkkejä voineen laittaa niin paljon kuin lystää!!

En todellakaan ole, itseasiassa onkohan sellaista ollut olemassakaan? En tainnut muuten tuomita koko keskustelua, vai? Osa viesteistä on edelleenkin täyttä sontaa, minun mielestäni. Eikös täällä ole ihan sananvapaus? Itsehän niin juuri julistit. Mutta nyt tämä passaa ainakin minun osaltani. Hyvää päivänjatkoa kaikille.

-Mikko

Ja Villelle kiitokset asiallisista perusteluista

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Sivarissa opitaan hyviä tai sitten ei niin hyviä siviilielämän tapoja... Armeijassa taas paneudutaan siihen pahimman mahdollisen tulemiseen elikkä sodan ajan valmisteluun.. 

Tuota, ei tässä kai mistään "käytöskoulusta" kuitenkaan ollut kyse? Kyllä pojista kasvaa miehiä ihan sellaisissakin maissa missä on palkka-armeija, eivät ne kaikki kuole sukupuuttoon eivätkä syrjäydy yhteiskunnan lusmuina.

Asevelvollinen voi uskonnolliseen tai eettiseen vakaumukseen perustuvista vakavista omantunnonsyistä hakeutua siviilipalvelukseen, jonka suorittaminen korvaa asevelvollisuuslain (452/50) mukaisen palveluksen rauhan aikana.

(sivarikeskuksen sivuilta, via Google)

Kyllä se mun käsitykseni mukaan on ihan työpalvelua valtion ja kuntien ym yleishyödyllisten instanssien laitoksissa eikä mikään tapakoulu. Sitäpaitsi, kysymyshän on siitä että henkilö ei halua tarttua aseeseen vakaumuksensa takia. Ihan samalla tavalla yhteiskunta tarvitsee myös "taustajoukoissa" työvoimaa mahdollisen sodan aikana, ei pelkästään etulinjassa. Ei siviilipalvelus ole mikään vapautus yhteiskuntavastuusta, se on vaihtoehto tehdä se eri tavalla.

//T

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

En todellakaan ole, itseasiassa onkohan sellaista ollut olemassakaan? En tainnut muuten tuomita koko keskustelua, vai? Osa viesteistä on edelleenkin täyttä sontaa, minun mielestäni. Eikös täällä ole ihan sananvapaus? Itsehän niin juuri julistit. Mutta nyt tämä passaa ainakin minun osaltani. Hyvää päivänjatkoa kaikille.

-Mikko

Ja Villelle kiitokset asiallisista perusteluista

Tätä juuri tarkoitan. No minkäs sille voi jos lapsettaa :)  No kyllä se aika lähelle koko keskustelun tuomitsemista menee jo haukutaan KOKO KESKUSTELU ON TÄYTTÄ SONTAA.. Sananvapaus on.Kyllä. Mutta toisten kirjotusten arviointi/toteaminen sonnaksi ei minun mielestä sovi tänne. Mutta minkäs sille voi. Ihmiset on erilaisia!! Hyvää päivänjatkoa vain.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Sitäpaitsi, kysymyshän on siitä että henkilö ei halua tarttua aseeseen vakaumuksensa takia. Ihan samalla tavalla yhteiskunta tarvitsee myös "taustajoukoissa" työvoimaa mahdollisen sodan aikana, ei pelkästään etulinjassa. Ei siviilipalvelus ole mikään vapautus yhteiskuntavastuusta, se on vaihtoehto tehdä se eri tavalla.

Itse asiassa ei välttämättä edes vakaumuksen takia. Nykyäänhän ei enää vaadita edes minkään vakaumuksen osoittamista siviilipalvelun perusteeksi vaan sinne saa mennä jos haluaa. Uskoisin, että paljon on sivareita, joita ajatus pyssyn kantamisesta ei mitenkään hirvitä, mutta katsovat vaan mielekkäämmäksi tehdä jotain hyödyllistä työtä kuin harjoitella sotimista. Tosin siviilipalveluksen kestolla rankaiseminen tekee armeijan houkuttelevammaksi vaihtoehdoksi.

Se on muuten tosiaan yksi hyvä puoli siviiliajan palkka-armeijassa, että tietyntyyppinen ihminen, joka ei siviilissä pärjää, voi armeijassa luoda uran ja olla hyödyllinen. Hänestä ei välttämättä ole minkään tason päällystötehtäviin, mutta palkkamosurina hän voi olla todella hyvä, vaikka siviilissä ajautuisi päihdeaddiktiksi ja/tai rikolliseksi.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Se on muuten tosiaan yksi hyvä puoli siviiliajan palkka-armeijassa, että tietyntyyppinen ihminen, joka ei siviilissä pärjää, voi armeijassa luoda uran ja olla hyödyllinen. Hänestä ei välttämättä ole minkään tason päällystötehtäviin, mutta palkkamosurina hän voi olla todella hyvä, vaikka siviilissä ajautuisi päihdeaddiktiksi ja/tai rikolliseksi.

:D niin meinaatko tällä että kaikki me hullut jotka ollaan Peeveesä töissä ei pärjätä siviilissä :) Vai tarkoitatko mahdollisen palkka-armeijan aikaa?  En kuiten usko että olisin päihdeaddikti tai rikollinen.. Että ihan normaaleja ihmisiä työskentelee tuollakin.. Samaahan voi sanoa niistä jotka työskentelee siviilipuolen ammateissa. :D

Mutta toisaalta joo. Eli jos tulee palkka-armeija ehkä sinne enempi sellaisia hakee jotka ei välttämättä menesty siviilipuolen ammateissa koska heidän luonteensa sopii paremimn armeijan hommiin..Mutta jotenkin vain tuntuu hullulta.. Kyllä ne kapiaisetkin on ihan perheellisiä normaaleja suomalaisia.  ???

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kyllä siinä pitää olla tietynlainen luonne, että Peeveen hommissa pärjää. Itse nautin vuoden verran palkkaa ao. firmasta ja täytyy kyllä sanoa, että siellä muutoksen rattaat jauhaa tosi hitaasti, uusia ideoita ei kannata viljellä koska muutosta ei kuitenkaan tapahdu. Eniten ehkä itellä vitutti se piti olla aina kyttäämässä, että minkälaisia herroja kävelee vastaan. Eihän sitä nyt oikeassa elämässäkkään prkl tehdä kunniaa työkavereille.

No onneksi kuitenkin se meidän oma pieni työyhteisö oli ihan huippu. Mutta harjotuksissa kyllä nauratti, kun piti tehdä ilmoitus jollekkin majurille. Ei siinä, oisin voinut esitellä sen konttilaitteen käyttöä, mutta olisin mielelläni jättänyt sen asennossa seisomisen ja sotilaalliset karjahdukset pois..

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Enhän minä niin sanonut, että puolustusvoimien palveluksessa olevat olisivat jonkintyyppisiä. Kyllähän sinne mahtuu monenlaisia. Mutta on olemassa ihmistyyppi, joka ei pärjää muualla kuin armeijassa. Nykyarmeijassa heille on aika vähän työpaikkoja, kun palkatut (sotilaat) ovat päällystöä tai spesialisteja.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

No mutta eihän tuossa ole mitään uutta!! Onhan sitä siviiliammateissakin ihmistyyppejä jotka ei pärjää armeijan hommissa. tuohan nyt on sanomattakin selvää! Mutta puhut kyllä asiaa..Näinhän se on..Kyllä PV:n palveluksessa saa olla luonnetta.. Riippuen tietysti paikasta.Itselläni sellainen työpaikka missä varusmiehiä ei näy joten se varmaan tekee siitä hieman rennompaa ja mukavampaa

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kuules, miten luulet intin käymisen vaikuttavan miehen uskottavuuteen? Ihan näin reservin sivarina kysyn. Puusilmäisyyttä tuo armeijan käyminen näköjään lisää. On muuten uskomatonta paskaa täynnä tämä ketju. Ei mulla muuta, jatkakaa.

Huokaus, ei ole pakko lukea ketjua jos ei nahka kestä lukea.  Noin lakihan kieltää sorsimasta sivareita työhön otossa, mutta sepä on helppo kiertää se laki.

Kyllä ma ainakin palkkaisin armeijan käyneen ennemmin töihin, kuin sivarin, tuntematta tätä henkilökohtaisesti.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Huokaus, ei ole pakko lukea ketjua jos ei nahka kestä lukea.  Noin lakihan kieltää sorsimasta sivareita työhön otossa, mutta sepä on helppo kiertää se laki.

Kyllä ma ainakin palkkaisin armeijan käyneen ennemmin töihin, kuin sivarin, tuntematta tätä henkilökohtaisesti.

Ja varmasti tuon tietäen moni menisi mieluummin jollekin muulle töihin. Saahan sitä mielipiteitä olla. Sitä vain ihmettelen, että miten armeijan käyminen parantaa työntekijää? Armeijassa oppii enemmän kuin missään muualla luistamaan vastuusta ja valehtelemaan. Armeijaan myös mennään silloin, kun halutaan selvitä mahdollisimman vähällä. Sivari taas on ollut valmis tekemään niin kuin katsoo oikeaksi, vaikka siitä aiheutuu hänelle enemmän vaivaa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ja varmasti tuon tietäen moni menisi mieluummin jollekin muulle töihin. Saahan sitä mielipiteitä olla. Sitä vain ihmettelen, että miten armeijan käyminen parantaa työntekijää? Armeijassa oppii enemmän kuin missään muualla luistamaan vastuusta ja valehtelemaan. Armeijaan myös mennään silloin, kun halutaan selvitä mahdollisimman vähällä. Sivari taas on ollut valmis tekemään niin kuin katsoo oikeaksi, vaikka siitä aiheutuu hänelle enemmän vaivaa.

Ja armeijaan meneväkö, ei katso tekevänsä oikein? Ei se ehkä itsessään työntekijää paranna, mutta yleinen käsitys on että armeijan käyneitä arvostetaan enemmän työmarkkinoilla(ilmailualalla etenkin), kuin sivareita.

Kyllähän armeijan käyneissäkin löytyy ei niin mieheksi kasvaneita, mutta taitaa niitä olla enemmän tuola sivaripuolella.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Omakohtaisena kokemuksena täytyy todeta, että multa on ainoastaan kerran udeltu mun asepalveluksesta. Se oli kun pitkän viivyttelyn jälkeen hommasin Visan jotta pääsin ostamaan netistä ulkomailta payware simuja (muuhun en ole sitä vielä tarvinnut). Silloin luottokunnan lomakkkeessa asiaa tiedusteltiin. Yhdessäkään duunipaikassani vuosien varrella asiaa ole millään muotoa kyselty.

Joku totesi, että inttiaikoja muistellaan kaveriporukassa vielä vuosia palveluksen jälkeen. En ole koskaan kuullut laivalla duunissa ollessani kuullut aiheesta sanaakaan kenenkään suusta. Kyllä sitä sosiaaliseen kanssakäymiseen on löytynyt parempiakin keskustelun aiheita.

Itse en anna p***ankaa arvoa onko kaveri intin vai sivarin käynyt. Kyllä mä enemmän annan arvoa työkaverin muille ominaisuuksille kuten esimerkiksi koulutukselle painoarvoa kuin sille, että onko juossut ympäri metsiä.

Suomalaisilla laivoista merkittävä osa on Ahvenanmaan lipun alla. Myöskin näiden alusten päällystö on hyvin vahvasti ahvenanmaalaisia. Näistä vain murto-osa on käynyt intin. Kun täällä on ollut näitä puheita, että ei sivariin voi luottaa, niin miten te uskallatte mennä Viikkarin paatin kyytiin kun se pujottelee Turun saaristossa kun kaverit eivät ole käyneet teidän arvostamaanne inttiä ja heihin ei voi luottaa?

Täällä on nyt tekstiä yhdeksän sivun verran. Mä en ole vielä nähnyt oikeasti yhtään hyvää ja perusteltua kommenttia sille, että nykyinen asevelvollisuuden muoto olisi toimiva ja sen tulisi säilyä jatkossakin tässä muodossa. En yhtään. Se, että se muka kasvattaa mieheksi ja auttaa irtautumaan vanhemmistaan ei ole relevantti argumentti. Johtamistaitojakaan se ei anna, sillä moni ihminen kykenee ottamaan tilanteen ja porukan haltuun ilman mitään auk:kia tai ruk:kiakin. Kysehän luontaisista ominaisuuksista. Toiset yksinkertaisesti klaaraa asian toiset ei. 

Intistä ei ole iloa kuin koulukiusatuille ja nyhveröille silloin kun ne pääsee alikessun asemaan ja saavat hieman "valtaa". Ja mitä tulee siihen arvostamiseen, niin mä tiedän yhden eversti luutnantin, joka ei mielestäni ole mikään järjen jättiläinen... -Ja kaveria ei valtaosa alaisistaan edes pidä esimiehenään mitenkään pätevänä tehtäväänsä. Sen perusteella, mitä itse mutkan kautta olen kaverin aikaansaanoksia saanut seurata, en yhtään ihmettele...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kyllähän armeijan käyneissäkin löytyy ei niin mieheksi kasvaneita, mutta taitaa niitä olla enemmän tuola sivaripuolella.

Taitaa ja taitaa. Jos sulla ei ole muuta kuin tätä kuuluisaa mutua niin älä hyvä mies tule tänne arvailemaan. Kuinka monta sivaria tunnet muuten henkilökohtaisesti?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

En yhtään, kun samassa duunipaikassa ei ole ja harrastuksienkaan kautta en niitä tunne.

Ainoa kontakti niihin mikä niihin on, on tiedotusvälineet. Ja niissä valitettavasti, he ovat negatiivisessa valossa.

Ei siinä etteikö sivari, ole hyväksyttävä vaihtoehto. Mutta joka haluaa inttiin niin menköön ja joka menee sivariin, niin menköön.

Jos huomaa elämänsä myöhemmissä vaiheissa, valintansa aiheuttaneen mielipahaa tai muuten leimautumista pitäisi se kestää, oma valinta oma vastuu.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ja armeijaan meneväkö, ei katso tekevänsä oikein?

Niinkö mielestäsi sanoin? Luepa uudestaan. Kyllä monet menevät armeijaan siksi, että pitävät sitä oikeana. Minä menin armeijaan siksi, että se oli helpoin ja nopein tapa päästä tästä velvollisuudesta yli ja takaisin töihin. Minun aikanani siviilipalvelukseen ei vielä edes päästetty ilman että onnistui uskottavasti teekentelemään vakaumuksellista. Armeija ei kuitenkaan taatusti tehnyt minusta parempaa tietohallintopäällikköä tai ihmistä, se oli enimmäkseen typerää pelleilyä ja ajan tuhlausta, eikä tykinkäsittelytaitokaan (se, mitä armeijassa varsinaisesti opin) auta tietokoneiden kanssa yhtään.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

En yhtään, kun samassa duunipaikassa ei ole ja harrastuksienkaan kautta en niitä tunne.

Ainoa kontakti niihin mikä niihin on, on tiedotusvälineet. Ja niissä valitettavasti, he ovat negatiivisessa valossa.

Niinpä. Taidat olla aika ennakkoluuloinen kaveri. Minä taas tunnen useita sivareita ja vaikka kuinka yritän, en löydä heistä yhtään epäkelpoa hihhulia.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Niinpä. Taidat olla aika ennakkoluuloinen kaveri. Minä taas tunnen useita sivareita ja vaikka kuinka yritän, en löydä heistä yhtään epäkelpoa hihhulia.

Varmasti tämän asiansuhteen olen ennakkoluuloinen, oikeassa olet. Mutta yksilönvapautta pitää kunniottaa ja  jos joku tutuistani sanoo menevänsä sivariin, niin en kyllä yritä sen päätöstä muuttaa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään