Antti Takkunen

Uuden lentokoneen varustelu

4 viestiä aiheessa

Kaverini kävi matkoilla Ryanairilla ja mielestään koki koneet sisältä todella äänekkääksi. Arveli sen johtuvan halpalentokonseptista. Äkkipäätä tietysti tyrmäsin moisen ajatuksen ja väitin, että samanlaisia koneita ne kaikki ovat perusratkaisuiltaan lentoyhtiöstä riippumatta.

 

Kertokaapas, mihin kaikkeen lentoyhtiö voi uuden liikelentokoneen tilatessaan vaikuttaa? Ymmärtääkseni penkkien mallit ja valmistajan voi yhtiö tietyin rajoituksin valita samoin kuin kabiinin verhoilunkin. Mutta voiko esimerkiksi budjettiyhtiö valita halutessaan uuteen koneeseensa (määräysten sallimissa rajoissa tietenkin) vaikkapa kevyemmän äänenvaimennuksen?

 

Muistelen, että jossain oikein kuvan kanssa ihmeteltiin jollekin tietylle yhtiölle toimitettuja koneita, joissa oli muutoksia koneen päälaskutelineissä muihin saman konetyypin yksilöihin verrattuna. Konetyyppi ja yhtiö on tietysti kateissa.. Toivottavasti koko muistelo ei ole aivan väärin. :)

 

Sinänsä Ryanair on Boeingille varsin merkittävä asiakas (vuoteen 2012 mennessä 249 toimitettua 738:a ja vuosille 2008-2014 optiot 169:ta lisää - lähde http://www.ryanair.com). Tilausmääriä ajatellen jonkinasteinen customointi ei liene mahdottomuus ainakaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En tuohon äänenvaimennukseen ota kantaa, mutta kyllähän noita koneita saman malliversion sisällä on hyvinkin erilaisia. Ja rahalla saa varmasti vaikka mitä... Eri yhtiöiden samanmallisten koneiden välillä ohjaamon avioniikka voi vaihdella jonkun verran, koko matkustamon sisustus voi olla täysin erilainen (esim. Virginin baarit ja muut vastaavat vs. täyteen ahdettu turisti-charterversio) ja sitä kautta myös kaikki tarjoomotilat ja wc:t ja niiden paikat voi olla eri yhtiöillä hyvin toisenlaiset. jne-jne.

 

Näin kotimaisena esimerkkinä tulee mieleen ATR 72, jossa Finnairin versiossa on etuovi matkustajille (=kone sopii efhk-matkustajasiltoihin). Normaalisti tässä on rahtitilaa + rahtiovi ja matkustajat menevät koneeseen takaoven kautta, kuten esim. Finncommin uusissa ATR42:ssa.

 

http://www.airliners.net/open.file/1087962/M/

http://www.airliners.net/open.file/0983275/M/

 

 

..onkohan tuo kaverisi lentänyt 737:lla aiemmin? Ja sattuiko nyt istumaan juuri jossain moottorin vieressä. Jos vertailukohtana on esim. aiempi lento MD-80:n matkustamon etuosassa, niin varmasti 737 tuntuu meluisammalta jo ihan moottoreiden paikan vuoksi.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään