Harri Koskinen

kuvia Nizzasta 1.-2.9. (20 kuvaa)

14 viestiä aiheessa

Ehdin perjantai-iltana kuudeksi Nizzan kentän laidalle. Aurinko laski klo 19.45 joten kuvausaikaa jäi vajaat pari tuntia. Kuvauspaikkanani oli lentokentän vieressä sijaitsevan CAP 3000 -ostoskeskuksen takana olevan venekerhon aallonmurtaja. Lähemmäksi finaalia olisi myös päässyt, mutta tuo paikka, jossa kalastajat ovat on muutaman metrin alempana joten rullaavien koneiden pyörät olisivat jääneet piiloon.

[ attachment removed / expired ]

Heti aluksi tuli hieman harvinaisempi kone, Saudi Arabian Airlinesin Gulfstream II HZ-AFI.

[ attachment removed / expired ]

Korsikalaisen CCM Airlinesin ATR 72 F-GPRK.

[ attachment removed / expired ]

Axis Airwaysin Boeing 737-300QC F-GIXH.

[ attachment removed / expired ]

Paikallista peruskauraa, Air Francen A320 G-GKXK.

[ attachment removed / expired ]

Puolet sveitsiläisen Flybaboon laivastosta, DHC-8-315 HB-JEJ.

[ attachment removed / expired ]

Illan paras bongaus oli taas SP-jumbo, Bahrainin emiirikunnan A9C-HMH erittäin hienossa valossa auringon heijastuessa merestä koneen alapintaan.

[ attachment removed / expired ]

Alitalia Expressin ATR 72 I-ATSM.

[ attachment removed / expired ]

Lufthansan Boeing 737-300 D-ABEC kääntymässä radalle 04R. 400 mm:llä otettua kuvaa joutui jo kroppaamaan aika paljon.

[ attachment removed / expired ]

Regional Airlinesin Fokker 100 F-GPNK.

[ attachment removed / expired ]

Liettualainen Aurela oli minulle uusi tuttavuus. Boeing 737-300 LY-SKW.

[ attachment removed / expired ]

Gulfstream IV SP N459BE.

[ attachment removed / expired ]

Boeing BBJ VP-BBW.

[ attachment removed / expired ]

Air Nostrumin DHC-8-315 EC-IJD oli viimeinen auringonvalossa laskeutunut kone.

[ attachment removed / expired ]

Loput kuvat ovat lauantailta, jolloin iltapäivällä 22-radat olivat käytössä. Vain noin 10 prosenttia operaatioista suoritetaan niiltä. Kuvauksen kannalta poislähtiessä tuo oli hyvä asia, koska silloin pystyy kuvaamaan terminaalista 1 lasin läpi.

 

Venäläisen Karatin Jak-42D RA-42415, jonka muistaakseni kuvasin Ateenassa puolitoista vuotta sitten.

[ attachment removed / expired ]

Air Nostrumin CRJ-200ER EC-ITU.

[ attachment removed / expired ]

Paluulentoni kone Blue1:n MD-90 OH-BLC laskussa radalle 22R.

[ attachment removed / expired ]

Jet2:n Boeing 737-300 G-CELG viereisellä lähtöportilla.

[ attachment removed / expired ]

Valmiina rullaamaan.

[ attachment removed / expired ]

Lentopinnalla 340 jossakin eteläisen Saksan yläpuolella matkalla kohti kotia. Kuva on otettu 3200 ASAlla käsivaralla 1/3 s valotusajalla. Kuvaa voisi yrittää säätää vielä vähän vaaleammaksi.

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lentopinnalla 340 jossakin eteläisen Saksan yläpuolella matkalla kohti kotia. Kuva on otettu 3200 ASAlla käsivaralla 1/3 s valotusajalla. Kuvaa voisi yrittää säätää vielä vähän vaaleammaksi.

 

Ei kannata. Toi on hyvä fiilikseltään just tuommoisena :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Harrilta hyviä kuvia kauniiseen valoon. Ihme, ettei lämpöväreily sotkenut noita rullaavia koneita, jotka on kuvattu tuolta kaukaa rannalta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lämpöväreilyn puuttumista minäkin hämmästelin. Ihan jotakin pientä saattoi jossakin kuvassa täydellä resoluutiolla näkyä, mutta matkaakin rullaaviin koneisiin (jotka olivat siis kauempana kuin nuo 04L:n lyhyeltä finaalilta kuvatut koneet) oli reilusti yli puoli kilometriä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Täytyy katsoa kotona originaalista, mutta muistikuva on, että olisin kuvannut tuon noin 350 mm:llä (en siis iahn täydellä 400 mm:n polttovälillä mahdollisen huonomman laadun vuoksi) ja cropannut vajaat puolet pois.

 

Vielä tuosta kuvauspaikasta sen verran, että myötävalo alkaa vallita ehkä noin viideltä iltapäivällä joten Nizzaan kannattaisi kuvausta ajatellen mennä joskus heinäkuun alkupuolella, jolloin aurinko laskee ehkä noin tuntia myöhemmin kuin nyt.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo LH:n 373-kuva oli minusta kaikkein kaunein. Kivaa kun olit viitsinyt laittaa myös terminaalitasokuvan jakoon. :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

On tuolla Nizzassakin iso lentokenttä :)Mikä muuten on Nizzan tunnus? Mahdollisestikko LFMN?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Paljonko muuten vaikka tuollaiseen rullaavaan ATR:ään joutuu croppaamaan?

 

Laitetaanpa alekkain cropattu kuva ja alkuperäinen 400 mm:llä kuvattu croppaamaton versio:

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ihmeen vähän joutuu kropata.  ???  :thmbup:

 

Onneksi, muuten laatu kärsisi enemmän.

 

Laitetaanpa tähän vielä yksi kuva sikäläisestä peruskaurasta: Air Francen A320 F-GKXG.

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ihmeen vähän joutuu kropata.  ???  :thmbup:

 

Vähän  :o  mä en edes halua tietää mikä on paljon  :laugh:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ihmeen vähän joutuu kropata.  ???  :thmbup:

Mun mielestä kylläki tuo on ihan mieletön croppaus jo...

 

EDIT: Jaa, Tero olikin jo sanonut asiasta hyvin ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla