Guest OldCrow

MiGien "hautausmaa" Vyskovissa ( 45 kuvaa )

8 viestiä aiheessa

"Hautausmaa" on ehkä hieman liian voimakas ilmaisu, mutta valitettavasti muutamat koneyksilöt olivat päässeet hieman huonoon kuntoon...varsinkin ne vajaa kymmenkunta Il-10:n/B-33 (  http://www.century-of-flight.net/Aviation%20history/photo_albums/timeline/ww2/2/Ilyushin%20Il%2010.htm ) ohjaamoa. Lisäksi yksi halleista oli täynnä sota-aikaisia maastolöytöjä, joissa ehkä oli myös rikottu suomalaisittain hautarauhaakin, esineistöstä päätelleen ( villapaidat, laskuvarjojen jäänteet, lentopäähineet etc. ). Mutta pääasiallinen vierailun syy oli MiG-21 koneet. Paikanpäällä pitäisi olla nimittäin kaikki Tsekki-ilmavoimien käyttämät MiG-21 versiot. Ja olihan niitä  :thmbup:.

[ attachment removed / expired ]

 

Paikkahan on nimeltään Vyskov, joka sijaitsee Brnon kaupungista noin 35-40 km itään. MiGien lisäksi paikanpäällä oli myös muutama Tsekki-ilmavoimien Sukhoi  ;).

[ attachment removed / expired ]

 

Museon sisäänkäynti. T-34 Sotka, MiG-21 pyrstö ja pyrstötön MiG-23BN.

[ attachment removed / expired ]

 

Museoväkeä kahvitauolla ( tai oikeastaan oluttauolla  ;D ).

[ attachment removed / expired ]

 

Myymälä oli pieni. Tosin 120 korunalla ( 4,40 euroa ) irtosi muovipussillinen tavaraa mukaan. Sisäänpääsymaksu 50 korunaa ja harrastelijan kuvauslupa 20 korunaa eli yhteensä 2,50 euroa. En tosin kysynyt ammattilaisen kuvausluvan hintaa...vaikka kymysys oli, että olenko ammattikuvaaja vai harrastelija.... ???.

[ attachment removed / expired ]

 

IT-vaunu häipyi johonkin B-17 ohjaamopeltien kera...mutta matkan kohde selvisi seuraavana päivänä.

[ attachment removed / expired ]

 

Ensimmäinen varastohalli sisälsi toisen maailmansodan aikaisia maastolöytöjä. Tässä Yak-, Il-2 ja Il-10-koneiden osia.

[ attachment removed / expired ]

 

Mersun potkuri ja laskutelineiden jämät.

[ attachment removed / expired ]

 

Wellingtonin, B-24 Liberatorin ja B-17 osia.

[ attachment removed / expired ]

 

Vihanpitovälineistöä....

[ attachment removed / expired ]

 

FW-190 potkuri, moottori, tuoli ja kuskin laskuvarjon riekaleet.

[ attachment removed / expired ]

 

Museon ja valtatien välissä oli muuten aktiivinen lentokenttä. Tässä muutama Il-10:n ohjaamo lisää.

[ attachment removed / expired ]

 

Ilmeisesti panssarointi oli pitänyt nämä ohjaamot "ryhdissään".

[ attachment removed / expired ]

 

Mistä lie kaiveltu, kun ohjaamot olivat hiekassa.

[ attachment removed / expired ]

 

Mutta asiaan!

[ attachment removed / expired ]

 

MiG-rivistön ensimmäinen oli MiG-19S. Tsekeissä valmistettu yksilö, siitä "S". Tosin oli joutunut kirjoituksista päätelleen vandalismin kohteeksi.... Oli muuten aika järeän näköiset kanuunat siiven tyvessä!

[ attachment removed / expired ]

 

Toinen kaksimoottorinen MiG-19 oli PM-versio 1102.

[ attachment removed / expired ]

 

MiG-21F-13 koneita oli esillä kolme kappaletta; 1003, 1106 ja 1111.

[ attachment removed / expired ]

 

MiG-21PF:ä oli kaksin kappalein; 1212 ja 1313. Eli ohjaamon taakse on kasvanut  pieni kyttyrä F-13:n verrattuna.

[ attachment removed / expired ]

 

MiG-21PFM 8001.

[ attachment removed / expired ]

 

MiG-21R 2101 kyttyrä takana on jo MF-tyypin tapainen. Meidän bis-tyypissä tuo rungon kyttyrä oli hieman isompi kuin MF-malleissa.

[ attachment removed / expired ]

 

MiG-21MF 2703. Toinen yksilöhän oli Brnon teknisessä museossa.

[ attachment removed / expired ]

 

MiG-21U 0817 oli ainoa kaksipaikkainen MiG-21.

[ attachment removed / expired ]

 

Mig-rivistön hännillä oli kolme MiG-23-konetta. Tässä MiG-23MF 7183. Näitähän tarjottiin myös suomalaisille MiG-21F-13 seuraajiksi.

[ attachment removed / expired ]

 

MF:n runkoon fixattu MiG-27:n keula, niin soppa on nimeltään MiG-23BN. Tässä 5734.

[ attachment removed / expired ]

 

MiG-23ML 3304.

[ attachment removed / expired ]

 

Yksi MiG-15bis-SB oli myös museoituna ( 3912 ). Tiesitkö muuten, että suomalaiset MiG-15UTI koneet olivat valmistettu lisensillä Tsekeissä  ;).

[ attachment removed / expired ]

 

Kaksi kaksipaikkaista Su-7U:ta 1015 ja 1016. Valitettavasti suurimmassa osassa koneita oli kuomun suojat päällä  :thmbdn:.

[ attachment removed / expired ]

 

Su-7BKL:ä ( Fitter A ) oli paikan päällä myös kaksi; 6427 & 6511.

[ attachment removed / expired ]

 

Tsekki käytössä ollut Su-7BM oli maalattu punatähdillä, eikä onneksi hippiväreillä  :thmbup:.

[ attachment removed / expired ]

 

Su-25K:n siipien alla oli aika monta ripustinta vihanpitovälineille. Moottorinsuojus oli täynnä eri ilmailunäytösten tarroja.

[ attachment removed / expired ]

 

Su-25K:n frog & hammer!

[ attachment removed / expired ]

 

Avia Av-14RT 3133 ja AV-14T 3144. Eli tutummin Il-14 Cratet rinnakkain.

[ attachment removed / expired ]

 

L-29 Delfin 0303 ilman siipiä. Brnon teknisen museon Delfin oli myös ilman siipiä.... Tosin siivet olivat molemmissa tapauksissa siinä koneen vieressä.

[ attachment removed / expired ]

 

L-39V Albatrossit 0720 ja 0735.

[ attachment removed / expired ]

 

Nelipaikkainen koulukopteri Mi-1U 6017.

[ attachment removed / expired ]

 

Mi-4:a oli kaksi kappaletta; 0599 & 4139.

[ attachment removed / expired ]

 

Kaseja oli paikanpäällä myös pari; OK-FXE & 0818.

[ attachment removed / expired ]

 

MiG-21MF ohjaamo, parit tuolit ja muutama moottori, moottorihallin sisällä.

[ attachment removed / expired ]

 

MiG-23MF:n ohjaamo ja ilmeisesti puomista päätellen heittoistuinhyppyjen harjoituslaite.... ???. Taustalla entisöintihalli. Tsekkipoliisi/ilmailutoimittajakaverin mukaan museo on yksityisvetoinen.

[ attachment removed / expired ]

 

Il-28RT 2404. RT oli ilmeisesti elektronisen tiedustelun vehkeitä....

[ attachment removed / expired ]

 

Niin tosiaan museon vieressä oli aktiivinen nurmikenttä.

[ attachment removed / expired ]

 

Ahkerasti pörräsivät ilmassa paluumarssin aikanakin. Nostetta tosin ei tainnut pahemmin löytyä, kun pursikoneet tulivat aika nopiasti laskuun hinurin jälkeen.

[ attachment removed / expired ]

 

Viimeinen mulgaisu Nikitaan, ennen paluumarssia.

[ attachment removed / expired ]

 

Niin ja olihan Brnossa lentäviäkin MiG:jä, mutta palataan näihin myöhemmin  ;).

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Todella mielenkiintoiset kuvat, kiitos näistä. Kaikenlaisia mielenkiintoisia ilmailu nähtävyyksiä sitä onkin, kun vaan tietää niistä.

Nooh, mitä kaikkea ostit tuolta myymälästä...olisi mukava nähdä, että mitä kaikkea saa 4,40 eurolla.  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muovikassillinen tavaraa sisälsi:

 

3 x MiG-21MF tarroja

Sex Instructor & Pilot - first lesson free tarran

2 X muita tarroja ( ovat jo Fougassa kiinni )

6 x postikortteja

2 x esitteitä

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Museonhoitajan avattua & avaamatonta Kozel-tölkkiä en saanut ostettua. Se kuului päivystävälle museomestarille  :P.

 

 

Kypäriä oli näytillä kolme: oranssinen ZSh-3, ZSh-5A ja GSh-4. ZSh-5A:ssa oli mielenkiintoiset Konican tarrat takana, mutta kun ilmeisesti laivuetunnus ja nimiteippi olivat revitty irti etupuolelta, niin en alkanut hieromaan kauppoja...joten hinnat jäivät kysymättä.

[ attachment removed / expired ]

 

 

Paikan koordinaatit löytyvät museon sivuilta kartan kera.

 

http://www.airmuseum.cz/cz/

 

Taksimatka Brno-Turanyn kentältä maksoi 920 korunaa eli about 33 euroa. Matkaa oli ehkä 30-35 km:ä kentältä. Museo on Vyskovin keskustasta ( Lidlin ja bussiaseman risteyksestä ) noin kolmen kilometrin päässä. Taksisuharit ymmärtävät enemmän saksaa kuin englantia. Bussilla pääsee myös paikan päälle. Brnosta lienee matkaa Vyskovin bussiasemalle noin 34 kilsaa. Bussimatka taisi kustantaa 34 korunaa eli 1,20 euroa.

 

Kannattaa käydä paikan päällä. Tsekkikaveri kirjoitteli, että jos museolle tarjoaa "Koruna-avustusta" niin pääsee kuvauttamaan itsensä MiGien ohjaamoissa, sisälle koneisiin ja ehkä noi peiteettkin olisivat hievahtaneet. Nyt pyysin luvan vain loikkia Il-14:n sekaan ja sehän heltisi heti "Go ahead"!

 

[ attachment removed / expired ]

 

Näillä Kuban ohjeilla päästiin perille:

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Erikoinen purjekone-ultralight.

TeST-8 Alpin D.

Tyhjäpaino 195 kg

Puuskaisen sään maksimi 130 kmh, Vne 180.

Liitää 1:28 nopeudella 100 kmh.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä Vyskovin museossa on vähän samanlainen fiilinki kuin Riikan kentän vieressä olevassa museossa. Pirusti vanhaa itärautaa sikinsokin esillä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Meinaa tulla liikaa kuvia CIAF 2006 osioon, joten it-vaunun tavarathan päätyivät tietenkin CIAF 2006 lentonäytökseen:

 

Mersun kannuspyörää, Stukan potkurin lapaa, MG:tä etc.

[ attachment removed / expired ]

 

B-17 osia.

[ attachment removed / expired ]

 

Museon esittelytaulu.

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla