Kirjoitettu Syyskuu 7, 2006 Järjestyksessään 13:sta CIAF ( Czech International Air Fest ) pidettiin Brno-Turanyn lentokentällä 2.-3. syyskuuta. Kutsut oli lähetetty moneen maahan ja aika moni oli ilmestynyt paikalle. Pieni pettymys oli venäläisen Strizy MiG-29 osaston poisjäänti. Johtokone oli mennyt tonttiin kesällä ja Pääskyt päättivät esiintyä loppukauden vain venäjän rajojen sisällä. Mutta tarjolla oli silti kiitettävästi idän ihmeitä! Brno-Turanyn lentoasema on pieni, vaikka Brno 400 000 asukkaallaan on Tsekin tasavallan toiseksi suurin kaupunki. Lentokentälle operoivat CIAF 2006-näytöksen aikana CSA:n ATR-42:t, B 737:t ja Airbussit. Paikalla vieraili myös mm. RyanAir, Sky, Hemus ja Karthago Airlines. Lentoaseman pienuudesta johtuen, näyttelypäivien aikana omalla autolla paikalle saapuvien autot, järjestettiin viistoparkkiin katujen varsille poliisin toimesta. Ja ne jäivät tosiaan aika kauas. Kaksi bussilinjaa ajoi non-stoppina lähelle kenttää ja nämä yksityisautoilijat pääsivät silloin pysäkeiltä kyytiin. Bussimatkat Brnon keskustasta olivat ilmaiset. Paluukytien pitkät jonotkin saatiin aika nopsaan kyytiin ja purettua, eli ruutinia löytyi Brnon kaupungin taholta järjestelijän ominaisuudessa kiitettävästi. RIAT:sta oppineena päätin mennä lauantaiaamuna aikaisin jo kentälle. Näyttelyn ovet aukenivat 0800. Taksikyyti keskustasta oli kympin verran euroja. Pääsylippu itse näytösalueelle oli myös 300 korunaa eli kympin paikkeilla. Bussien jättöpaikalta oli vielä noin puolen kilometrin kävely porttien sisälle. Matkalla näytösalueelle, ice tean tervetulomaljat povailivat lupaavaa alkua! [ attachment removed / expired ] Näytösalueen sisällä iso oluttuoppi irtosi 45 korunalla ja BIG hot dog ( noin 30 cm ) myös 45 korunalla eli 1,60 eurolla. [ attachment removed / expired ] Puuhamaata oli tarjolla niin isoille kuin pienillekin lapsille. [ attachment removed / expired ] Maanäyttelyssä riitti koneita! Kolmen eri ilmavoimien Antonov An-26:a, L-39 Albatrossia, RAF:n Tornadoja, Kreikan, USAF:n ja Belgian F-16 Falconit, USAF:n F-15 Eagle pari, Slovakian MiG-29, Itävallan Pilatus etc. Naton EA-3 Sentry johdatteli joukkoa. Maanäyttelyn kuvaamiseen valo ja keli olivat suorastaan loistavat. [ attachment removed / expired ] Mutta siihen se sitten jäikin.... Tsekkien ilmavoimien aloitus muistutti Duxfordin lopetus-Balboa eri isoa muodostelmaa. Mutta kuvaus tapahtui vasta-aurinkoon. Tarkoitus oli mennä näytöksen toisena päivänä kentän eteläreunalle, aitojen ulkopuolelle, mutta tymä keli sotki suunnitelmat. No tosin kävin sunnuntaina tiedustelemassa bussilinjat ja pysäkit Turanyn ja Dvorskan kyliin, joten ennen paluulentoa sain kuvattua suurimman osan lähtevistä koneista. [ attachment removed / expired ] Niin se aloitus käsitti 3 x L-39ZA, 3 x L-159A ALCA, 3 x Mi-17, 3 x Mi-24/35 ja kahden JAS-39C:n ylilennot. JAS-parin vetäessä häntäpään valvojina suoraan ylös jyrkkään nousuun. Muut menivät matalla yli. Ei taideta Suomessa saada samanlaista aikaan . [ attachment removed / expired ] Maanäyttelystä näytän vain muutaman kuvan. Tornadot, Miraget ja Falconit ovat kaikille jo peruskauraa. Tässä Eurostar valjastettu Tsekin ilmavoimien väreihin. [ attachment removed / expired ] Zlin 142 samoin. [ attachment removed / expired ] L-39ZA oli näyttävän näköinen peli. [ attachment removed / expired ] Slovakki-MiGin evää. [ attachment removed / expired ] Itävaltalaisten toinen Pilatus. [ attachment removed / expired ] No pistetään nyt yksi Falcon. Vaikka USAF oli paikalla monen koneen voimin, niin paikan päällä ei ollut laukkujen penkomisia, saati LIAS 05 tyylisiä rautaesirippuja.... Onkohan tsekit luotettavampaa ja terroristivapaampaa kansaa... ???. [ attachment removed / expired ] Nämä L-200 Moraviat olivat hauskan näköisiä tapauksia. Lennättivät yleisöä. [ attachment removed / expired ] Koirapartion tarkoitus jäi itselleni epäselväksi... . [ attachment removed / expired ] Statiikin jälkeen tallailin toiseen päähän. No...tulipa pieni portti vastaan. Kaveri kyseli lippua. Näytin lippuni. Kaveri totesi, että kamerat on ja lippu on. OK, voit mennä. [ attachment removed / expired ] Niin dallailin lehdistön eli pressimiesten ja -naisten aitioon 8). [ attachment removed / expired ] USAF:n East Coast Demo Teamin kommentaattorit. [ attachment removed / expired ] Ja pressipaikka näytti mukavalta spottauspaikalta, niin laskin kamerareppuni maahan ja "asetuin taloksi". Oli niin väljää ja omat bajamajatkin. [ attachment removed / expired ] No viereen sattui BAe Systemsin kaveri. Kertoi kaverinsa vierailevan RAF Valleysta useamminkin Tikkakoskella. Seuraavana päivänä törmättiin hotellin hississä ja huomattiin, että oli melkein vierekkäiset huoneet. Käytiin kahvapizzalla ja kaveri näytti kuvia RAF Valleysta, kun RAF:n Eurofighterit, Tornadot ja Harrierit starttasivat lennoille täydessä aselastissa... ???. [ attachment removed / expired ] Pressipaikka antoi hieman anteeksi vasta-aurinkoa. Tässä Slovakkien Hind vauhdissa. [ attachment removed / expired ] Ja pikkasen savua ja flarea sekaan. [ attachment removed / expired ] Tsekkien oma Hind lenteli niin pahasti vasta-aurinkoon, joten tässä maanantain cropattu kuva aitojen takaa. [ attachment removed / expired ] Pustan pojat lähdössä lennolleen kaksipaikkaisella MiG-29UB:llä. [ attachment removed / expired ] Purtsikkaa väliin. [ attachment removed / expired ] Ja hinurina Zetoria muistuttava Zlin 142. [ attachment removed / expired ] Freccen sävähdyttää aina. Frecce pokkasi RIAT:n tyyliin parhaimman CIAF 2006 taitolento-osaton pystin. [ attachment removed / expired ] G-2A Galeb pilotit pokkasivat CIAF 2006 parhaimman siviililento-osston pystin Brnon pormestarilta (?). [ attachment removed / expired ] Tsekkien JAS-39C pilotti Marian Kuklica pokkasi Etelä-Moravian palkintomiekan. [ attachment removed / expired ] Polakit pokkasivat JJ Aviation Photos & Collectibles parhaiten musiikkinsa valinneen osaston 10+ arvosanan. Musiikki sisälsi Strizyn videollakin esiintyvän musiikkilajin svengaavaa menoa, Jim Morrisonia ( jolla muuten noustiin ilmaan ) ja ripaus Top Gunnia. Midnight Hawks voisi vaihtaa Sibeliuksen Eppu Normaaliin tai Kolmanteen naiseen muuten...tai sitten perus Top Gun kehiin ulkolaisille keikoille . Ja sini-valkoiset värit Hawk-koneisiin. Harmaa ei oikein istu kuvioihin. [ attachment removed / expired ] Rättisorsia tipahteli 15 kappaletta Hipistä. [ attachment removed / expired ] Saab miehet eivät tainneet pokata muuta kuin...mieh...siis miehistä menoa . [ attachment removed / expired ] Team 60 jäsenet pressiaitiossa. Jakelivat esitteitään. Tack :thmbup:. [ attachment removed / expired ] Itse näin osaston första gongen, och det var ganska bra show . [ attachment removed / expired ] Här vi gor igen! [ attachment removed / expired ] Mitäs me "Dirty Old Men", totesi BAe Systemsin chappi. Jossain vaiheessa joku tuli osoittamaan meille kuvaussuunnan lentokoneisiin.... BAen tyyppi vain vihasteli sitä kun kaikki tarjoilu meni VIP-aitioon Spartanin taakse. Oli tottunut parempaan pressikohteluun muualla. Siis ilmaisiin juotaviin ja huikopaloihin. Minä vaan nostelin kauluksia, notta pressikorttini ei näkyisi. Ja pidin rintamasuunnan tyt...siis koneisiin. [ attachment removed / expired ] No kaikki hupi loppuu aikanaan. JAS-39C pari nousi näytöksen lopuksi vielä ilmaan ja räimäisi poltot päällä Brno-Turanyn yli :thmbup: . [ attachment removed / expired ] Sunnuntai jäi väliin huonon kelin takia. Mutta kerkesin silti käydä Brnon tekniikan museon jälkeen tiedustelemassa kentän eteläpuolella sijainneet kylät bussiaikatauluineen. Maanantaina siitä oli hyötyä, vaikka keli teki vielä tepposensa. Tässä Bulgarian AN-26 nousussa. [ attachment removed / expired ] Pustan poikien AN-26. [ attachment removed / expired ] Ranskalaisten Mirage 2000N antoi parhaimmat soundit ja hyvästelyt. Ensin nousu matalla poltto päällä.... [ attachment removed / expired ] Sitten siipien heiluttelu ja ylös kohti korkeuksia :thmbup: :thmbup:. [ attachment removed / expired ] Neljä RAF:n Tornadoa lähti pinnoissa. Tässä yksi. Siis Sony/Pentax 10 megapikseliä ja Bigman 50-500 käyttöön 2007 näytöksiin. [ attachment removed / expired ] Viimeinen USAF:n F-16 heilutteli siipiään nousussa. [ attachment removed / expired ] Slovakki 29:n noususta tallentui sentään kunnon kuvasarja! Kiitos rakoilevan pilvipeitteen! [ attachment removed / expired ] 2007 näytöksiä on jo täällä vasemmassa yläkulmassa: http://www.milaviapress.com/frontpage/index.php Bulgariassa on muuten myös kunnon ulkoilmamuseo Euroopan ainoalla Ar-196:lla. Tanagran toinen kansainvälinen Air Show on must jo A-7 Corsairin, Buckeyen ja Phantomeiden takia. Slovakian Air Show myös kiinnostaa....joten täytyypi ruveta tienaamaan ja tilailemaan lippuja jo ajoissa! Ja tienaamaan kelvolisia runkoja pitkine zoomeineen. Ruokahalu kasvaa syödessä. Elämä on lyhyt, joten toteuta haaveesi . Tekniikan maailmasta voit lukea jo sen XXX kerran Farnboroughin näytöksen jorinat, mutta FSNordicin sivuilta saat lisää vinkkejä muihin kiinnostaviin ilmailutapahtumiin. Googletusta peliin, internet kyselyt kehiin ja siitä eBookersin voimin menoksi . Matkailu avartaa! Et kadu! Nyt pitää alkaa jo järjestelemään ja tienaamaan 2007 näytöksiä varten . Slovakkia, Bulgaria & Tanagra here I come! Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 7, 2006 Ihan hyvät kuvat, mutta missäs ne loput kuvat on? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 7, 2006 Hemmetti toi MiG-29ub on häijynnäköinen peli. Hienoa settiä taas Jukalta. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 7, 2006 Tuohan näyttää varsin asialliselta näytökseltä! Eikä kuvissakaan ja niiden kohteissa ole moitteen sijaa! Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 7, 2006 [ attachment removed / expired ] Remove before flight Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 7, 2006 Muutama nopia lisäkuva Pustan poikien 29:stä, sillä näitä kuviahan taas riittää . Savua kehiin! Toi Slovakki-Mig teki muuten hienon esityksen. Ensimmäisellä kerralla touch and go. Toisella kerralla radan päähän ja hanaa! Taas ilmaan. Kolmannella kerralla tultiin varjon kanssa jarrutellen! Slovakki-laivueen tunnus pitää hankkia, on sen verran tyylikäs . [ attachment removed / expired ] Sivukuvaa. [ attachment removed / expired ] Menokuvaa. [ attachment removed / expired ] Tulokuvaa. [ attachment removed / expired ] Periskooppi ylös. [ attachment removed / expired ] Ja lähtö kotio. [ attachment removed / expired ] Iskran laskusta jäi muuten kuva poies. No maanantaina sain vielä muutaman lisäkuvan terminaalin sisältä. Tosin räimäisystä kentän yli jäi vain verkkokalvoihin savut ja muistiyksikköön kopan sisälle ruoskan sivallusta muistuttava ääni . [ attachment removed / expired ] Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 7, 2006 Toi Slovakki MiG-miesten tunnus näkyy jotenkuten vasemmassa hihassa . Täytynee käydä hakemassa vastaavanlainen 2007 paikanpäältä . [ attachment removed / expired ] Freccen seurustelu-upseeri muistuttaa meidän tyttöjen Osku-marsua...ilmankos ne tytöt tykkää siitä. No jokatapauksessa tässä hurmauksen kohteena oli slovakki spotteri-tyttönen 8). Kyllä ne italialaiset osaa, ei taivu suomen kielellä . [ attachment removed / expired ] Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 7, 2006 Tossa muuten hyvä kartta Brnossa kuvaukseen: http://www.planes.cz/lite/BRQspot.php Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 7, 2006 jestas ku oli hienoja kuvia taas. itteki kun joskus pääsisi johonkin tuollaiseen tapahtumaan ja kattelemaan noita vempeleitä.. paljonko tuollainen reissu maksaa n. suunnilleen? (meno-paluu lento, ja liput tapahtumaan ja ?hotelli??) Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 7, 2006 Lennot olivat noin 300 euroa Lufthansalla + Cirruksen Dornierilla. Hotelli about 120 euroa kolmelta yöltä. eBookers ja muut nettijutut käyttöön, niin sieltä löytyy tietoja ja hintoja. 2005 kaksi reissua, 2006 neljä reissua, 2007 kahdeksan reissua ja viimeistään 2008 karistetaan Eurooppa. Wanaka & USA here we come! Juankoski here I go ! Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 7, 2006 Noniin tulihan ne loputkin kuvat sieltä . Nyt näyttää todella hyvältä . Edit:typo Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 7, 2006 No viereen sattui BAe Systemsin kaveri. Kertoi kaverinsa vierailevan RAF Valleysta useamminkin Tikkakoskella. Seuraavana päivänä törmättiin hotellin hississä ja huomattiin, että oli melkein vierekkäiset huoneet. Käytiin kahvapizzalla ja kaveri näytti kuvia RAF Valleysta, kun RAF:n Eurofighterit, Tornadot ja Harrierit starttasivat lennoille täydessä aselastissa... ???. Toissaedelliseen viestiin perustaen, vain savolainen pystyy tähän Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 7, 2006 Ekan setin pari viimeistä näyttää a2a kuvilta 8) Koska axalp on ohjelmassa? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 7, 2006 No pistetään nyt yksi Falcon. Vaikka USAF oli paikalla monen koneen voimin, niin paikan päällä ei ollut laukkujen penkomisia, saati LIAS 05 tyylisiä rautaesirippuja.... Onkohan tsekit luotettavampaa ja terroristivapaampaa kansaa... ???. Sama ihmetytti Leeuwaardenissa. Ei mitään kassien penkomista vaikka maanäyttelyssä ja ilmassa oli monenmoista jenkkihärpäkettä. Joku sanoi että tutkavalvontakoneeseenkin pääsi ilman syyniä ja perjantaina hinasivat brittien Sea Kingin yleisön läpi parempaan paikkaan -koskettamaan olisi ylettänyt. A way to go Finland! Satutko muistamaan mistä nuo USAFin Falconit tulivat? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 8, 2006 Axalppiin joutuu hikoilemaan liikaa . RIAT:ssa ranskalaiset spotterit kyllä kehuivat menevänsä sinne. En tiedä pitääkö tieto paikkansa, mutta olivat sitä mieltä, että Axalp vetelee viimeisiään...eli tänä vuonna tai ensi vuonna olisi viimeinen kerta...tietääkö kukaan tarkemmin asiasta? F-16CJ tulivat 52nd FW Spangdahlemista ( SP pyrstössä ) ja F-15 Eaglet ( LN ) tuttuun tapaansa 48th FW Lakenheathista. Falcon miehillä oli WildWeasel lätkät. Yritin ottaa valokuvaa, mutta väistelivät kameraa. Luuli varmaan että oli koneen edessä ja antoi kohteliaasti tilaa. L-39ZA Albatrossi-kuvissa piti pyytää kuskeja ( 4 kpl ) siirtämään tuolejaan ja kassejaan lähemmäksi aitaa, jotta eivät tulisi ikävästi kuvaan. Tämän tekivätkin. Slovakki MiG-29:n myyjä oli levittänyt arkkunsa myös hankalaan paikkaan ja koska kauppa kävi jo varsin kiivasta tahtia, niin lupasi pistää myyntipisteen sunnuntaina toiseen paikkaan. Mutta sunnuntai jäi väliin, samoin laivuetunnusten ostokset . http://www.scramble.nl/usaf.htm Lakenheathista ( LN ) AF860154. Musta/keltainen nauha evässä = Reapers 493rs FS. [ attachment removed / expired ] AF860154 lähdössä kotio. Nämä painelitvatkin suoraan ilman loppuseremonioita. Reapers on näköjään ainoa laivue C- ja D-versioilla. Muilla on E:t 48th FW:ssä. [ attachment removed / expired ] AF860163 itse olin jo vetäytynyt aidan luota bussipysäkille, koska bussi oli mennyt jo Dvorskan kylään ja tuilisi pian takaisin. [ attachment removed / expired ] Falconit sain sentään lähempää, eli tässä kolmantena lähtenyt siipien heiluttaja. [ attachment removed / expired ] AF910402 Fighting Hawks & sininen nauha pyrstössä = 23rd FS. [ attachment removed / expired ] AF910421 [ attachment removed / expired ] Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 8, 2006 Sama ihmetytti Leeuwaardenissa. Ei mitään kassien penkomista vaikka maanäyttelyssä ja ilmassa oli monenmoista jenkkihärpäkettä. Joku sanoi että tutkavalvontakoneeseenkin pääsi ilman syyniä ja perjantaina hinasivat brittien Sea Kingin yleisön läpi parempaan paikkaan -koskettamaan olisi ylettänyt. A way to go Finland! Voisiko johtua siitä, että LIAS oli kuitenkin "siviilinäytös", eli järjestäjänä oli siviiliorganisaatio, kun taas Leeuwarden ja tämä CIAF ovat militaariväen järkkäämiä, ja paikalla on näinollen valmiiksi eri luokan turvamiehitys? EDIT: eihän Kauhavallakaan ollut mitään tarkastuksia, vaikka Jenkit olivatkin läsnä. Ja koneet olivat aivan yleisön nokan edessä pelkän lippusiiman takana... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 8, 2006 Empäs tullut ajatelleeksi tuota siviilijärjestäjien roolia, mutta tässähän se syy varmaan on. Brnossa oli tosiaan aika paljon sotilashenkilöitä ja tyhjensivätkin maanäyttelyn aika nopsaan JAS-parin loppuräimäisyn jälkeen, joten ei saanut enää toiselta puolen kuvia ilta-auringossa. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 8, 2006 EDIT: eihän Kauhavallakaan ollut mitään tarkastuksia, vaikka Jenkit olivatkin läsnä. Ja koneet olivat aivan yleisön nokan edessä pelkän lippusiiman takana... Käpelöimäänkin olis päässyt kuvaaja/pressi passilla. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 8, 2006 Käpelöimäänkin olis päässyt kuvaaja/pressi passilla. Tiedän Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla