Markku Kanninen

EFOU:ta vuosien varrelta: Vinka

53 viestiä aiheessa

Tässä negoja ja Dioja skannaitavaksi pläräillessä huomasin että tuo Vinka on tullut kuvattua melko monen "värisenä":

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Tässä vaiheessa tuumattiin: "meni nätti kone pilalle"

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

Nykyisin punaista vielä enemmän

 

Ja vielä Rediko vähän oudon mallisena:

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

Markku

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Todella menevän näköinen tuo kiilloitettua alumiinia oleva Vinka :thmbup: Olisipa itsellänikin vastaavat arkistot kuin Markulla sillä aina jotain mielenkiintoista tupsahtaa näytille.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hyvä setti, kivasti värit muuttuneet. Oma suosikki oli tuo paljas metalli. Minä vuonna nuo kaksi ekaa kuvaa on otettu? Jäi itseltä aikoinaan tuollaisena näkemättä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo Leko-70 on kuvattu 1977 ja kiiltävät n.1981-2 jonka jälkeen nätti kone pilattiin "suojamaaluksella" jota piti sitten havaittavuuden paratamiseksi täydentää vielä punavärillä. Eihän Fougiakkaan pilattu "sotamaalauksella" olihan sekin koulukone.

Markku

p.s. eikä tätä:

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä vielä tuo VN-1 tuolla punavärillä lopullisesti sotkettuna:

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Eipä silti tuo siviiliRedigo

[ attachment removed / expired ]

 

"pienen" pyrstömodifikaation jälkeen maalattiin kokonaan punaiseksi.

[ attachment removed / expired ]

Markku

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jäin ihmettelemään tuon harmaan OH-VTP:n kuomun alla olevaa kolmion muotoista varoitustarraa... Eikös tuommoinen yleensä varoita heittoistuimista?  (tai muusta räjähdysmateriaalista?)  ..jota tuossa laitteessa tuskin oli, ellei joku kuomun pakkoavaus sitten ollut kyseessä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyseessä oli ulosvetoraketti. Ei heittoistuin.

 

Eräällä Valmetin englanninkielisellä Redigon esittelyvideolla singotaan ulosvetoraketilla nukke taivaalle, jossa se putoaa avautuvan laskuvarjon päälle. Tosin tämä kohta on leikattu videosta pois...  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyseessä oli ulosvetoraketti. Ei heittoistuin.

Tuo rakettipelastautumisjärjestelmä asenettiin koska ensimmäinen proto (L-80 TP Militrainer tai Turbo-Vinha OH--VBB) tuhoutui jouduttuaan oikeamattomaan syöksykierteeseen 24.4.1985 eversti Janhunen ja dipl.ins. Jääskeläinen saivat surmansa. Tämä OH-VTP rakennettiin sen jälkeen tyyppinimellä L-90 Tp Redigo. Koneen syöksykierre-, sakkaus- ja vakavuusongelmia oli pyritty korjaaman mutta kun kolmas proto OH-VTM tuhoutui lentonäytöksessä Belgiassa (ei ehtinyt oieta matalalla aloitetusta syöksykierteestä, koelentäjä kuoli)  niin koneeseen tehtiin tuo pyrstömodifikaatio.

Markku 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyseessä oli ulosvetoraketti. Ei heittoistuin.

 

 

Mitenkäs tuollainen ulosvetoraketti oikein toimii? Ensimmäistä kertaa kuulen koko laitteesta....

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitäpä tuota selvittämään, kun liikkuva kuva kertoo enemmän kuin 25x103 sanaa sekunnissa. Käytetään lain suomaa referaattioikeutta julkaisemalla 38 sekunnin clippi yhteensä noin kymmenen minuutin mittaisesta Redigon mainosvideosta, joka on enemmän kuin täynnä kunnon 80-luvun pilottikliseitä.

 

Silvuplee

http://aimo.kareltek.fi/~pile/redigo.wmv (noin 4 MB, 38 s)

 

© Valmet 1980-luvun lopulta

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitäpä tuota selvittämään, kun liikkuva kuva kertoo enemmän kuin 25x103 sanaa sekunnissa. Käytetään lain suomaa referaattioikeutta julkaisemalla 38 sekunnin clippi yhteensä noin kymmenen minuutin mittaisesta Redigon mainosvideosta, joka on enemmän kuin täynnä kunnon 80-luvun pilottikliseitä.

 

Silvuplee

http://aimo.kareltek.fi/~pile/redigo.wmv (noin 4 MB, 38 s)

 

© Valmet 1980-luvun lopulta

 

Kiitos mielenkiintoisesta pätkästä. Aika erikoisen oloinen härveli tuo...onkohan tuollainen yleinenkin vekotin? vai joku suomalaisen insinöörityön ainutlaatuinen hedelmä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Koneen syöksykierre-, sakkaus- ja vakavuusongelmia oli pyritty korjaaman mutta kun kolmas proto OH-VTM tuhoutui lentonäytöksessä Belgiassa (ei ehtinyt oieta matalalla aloitetusta syöksykierteestä, koelentäjä kuoli)  niin koneeseen tehtiin tuo pyrstömodifikaatio.

Markku 

 

 

Jeps ja ongelmahan oli lähinnä oikeanpuolisessa syöksykierteessä. Vasen meni ok, mutta oikea ei. Perä oli vaihdettu sitten 8.12.1989. Pitkän ensilento oli sitten 9.1.1990.

 

Myöhemmin todettiin sitten että kun "pitkä" meni helposti läpi tarvittavista testeistä, niin "tumppia" ei olisi saanut millään läpi niistä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitäpä tuota selvittämään, kun liikkuva kuva kertoo enemmän kuin 25x103 sanaa sekunnissa. Käytetään lain suomaa referaattioikeutta julkaisemalla 38 sekunnin clippi yhteensä noin kymmenen minuutin mittaisesta Redigon mainosvideosta, joka on enemmän kuin täynnä kunnon 80-luvun pilottikliseitä.

 

Hmmm, mulla on takuulla tuo sama video itsellä VHS:llä, mutta ei siinä tuollaista pelastautumissydeemiä näytetä  :o Mutta muuten on ihan jees. Varsinkin se "dogfight" kahdella RG:llä on hieno pätkä. Ja kliseitä todella riittää :) Lohkeskohan sille kaverille siinä lopussa? ;D

 

EDIT: Blah, luetaan niitä kirotuksia ;D

 

Eräällä Valmetin englanninkielisellä Redigon esittelyvideolla singotaan ulosvetoraketilla nukke taivaalle, jossa se putoaa avautuvan laskuvarjon päälle. Tosin tämä kohta on leikattu videosta pois...  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joko nauhoituksesi loppuu kesken tai sitten sun pitää vain kelata lopputekstien perään...

 

Pitääpä tarkistaa :)

 

EDIT: No hemmetti, olihan se siellä. Ja oli tosiaan siinä toisessa, eli "teknisessä" osiossa. En edes muistanut, että siinä oli semmoinenkin :)

 

Mutta olihan taas hieno pätkä katsoa noin muuten. Ne lentopätkät on itseasiassa oikeasti hienosti kuvattu :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jeps ja ongelmahan oli lähinnä oikeanpuolisessa syöksykierteessä. Vasen meni ok, mutta oikea ei. Perä oli vaihdettu sitten 8.12.1989. Pitkän ensilento oli sitten 9.1.1990.

Myöhemmin todettiin sitten että kun "pitkä" meni helposti läpi tarvittavista testeistä, niin "tumppia" ei olisi saanut millään läpi niistä.

Kiitos Ilkka videosta, arvasin että sulta se löytyy kaiken kansan nähtäväksi.

Tuo OH-VTM tuhoutui 28.8.88 joten tuo linkin takaa löytyvä kuva on otettu saman päivänä.

Mun OH-VTP kuvat on kevättalvelta 1988 ja tuo punainen v.1993.

Markku

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mulla on aukko tiedoissa tämän L-70 (Leko-70) kohdalla. Kone ei ollut siviilirekisterissä eikä kai varsinaisesti ilmavoimienkaan kirjoissa? Kai sillä kuitenkin jonkinlainen lupa oli lennellä? Missäs se nyt on ja mitä sille ton protovaiheen jälkeen tapahtui? En löytänyt Jukka Raunion "Lentäjän näkökulma" opuksesta näihin vastausta.

Toivottavasti en lueskellut teosta huolimattomasti.

 

repe 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä kone pääsi siviiliinkin: 16.7.80

[ attachment removed / expired ]

Tuohon asti Valmetin protoilla oli kokartit kyljissä vaikkei ilmavoimat ois niitä käyttöönsä huolinutkaan.

Tuo siviili-innostus tais viritä kun noita alettiin kaupata ulkomaille..

Markku

Äskä: puhuin läpiä päähäni. Tuo OH-VAA oli kolmas proto sarjakone !

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vielä pikkuisen lisää kysyttävää. Onko niin, että alumiinin värinen kone, jossa kyljessä ilmavoimien tunnuksen ohella tekstit Leko-70, L-70 ja L-70 Miltrainer (kuvasta riippuen) ovat yksi ja sama kone. Mun tiedostojen mukaan OH-VAA oli sarjanumeroltaan 31/1980 ja ilmavoimillahan on käsitykseni mukaan ollut 30 kpl Vinkoja, joten voisi se kai periaatteessa olla vaikka tuo yksilö. Leko-70:n ensilento oli Raunion kirjan mukaan 01.07.1975 ja OH-VAA puolestaan rekisteröitiin 16.07.1980, joten jos kyseessä on sama kone, niin kenen kirjoissa se tuon ajan oikein oli ja millä luvilla se oikein lenteli?

OH-VBB taasen oli Valmet L-80 TP eli Turbo Vinha ja kyseinen yksilö meni jäästä läpi koelennolla kuten jo aikaisemmista kommenteista on käynyt ilmi vaatien valitettavasti kahden henkilön hengen. Valmet L-90 TP Redigo II:a oli siilirekis-terissä OH-VTM, VTP, VTS ja VTR. Näistä VTM kohtalo on jo käyty läpi, VTP lentelee edelleen, VTS meni Italiaan (Aermachi M-290 TP Redigo, tunnus muuttui I-RDGO), mitäs sille kuuluu? VTR:stä puolestaan tuli ensin RG-11 ja sitten RG-10. Sen lisäksi ilmavoimillahan on 9 kpl (RG-1 - RG-9) yhteyskoneina lisää. Näiden lisäksi väliaikaiseen ilma-alusrekisteriin merkittiin aikanaan nämä Eritreaan ja Meksikoon menneet vientikoneet tunnuksin VXA - VXP sekä VTH ja VTI. Eli 18 kpl kaikenkaikkiaan. Näistä taltioidut kuvat taitavat olla sekä suomalaisin väliaikaisin tunnuksin että loppukäyttäjän tunnuksin suhteellisen harvinaisia? Mitähän niille oikein nykyään kuuluukaan? :-[ 8)   

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla