Guest niko korpela

ASEM-liikenteen spottaus Helsingissä

153 viestiä aiheessa

Joo, Elikkä siinä Dassaultin teksteissä kaksi viimeistä numeroa on 02 joka on koneen cn/rekkari.

 

Ainakaan koneen oikeassa kyljessä ei lue muuta kuin Republique Francaise  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mielestäni poliisikaan ei voi asettaa mitään kuvauskieltoja julkiselle paikalle, koska sellainen kielto olisi lainvastainen. Poliisi voi tietenkin estää pääsyn jollekin alueelle, jolloin kuvaaminen siltä alueelta estyy.

Tottakai voi, jos kuvauksen kohteena on jotain, minkä poliisi katsoo ilmi tullessaan vaarantavan turvallisuutta liiaksi. Tietenkin asia riitatilanteessa punnitaan oikeudessa, mutta toteltava on. Sananvapauden (lue kuvaaminen) rajoittaminen on vakava asia, mutta on todellakin olemassa salaisuuksia/yksityiskohtia, joita voidaan ihan varmasti laillisesti estää kuvaamasta.

 

Yksiyishenkilönä tämä minultakin..  ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tottakai voi, jos kuvauksen kohteena on jotain, minkä poliisi katsoo ilmi tullessaan vaarantavan turvallisuutta liiaksi.

 

Mihin lakiin poliisin oikeus valokuvaukseen kieltämiseen julkisella paikalla sitten perustuu? Poliisilaki antaa poliisille oikeuden mm. paikan ja alueen eristämiseen (18 §), väkijoukon hajottamiseen (19 §) ja turvallisuustarkastuksen suorittamiseen (22 §), mutta ei tuossa laissa kyllä anneta oikeutta valokuvauksen kieltämiseen julkisella paikalla. Kuten aiemmin kirjoitin, niin alue voidaan eristää, jolloin siellä valokuvaaminen ei ole mahdollista.

 

EDIT: Kuten siis aiemmin kirjoitin, niin poliisi on suhtautunut kuvaamiseen aitojen takana kentällä kokouksen aikana erittäin joustavasti ja myötämielisesti, ja ainakaan minulla ei ollut mitään ongelmia. Hieman mieltäni jäi kuitenkin kaivertamaan tuon yksittäisen turvatarkastajan antama "muistutus" kuvaamiskiellosta tehostettuna kertomuksella (olikohan totta?) jonkun kuvaajan kameran takavarikoinnista.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuvaaminen liikelentoterminaalin sisällä taitaapi olla luvanvaraista toimintaa, jonka tietääkseni myöntää Finavia, mutta ulkopuolella landsidella kuvaamista ei varmasti ole kielletty, ja ainoan kuvauskiellon antaa poliisi. Itse turvatarkastusalueen kuvaaminen on kielletty, mutta turvavalvotulla alueella lentokoneiden kuvaamista ei, mikäli sinulla on asianmukainen matkalippu alueelle pääsemiseen, ja tarvittaessa on varauduttava esittämään matkustusasiakirjat ja todistamaan henkilöllisyytesi, esim. turvallisuushenkilöstön asiaa tiedustellessa.

 

Toivottavasti ei mene pahasti offtopiciksi, mutta koska tähän aiheeseen palataan jatkuvasti, niin tässä hieman osviittaa.

 

Apulaisoikeusasiamiehen päätöksessä todetaan mm. seuraavaa:

"Totean, että lentoaseman yleisölle avoimet tilat eivät edes paikkoina ole sellaisia, joihin rikoslain 24 luvun 6 §:n säännös ulottuisi. Kuten edellä on ilmennyt, kuvaamisen kiellettävyys edellyttäisi sitä, että paikka on yleisöltä suljettu, ja sitä, että kuvaaminen on oikeudetonta ja loukkaisi jonkun yksityisyyttä. Näin ollen kuvaamista ei ainakaan itse kuvaamiseen liittyvistä syistä voida puheena olevissa tiloissa kieltää tai vaatia siihen lupaa."

 

Lain henki on ymmärtääkseni se, että kaikissa suurelle yleisölle avoimissa tiloissa saa kuvata ilman tilan omistajan tai hallinnoijan lupaa. Lentokentän yleisötilat ovat kaikille avoimia, joten Finavia ei voi siellä kuvaamista rajoittaa -- kunhan kuvaaminen ei sinällään haittaa lentoaseman toimintaa.

 

Koko päätös on luettavissa täällä: Apulaisoikeusasiamiehen päätös kanteluun kuvaamislupia koskevassa asiassa .

 

Ymmärtääkseni myös vaikkapa aitoihin kiinnitetyt kuvaamisen kieltävät kyltit eivät lain mukaan päde, kunhan kuvaaminen tapahtuu aitojen ulkopuolelta ja muutenkin yleisölle avoimelta alueelta. Tästä syystä poliisitkaan eivät ASEM:n aikana ole kuvaajia juuri hätistelleet lentokentän läheisyydessä; poliiseilla kun ei ole siihen laillista perustetta. Jos alue on kuitenkin poliisin eristämä, se ei ole enää yleisölle avoin ja sinne ei kannata myöskään ängetä kuvailemaan.

 

Kannattaa muistaa, että kuvan julkaisua rajoittavat sitten omat sääntönsä.  Esimerkiksi yksityishenkilöä ei saisi kuvassa ilman lupaa esittää merkittävässä roolissa. Näin vaikkapa vappukulkueesta otetun kuvan saa kyllä julkaista, mutta jos siihen etualalle on kuvaushetkellä tupsahtanut selvästi tunnistettavissa oleva humalikko, ei kuvaa saisi ilman hänen lupaansa julkaista.

 

Toimin itse ammatikseni liikkuvan kuvan parissa ja yleensä pyrin pyytämään luvan kuvaamiselleni, vaikka useinmiten en sitä tarvitsisikaan. Tämä siitä syystä, että lupaa kysymällä saatan saada ensiarvoisen hyviä kontakteja ihmisiin kuvauspaikalla. Näillä kontakteilla on joskus päästy kuvaamaan hyvinkin mielenkiintoisiin paikkoihin vain ja ainoastaan siksi, että paikan henkilökunnalle oli jäänyt kuvaajasta positiivinen mielikuva.

 

Kameralaukussa voi pitää mukanaan esimerkiksi printtiä tuosta apulaisoikeusasiamiehen päätöksestä. Sitä voi esitellä sitten vaikka liian innokkaalle vartijalle, joka varmasti olisi kiinnostunut tuntemaan pykäliä vähän lisää..  ;D

 

Toivottavasti säät suosii ja mielenkiintoista kuvattavaa riittää!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onpa ollut mielenkiintoinen/mukava vkonloppu kun on aina töihin tullessa nähnyt jumbon  :thmbup:

 

Toivottavasti foorumille tulee lisää kuvia, varsinkin Bruinein harmaa jumbo on päässyt multa lipsahtamaan kokonaan.

 

Olikohan kukaan eilen puolen yhdeksän maissa kuvaamassa kun aurinko laski Air Chinan jumbon takana --> harmi ettei ollut oma kamera mukana sieltä olisi hienon kuvan saanut jumbon profiilista kun vn flight deckin läpi paistoi aurinko  :P 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mihin lakiin poliisin oikeus valokuvaukseen kieltämiseen julkisella paikalla sitten perustuu?

Siihen, että kun jokin tietty salassa pidettävä turvatoimi paljastuu, voi kohde vaarantua. Onneksi suomessa harvemmin on tuon kaltaista tilannetta, tai yksityiskohtaa, mutta joskus on..

 

Esim jos jotain kriisin tapaista on käynnissä, niin kaikki sotilastoiminta, jonka paljastat on varsin lähellä "vakoilua".. Puhutaan tietysti periaatetasolla, eihän tällää mitään ole käynnissä.. :)

Mutta saa ajatella pidemmällikin, kuinka asiat menisivät, jos turvatoimista liikkuisi tarkaa kuvamateriaalia ja joku terroristi saisi sen suunnittelunsa avuksi? Kyllä siitä silloin haittaa olisi.

 

Tässä muutama viite asiaan siitä poliisilaista, jolla tulkintaa tekee yksittäinen henkilö (poliisi) ja myöhemmin punnitaan oliko vaara olemassa vai vain liioittelua estäessä "mahdollista" varaa... Ja niitä kohtia joista tuo harkintavalta saattaa rakentua..

(ja muuten kuvaan itsekin asioita aktiivisesti, enkä pidä liiemmin kielloista, toisaalta ymmärrän niitä hyvin)

 

9 §

Poliisimiehen toimialue ja toimimisvelvollisuus

---

 

---

Poliisimies on ilman eri määräystä velvollinen ryhtymään kiireellisiin toimiin koko maassa myös toimialueensa ulkopuolella ja vapaa-aikanaan, jos se on välttämätöntä vakavan rikoksen estämiseksi, tällaista rikosta koskevan tutkinnan aloittamiseksi tai yleistä järjestystä ja turvallisuutta uhkaavan vakavan vaaran torjumiseksi taikka milloin se näihin rinnastettavan muun erityisen syyn vuoksi on tarpeen.

 

26 §

Poliisimiehen käskyvalta

Poliisimiehellä on tässä tai muussa laissa säädettyä toimivaltaa käyttäessään oikeus yksittäistapauksessa antaa jokaista velvoittavia tarpeellisia käskyjä ja kieltoja.

 

 

52 § (6.4.2001/315)

Liikkumis- ja oleskelurajoitukset

Erittäin tärkeän toiminnan tai omaisuuden turvaamiseksi taikka ihmisten suojaamiseksi sisäasiainministeriön asetuksella voidaan rajoittaa liikkumista tai oleskelua turvattavassa tai suojattavassa kohteessa tai sen ympäristössä, kohteesta aiheutuvan tai siihen kohdistuvan vaaran vuoksi, taikka kieltää turvallisuutta vaarantavien esineiden tai aineiden tuonti sinne. Kiellon tai rajoituksen rikkomisesta voidaan tuomita sakkoon, milloin teosta ei ole muualla laissa säädetty rangaistusta.

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Ainakaan koneen oikeassa kyljessä ei lue muuta kuin Republique Francaise 

 

Heh, no joo, mutta vasemalla puolella kuitenkin oli tunniste 8)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Heh, no joo, mutta vasemalla puolella kuitenkin oli tunniste 8)

 

Joo jotain siellä oli mitä ei oikeasta kyljessä löytynyt  8)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vielä tuohon "kuvauskieltoon" Helsinki-Vantaalla. Poliisi ei kertaakaan kieltänyt minua kuvaamasta vaikka Airpron turvatarkastaja muistutti tällaisen kuvauskiellon olemassaolosta aitojen ulkopuolellakin. Finavia tai Airpro eivät voi asettaa kuvauskieltoja julkiselle paikalle (tai säätää mitään ASEM-kokouksen "lisäpykäliä"), koska ne olisivat lainvastaisia, siitähän on olemassa tuo taannoinen eduskunnan oikeusasiamiehen päätös. Työnantaja voi tietenkin kieltää omia työntekijöitään kuvaamasta työpaikallaan/työaikana.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Korealainen oli ainakin puol kaks lähtökunnossa jo, lippua pukkas ohjaamon ikkunasta ja aika odottavainen tunnelma, ne jotka kykenee ni kannattaa mennä kahtomaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiinalainen 747 lähti.

 

Enää tuo indonesialainen jäljellä isommista.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä poliisi on todellakin suhtautunut ASEMin aikana kuvaamiseen erittäin joustavasti.

Joustavuus jatkui eilenkin. Etukäteen arvelin että joka paikka on täynnä maastopukuisia rynnäriukkoja.

Tiilikasalla ei päästetty ihan aidan viereen, mutta Katariinantien varrella kyllä. Suosittujen paikkojen kohdalla oli sotilaspoliiseja valvomassa kansaa. Ettei tämä ratkaisu olisi ollut helpoin: sallitaan oleskelu suosituilla paikoilla ja valvotaan niitä tehostetusti. Muutehan ne olisivat saaneet kiertää pitkin lepikoita ravistelemassa kuvaajia puista. :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt kun Asem on loppu ja koneet poistuneet kotoiselta korpikentältämme, ja tuolle RWY prk:lle eli Ap5:lle ei kai enää tarvetta ole?, niin tuleekos 15/33 jälleen käyttöön?, joku sanoisi että lue Notamit, ok, mutta täältä kun tuon vastauksen saa nopeammin, eli joku jo kuitenkin lukenut ja tietoinen asiasta, niin valaisitteko tietämätöntä kiitos!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt kun Asem on loppu ja koneet poistuneet kotoiselta korpikentältämme, ja tuolle RWY prk:lle eli Ap5:lle ei kai enää tarvetta ole?, niin tuleekos 15/33 jälleen käyttöön?, joku sanoisi että lue Notamit, ok, mutta täältä kun tuon vastauksen saa nopeammin, eli joku jo kuitenkin lukenut ja tietoinen asiasta, niin valaisitteko tietämätöntä kiitos!

 

Virallisesti appron 5 yms. asem jutut loppuu 2100UTC eli 2400 LT eli 15/33 tulee käyttöön

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Virallisesti appron 5 yms. asem jutut loppuu 2100UTC eli 2400 LT eli 15/33 tulee käyttöön

 

Kiitos joo, eli samaan aikaan revitään taas se lasiseinä UTE/KOTE terminaalin välillä pois, kotimaan lounge avautuu, ja ollaan niin kuin ennenkin EU kansalaisia, ja taas saa kuvailla Busineksella aitojen takaa ilman erityissääntöjä, välittämättä Airpron turvatarkastajista  etc. Kiitos... ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Virallisesti appron 5 yms. asem jutut loppuu 2100UTC eli 2400 LT eli 15/33 tulee käyttöön

 

LT? Eli vielä 53 min...? 8)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään