Sami Virkkula

Mac keskustelua (Oli: Eräs kokemus macbookista)

31 viestiä aiheessa

Millä lailla? Mitä siihen valovuoteen mahtuu? Mäkki on kyllä suunniteltu sellaiseen käyttöön, mutta toisaalta avoimena ympäristönä PC:n laajennettavuus on aika huikea. Vaikea uskoa, että johonkin digitaalisen median käsittelytarpeeseen ei löytyisi mäkkiä tehokkaampaa PC-laitteistoa. Sinänsähän digitaalinen media on vain bittejä ja sen käsittely riippuu ohjelmasta ja raudasta, ei käyttöjärjestelmästä. Muuten kuin että tietenkin käyttöjärjestelmä ohjaa bitit kulkeutumaan prosessorista äänikorttiin tai mihin niitä tarvitaankin. PC:n alkuaikoina se toki oli tekstityöskentelyyn tarkoitettu kone, mutta siitä ei ole enää oikein juuriakaan jäljellä. Kyllä nykyään on vain hieman eri tyylillä tehtyjä tietokoneita, joista voi valita sen mistä tykkää, ja mäkin paremmuus on pelkkä myytti, jota pitää yllä joidenkin mäkinkäyttäjien tunteenomainen suhtautuminen asiaan.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Olen käyttänyt Macejä moneen otteeseen kymmenen vuoden aikana ja täytyy myöntää, joskus on iskenyt himo hankkia sellainen itsellekin. Ostamatta on jäänyt ja nykyään kiinnostus koneita kohtaan on aivan minimissä, kun hyödyt on olemattomat ja eroavaisuudet PC-maailmaan vain vähenevät.

Musiikkipuolella Maciä on vielä toistaiseksi suosittu, koska se on ollut kovassa käytössä astetta vakaampi alusta kuin Windows PC. Muutenhan laitteilla ei tässäkään ympäristössä ole käytännön  eroja, hinnat on suunnilleen samat, samoin ohjelmistot. Mutta jos mennään keikalle ja noustaan lavalle yleisön eteen, työjuhta ei saisi kaatuilla eikä mennä jumiin. PC:lla sellaisia huonoja taipumuksia on joskus ollut...

Tulevan Windows Vistan myötä tästäkin vaivasta pitäisi päästä lopullisesti eroon. Kaatumataudin ongelman ydin on usein viallisessa ohjelman tai laitteen ajurissa joka ei aina ymmärrä kaikkien osapuolten viestejä. Wanhassa Windowsissa vikatilanteesta on seurannut, että hommat seisahtuu kokonaan ja eteenpäin pääsee ehkä vain käynnistämällä kone uudelleen. Kiusallista, jos näin käy kesken livesession. Vistassa uudet ajurit on erotettu niin, että vastaavaa konfliktitilannetta ei pääse syntymään. Ainakaan järjestelmän kriittiset osat ei ole enää horjutettavissa. Eli Vistasta on tulossa vähintään yhtä vakaa, kuin Macin oma Ossi. Häviää ainakin minulta se viimeinenkin syy vaihtaa puolta.  :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mikä kuvankäsittelyohjelma on olemassa ainostaan mäkkiversiona? Onko Applella joku oma?

Käyttämäni Aperture on vain OS X:lle ainakin.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Omasta puolestani voinen hieman kertoa omia kokemuksiani. Minulla on sekä mac mini että macbook pro, joka on työkoneeni. Ongelmani edellisen koneen kanssa (eräs PC-läppäri, joka opetti paljon...mm. koneen fyysisestä kestävyydestä) oli, että minun piti ajaa koneessa yhtä aikaa seuraavia juttuja:

-MS office (<sigh>) tai vastaava

-Simulaattori, johon pitää saada sekä NFS, CIFS sekä iSCSI-yhteys

-Simulaattoria voidaan ajaa vain linuxissa ja solariksessä

Ainoa vaihtoehto oli siis ajaa linuxia jossa evolution hoiti tuon exkanki-yhteyden. Se toimi kuitenkin surkeasti, useasta päivityksestä huolimatta, joten lähtö tuli. Vmware ei tullut kyseeseen, koska sen suorituskyky simulaattoria ajaessa oli jo havaittu surkeaksi (emuloi kai liikaa).  VMware oli muutenkin mielestäni kallis.

Macbook pro on hoitanut kerrassaan hienosti nuo ym. piirteet. Koneessa on Parallels, jonka päällä Red Hat ES3 (vaatimus eräälle softalle), jonka päällä ajetaan tuota simulaattoria, johon otetaan yhteys joko macista tai red hatistä. Windows-demoja varten oma parallels-kone, jossa win xp sp2. Koulutuksen takia minulla pitää olla usein MS Powerpoint auki simun ohella, samoin useita virtuaalisia ruutuja. Toimii mainiosti ja nopeasti (ainoastaan levyliikenne haittaa joskus). Exkankisen hoitaa MS Officen Entourage, jonka en muista kaatuneen kertaakaan ja appointmentit todellakin toimii.

Boot campista sen verran, että olen itse kokeeksi pelannut sillä IL-2:sta ja Battlefield Vietnamia/1942:sta ja framecountissa mac hakkasi mun entisen AMD 2800+/1G/Radeon 9800pro-yhdistelmän...ei varmaankaan onnistuisi jos emuloitais?  ::) Käynti tuolla win-puolella kyllä masentaa, omasta mielestäni mac osx-käyttöliittymä on juuri semmoinen kun gui:n pitääkin.

Ongelmat:

-Kaatuili joskus kun olin päivittänyt 10.4.7:aan. Rullasin takaisin 10.4.6:een ja kaatumiset loppuivat. Applessa on muuten hieno toimi, install & archive, joka instaa vanhan käyttiksen uuden päälle, mutta kaikki asetukset jäävät voimaan.

-Akku meni vaihtoon pari kk sitten. Kesti 6s tai sinnepäin kunnes virta loppui, lataus kesti 6-9h :) UPS:n lähetti toi uuden ovelle ja sai vanhan mukaansa. Nyt akun kesto on noin 2.5h.

-Parallels: Ei voi lisätä uusia verkkointerfaceja kuten vmwaressa (feature on tulossa kyllä, mutta tarvisin sen nyt). Onneksi red hat/fedoroissa toimii bridgetys defaulttina.

-Parallels: Winxp:tä ajaessa mac pitää joitakin usb-laitteita kiinni, eikä niitä saa winxp:hen, esim polarin sykemittarin infrapunavastaanotin on tämmöinen.

Tämmöistä.

-Erittäin tyytyväinen Kähmy

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään